Skonsam sele

Sv: Skonsam sele

Fast jag har varit med om hästar som blivit väldigt sneda av sned utrustning. Men i det här fallet kanske det är en kombination? Jag vet ju inte mer än det som står här i tråden.

Jag vet faktiskt inte heller så mycket eftersom jag bara ägt hästen en kort tid. Men jag har haft tre olika personer, varav en av dem många gånger, och ingen har lyckats göra någon förändring. Och en av dem är iaf väldigt "känd"...

Sen funderar jag ju på om det är för att hon är sned sådär som hon tar kortare steg med höger bak. Hon är högre på högra sidan, och tar kortare och mindre kraftfullt steg med höger bak, kan det ha att göra med att hon helt enkelt inte "når ner" riktigt som hon ska...?!

Tror att jag ska ta och beställa ett sånt där selunderlägg... Låter ju bra att de torkar fortare också... :)

Dock har jag redan räkningar på över 11000 i dagsläget, så EGENTLIGEN borde jag vänta :)

Sen funderar jag ju på om det är för att hon är sned sådär som hon tar kortare steg med höger bak. Hon är högre på högra sidan, och tar kortare och mindre kraftfullt steg med höger bak, kan det ha att göra med att hon helt enkelt inte "når ner" riktigt som hon ska...?!

Det är jobbigt det där med att inte nå ner till marken. :p

Hon går som hon gör för att hon är sned. Och om hon har ont eller spänningar så bidrar det.

Jag har redan sagt att du kan prova att snedbalansera henne i loppen om du känner dig säker på att du inte kommer längre med veterinärer och alternativbehandlare. Många travhästar går med snedbalans när de ser ut som hon.

Men var beredd på vetbästmaffians kommentarer om hur skadligt det är med snedbalansering. Du kan ju göra en gallupp hos några av Sverige proffstränare (som trots allt vet lite om hur man tränar och balanserar en travhäst) och sedan fundera på om du ska lyssna på maffian eller på tränarna.

Ja, jag är sur idag. Hehe.

Senast ändrad:

Hon går som hon gör för att hon är sned. Och om hon har ont eller spänningar så bidrar det.

Jag har redan sagt att du kan prova att snedbalansera henne i loppen om du känner dig säker på att du inte kommer längre med veterinärer och alternativbehandlare. Många travhästar går med snedbalans när de ser ut som hon.

Men var beredd på vetbästmaffians kommentarer om hur skadligt det är med snedbalansering. Du kan ju göra en gallupp hos några av Sverige proffstränare (som trots allt vet lite om hur man tränar och balanserar en travhäst) och sedan fundera på om du ska lyssna på maffian eller på tränarna.

Ja, jag är sur idag. Hehe.

Haha, ja jag vet att många skriker rakt ut när man pratar om snedbalansering. Och visst, de kanske har rätt i mycket de säger också. Snedbalansering är nog en väldigt kortsiktig lösning på problemet.

Men det måste ju gå att få hästrackaren RAK! Grrr!

Rent krasst är det väl ofta så att man övertar en gammal häst som är sned, men vill använda hästen för tävling, man snedbalanserar för att få hästen att funka i tävling. Man hade säkert kunnat få ett mycket bättre resultat om man jobbat med snedheten ett par-tre år, men då är det dags för hästen att gå till avel. Så om man vill hålla sig i verkligheten och inte bara svammla om sina högtflygande principer, så snedbalanserar man.

Trav är djurplågeri. :D

Vill tillägga: Dessutom har jag själv lagt ner den där tiden som behövs för att få ordning på ryggproblem och snedheter på ett antal individer. Inte f-n har de travat sen. Jag har kommit att få uppfattningen att om hästen blir sned under uppträningen så beror det ofta på att de inte har tillräcklig talang för att klara av träning och tävling på den nivå som krävs. Så, när du väl får hästen rak, då räcker den inte till.

Tralala.

Senast ändrad:

Rent krasst är det väl ofta så att man övertar en gammal häst som är sned, men vill använda hästen för tävling, man snedbalanserar för att få hästen att funka i tävling. Man hade säkert kunnat få ett mycket bättre resultat om man jobbat med snedheten ett par-tre år, men då är det dags för hästen att gå till avel. Så om man vill hålla sig i verkligheten och inte bara svammla om sina högtflygande principer, så snedbalanserar man.

Vill tillägga: Dessutom har jag själv lagt ner den där tiden som behövs för att få ordning på ryggproblem och snedheter på ett antal individer. Inte f-n har de travat sen. Jag har kommit att få uppfattningen att om hästen blir sned under uppträningen så beror det ofta på att de inte har tillräcklig talang för att klara av träning och tävling på den nivå som krävs. Så, när du väl får hästen rak, då räcker den inte till.

Tralala.

Intressant måste jag säga. Jag får väl helt enkelt träna på, så dåligt har hon ju faktiskt inte gått i loppen, trots sin snedhet :)

Nej verkligen inte. Hon har varit jätteduktig. Så man tror ju att hon ska ha ännu mer potential om man får ordning på snedheten.

Det är det man alltid tror. Träna på du som du gör redan. Jag tycker ni gör det jättebra med hästen.

Nej verkligen inte. Hon har varit jätteduktig. Så man tror ju att hon ska ha ännu mer potential om man får ordning på snedheten.

Det är det man alltid tror. Träna på du som du gör redan. Jag tycker ni gör det jättebra med hästen.

Ska bli kul att se om ridträningen ger något resultat också. Galoppintervaller tror jag på, men jag vet inte om jag vågar rida hahaha :)

Tralala.

Så sant, så sant! :bow:

Här har jag ett ypperligt exempel på häst som är sned. En skolios i ryggraden, hästen har alltså en sväng i ländryggen där det skiljer som mest 10 cm mellan vänster och höger sida. Han kan nästan inte jogga (vet inte hur eller var han ska sätta fötterna) men trava fort det kan han. Skoliosen gör hela hästen sned och han har ju även haft stora bekymmer med fräschören i sina ben.
Dessutom ordentligt krokhasig. Man undrar ju hur bra hade han kunnat vara med en "riktig" kropp?
Jag har aldrig vågat ge mig på att rätta till honom. Han är ju troligen född sådan och då är han förmodligen så inproggramerad att röra sig som han gör så jag tvivlar på at det skulle bli bättre.
Fast man vet ju aldrig.....

Min gissning är att den inte skulle prestera bättre om du fick den rak.

Jag har tappat räkningen på alla hästar med olika defekter jag träffat på som inte blivit ett dugg bättre av att man rättat till felen. Och samtidigt ser man hsätar som försörjer sig fint trots all världens brister.

Min teori är att trav handlar om att tåla träning och vilja tävla. Inget annat.

Slänger in en fråga till er som tränat med selar med mankfrihet.

Har ni märkt någon skillnad på bröstmuskulaturen? Jag upplever att fler hästar har problem med bröstmuskler än med ryggmuskler.

Ja, borde det inte vara väldigt bra att träna med loksele? Iallafall när man tränar långsamt & lite tyngre!:confused:

Är det pectoralis musklerna du menar så har jag inte märkt någon skillnad.
Överhuvudtaget så kan jag inte erinra mig muskelproblem orsakade av sele. Utan när det funnits problem har jag funnit orsaken någon annanstans (åtgätrda det och muskelproblemeen väck...). Men säkert kan en illasittande sele göra så hästen får ont ändå, dock inget jag märkt av.

På de hästar jag behandlar så finns de flesta skador av selar på sidorna, där frambenen slutar och liksom i mitteln av magen. Så vilken sele som helst som inte trycker där funkar fint.
Omsatt i praktiken så betyder det att vagnen du har ska vara för bred mellan skaklarna så att selen dras ut från hästen med hjälp av vagnen.
Absolut fel är en vagn som ligger MOT magen.

Snarare av ett naturligt sätt att röra sig . Alal hästar har mer tyngd på ett framben.
Jag tycker att det hjälper att när man rider så ska man tänka sig hästen som ett flipperspel; dvs att till vilket hörn av hästen hade flipperkulan hamnat? Sen är det bara att rida kulan mott mitteln.
Jobbigt men effektivt.
Rörelsefysiologiskt så är det så att har hästen mer tyngd på vänster fram så ska man när man rider den tynga ner höger bak.
Det är så att det hästen inte gör med ett bakben får motsatta sidans framben stryk av.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
975
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar