Skonsam sele

Sv: Skonsam sele

Det finns en särskild typ av selen som kallas ergonomisk sele också. Jag har sett den i shopen på Jägers. Men det blir ju en dyr historia.

Tror absolut att det kan bero på selen, till viss del iaf. Jag hobbykör med travsele och har avverkat ett par som inte passat, det är ju liksom inte one size fits all.

Har nu en gammal som är tillräckligt bred med inte gick att stoppa om då den är stoppad med ngt konstigt material så sadelmakaren sydde istället ett speciellt selunderlägg i läder som är tjockare på sidorna och tunt i mitten så att ryggraden går fri.

Jag funderar lite på det här med att hästen är ojämn, din sele är inte möjligtvis sned? Eller sadeln? Kanske båda skulle må bra av en översyn hos sadelmakare? De kan selar oxå.

Jag förstår att du trodde att det där var ett vanligt selunderlägg. Så du tycker att det där är bra?

Ja, jag blir bara mer och mer nöjd med det, eftersom det är luft i det finns det utrymme för musklerna att jobba. Jag har bara haft det i ca. 2 veckor ännu och bara kört en häst men det känns bra. han gillar det skarpt. Och han visar vad han tycker mest hela tiden.

Tror absolut att det kan bero på selen, till viss del iaf. Jag hobbykör med travsele och har avverkat ett par som inte passat, det är ju liksom inte one size fits all.

Har nu en gammal som är tillräckligt bred med inte gick att stoppa om då den är stoppad med ngt konstigt material så sadelmakaren sydde istället ett speciellt selunderlägg i läder som är tjockare på sidorna och tunt i mitten så att ryggraden går fri.

Jag funderar lite på det här med att hästen är ojämn, din sele är inte möjligtvis sned? Eller sadeln? Kanske båda skulle må bra av en översyn hos sadelmakare? De kan selar oxå.

Hon har varit såhär sned hela tiden, hon var så när jag fick henne för 1,5 år sedan. Dock har jag försökt rätta till det med diverse kiropraktorer osv, utan att lyckas. Dock skulle jag bli mer än överlycklig om jag hittade någon som lyckades räta upp henne...

jag har en sk "hög mank-sele" , märke Wahlsten. nu inte använd på jaa... 3 år. Köpte den till mina förra löss :D kosta 5600 kr. vår massör är återförsäljare på den. det var rätt poppis att ha såna bland några av tränarna ett tag runt Solvalla området. Nu hänger den dock bara i selkammaren...

jag har en sk "hög mank-sele" , märke Wahlsten. nu inte använd på jaa... 3 år. Köpte den till mina förra löss :D kosta 5600 kr. vår massör är återförsäljare på den. det var rätt poppis att ha såna bland några av tränarna ett tag runt Solvalla området. Nu hänger den dock bara i selkammaren...

Okej, varför hänger den där? För att den inte fungerade bra eller för att du inte har någon användning för den?

Har också en hög-manke-sele från Finn-Tack,extra bred däckel o urholkad för manken samt ett sånt underlägg som Ghost visade.Gammeln som går i den nu har väldigt stor manke o den är inte i närheten av den alls.

Jättebra grejer samt att det torkar mycket fort,det känns inte så där kladdigt som teddy gör.

Att hästen är sned kan ju bero på en sned sele/sadel eller att man själv ex sitter snett i sadeln (och så blir både sadeln och hästen sneda). Kanske man omedvetet håller mer i en töm och sas bromsar hästen på en sida, kommer på mig själv ibland med att sitta med händerna i olika höjd och så blir ju trycket i bettet olika.

Om man då kollar och evt rättar till sned utrustning i kombination med massage/kiropraktik så brukar hästen bli rak igen. Det har iaf funkat för mig.

Ja, vem har sagt att det ska vara lätt att äga travhäst :)

Sånt där gelunderlägg då? Kan det fungera?

Finns det inte en sele också som är utformad så att den lämnar manken fri?

Om du har kontakter med någon som är i Frankrike nu, ring dem och säg att de köper en däckel, sele eller däckeputa på mässan på Vincennes fredag. I Frankrike finns selar som är gjorda på samma vis som däckeln på en loksele, dock inte lika klumpiga, dvs en båge just över ryggraden. Där finns också speciella däckelputor för travselar som är "öppna" över ryggraden. Tyvärr är travgrejer oftast mycket dyrare i Frankrike än här hemma.

Okej, varför hänger den där? För att den inte fungerade bra eller för att du inte har någon användning för den?

Pga att jag inte har användning för den.. Provade den på "Alice" men hon är rund som en tunna i kroppen & i princip manklös så den satt juh. mindre bra :angel:
Annars var den suverän, de musklade sig bättre & inget tryck.

Att hästen är sned kan ju bero på en sned sele/sadel eller att man själv ex sitter snett i sadeln (och så blir både sadeln och hästen sneda). Kanske man omedvetet håller mer i en töm och sas bromsar hästen på en sida, kommer på mig själv ibland med att sitta med händerna i olika höjd och så blir ju trycket i bettet olika.

Om man då kollar och evt rättar till sned utrustning i kombination med massage/kiropraktik så brukar hästen bli rak igen. Det har iaf funkat för mig.

Hon är mer sned än så.

men det är ju ett vanligt selunderlåägg ;)

jag har några likande från samma märke men med rudnade kanter. köpte för att ha på tävling men dom är så fula så jag ahr dom hemma. dom är bättre än andra seludnerlägg för dom är doms du beskriver inte lika stumma och hårda...till tävling kan man ju ha snyggare kanske inte lika funktinella seludnerlägg då det är för så kort tid.

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag har varit med om hästar som blivit väldigt sneda av sned utrustning. Men i det här fallet kanske det är en kombination? Jag vet ju inte mer än det som står här i tråden.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
975
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar