Skonsam sele

Monsieur de Mai

Trådstartare
Vad ska man ha för sele för att göra det så skonsamt för hästens rygg som möjligt? För att minska risken för tryck osv. Finns det någon speciell sele man kan använda eller finns det andra knep?

Sv: Skonsam sele

Jag har selar som är så "hästformade" som möjligt och så har jag precis köpt ett "luftfyllt" selunderlägg som jag gillar skarpt, det formar sig ju lite efter hästens form.

Det kändes riktigt skumt men nu när jag använt det några veckor gillar jag det skarpt.

Och så är jag noga med att sela bakom manken.

Jag brukar använda två extra selunderlägg av den korta modellen som jag sätter fast på sidan av selen med någon dm mellanrum upptill vid manken. På det viset slipper man i vart fall tryck över manken.

Jag har selar som är så "hästformade" som möjligt och så har jag precis köpt ett "luftfyllt" selunderlägg som jag gillar skarpt, det formar sig ju lite efter hästens form.

Det kändes riktigt skumt men nu när jag använt det några veckor gillar jag det skarpt.

Och så är jag noga med att sela bakom manken.

Det luftfyllda selunderlägget lät intressant, har du någon bild på det? Vart har du köpt det?

Man kan tro att de är framhalta.

Min häst är ju lite knepig. Hon lägger tyngden på vänster fram och har en annan rörelse med vänster fram än med höger fram. Hon lyfter höger framben mycket högre än det vänstra.

Hon är nu sprutad i båda framknäna en gång, och en gång till i höger framknä.

Nu två veckor efter andra behandlingen, tynger hon fortfarande ner lika mycket på höger fram. Innan jag började köra henne i helgen, vilade hon i nästan två månader utan någon sele eller sadel. Under den tiden tycker jag att hon var smidigare vid "morotsövningarna" då hästen ska stretcha genom att ta moroten bak vid rumpan. Dessutom tycker jag att irritationen vid manken (om man sätter fingret på manken så börjar hon rycka precis som om det skulle sitta en fluga där) försvann nästan helt. Hon har dessutom haft väldigt bra aptit, vilket hon inte brukar ha (om det inte gäller havre eller Krafft).

Nu körde jag henne första gången i lördags, enbart i skritt för vagn. Och red henne i skritt på söndagen, och så skritt för vagn igen i tisdags. På söndag morgon hade hon lämnat i stort sett all kvällsmat (lucern + havre), dock ätit upp höet. Samma sak dagen efter. Nu har hon iofs börjat äta bättre igen. Men jag tyckte också att hon blev sämre med morotsövningarna, framförallt åt vänster, då hon har mycket svårare att komma åt moroten än under vilan. Framförallt har hon svårt att hålla huvudet högre, utan sänker gärna huvudet under övning.

Kan detta komma från en illa sittande sele tror ni? Kommer det tillbaka så fort som efter 1-2 gånger?

Oj vad långt det här blev :)

Mantorps travshop de har även web-sida.

Jag trodde det var ett "vanligt" underlägg tills jag tog ur det ur påsen. Kommer inte ihåg vad det hette, Tetex eller Titex-material tror jag det var. Kollar märket i kväll! :idea:

Hur känns hon i bröstmuskulaturen?

Låt henne inte fuska med moroten, då tar ju inte stretchen. (Jag skippar moroten och stretchar utan)

Senast ändrad:

Ja, det tror jag faktiskt att det kan. Visst har hon ordentligt markerad manke också, om jag inte minns fel?

tillägg: Vad duktig du är som märker skillnaden, måste jag bara säga också.

Mantorps travshop de har även web-sida.

Jag trodde det var ett "vanligt" underlägg tills jag tog ur det ur påsen. Kommer inte ihåg vad det hette, Tetex eller Titex-material tror jag det var. Kollar märket i kväll! :idea:

Hur känns hon i bröstmuskulaturen?

Låt henne inte fuska med moroten, då tar ju inte stretchen. (Jag skippar moroten och stretchar utan)

Finns det med på travshopen på websidan?

Alltså jag är så dålig på det där med hur muskler ska kännas, så det kan jag tyvärr inte svara på... :(

Hon fuskar inte direkt, hon är mer ovillig att stretcha åt just vänster. Men hon gör det till slut, om man trugar på henne med moroten. Hur stretchar du utan morot? :)

Ja, det tror jag faktiskt att det kan. Visst har hon ordentligt markerad manke också, om jag inte minns fel?

tillägg: Vad duktig du är som märker skillnaden, måste jag bara säga också.

Ja hon har en ordentligt markerad manke, det tycker jag nog. Du kan kika här: http://www.pixbox.se/pic_show_id13318313.html

Tack! Jag försöker vara så uppmärksam jag kan, och gud vet hur mycket jag går och tänker på vad som egentligen är problemet :)

Dock tycker jag ju inte att det här med att hon tynger ner mer på vänster fram blev någon skillnad under vilan. Hon tar ju kortare steg med höger bak också (där hon också är högre över korset än på vänster sida), kan det tyngre framsteget på vänster fram bero på det kortare steget höger bak?

Lilla fina Dina. Ja, med den manken kan du räkna med att hon får tryck av en vanlig sele.

(Förresten, vågar du lägga upp bilder på hästen här igen efter skrapan du fick en annan gång?) :D

Lilla fina Dina. Ja, med den manken kan du räkna med att hon får tryck av en vanlig sele.

(Förresten, vågar du lägga upp bilder på hästen här igen efter skrapan du fick en annan gång?) :D

Haha, ja det gör jag faktiskt, där ser man ju nästan bara huvudet också :D Nej men jag vet att jag vill henne väl i alla lägen, så därför tar jag inte åt mig av de kommentarerna... inte längre..

Sorry, goddag yxskaft.

Det kortare baksteget/snedheten i bakdelen orsakar det tyngre nedslaget med ena frambenet.

Tryck av selen kan orsaka tryckömheten och stelheten.

Ja, vem har sagt att det ska vara lätt att äga travhäst :)

Sånt där gelunderlägg då? Kan det fungera?

Finns det inte en sele också som är utformad så att den lämnar manken fri?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
975
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar