Skoning av inåttåad

Amazon

Trådstartare
Jag har funderat lite på det här med inåttåade hästar som i "vuxen" ålder verkas och skos för att räta ut inåttåningen...

Är det inte risk att man bryter axlarna i de olika lederna då, eller är de ofta felbrutna redan iom inåttåningen.

Min fråga är väl egentligen om man ska försöka "räta ut" eller bara försöka se till att det inte blir värre?!

Hmm, lite rörigt, :o men jag hoppas någon fattar vad jag menar och kan ge något slags svar... ;)

Sv: Skoning av inåttåad

Korrigeringar av fel benställningar kan göras i hovarna ENDAST när hästen är MAX 6 månader gammal. Efter det är det försent. Alltså ska man inte ändra på vuxna hästars hovar för att rätta till sånt.

Så då ska man med andra ord inte försöka sko bort detta.

Jag har haft en hovslagare (som jag inte längre anlitar) som har skott både min och andras hästar som är inåttåade så att det sett ut som om de inte var det efter skoning, och jag har varit tveksam till detta.

När jag frågat hovis varför h*n gör så, flinar h*n bara och säger " vill du snubbla på dina egna fötter?" Och därmed har det varit slutdiskuterat.:mad:

Numera är pålla åter inåttåad...

Jag har haft en hovslagare (som jag inte längre anlitar) som har skott både min och andras hästar som är inåttåade så att det sett ut som om de inte var det efter skoning, och jag har varit tveksam till detta.

Notera att detta är inte samma sak som att hovisen gjort en felaktig korrigering! Han/hon kan ha gjort jätterätt, men tyvärr också mindre rätt...Man kan lura ögat ganska mycket som hovslagare;-)

på vilket sätt gör man denna "korrigeringsskoning" av en inåttåad häst? det verkar ju lite brutalt.. :confused:

Hur menar du nu? Är det ok att räta upp en hov som pekar innåt eller ej?! :confused:

Förklara gärna...

Min pålla är, så vitt jag kan se, inte vriden/vinklad i armbågen, knäet, vare sej jag tittar fram-/bakifrån eller från sidan. Men jag är ingen hovslagare, inte heller vet. så jag kan ha misstagit mig..:angel: Kotorna är jag däremot inte så säker på...

Den vänstra hoven pekar mer innåt än den högra.
Hon biljarderar även en del med vä. Spec. om hon blir upprörd/ stressad eller bara vill showa (hm.. stavning..).

Senast ändrad:

jag uppfattade det som att TS undrade om det inte var riskabelt att "korrigeringssko" en häst som är inåttåad, för att uppnå en rakare benställning.

då jag aldrig hört talas om något sånthär så underade jag helt enkelt hur en sådan skoning går till :)

eller aha.. läste fel! trodde du inte fattade vad jag hade skrivit, men så var det ju inte. det var ju inte ens menat till mig.
det verkar som att man inte kan ta bort inlägg man skrivit här?

Hej!

Min häst är något inåttåad båda fram. Med en "bra" hovis får hon se sån ut, om vi inte (som hovis sa) ska på utställning, för då kan vi "sko bort det tillfälligt"(dvs få det att SE rakare ut).

Med en sämre hovis skos hovarna "rakt" och detta ledde till hälta, som försvann med korrekt skoning.. Fst så är min tjej extremt känslig..

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 981
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 090
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 716
Senast: Mabuse
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka