Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag raljerar inte över henne, hon är säkert jätteduktig och engagerad. Jag stör mig bara på all mediarapportering om ett barn som inte går i skolan och säger att det är för miljön. Jag ser inte hur det för varken till eller från för miljön.

Alltså... Hon skolkar inte och sitter hemma och tittar på tv eller slappar. Hon skolstrejkar och sitter utanför riksdagshuset för att markera sin ståndpunkt i klimatfrågan. Poängen med det var att få uppmärksamhet kring klimatfrågan. Enligt rektorn så klarar hon skolan bra trots att hon missar varje fredag. Eftersom fler ungdomar gör likadant så får det effekt och uppmärksammas och jo, hon sitter fortfarande där varje fredag. Om hon inte är iväg och pratar inför FN eller World Economic Forum. Jag tycker att hon är en väldigt imponerande person! Tycker att det är en väldigt tråkig attityd en del har i den här tråden!
 
Jag tror mer på miljöexperter, forskare och sakkunniga än en 16årig flicka.

Jag tror att alla behövs. Jag tror att det behövs starka profiler som kan vara tydliga. Jag tror att många forskare är väldigt duktiga på det de gör och de är naturligtvis absolut viktigast. Men jag tror också att vi alla behövs. Vi alla, barn som vuxen, behövs för att vända på klimatkrisen.
 
Jag tror att ny teknik kommer vara nyckeln till att läsa klimatfrågan, därför jobbar jag som civilingenjör inom energi och miljö ;) Men nu ska jag ge upp den här diskussionen eftersom jag tydligen är osympatisk och bara letar fel..
Men grattis till dig som är högutbildad och känner att ditt jobb kan förändra världen. Många av oss andra har inte det och kommer aldrig att ha. Vi kan känna rätt stor hopplöshet inför klimathotet trots att vi kämpar på på privatnivå och gör vad vi kan för miljöns bästa. Då känns det rätt fantastiskt och inspirerande att en ung tjej genom vågar gå sin egna väg och den tar henne hela vägen till toppmöten.
 
Jag tror att ny teknik kommer vara nyckeln till att läsa klimatfrågan, därför jobbar jag som civilingenjör inom energi och miljö ;) Men nu ska jag ge upp den här diskussionen eftersom jag tydligen är osympatisk och bara letar fel..

Jag kan inte minnas att jag hört nån civilingenjör gå ut och få igång snacket kring klimatfrågan lika mycket och lika starkt som Greta lyckats med. Ni behövs naturligtvis för att komma på de praktiska lösningarna. Det rent tekniska. Det Greta gör är att nå fram till människor. För att få människor att inse att era lösningar behövs och det måste satsas på det. Alla behövs. Om du vill att folk ska inse vilken stor skillnad din yrkeskategori gör och vad ni vill att politikerna ska satsa på så gå ut i media och skapa opinion om det bland vanligt folk också.
 
Oj , du anar inte ens vilken enorm skillnad det är på förbränningsmotorerna under denna generation. Elbilar, bränsleceller, alternativa drivmedel. Samtidigt om vi bara ökar användandet så funkar det inte i alla fall, så i den biten håller jag med.
Alternativa drivmedel är i minoritet. Vi kan inte fortsätta använda bensin och diesel alldeles oavsett hur effektiva motorerna är. Efter 25 år borde ju de flesta bilarna drivas med alternativa drivmedel men så är inte fallet.
 
Jag åkte i en elbil för första och enda gången för 25 år sedan. Vätgasbilar var under utveckling.

Men gissa hur mycket den nya tekniken har löst klimatfrågan?

Ingenting.

Den absoluta majoriteten av alla bilar går fortfarande på bensin och diesel. 25 år (!) senare. På den tiden borde vi verkligen ha kommit längre.

Utbildning och ny teknik är bara bitar av lösningen, men är långt ifrån hela lösningen. Och klimatet har inte tid att vänta. Vi är redan mitt i en katastrof som börjat.

Det där är faktiskt både helt fel och ganska respektlöst enligt min mening. Den har skett enormt mycket med den tekniska utvecklingen under 25 år. Om Greta nu är så imponerande för att hon sitter utanför riksdagen så borde du också ge alla ingenjörer mm som jobbar varje dag för att förbättra världen lite respekt istället för att sitta och säga att dom inte åstadkommit något.
 
Det där är faktiskt både helt fel och ganska respektlöst enligt min mening. Den har skett enormt mycket med den tekniska utvecklingen under 25 år. Om Greta nu är så imponerande för att hon sitter utanför riksdagen så borde du också ge alla ingenjörer mm som jobbar varje dag för att förbättra världen lite respekt istället för att sitta och säga att dom inte åstadkommit något.
Men jisses. Är du avundsjuk på en 16-årig klimataktivist?
 
Bara utav nyfikenhet, alla ni som påstår att Greta åstadkommit så mycket. Hur har ni förändrat era vanor för minska er miljöpåverkan?

Om det är så att hon påverkar folk att minska sin miljöpåverkan så är det klart det är bra. Men jag har bara sett människor som hyllar Greta för att sedan ta flyget till Kanarieöarna, eller åka bil till jobb eller fortsätta äta kött varje dag.
 
Jag tror att alla behövs. Jag tror att det behövs starka profiler som kan vara tydliga. Jag tror att många forskare är väldigt duktiga på det de gör och de är naturligtvis absolut viktigast. Men jag tror också att vi alla behövs. Vi alla, barn som vuxen, behövs för att vända på klimatkrisen.
1548660244564.png
 
Det där är faktiskt både helt fel och ganska respektlöst enligt min mening. Den har skett enormt mycket med den tekniska utvecklingen under 25 år. Om Greta nu är så imponerande för att hon sitter utanför riksdagen så borde du också ge alla ingenjörer mm som jobbar varje dag för att förbättra världen lite respekt istället för att sitta och säga att dom inte åstadkommit något.
Det de gör går så otroligt långsamt att det inte skapar någon avgörande förändring. Det är liksom jävligt bråttom att åstadkomma något. Jalla jalla, liksom.
 
Bara utav nyfikenhet, alla ni som påstår att Greta åstadkommit så mycket. Hur har ni förändrat era vanor för minska er miljöpåverkan?

Om det är så att hon påverkar folk att minska sin miljöpåverkan så är det klart det är bra. Men jag har bara sett människor som hyllar Greta för att sedan ta flyget till Kanarieöarna, eller åka bil till jobb eller fortsätta äta kött varje dag.
Grejen är att hon inte enbart påverkar enskilda individer utan hon väcker uppmärksamhet så att regeringar och organisationer börjar förändra sin verksamhet. Det går långsamt och det är en bra insikt i sig, allt sker inte omedelbart utan det tar tid att ställa om, både individer och organisationer. Titta på de som började strida om kvinnors rösträtt. Det tog nästan 100 år innan det var en verklighet från att frågan började diskuteras.
 
Det de gör går så otroligt långsamt att det inte skapar någon avgörande förändring. Det är liksom jävligt bråttom att åstadkomma något. Jalla jalla, liksom.

Åstadkomma vad? Vad menar du att det är vi ska göra så himla snabbt? Klart det tar tid att utveckla teknik, men många här påpekar ju att Gretas arbete också tar tid.
 
Bara utav nyfikenhet, alla ni som påstår att Greta åstadkommit så mycket. Hur har ni förändrat era vanor för minska er miljöpåverkan?

Om det är så att hon påverkar folk att minska sin miljöpåverkan så är det klart det är bra. Men jag har bara sett människor som hyllar Greta för att sedan ta flyget till Kanarieöarna, eller åka bil till jobb eller fortsätta äta kött varje dag.

Men varför jämföra och försöka förminska ?

Jag är övertygad om att Gretas och andras engagemang har, ordnar och kommer att ordna så att vi ingenjörer får finansiering för många fler projekt som kan rädda klimatet. Varje krona vi kan styra dit, från militär och konsumentprylar är ett bidrag.

Faktum är att det börjar dyka upp bland ingenjörer , att de ställer frågan vid intervju , vad gör företaget för klimatet? För att de vill bidra med sin yrkesgärning. Det ger mig hopp.
 
Åstadkomma vad? Vad menar du att det är vi ska göra så himla snabbt? Klart det tar tid att utveckla teknik, men många här påpekar ju att Gretas arbete också tar tid.
Det går inte att snöa in på bara en grej och tro att det ska lösa allt. Människors vanor och attityder måste förändras och det är inget som ingenjörer ägnar sig åt alls. Vem ska använda den nya tekniken om den inte efterfrågas? Jag hade ju gärna sett att minst 50% av alla fordon drevs på alternativt bränsle vid det här laget, men så är inte fallet. Trots att tekniken finns.
 
Bara utav nyfikenhet, alla ni som påstår att Greta åstadkommit så mycket. Hur har ni förändrat era vanor för minska er miljöpåverkan?

Om det är så att hon påverkar folk att minska sin miljöpåverkan så är det klart det är bra. Men jag har bara sett människor som hyllar Greta för att sedan ta flyget till Kanarieöarna, eller åka bil till jobb eller fortsätta äta kött varje dag.

En liten grej bara men i helgen tog jag tåget till bion istället för bilen. Annars tar jag bilen av ren rutin och undviker kollektivtrafiken. För att det är enkelt och bekvämt att ta bilen. Men jag tänkte faktiskt på just Greta och hennes tågresa till Davos och valde tåget istället.

Och jag börjar jobba med mig själv för att ställa om mitt tankesätt till nya förutsättningar. T.ex. måste jag ta bilen? Till jobb... tyvärr ja. Önskar att kollektivtrafiken funkade till och från mitt jobb men tyvärr gör det inte det. Men jag borde ta cykel till stan istället för bilen. Eller tåget till bion. Osv. Bara några småsaker. Men många bäckar små...
 
Senast ändrad:
Åstadkomma vad? Vad menar du att det är vi ska göra så himla snabbt? Klart det tar tid att utveckla teknik, men många här påpekar ju att Gretas arbete också tar tid.
Vad exakt är det som du gör som är så fantastiskt, som påverkar opinionen och får folk att tänka till? Hur förändrar du världen till det bättre, när åkte du och talade till världens ledare? När flög du själv senast?
Den har skett enormt mycket med den tekniska utvecklingen under 25 år. Om Greta nu är så imponerande för att hon sitter utanför riksdagen så borde du också ge alla ingenjörer mm som jobbar varje dag för att förbättra världen lite respekt istället för att sitta och säga att dom inte åstadkommit något.

Uppsala Energi eldar som alternativ nu med kol, Fortum köper in flis från Brasilien som går till Stockholm med containerfartyg så folk kan ladda sina elbilar med alternativ energi. Folk köper plastgranar som tillverkas i Kina och tycker att det är ett bra alternativ till odlad, svensk rödgran. Helt ärligt tycker jag faktiskt inte att alternativen är så bra alternativ alla gånger. Kol och avverkning av regnskog som vi eldar upp hemma i Sverige är varken något nytt eller speciellt bra alternativ för världen.
 
Vad exakt är det som du gör som är så fantastiskt, som påverkar opinionen och får folk att tänka till? Hur förändrar du världen till det bättre, när åkte du och talade till världens ledare? När flög du själv senast?


Uppsala Energi eldar som alternativ nu med kol, Fortum köper in flis från Brasilien som går till Stockholm med containerfartyg så folk kan ladda sina elbilar med alternativ energi. Folk köper plastgranar som tillverkas i Kina och tycker att det är ett bra alternativ till odlad, svensk rödgran. Helt ärligt tycker jag faktiskt inte att alternativen är så bra alternativ alla gånger. Kol och avverkning av regnskog som vi eldar upp hemma i Sverige är varken något nytt eller speciellt bra alternativ för världen.
Eldas det verkligen brasilianskt flis för att vi ska tillverka el? Det var i så fall något helt nytt för mig som jag inte hade en aning om.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 328
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp