Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Ja för innan Greta så gick det ju så jäkla bra när alla ungdomar var i skolan och lärde sig så otroligt mycket. Världen var ju SÅ mycket bättre då.

giphy.gif

Bra argumentionteknik där! Härskartekniker är alltid kul.. Nu är jag definitivt trött på den här diskussionen...Tycker det är tråkigt att aktivism aldrig går att kritisera utan gör man det är är men osympatisk och vill bara leta fel. Det finns massa sätt hon hade kunnat lyfta frågan utan att uppmuntra till skolstrejk och jag tycker det är problematiskt att uppmuntra till skolstrejk när det faktiskt inte hjälper klimatet. Men det får man tydligen inte tycka så jag ger också upp den här diskussionen nu.
 
Men va? Jag har ju sagt flera gånger att jag tycker det är bra att hon engagerar sig men att hon borde göra det på ett bättre sätt. Och jag har aldrig hackat på henne, utan bara sagt att det är olämpligt att uppmuntra till skolk. För att vi behöver mer utbildning inte mindre för att rädda världen. Men jag antar att du inte tycker skolka är någon speciellt stor grej och tycker det är helt lugnt om alla sveriges ungdomar sitter utan för riksdagen varje fredag istället för att vara i skolan och lära sig saker för att sen faktiskt kunna bidra till att förbättra miljön. Jag tycker det senare alternativet är bättre och då får du väl tycka att jag är osympatisk för det, men jag hackar inte på en 16-åring för att hon är engagerad.

Jag tror du kan chilla ned din "oro" över hennes "brist på utbildning", har hon fått ledigt så innebär det att rektorn gjort bedömningen att det inte är negativt för hennes skolresultat.

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ledighet-i-skolan

Hon lär ju få ett stort fett A i samhällskunskap åtminstone.

Du tycker hon borde protestera bättre, kan du ge något konkret förslag?
Att som 16åring delta på de saker hon gjort visar ju att det hon gjort varit effektivt.
Så om du har något förslag på ett ännu effektivare sätt så kör igång själv vettja!
 
Hur har det funkat? Jag kan inte se att politikerna har gjort nått annorlunda sen hon började sin skolstrejk. Visst har hon fått massa uppmärksamhet men det är ju främst av folk som redan är engagerade i miljöfrågor.
HUR i hela friden vet du det?

Hon har redan påverkat en mängd olika personer världen över.
Har du verkligen koll på vad alla människor som påverkats av henne gjort??? Har du full koll på alla politiker i hela världen??

Det konkreta resultatet ser vi väl först om ett tag. Påverkansarbete är en långsam process.
Menar du att du behöver se en abrupt omvälvning för att hennes arbete ska vara värt nåt?
Vet du hur demokratiska processer fungerar?
 
Så om du har något förslag på ett ännu effektivare sätt så kör igång själv vettja!

Jag tror att ny teknik kommer vara nyckeln till att läsa klimatfrågan, därför jobbar jag som civilingenjör inom energi och miljö ;) Men nu ska jag ge upp den här diskussionen eftersom jag tydligen är osympatisk och bara letar fel..
 
Bra argumentionteknik där! Härskartekniker är alltid kul.. Nu är jag definitivt trött på den här diskussionen...Tycker det är tråkigt att aktivism aldrig går att kritisera utan gör man det är är men osympatisk och vill bara leta fel. Det finns massa sätt hon hade kunnat lyfta frågan utan att uppmuntra till skolstrejk och jag tycker det är problematiskt att uppmuntra till skolstrejk när det faktiskt inte hjälper klimatet. Men det får man tydligen inte tycka så jag ger också upp den här diskussionen nu.

Kan du precisera mer hur hon skulle gjort för att lyfta frågan och få ett bättre genomslag?

Sedan ska rätt vara rätt. Hon skolkar inte utan skolan gett ledigt, liksom mina barn ofta följt med mig på jobb ut i världen och fått ledigt, hade någon sagt att de skolkar hade jag blivit rätt pissed.
 
Angående skolk, det är inte så att eleverna argumenterar med mig som lärare varför de ska skolka, antingen kommer de till lektionen eller inte. Kommer de inte, får de frånvaro, blir frånvaron för stor kallas det till möte, är eleverna inte myndiga så kallas även vårdnadshavaren in. Jag har aldrig hört argumentet "Ja men Greta strejkar ju" utan anledningarna är ofta problem med sitt eget mående eller trivsel. Sen finns det säkert de som skolkar för att de vill skippa en lektion, men de skolkar sällan så mycket att det blir ett problem.
Sen finns det elever som har olika slags anpassningar, för en utomstående kan det se ut som skolk för att eleven inte är i skolan, men läraren och eleven kan ha egna lösningar som fungerar bäst för eleven. Om det är för ansträngande med alla intryck i skolan så kanske eleven mår bäst av att kunna jobba hemifrån de lektioner det fungerar för att sedan kunna fungera utmärkt de gånger de av olika anledningar måste vara i skolan, exempelvis genomgångar. Varje elev och varje grupp är olika och olika regler gäller, en klass kan tycka att jag är världens strängaste som inte låter dem sitta och läsa var de vill utan de måste vara kvar i klassrummet, och i nästa klass fungerar det utmärkt att låta eleverna välja arbetsplats fritt.
 
Bra argumentionteknik där! Härskartekniker är alltid kul.. Nu är jag definitivt trött på den här diskussionen...Tycker det är tråkigt att aktivism aldrig går att kritisera utan gör man det är är men osympatisk och vill bara leta fel. Det finns massa sätt hon hade kunnat lyfta frågan utan att uppmuntra till skolstrejk och jag tycker det är problematiskt att uppmuntra till skolstrejk när det faktiskt inte hjälper klimatet. Men det får man tydligen inte tycka så jag ger också upp den här diskussionen nu.
I det jag fetade så hade du själv rätt trist argumentationsteknik. Fortsatte bara på ditt inslagna spår.
 
Eller hur?! Hade varit galet stolt om min dotter gjorde samma sak!

Hade jag lyckats uppnå hälften av det Greta har så hade jag varit galet stolt över mig själv.

Bra argumentionteknik där! Härskartekniker är alltid kul.. Nu är jag definitivt trött på den här diskussionen...Tycker det är tråkigt att aktivism aldrig går att kritisera utan gör man det är är men osympatisk och vill bara leta fel. Det finns massa sätt hon hade kunnat lyfta frågan utan att uppmuntra till skolstrejk och jag tycker det är problematiskt att uppmuntra till skolstrejk när det faktiskt inte hjälper klimatet. Men det får man tydligen inte tycka så jag ger också upp den här diskussionen nu.

Ge ett realistiskt exempel på hur hon hade kunnat agera och fått samma inflytande.
 
Hon ger ju dessutom andra lärare en jättebra ingång till att jobba kring klimatfrågan med sina elever.
En barngrupp som jag möter i mitt jobb då och då, berättade för mig att de blir rädda när deras lärare pratar om klimatet, för lärarna ser så allvarliga ut och barnen får mest bara dåligt samvete för att de finns till, som de sa. De är runt tio år gamla!

Den här barngruppen bad mig om hjälp att skriva till riksdagen om sin oro för klimatet, vilket jag har hjälpt med med så klart. Och så har de lyckats få sina föräldrar att hjälpa dem att delta i fredagsdemonstrationen i Göteborrg, vid i alla fall något tillfälle som jag känner till.

Jag tänker att ett av Gretas bidrag är att hon visar barn saker som barn kan göra.
 
En barngrupp som jag möter i mitt jobb då och då, berättade för mig att de blir rädda när deras lärare pratar om klimatet, för lärarna ser så allvarliga ut och barnen får mest bara dåligt samvete för att de finns till, som de sa. De är runt tio år gamla!

Den här barngruppen bad mig om hjälp att skriva till riksdagen om sin oro för klimatet, vilket jag har hjälpt med med så klart. Och så har de lyckats få sina föräldrar att hjälpa dem att delta i fredagsdemonstrationen i Göteborrg, vid i alla fall något tillfälle som jag känner till.

Jag tänker att ett av Gretas bidrag är att hon visar barn saker som barn kan göra.
Ja! Så himla bra.
 
Ja! Så himla bra.
Jag blev så upprörd över det de sa om sina lärare, att jag svarade dem att jag tycker att lärarna sviker dem. Sen frågade de mig om jag kunde hjälpa dem med brevet. Tala om att de hade öppet mål! Hur skulle jag ha kunnat dra mig ur då?

Tyvärr kan dessa barn inte danska, men jag berättade för dem om den danska rörelsen Børnemagt, som fanns när jag var barn.
 
"Det intressanta här är den obekymrade dubbelmoralen. En YouTube-stjärna sitter i business på ett flygplan och tar bild på sig själva när hon bär en t-shirt med texten: ”There is no planet b”. Isabella Löwengrip skryter om att hon nu ska börja ”månadspendla” till New York.

Kändisarna vill i regel inte reflektera. Jessica Almenäs får en vänlig fråga om sin Thailandsresa och enligt "Aningslösa Influencers" blockar hon kontot på en gång. Micael Bindefeld gör samma sak. Kändisarna flyger vidare."

https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/greta-thunberg-har-ratt-vi-borde-alla-skammas/
 
Jag tror att ny teknik kommer vara nyckeln till att läsa klimatfrågan, därför jobbar jag som civilingenjör inom energi och miljö ;)
Min man är ingenjör och jobbar specifikt med något som har potential att göra en enorm skillnad för klimatet. Han tycker ändå att det Greta gör är asbra.

Det måste liksom inte vara one or the other.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror att ny teknik kommer vara nyckeln till att läsa klimatfrågan, därför jobbar jag som civilingenjör inom energi och miljö ;) Men nu ska jag ge upp den här diskussionen eftersom jag tydligen är osympatisk och bara letar fel..
Jag åkte i en elbil för första och enda gången för 25 år sedan. Vätgasbilar var under utveckling.

Men gissa hur mycket den nya tekniken har löst klimatfrågan?

Ingenting.

Den absoluta majoriteten av alla bilar går fortfarande på bensin och diesel. 25 år (!) senare. På den tiden borde vi verkligen ha kommit längre.

Utbildning och ny teknik är bara bitar av lösningen, men är långt ifrån hela lösningen. Och klimatet har inte tid att vänta. Vi är redan mitt i en katastrof som börjat.
 
Min man är ingenjör och jobbar specifikt med något som har potential att göra en enorm skillnad för klimatet. Han tycker ändå att det Greta gör är asbra.

Det måste liksom inte vara one or the other.

Och på vilket sätt skulle inte Greta kunna bli ingenjör och rädda världen om hon ser de möjligheterna? Eller något annat som ger ännu bättre möjligheter att påverka?

Jag är grymt imponerad över det genomslag hon lyckats få och jag kan inte för mitt liv tänka ut något hon skulle ha gjort för att få ett bättre. Vi behöver fler som orkar vara lite obekväma för klimatets skull. På olika sätt. Frågan måste naglas in i våra ögon, för uppenbarligen har vi en tendens att vilja glömma den.
 
Jag åkte i en elbil för första och enda gången för 25 år sedan. Vätgasbilar var under utveckling.

Men gissa hur mycket den nya tekniken har löst klimatfrågan?

Ingenting.

Den absoluta majoriteten av alla bilar går fortfarande på bensin och diesel. 25 år (!) senare. På den tiden borde vi verkligen ha kommit längre.

Utbildning och ny teknik är bara bitar av lösningen, men är långt ifrån hela lösningen. Och klimatet har inte tid att vänta. Vi är redan mitt i en katastrof som börjat.

Oj , du anar inte ens vilken enorm skillnad det är på förbränningsmotorerna under denna generation. Elbilar, bränsleceller, alternativa drivmedel. Samtidigt om vi bara ökar användandet så funkar det inte i alla fall, så i den biten håller jag med.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 328
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp