Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Det är jättebra att ingenjörer utvecklar teknik för att hitta bättre lösningar, jag jobbar också med miljö (dock inte direkt relaterat till klimat) och tycker såklart klimatet är en viktig fråga.
Men det behövs ju även styrmedel och incitament för företagen/industrier och privatpersoner att vilja använda sån teknik/ändra sina vanor till något som är bättre för miljön.
Jag tror tyvärr inte att det spelar så stor roll om ingenjörer kan utveckla/eller har utvecklat en viss teknik om inte efterfrågan finns eller att det är rimligt för människor att göra den förändringen i vardagen. Där kommer politiken in enligt mig.

Att någon som Greta då får så mycket uppmärksamhet för att hon skolstrejkar för klimatet, väcker ju uppenbarligen känslor hos många både negativa och positiva. Men det är väl jättebra om hon kan engagera människor och speciellt dem i hennes ålder, det är ju dem, inte politikerna i 50 års åldern som kommer få se konsekvenserna av klimatförändringarna.

För även om jag själv försöker göra saker för att minska min klimatpåverkan så tror jag ju tyvärr knappast att jag lyckats omvända eller påverkat någon annan så mycket till att ändra sina vanor. Det tror jag garanterat Greta lyckats med!
 
Bara utav nyfikenhet, alla ni som påstår att Greta åstadkommit så mycket. Hur har ni förändrat era vanor för minska er miljöpåverkan?

Om det är så att hon påverkar folk att minska sin miljöpåverkan så är det klart det är bra. Men jag har bara sett människor som hyllar Greta för att sedan ta flyget till Kanarieöarna, eller åka bil till jobb eller fortsätta äta kött varje dag.
Du är fortfarande otroligt missunnsam mot ett barn. Och, som en hel del andra naturvetare, verkar du ha lite svårt att lyfta blicken från just ditt eget fält.

Men: oavsett hur fiffiga lösningar ni ingenjörer tar fram, så räcker inte det. En omställning till hållbarhet är tyvärr över även era huvuden, det är en politisk fråga. Först när det finns politiska beslut och åtgärder kan era lösningar komma i bruk i någon större skala.

Under tiden kan t ex Greta Thunberg öka vår mentala beredskap för en omställning, inte minst hos unga som lär vara de som får försöka reda upp den här skiten vi satt oss i.
 
Så det är helt kört för oss alla nu då? Bränn Greta på bål, hennes mamma har turnerat! :nailbiting:

Det är sådana skriverier som taggar igång detta hackande på de i tråden som har en lite annan synvinkel, jag har liksom inte sagt något om att bränna Greta på bål, usch vad osmakligt att dra det dit.

Men antagligen är det redan kört. Greta är jättebra men jag är rädd att hon är en modefluga, på så vis att alla hyllar henne och på så vis får ryggen lite fri. Precis som live aid va på sin tid.

Folk backar upp "artisten" och problemet blir sett men det händer inte så mycket mer- men jag hoppas innerligt att det inte är så denna gång.
 
Men vad har det med GRETA att göra?

Om Greta erbjuds hjälp av Arnold och backas upp av Bono så måste väl jag få se det ur den synvinkeln att det känns dubbelmoral ? Inte ur Gretas synvinkel utan de andra två, som sannerligen, självklart har belastat miljön och belastar mer än gemene man? även om vi alla i väst är stora klimatbovar.
 
Du är fortfarande otroligt missunsam mot ett barn. Och, som en hel del andra naturvetare, verkar du ha lite svårt att lyfta blicken från just ditt eget fält.

Men: oavsett hur fiffiga lösningar ni ingenjörer tar fram, så räcker inte det. En omställning till hållbarhet är tyvärr över även era huvuden, det är en politisk fråga. Först när det finns politiska beslut och åtgärder kan era lösningar komma i bruk i någon större skala.

Under tiden kan t ex Greta Thunberg öka vår mentala beredskap för en omställning, inte minst hos unga som lär vara de som får försöka reda upp den här skiten vi satt oss i.

Jag är inte missunnsam mot att barn utan tvärtom har jag flera gånger skrivit att jag är imponerad av Greta. Jag ifrågasätter bara att uppmuntra elever till att skolka skulle vara något som gynnar miljön. För jag anser att skolan är viktig även för miljön. Jag är väldigt förvånad över att så många vuxna människor tycker att det är något positivt att elever skolkar. Jag förstår inte heller varför alla reagerar så kraftigt på att jag inte tycker om Gretas skolstrejk och kallar mig missunnsam, osympatisk etc när ingen av er ens har träffat mig eller har någon koll på hur jag arbetar för miljön.
 
Om Greta erbjuds hjälp av Arnold och backas upp av Bono så måste väl jag få se det ur den synvinkeln att det känns dubbelmoral ? Inte ur Gretas synvinkel utan de andra två, som sannerligen, självklart har belastat miljön och belastar mer än gemene man? även om vi alla i väst är stora klimatbovar.
Om man redan har belastat miljön är det ingen idé att man ställer om?
 
Du är fortfarande otroligt missunnsam mot ett barn.

Jag tycker hon är duktig och driven, det är bara att hoppas att skolvärden behandlar alla lika, att andra barn inom andra viktiga protestområden faktiskt också kan få ledigt för att jobba för sin åsikt och protestera.

Tror ingen far illa av att missa en eller två dagar i veckan i skolan, den är inte så effektiv mao Greta o ev Co missar inte så mycket.
 
Jag är inte missunnsam mot att barn utan tvärtom har jag flera gånger skrivit att jag är imponerad av Greta. Jag ifrågasätter bara att uppmuntra elever till att skolka skulle vara något som gynnar miljön. För jag anser att skolan är viktig även för miljön. Jag är väldigt förvånad över att så många vuxna människor tycker att det är något positivt att elever skolkar. Jag förstår inte heller varför alla reagerar så kraftigt på att jag inte tycker om Gretas skolstrejk och kallar mig missunnsam, osympatisk etc när ingen av er ens har träffat mig eller har någon koll på hur jag arbetar för miljön.
Men kom igen. Det är ett diskussionsforum. Där tar man ställning till andras åsikter, man åker inte runt och träffar dem.
 
Men antagligen är det redan kört. Greta är jättebra men jag är rädd att hon är en modefluga, på så vis att alla hyllar henne och på så vis får ryggen lite fri. Precis som live aid va på sin tid.

Folk backar upp "artisten" och problemet blir sett men det händer inte så mycket mer- men jag hoppas innerligt att det inte är så denna gång.

Det där är lite det som jag tycker bli problematisk när man bara ska hylla Greta. Det känns som att många gör det bara för att få ryggen fri medan dom själv fortsätter att leva sina liv som förut.
 
Du är fortfarande otroligt missunnsam mot ett barn. Och, som en hel del andra naturvetare, verkar du ha lite svårt att lyfta blicken från just ditt eget fält.

Men: oavsett hur fiffiga lösningar ni ingenjörer tar fram, så räcker inte det. En omställning till hållbarhet är tyvärr över även era huvuden, det är en politisk fråga. Först när det finns politiska beslut och åtgärder kan era lösningar komma i bruk i någon större skala.

Under tiden kan t ex Greta Thunberg öka vår mentala beredskap för en omställning, inte minst hos unga som lär vara de som får försöka reda upp den här skiten vi satt oss i.

Ingenjörerna som utvecklar tekniken driver allra oftast inte sin egen finansiering och prioritering.

Utan Greta och politiker som vågar satsa och styra åt rätt håll, bilda opinion och skapa tryck på de som beslutar om finansiering inom både det offentliga och det privata, står vi ”oss” slätt.

Ingenjörer är en del av lösningen, en pusselbit vi behöver, men kommer inte i närheten av att lägga hela pusslet. Det blir på nåt sätt naivt att tro att tillgängligheten till kunskapen automatiskt gör att den används på bästa sätt för klimatet. För att styra dit behövs opinion och modiga makthavare.
 
Om man redan har belastat miljön är det ingen idé att man ställer om?

Menar du att just mina två exempel har ställt om? Det tror jag inte. Ställt om i skallen räcker knappt.Och för att hårdra det lite, hur stor ide är det för trovärdigheten? om någon ställer om när de är gamla? och har levt extravagant ett helt liv.
 
Jag tycker det är intressant att folk reagerar så himla starkt på att hon missar skolan lite. Vad jag förstår är skolan införstådd med det och hon får arbete med sig. Varför kan man inte se att hon kommer lära sig väldigt mkt angående miljö/ politik/ samhällsfrågor etc som hon aldrig skulle lära sig i skolan? ibland tycker jag folk är så stela angående skolan- alla ska göra likadant och ta samma väg. Men det behöver inte vara så.

Sen tror jag inte alls att de som vill skolka gör det mer pga Greta. De som vill skolka har alltid gjort det och knappast hittat något argument för det. Dessutom får jag väl om jag är lärare prata med barnen om det.
Sen om det finns andra som också är intresserade av miljö och vill göra samma sak så tycker jag det är bra. Jag tror det skulle bli en jätteskillnad om hälften av Sveriges alla barn ställde krav angående klimatet.
 
Ingenjörerna som utvecklar tekniken driver allra oftast inte sin egen finansiering och prioritering.

Utan Greta och politiker som vågar satsa och styra åt rätt håll, bilda opinion och skapa tryck på de som beslutar om finansiering inom både det offentliga och det privata, står vi ”oss” slätt.

Ingenjörer är en del av lösningen, en pusselbit vi behöver, men kommer inte i närheten av att lägga hela pusslet. Det blir på nåt sätt naivt att tro att tillgängligheten till kunskapen automatiskt gör att den används på bästa sätt för klimatet. För att styra dit behövs opinion och modiga makthavare.
Exakt.
 
Jag tycker det är intressant att folk reagerar så himla starkt på att hon missar skolan lite. Vad jag förstår är skolan införstådd med det och hon får arbete med sig. Varför kan man inte se att hon kommer lära sig väldigt mkt angående miljö/ politik/ samhällsfrågor etc som hon aldrig skulle lära sig i skolan? ibland tycker jag folk är så stela angående skolan- alla ska göra likadant och ta samma väg. Men det behöver inte vara så.

Sen tror jag inte alls att de som vill skolka gör det mer pga Greta. De som vill skolka har alltid gjort det och knappast hittat något argument för det. Dessutom får jag väl om jag är lärare prata med barnen om det.
Sen om det finns andra som också är intresserade av miljö och vill göra samma sak så tycker jag det är bra. Jag tror det skulle bli en jätteskillnad om hälften av Sveriges alla barn ställde krav angående klimatet.
Hon missar inte skolan, har hennes rektor sagt. Om jag inte minns fel.
 
Jag är inte missunnsam mot att barn utan tvärtom har jag flera gånger skrivit att jag är imponerad av Greta. Jag ifrågasätter bara att uppmuntra elever till att skolka skulle vara något som gynnar miljön. För jag anser att skolan är viktig även för miljön. Jag är väldigt förvånad över att så många vuxna människor tycker att det är något positivt att elever skolkar. Jag förstår inte heller varför alla reagerar så kraftigt på att jag inte tycker om Gretas skolstrejk och kallar mig missunnsam, osympatisk etc när ingen av er ens har träffat mig eller har någon koll på hur jag arbetar för miljön.
Fast man kan välja olika vägar. Alla behöver inte bli akademiker eller ingenjörer för att jobba fr miljön eller vara framgångsrika. Det finns många människor som är framgångsrika som knappt gått ur nian. Dessutom om man ska vara ärlig så har ju Greta fått massa uppmärksamhet som ingenjörer inte får. Varför inte se det som positivt och ta vara på det? Ni kan väl hjälpas åt istället. Det är inte någon tävling. Ni ingenjörer behöver folk som får uppmärksamhet i media för klimatet. och så kan ni komma med förslag ur ert perspektiv.
Sen verkar ju Greta driven så hon kanske ändå blir akademiker.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 328
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp