Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Är denna diskussion på riktigt? Hur kan en ens känna behov av att ifrågasätta en tonårings enorma samhällsengagemang som hon dessutom startade ensam och fredligt. Om hon så bara fått en insändare i lokalblaskan så är viljan att påverka något som vi vuxna borde uppmuntra. Är det något som ger mig hopp om framtidens ungdomar så är det Greta. Vi behöver fler ungdomar som engagerar sig i samhällsfrågor, det är en bristvara idag.
Jag har tack vare debatten de senaste året börjat busspendla och funderar både en och två gånger på alternativa semestrar, vilket hittills resulterat i inga flygresor de senaste två åren.
Heja Greta och alla andra ungdomar som vill vara med och påverka och vågar stå upp för sin åsikt.
 
Jag förstår inte heller varför alla reagerar så kraftigt på att jag inte tycker om Gretas skolstrejk och kallar mig missunnsam, osympatisk etc när ingen av er ens har träffat mig eller har någon koll på hur jag arbetar för miljön.

Inte jag. Jag tycker du skriver bra. Det är ett jäkla hackande i tråden och påhittade scenarion , jag fattar inte hur så många kan bli så irriterade för att du, @sthu och jag ser andra problem i detta och törs skriva det. Helt galet.
Och jag väntar fortfarande på mer handuppräckning på hur Greta fått dessa i tråden bidra till ett bättre klimat bla genom att lägga ner sina flygresor.
 
Fast man kan välja olika vägar. Alla behöver inte bli akademiker eller ingenjörer för att jobba fr miljön eller vara framgångsrika. Det finns många människor som är framgångsrika som knappt gått ur nian. Dessutom om man ska vara ärlig så har ju Greta fått massa uppmärksamhet som ingenjörer inte får. Varför inte se det som positivt och ta vara på det? Ni kan väl hjälpas åt istället. Det är inte någon tävling. Ni ingenjörer behöver folk som får uppmärksamhet i media för klimatet. och så kan ni komma med förslag ur ert perspektiv.
Sen verkar ju Greta driven så hon kanske ändå blir akademiker.

Jag ser det som positivt när unga människor engagerar sig för klimatet. Det är bra(och kul) att klimatfrågan har fått så mycket uppmärksamhet senaste tiden. Enligt mig kan man tycka att engagemang är bra samtidigt som man ifrågasätter sättet att driva engagemanget. Genom bättre sätt att driva engagemang kan också engagemanget bli bättre och få större genomslagskraft.
 
Tja, du skrev "Jag förstår inte heller varför alla reagerar så kraftigt på att jag inte tycker om Gretas skolstrejk och kallar mig missunnsam, osympatisk etc när ingen av er ens har träffat mig eller har någon koll på hur jag arbetar för miljön."

Så att kalla mig osympatisk, missunnsam och massa andra saker är att bemöta mina åsikter? För mig är det personangrepp och passar inte riktigt i en diskussion..
 
Det där är lite det som jag tycker bli problematisk när man bara ska hylla Greta. Det känns som att många gör det bara för att få ryggen fri medan dom själv fortsätter att leva sina liv som förut.

Jag tro precis som du. Det applåderas att Greta tar tåget, vilket är jättebra hon ska ha eloge, medans de själva åker på semester i Thailand eller tar en weekend i Paris. Eller New York. Eller båda.

Ja, Greta har sannerligen ett hårt arbete framför sig, hoppas hon håller i och inte ger upp, för hur svårt blir inte det när nästan alla tycker att det är alla andra som ska ändra sig.
 
Inte jag. Jag tycker du skriver bra. Det är ett jäkla hackande i tråden och påhittade scenarion , jag fattar inte hur så många kan bli så irriterade för att du, @sthu och jag ser andra problem i detta och törs skriva det. Helt galet.
Och jag väntar fortfarande på mer handuppräckning på hur Greta fått dessa i tråden bidra till ett bättre klimat bla genom att lägga ner sina flygresor.

Kul att det iallafall är någon inte tycker att jag är missunnsam och osympatiskt. Jag tycker att ofta när det handlar om aktivism, av något slag, så blir folk upprörda om man kritiserar aktivismen eftersom "dom minsann gör något".
 
Lyft blicken. Är det någon idé att vi har en tråd om din granne, Bono, Arnold Schwarzenegger och Malena Ernman?

Det var bara exempel på att andra ( inte Greta) som jobbar för klimatet faktiskt kan upplevas som lite mindre trovärdiga just för sitt leverne och sin enorma flygkonsumtion. Al Gore är en annan.

Får man verkligen inte skriva någon annan infallsvinkel på klimatfrågan/ Gretas arbete än att applådera att Greta skolkar?
 
Är det verkligen att skolka när hon har skolans tillstånd för det hon gör?
Sen har man ju inte speciellt många sätt att påverka när man inte är myndig. Ni som tycker att hon gör på fel sätt, har ni några förslag på hur hon skulle protestera istället?
 
Det var bara exempel på att andra ( inte Greta) som jobbar för klimatet faktiskt kan upplevas som lite mindre trovärdiga just för sitt leverne och sin enorma flygkonsumtion. Al Gore är en annan.

Får man verkligen inte skriva någon annan infallsvinkel på klimatfrågan/ Gretas arbete än att applådera att Greta skolkar?
Du får mig veterligt skriva vad du vill så länge du håller dig till forumreglerna. Men det verkar inte som att någon får bemöta dina åsikter?
 
Jag ser det som positivt när unga människor engagerar sig för klimatet. Det är bra(och kul) att klimatfrågan har fått så mycket uppmärksamhet senaste tiden. Enligt mig kan man tycka att engagemang är bra samtidigt som man ifrågasätter sättet att driva engagemanget. Genom bättre sätt att driva engagemang kan också engagemanget bli bättre och få större genomslagskraft.
Men vad är det som är fel? Att hon kommer överens med skolan om att hon får utföra arbetet på annat ställe?
 
Angående lösningar
"Vad får dig att känna hopp?

– Att vi i dag vet att en stor majoritet av jordens befolkning är bekymrad över miljöfrågor. Man vill ha lösningar på klimat- och miljöfrågorna, och det kombineras med att vi har så otroligt mycket bevis för att vi har lösningarna. Och de här lösningarna, från energiomställning till hur vi kan producera mat på ett mer hållbart sätt, är i dag mer attraktiva ur hälsosynpunkt, men ofta också ur ekonomisk synpunkt. För att utrycka sig väldigt enkelt: en mer attraktiv, avancerad och modern framtid som kan ta oss till, kan man säga, "världen 2.0". Alltså en värld som är hållbar, avancerad och rättvis."
https://www.svd.se/varlden-20-ar-hallbar-avancerad-och-rattvis
 
Jag tror att ny teknik kommer vara nyckeln till att läsa klimatfrågan, därför jobbar jag som civilingenjör inom energi och miljö ;) Men nu ska jag ge upp den här diskussionen eftersom jag tydligen är osympatisk och bara letar fel..
För mig framstår du mest som bitter och avundsjuka och med en vilja att visa att du är lite mer än alla andra genom tråden. Det är tråkigt tycker jag för du kommer inte med konkreta bevis för vad du gjort för miljön och alldeles oavsett har du inte gjort det med dina egna pengar utan det har troligen investerats på grund av miljölagstiftning etc. Där är forskning och opinion i allra högsta grad en bidragande faktor till att du överhuvudtaget har jobb så lite ödmjukhet är nog på sin plats. Få 16åringar kan forska så då är det opinion som gäller. Den här tjejen har bidragit till att opinionen har blivit starkare, om du är så välskolad som du hävdar borde du fatta att i första hand är klimatet en politisk fråga, inte för individen. Men jag vet dock flera skolor i min närhet som lyft miljöfrågan på ett helt annat sätt än tidigare tack vare Greta.

Sedan fortsätter du hävda att hon skolkar? Du anser alltså att ledighet är skolk? Dessutom att man bara kan lära sig via klassrummet? Det är ju inget annat än skitsnack. Vi har flera länder där hemundervisning är tillåtet som ändå placerar sig högt upp i test. Mina barn är ofta med mig på studieresor och har vid tio års ålder sett pyramiderna, varit i två konfliktområden, sett konsekvenser av brutalt krig i flyktingläger, lärt känna mängder av människor och i höst har de fått ledigt (inte skolk) för att bo med mig i Palestina. De har lärt sig flytande engelska och arabiska, sett samhälle, historia och religion på riktigt och är betydligt mycket kunnigare och mer streetsmart inom det mesta än vad min bror som, ironiskt sett, är ingenjör, är. Det går utmärkt att lära sig saker utanför ett klassrum och det behöver inte betyda att de skolkar. När det kommer till Greta är väl det en ganska smart tjej med bra betyg också...

Kl. De flesta som måste trycka ner en 16åring för hennes engagemang och som tycker det är viktigare att påtala att hon har skolplikt när det i själva verket är en överenskommelse med skolan, får jag intrycket att de känner sig hotade. Varför?
 
Men vad är det som är fel? Att hon kommer överens med skolan om att hon får utföra arbetet på annat ställe?

Alltså, jag har inget problem med att hon fått tillåtelse att utföra arbetet på annat ställe. Om det upplägget fungerar för henne så hon kan sköta skolan och samtidigt engagera sig är det ju toppen! Det kanske inte framgått av det jag skrivit tidigare och isåfall är det väl olyckligt.

Jag tycker det är problematisk att hon uppmuntrar ANDRA att skolka. Såvitt hon inte nämnt att andra också måste kolla med sin skolan att det är okej, isåfall är det väl inget problem att dom följer hennes exempel.
 
Det de gör går så otroligt långsamt att det inte skapar någon avgörande förändring. Det är liksom jävligt bråttom att åstadkomma något. Jalla jalla, liksom.
Fast det här är så jädra onödigt tycker jag. ALLA förändringar i rätt riktning är bra, all utveckling åt rätt håll är bra. Varför sitta och klanka ner på allt det arbete som görs för att tackla klimatkrisen? Varför ens ställa saker mot varandra? Lite som din kommentar om utbildning, bara för att aktivism behövs betyder det ju inte att utbildning INTE behövs.

Vi behöver allt. Vi behöver ungdomar som bryr sig, aktivister som är jobbiga, skolor som lär våra ungar att bry sig, ingenjörer och andra tänkare som kommer fram till alternativa lösningar för de saker vi tvunget måste konsumera, politiker som fattar och jobbar för förändring etc etc. Det ena ger dessutom det andra - bra skolor ger ungar som bryr sig som går vidare till att bli aktivister, miljövetare, ingenjörer, samhällsvetare, politiker, medvetna konsumenter, journalister etc etc.
 
För mig framstår du mest som bitter och avundsjuka och med en vilja att visa att du är lite mer än alla andra genom tråden. Det är tråkigt tycker jag för du kommer inte med konkreta bevis för vad du gjort för miljön och alldeles oavsett har du inte gjort det med dina egna pengar utan det har troligen investerats på grund av miljölagstiftning etc. Där är forskning och opinion i allra högsta grad en bidragande faktor till att du överhuvudtaget har jobb så lite ödmjukhet är nog på sin plats. Få 16åringar kan forska så då är det opinion som gäller. Den här tjejen har bidragit till att opinionen har blivit starkare, om du är så välskolad som du hävdar borde du fatta att i första hand är klimatet en politisk fråga, inte för individen. Men jag vet dock flera skolor i min närhet som lyft miljöfrågan på ett helt annat sätt än tidigare tack vare Greta.

Sedan fortsätter du hävda att hon skolkar? Du anser alltså att ledighet är skolk? Dessutom att man bara kan lära sig via klassrummet? Det är ju inget annat än skitsnack. Vi har flera länder där hemundervisning är tillåtet som ändå placerar sig högt upp i test. Mina barn är ofta med mig på studieresor och har vid tio års ålder sett pyramiderna, varit i två konfliktområden, sett konsekvenser av brutalt krig i flyktingläger, lärt känna mängder av människor och i höst har de fått ledigt (inte skolk) för att bo med mig i Palestina. De har lärt sig flytande engelska och arabiska, sett samhälle, historia och religion på riktigt och är betydligt mycket kunnigare och mer streetsmart inom det mesta än vad min bror som, ironiskt sett, är ingenjör, är. Det går utmärkt att lära sig saker utanför ett klassrum och det behöver inte betyda att de skolkar. När det kommer till Greta är väl det en ganska smart tjej med bra betyg också...

Kl. De flesta som måste trycka ner en 16åring för hennes engagemang och som tycker det är viktigare att påtala att hon har skolplikt när det i själva verket är en överenskommelse med skolan, får jag intrycket att de känner sig hotade. Varför?

Oj, vad tråkigt att du tycker jag verkar bitter och avundsjuk:crazy: Det har verkligen inte varit min mening, och jag har ju också skrivit att jag är imponerad av hennes engagemang. Att jag tycker det är bra att unga människor engagerar sig, så jag blir faktiskt uppriktigt sagt ledsen att du kallar mig avundsjuk och bitter... Jag har heller aldrig påstått att jag är bättre än någon annan och förstår inte riktigt varför jag ska komma med konkreta bevis för hur jag påverkat miljön? Hur är vad jag personligen gör relevant i frågan eller tråden för den delen? Tråden handlar om Greta och hennes engagemang, inte mitt.

Jag trodde i början att hon skolkade eftersom hon kallade det skolstrejk. Som sagt om hon fått ledigt i skolan är det ju ingen skolstrejk så då är det ju okej. Men jag tycker fortfarande inte att uppmuntra elever till att skola är något bra. Jag har fått intrycket, inte bara av alla uppmärksamhet kring Greta, att ungdomar i dag anser skolan vara mindre viktigt än när jag var ung. Till exempel så är det flera föräldrar till elever i min lillebrors klass som sjukanmäler sina barn på lektionen efter en håltimme eftersom "dom ändå kan plugga henna". Jag tycker skolan är viktigt därför tycker jag det är oroväckande när det ses som något positivt att nån uppmuntrar till skolk, oavsätt anledning. På vilket sätt ger det intrycket av att jag känner mig hotad?
 
Fast det här är så jädra onödigt tycker jag. ALLA förändringar i rätt riktning är bra, all utveckling åt rätt håll är bra. Varför sitta och klanka ner på allt det arbete som görs för att tackla klimatkrisen? Varför ens ställa saker mot varandra? Lite som din kommentar om utbildning, bara för att aktivism behövs betyder det ju inte att utbildning INTE behövs.

Vi behöver allt. Vi behöver ungdomar som bryr sig, aktivister som är jobbiga, skolor som lär våra ungar att bry sig, ingenjörer och andra tänkare som kommer fram till alternativa lösningar för de saker vi tvunget måste konsumera, politiker som fattar och jobbar för förändring etc etc. Det ena ger dessutom det andra - bra skolor ger ungar som bryr sig som går vidare till att bli aktivister, miljövetare, ingenjörer, samhällsvetare, politiker, medvetna konsumenter, journalister etc etc.
Hur läste du nu? Jag har INTE sagt att vi inte behöver varken utbildning eller ny teknik. Däremot så kan man inte luta sig mot bara ett ben som en del vurmar för. Det är det jag reagerar på. Som jag sa i inlägg 105 https://www.bukefalos.se/threads/sk...-vi-stoer-oss-pa-del-10.1477449/post-18829276 så måste vi jobba på flera plan.

Det är inte jag som sitter och säger att vi bara behöver ny teknik eller att vi bara behöver bättre utbildning. Dessa bitar har var för sig alldeles för liten påverkan så vi kan inte bara satsa på dessa och sedan luta oss tillbaka. Jag har hela tiden argumenterat för mångfald och gemensamma krafter på flera plan. Aktivitet på gräsrotsnivå tror jag är en väldigt viktig faktor då det kan påverka politiker att fatta bättre beslut och det skapar också en medvetenhet om den egna påverkan där man själv kan börja agera på ett bättre sätt. Så Greta gör ett jätteviktigt jobb här när hon lyfter frågan.
 
Jag ser det som positivt när unga människor engagerar sig för klimatet. Det är bra(och kul) att klimatfrågan har fått så mycket uppmärksamhet senaste tiden. Enligt mig kan man tycka att engagemang är bra samtidigt som man ifrågasätter sättet att driva engagemanget. Genom bättre sätt att driva engagemang kan också engagemanget bli bättre och få större genomslagskraft.

Hur menar du att man kan få större genomslagskraft än vad Greta har fått?
Jag kan inte nånsin påminna mig om något liknande.
 
Det var bara exempel på att andra ( inte Greta) som jobbar för klimatet faktiskt kan upplevas som lite mindre trovärdiga just för sitt leverne och sin enorma flygkonsumtion. Al Gore är en annan.

Får man verkligen inte skriva någon annan infallsvinkel på klimatfrågan/ Gretas arbete än att applådera att Greta skolkar?

Så du tycker att det kokar ner till att Greta skolkar? Vilket hon inte ens gör.
 
Inte jag. Jag tycker du skriver bra. Det är ett jäkla hackande i tråden och påhittade scenarion , jag fattar inte hur så många kan bli så irriterade för att du, @sthu och jag ser andra problem i detta och törs skriva det. Helt galet.
Och jag väntar fortfarande på mer handuppräckning på hur Greta fått dessa i tråden bidra till ett bättre klimat bla genom att lägga ner sina flygresor.

Det var ett väldigt tjat om flygresor. För info så flyger jag sällan. Mindre än en gång per år (jobb och privat inräknat). Senast jag flög var 2017. Jag har ingen flygning i planeringen än. Privat blir det ingen i år och högst sannolikt inte nån via jobbet heller. Möjligtvis finns en i planen om 3-4 år. Men vi får se.
 
@Magiana Jag uppfattar dig som väldigt kritiskt inställning till både ny teknik och utbildning när du säger saker som "hur långt har utbildning hjälpt oss hittills" samt att ny teknik inte gör någon avgörande skillnad (det håller jag inte med om). Men om du inser vikten av utbildning (tänk bara hur världen skulle se ut idag om vi INTE utbildat oss på det här ämnet) och ny, bättre teknik så är vi ju överens.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 328
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp