Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Ja, det håller jag med om. Likaså alla som insisterar på att sitta och köra bil för sin egen bekvämlighet istället för att ta tåg så långt det bara går. Vi kan ALLA göra något, den som säger annorlunda lurar sig själv.
Här undrar jag vad som behöver göras för att det ska ske. Jag har själv tänkt att jag ska ta tåget till kontoret en bit utanför Stockholm de gånger jag behöver ta mig dit, men när jag ser att det kommer att ta nästan dubbelt så lång tid och kosta betydligt mer att ta tåget plus det besvär det innebär att få med sig varor/packning, så har det blivit bilen. Om åtminstone kostnaden kunde gå ner så kunde jag nog överväga omaket med tåg trots min begränsade ork att vara på resande fot onödigt länge. Men med min begränsade ekonomi så har jag inte råd med att åka tåg.

Men jag stöttar i alla fall naturskyddsföreningens arbete med att göra flyget dyrare och tåget billigare, genom att vara månadsgivare.
 
Därför krävs det också att makthavare gör det enklare och mer bekvämt att välja rätt.
Ja, absolut, det säger jag ingenting om. Jag tycker bara att jag ofta ser, särskilt här på Buke, att de som inte flyger lägger hela miljödebattens fokus på just flyget medan de gladeligen själva kör land och rike runt för att det råkar passa dem bättre (ekonomiskt, bekvämlighetsmässigt etc).
 
Jag uppfattar hennes budskap som att elever ska skolka för att få politikerna att göra mer och lösa klimatproblemet. Vilket jag tycker känns som det klassiska "någon annan ska lösa problemet". Det är mycket möjligt att jag missuppfattat hennes budskap.
Det här är en så märklig tolkning att jag tappar målföret.

Jag spekulerar hej vilt i vilka för mig främmande känslor du har, som leder dig till den tolkningen. Men jag tänker så klart inte skriva mina spekulationer här. Det är ju rena gissningar.

Men din inställning till den här ungen är helt omöjlig för mig att omfatta, både känslomässigt och intellektuellt.
 
Jag uppfattar hennes budskap som att elever ska skolka för att få politikerna att göra mer och lösa klimatproblemet. Vilket jag tycker känns som det klassiska "någon annan ska lösa problemet". Det är mycket möjligt att jag missuppfattat hennes budskap.

Och du tycker inte att politiker sitter på mer makt att förändra än vad vi andra gör?

Har du missat att hon själv slutat flyga, fått sina föräldrar att sluta flyga (vilket innebär en förändring av hennes mammas karriär), säger nej till julklappar och köper bara det som är nödvändigt. Så som jag uppfattar det så lever hon verkligen som hon lär och uppmanar andra att ta sitt ansvar också. Men för att få ett land att uppfylla klimatmålen så måste man prata med politikerna som styr landet. Som stiftar lagar, subventioner, skatter osv. Som ställer krav på industrier och vanligt folk.
 
Här undrar jag vad som behöver göras för att det ska ske. Jag har själv tänkt att jag ska ta tåget till kontoret en bit utanför Stockholm de gånger jag behöver ta mig dit, men när jag ser att det kommer att ta nästan dubbelt så lång tid och kosta betydligt mer att ta tåget plus det besvär det innebär att få med sig varor/packning, så har det blivit bilen. Om åtminstone kostnaden kunde gå ner så kunde jag nog överväga omaket med tåg trots min begränsade ork att vara på resande fot onödigt länge. Men med min begränsade ekonomi så har jag inte råd med att åka tåg.

Men jag stöttar i alla fall naturskyddsföreningens arbete med att göra flyget dyrare och tåget billigare, genom att vara månadsgivare.
Just på grund av detta är det så viktigt att inte bara titta på individens ansvar, utan på hur politiken förs och hur de ekonomiska styrmedlen nyttjas. Vi kan inte säga att "nu måste alla åka kollektivt istället" samtidigt som underhållet av rälsar är det sämsta på 50 år och busslinje efter busslinje läggs ner.

Självklart ska vi alla bidra på alla områden vi kan - men i slutändan är det faktiskt politiska beslut som ska till.
 
Det här är en så märklig tolkning att jag tappar målföret.

Jag spekulerar hej vilt i vilka för mig främmande känslor du har, som leder dig till den tolkningen. Men jag tänker så klart inte skriva mina spekulationer här. Det är ju rena gissningar.

Men din inställning till den här ungen är helt omöjlig för mig att omfatta, både känslomässigt och intellektuellt.
Det verkar väl dessutom vara en fullständig missuppfattning av vad politikers arbetsområden är.
 
Det verkar väl dessutom vara en fullständig missuppfattning av vad politikers arbetsområden är.
Och även ingenjörers.

Jag är helt tagen av den här tråden. Jag tänker att Greta för mig är lika begriplig som om hon hade varit min egen dotter, och helvete vad jag hade varit stolt! Just det där enkla: ser ni inte, klimatet går åt skogen, ta tag i det! Det är ju så enkel logik att en femåring kan begripa det. Och på buke blir man upprörd över att hon skolkar! Jag kan inte fatta det.
 
Och även ingenjörers.

Jag är helt tagen av den här tråden. Jag tänker att Greta för mig är lika begriplig som om hon hade varit min egen dotter, och helvete vad jag hade varit stolt! Just det där enkla: ser ni inte, klimatet går åt skogen, ta tag i det! Det är ju så enkel logik att en femåring kan begripa det. Och på buke blir man upprörd över att hon skolkar! Jag kan inte fatta det.

Jag instämmer!! Jag fattar ingenting... hade det funnits fler som hon som hade modet och styrkan att vara obekväm och leva lite mer obekvämt än vi vänt oss vid hade vi inte varit lika illa ute som vi är nu. Problemet är inte Greta. Problemet är att fler inte är som Greta.
 
Hoppas det! Jag har liksom drunknat i mängden av sådana inlägg. Men antalet sådana inlägg är inte samma som antalet som tycker så.
Ja, alltså givetvis det kan ju vara fler som tycker så men inte skriver något men här i den här tråden tycker jag nog att det är en väldigt liten minoritet som hakar upp sig på skolket på det här viset. Jag skulle inte säga att "man på Buke" hakar upp sig på skolket just eftersom majoriteten som uttryckt en åsikt faktiskt varit positiv till hennes aktivism.

Kommentarerna på Facebook under bla The Guardian, CNN och Aljazeeras artiklar om Greta är långt mer deprimerande.
 
Nu kanske jag har missuppfattat någon, men jag trodde tråden handlade om hennes sätt att bedriva sitt engagemang och huruvida det är ett bra sätt eller inte. Vad hon åstadkommit kan ju också diskuteras, men det verkade det inte som om någon var intresserad att göra eftersom ingen som ville ge ett konkret exempel på vad hon åstadkommit.

För att det ska tas upp till diskussion i skolan förutsätter det ju att eleverna är i skolan, och det uppmuntrar ju Greta dom att inte vara.

Tror du att alla sveriges skolelever kommer att skolka nu?

Jag tycker att hon har åstadkommit väldigt mycket, hon har talat på många väsentliga möten med många av världens mäktiga människor. Tycker du inte att det gills?

Vad begär du egentligen, jag fattar verkligen inte att du förenklar henne så mycket till att uppmana andra barn att skolka och inget mer.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 328
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp