Fast nää, det har inte diskuterats. Jag har sagt att jag är imponerad av Greta men tycker det är fel att hon uppmanar till skolstrejk. På vilket sätt är den inställning till henne så hemsk?
Att jag tycker det är fel av någon att uppmanar till skolstrejk för klimatet är för att jag tänker på alla som är som jag när jag var 16 år. Om någon hade uppmanat till skolstrejk när jag var 16 hade jag inte tvekat på att följa efter. Samtidigt är jag en av de elever som, av olika anledningar, inte hade klarat av att hänga med i skolan om jag strejkade en dag i veckan. Nu vet jag inte hur många det är som faktiskt följd hennes uppmaning men jag tror att om blir en "trend" att skolstrejka, vilket det nog finns en risk att det blir med tanke på all uppmärksamhet Greta får så finns risken att elever som faktiskt behöver vara i skolan för att lära sig skolstrejkat "för har Greta sagt att man ska göra". Dagens ungdomar är väl i princip de enda som faktiskt inte har något ansvar i klimatfrågan, därför anser jag inte att de ska pressas till att försumma sin utbildning för klimatet.
Men som sagt, det är min åsikt och andra behöver inte hålla med mig.