Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Ja, alltså givetvis det kan ju vara fler som tycker så men inte skriver något men här i den här tråden tycker jag nog att det är en väldigt liten minoritet som hakar upp sig på skolket på det här viset. Jag skulle inte säga att "man på Buke" hakar upp sig på skolket just eftersom majoriteten som uttryckt en åsikt faktiskt varit positiv till hennes aktivism.

Kommentarerna på Facebook under bla The Guardian, CNN och Aljazeeras artiklar om Greta är långt mer deprimerande.
Ja, du har rätt. Jag gjorde det jag ibland skäller på andra för: hanterade "buke" som om "buke" är en person.

Jag har haft turen att inte få syn på annat än positiva omdömen om Greta överhuvudtaget, men jag har nog läst väldigt avsiktligt selektivt.
 
Jag tycker att det är så märkligt att man hakar upp sig på att hon inte befinner sig i skolbyggnaden och tänker att det är samma sak som att hon inte får någon utbildning och att de som uppskattar det hon gör tycker att skolk är rätt och utbildning är dåligt.
Och dessutom blir jag förvånad över moralisernade över skolket. Vem fan skolkade aldrig under sin skolgång? Jag blir inte upprörd i mina grundvalar om någon skolkar, och att skolka för att få tid att hålla tal inför världens makthavare... ja, det oroar inte mig. Greta lär sig nog ganska mycket genom sin nuvarande aktivism.
 
Har du läst Malena Ernmans bok? Där finns en underbar scen då döttrarna inleder konversationen över middagen med att säga ungefär "operastjärnor och skådisar som ni är de värsta som ens finns för klimatet".
:D:D

Nej, har inte läst.

Fy fasen för beskäftiga ungar. :laugh: Jag var själv en sån, tvingade mina rökande föräldrar att blåsa rök genom en vit näsduk och TITTA HÄR SÅ MYCKET SKIT.
 
:D:D

Nej, har inte läst.

Fy fasen för beskäftiga ungar. :laugh: Jag var själv en sån, tvingade mina rökande föräldrar att blåsa rök genom en vit näsduk och TITTA HÄR SÅ MYCKET SKIT.
:love:

Just dessa ungar har också ilskeutbrott i nivå med de som förekommer frekvent bland barn som jag delar gener med. Det är en rätt ovanlig nivå. Andra föräldrar säger att deras barn är arga, när jag ser att de bara är milt kritiska, typ. Greta och hennes syster blir ARGA.
 
:love:

Just dessa ungar har också ilskeutbrott i nivå med de som förekommer frekvent bland barn som jag delar gener med. Det är en rätt ovanlig nivå. Andra föräldrar säger att deras barn är arga, när jag ser att de bara är milt kritiska, typ. Greta och hennes syster blir ARGA.
Är den läsvärd? Jag har för mig att jag tycker att Ernman är lite predikande ibland.
 
Är den läsvärd? Jag har för mig att jag tycker att Ernman är lite predikande ibland.
Jag lyssnade på den, vilket i alla fall för mig ger lite distans till bokens innehåll. På gott och ont. Jag hade nog störst behållning av det som mer direkt rörde familjens kriser, pga identifikation. Men det ger också allmänbildning kring det alarmerande i klimatfrågan. Och så läser Ernman själv ljudboken, och det här med att lyssna på en välskolad röst är bara det en rätt trevlig upplevelse.
 
Så du tycker att det kokar ner till att Greta skolkar? Vilket hon inte ens gör.

Jag valde ett ordval som fanns i tråden, jag ändrar det till fått ledigt.
Och påminner att jag har inte har varit emot hennes ledighet, jag hoppas bara alla andra barn som vill få ledigt och brinner för någon viktig samhällsdebatt får det om de skulle vilja.
 
Jag gillade med boken att den knyter ihop det privata med det globala. Hur klimatkrisen blir en familjekris. Visst, familjens ungar är rätt krävande barn och de har diverse diagnostiserbara problem, samt problem som inte är diagnostiserbara. Men det är också så att de är barn som tvingas möta en värld som säger en sak och gör en annan - och då krisar de. Jag gillade det, även om jag nog hade tålt en tyngre författare än Ernman på det temat. Och jag gillar hur föräldrarna tar barnens kriser på så stort allvar att de på riktigt försöker leva på sätt som inte blir som en ständig självmotsägelse inför barnen. @mandalaki
 
@Magiana Jag uppfattar dig som väldigt kritiskt inställning till både ny teknik och utbildning när du säger saker som "hur långt har utbildning hjälpt oss hittills" samt att ny teknik inte gör någon avgörande skillnad (det håller jag inte med om).

Tar bara ett inlägg så många tar upp detta med ny teknik.

Jag tycker det verkar att många sitter och väntar på ny tekning istället för att strypa sin överkonsumtion, kan det spela någon roll hur bra teknik vi än får när vi alla konsumerar mer än vad jorden producerar?

Klimatet är en sak, miljöförstöring och naturpåverkan vävs in, det räcker inte med att sluta flyga eller ta tåget någon gång när konsumtionen ligger i ett ekorrhjul.
Det är inte bara klimatet som är av vikt utan även hur ett samhälle ska kunna överleva utan att hela tiden öka sin konsumtion för det ökar och ger en starkare men i nuläget kortsiktig bättre ekonomi.
 
Nu kanske jag har missuppfattat någon, men jag trodde tråden handlade om hennes sätt att bedriva sitt engagemang och huruvida det är ett bra sätt eller inte. Vad hon åstadkommit kan ju också diskuteras, men det verkade det inte som om någon var intresserad att göra eftersom ingen som ville ge ett konkret exempel på vad hon åstadkommit.
Du har ju fått flera exempel på vad hon åstadkommit.

För att det ska tas upp till diskussion i skolan förutsätter det ju att eleverna är i skolan, och det uppmuntrar ju Greta dom att inte vara.
Men nu tramsar du ju bara. Har det blivit ett stort problem att eleverna aldrig går i skolan för att de skolstrejkar för klimatet?
 
Det är ju redan diskuterat.

Fast nää, det har inte diskuterats. Jag har sagt att jag är imponerad av Greta men tycker det är fel att hon uppmanar till skolstrejk. På vilket sätt är den inställning till henne så hemsk?

Att jag tycker det är fel av någon att uppmanar till skolstrejk för klimatet är för att jag tänker på alla som är som jag när jag var 16 år. Om någon hade uppmanat till skolstrejk när jag var 16 hade jag inte tvekat på att följa efter. Samtidigt är jag en av de elever som, av olika anledningar, inte hade klarat av att hänga med i skolan om jag strejkade en dag i veckan. Nu vet jag inte hur många det är som faktiskt följd hennes uppmaning men jag tror att om blir en "trend" att skolstrejka, vilket det nog finns en risk att det blir med tanke på all uppmärksamhet Greta får så finns risken att elever som faktiskt behöver vara i skolan för att lära sig skolstrejkat "för har Greta sagt att man ska göra". Dagens ungdomar är väl i princip de enda som faktiskt inte har något ansvar i klimatfrågan, därför anser jag inte att de ska pressas till att försumma sin utbildning för klimatet.

Men som sagt, det är min åsikt och andra behöver inte hålla med mig.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 328
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp