Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Hur menar du att man kan få större genomslagskraft än vad Greta har fått?
Jag kan inte nånsin påminna mig om något liknande.

Hon hade kunnat skolstrejkat själv(med hennes lärares stöd) utan att uppmuntra andra att också skolka. Tror det hade fått lika stor genomslagskraft ändå utan att nedvärdera skolan och utbildning.
 
Oj, vad tråkigt att du tycker jag verkar bitter och avundsjuk:crazy: Det har verkligen inte varit min mening, och jag har ju också skrivit att jag är imponerad av hennes engagemang. Att jag tycker det är bra att unga människor engagerar sig, så jag blir faktiskt uppriktigt sagt ledsen att du kallar mig avundsjuk och bitter... Jag har heller aldrig påstått att jag är bättre än någon annan och förstår inte riktigt varför jag ska komma med konkreta bevis för hur jag påverkat miljön? Hur är vad jag personligen gör relevant i frågan eller tråden för den delen? Tråden handlar om Greta och hennes engagemang, inte mitt.

Jag trodde i början att hon skolkade eftersom hon kallade det skolstrejk. Som sagt om hon fått ledigt i skolan är det ju ingen skolstrejk så då är det ju okej. Men jag tycker fortfarande inte att uppmuntra elever till att skola är något bra. Jag har fått intrycket, inte bara av alla uppmärksamhet kring Greta, att ungdomar i dag anser skolan vara mindre viktigt än när jag var ung. Till exempel så är det flera föräldrar till elever i min lillebrors klass som sjukanmäler sina barn på lektionen efter en håltimme eftersom "dom ändå kan plugga henna". Jag tycker skolan är viktigt därför tycker jag det är oroväckande när det ses som något positivt att nån uppmuntrar till skolk, oavsätt anledning. På vilket sätt ger det intrycket av att jag känner mig hotad?
Jag tycker diskussionen om skolk blir så felvriden...
Vad tror du blir effekten av om Greta säger att folk ska skolka och istället göra aktioner för miljön eller samhällsfrågor? Jag tror tvärtom att de som lyssnar på henne och i såna fall gör det ändå är folk som ändå är drivna och engagerade i samhällsfrågor. De personerna kommer ändå klara sig bra.
De personer som skolkar för att de vill skolka och inte vill göra något annat istället är väl snarare skoltrötta och behöver få annan hjälp.
Med andra ord tror jag verkligen inte att hennes ord kommer få någon negativ effekt.
 
Oj, vad tråkigt att du tycker jag verkar bitter och avundsjuk:crazy: Det har verkligen inte varit min mening, och jag har ju också skrivit att jag är imponerad av hennes engagemang. Att jag tycker det är bra att unga människor engagerar sig, så jag blir faktiskt uppriktigt sagt ledsen att du kallar mig avundsjuk och bitter... Jag har heller aldrig påstått att jag är bättre än någon annan och förstår inte riktigt varför jag ska komma med konkreta bevis för hur jag påverkat miljön? Hur är vad jag personligen gör relevant i frågan eller tråden för den delen? Tråden handlar om Greta och hennes engagemang, inte mitt.

Jag trodde i början att hon skolkade eftersom hon kallade det skolstrejk. Som sagt om hon fått ledigt i skolan är det ju ingen skolstrejk så då är det ju okej. Men jag tycker fortfarande inte att uppmuntra elever till att skola är något bra. Jag har fått intrycket, inte bara av alla uppmärksamhet kring Greta, att ungdomar i dag anser skolan vara mindre viktigt än när jag var ung. Till exempel så är det flera föräldrar till elever i min lillebrors klass som sjukanmäler sina barn på lektionen efter en håltimme eftersom "dom ändå kan plugga henna". Jag tycker skolan är viktigt därför tycker jag det är oroväckande när det ses som något positivt att nån uppmuntrar till skolk, oavsätt anledning. På vilket sätt ger det intrycket av att jag känner mig hotad?
Att föräldrar sjukanmälan sina ungar är väl en annan diskussion som inte hör hemma här? Jag tycker också att skolan är viktig men tror inte på ett ögonblick att skolan är det enda sättet att lära sig saker på. Vi lever i en global värld idag och det är minst lika viktigt att lära sig om värld, natur, klimat och samhälle på ett praktiskt sätt än det man kan läsa i en bok.

Du har inte kommit med ett enda förslag vad hon kan göra för att väcka samma opinion istället trots att flera efterfrågar det. En sak är dock säker, du som ingenjör är dock inte den som väcker opinionen.
 
Jag kan bara konstatera att jag aldrig förr har sett någon "skolka" för att man har ett extra stort engagemang för samhället, skolan och världen. I så fall behöver vi mer skolk.

Annars beror skolk ofta på att man har egna problem, att situationen i skolan är ohållbar, mobbing och helt andra saker - och det som tyvärr oftast är resultatet är ett minskat engagemang för skolan, den egna utbildningen och samhällsutvecklingen.

Alltså - skolk är ett stort problem. Gretas påstådda "skolkande" är det inte. Kan vi släppa den biten av diskussionen? Ni som vill kan väl se det som att Greta aktivt har valt en samhällskunskaplig profil på sin utbildning som kräver tid och engagemang - i själva verket satsar hon betydligt mer på sin kunskap (skulle jag tro) än den genomsnittlige eleven som är närvarande hela tiden.
 
Hon hade kunnat skolstrejkat själv(med hennes lärares stöd) utan att uppmuntra andra att också skolka. Tror det hade fått lika stor genomslagskraft ändå utan att nedvärdera skolan och utbildning.

Så för dig kokar det ner till att du stör dig på att hon uppmuntrar andra att strejka för miljön - du tycker att det är viktigare att fokusera på än vad hon faktiskt åtstadkommer?

Du tänker inte att det kan vara en oerhört bra ingångspunkt för en diskussion i skolan om nu lärarna har vett nog att plocka upp tråden
 
@Magiana Jag uppfattar dig som väldigt kritiskt inställning till både ny teknik och utbildning när du säger saker som "hur långt har utbildning hjälpt oss hittills" samt att ny teknik inte gör någon avgörande skillnad (det håller jag inte med om). Men om du inser vikten av utbildning (tänk bara hur världen skulle se ut idag om vi INTE utbildat oss på det här ämnet) och ny, bättre teknik så är vi ju överens.
Jag är kritisk till att det ges alltför stor tilltro till dessa saker. Visst har det hänt en del de senaste 25 åren men det är på tok för lite. Gemene man behöver också dra sitt strå till stacken, t.ex. minska sin konsumtion och flyga mindre.
 
Så för dig kokar det ner till att du stör dig på att hon uppmuntrar andra att strejka för miljön - du tycker att det är viktigare att fokusera på än vad hon faktiskt åtstadkommer?

Du tänker inte att det kan vara en oerhört bra ingångspunkt för en diskussion i skolan om nu lärarna har vett nog att plocka upp tråden

Nu kanske jag har missuppfattat någon, men jag trodde tråden handlade om hennes sätt att bedriva sitt engagemang och huruvida det är ett bra sätt eller inte. Vad hon åstadkommit kan ju också diskuteras, men det verkade det inte som om någon var intresserad att göra eftersom ingen som ville ge ett konkret exempel på vad hon åstadkommit.

För att det ska tas upp till diskussion i skolan förutsätter det ju att eleverna är i skolan, och det uppmuntrar ju Greta dom att inte vara.
 
Kort kan man väl säga att hon lyckats få folk att diskutera ämnet, men sedan är det ju, som märks bland annat i den här tråden, alldeles för många som fullständigt skiter i budskapet.

Jag upplever att det är väldigt många som hyller henne utan att för den delen bry sig om budskapet. Tycker hennes budskap har blivit att politikerna ska lösa problemet.
 
Jag upplever att det är väldigt många som hyller henne utan att för den delen bry sig om budskapet. Tycker hennes budskap har blivit att politikerna ska lösa problemet.

Jag tycker att budskapet är mer av typen ”alla måste vi bidra, engagera oss och se till att de som har mest makt också tar sitt ansvar. ” Till och med om man är en 16-årig skolelev kan man bidra stort.
 
Ja, det håller jag med om. Likaså alla som insisterar på att sitta och köra bil för sin egen bekvämlighet istället för att ta tåg så långt det bara går. Vi kan ALLA göra något, den som säger annorlunda lurar sig själv.

Tyvärr är de allra flesta människor bekvämlighetsjagare. Därför krävs det också att makthavare gör det enklare och mer bekvämt att välja rätt. Se till att bilen kostar mer än tåget till exempel. Det här gnällandet från högern i svensk politik om att drivmedelspriserna är för höga och att någon annan i världen ska ta ansvar har blivit jäkla tröttsamt. Uppenbarligen är priset alldeles för lågt, eftersom även de med tillgång till rimliga alternativ alltför ofta väljer bilen.

Jag vill alltså hävda precis som du att ALLA kan och bör göra något, men att det inte riktigt räcker att nöja sig med att man gjort något, vi måste som välfärdsland gå i bräschen och visa vad vi kan åstadkomma mer radikalt än "bara något". Som exempel: innan man köper en ny bil bör man djupt analysera behov och lösningar (inte sitta och googla och läsa på vilket bilmärke man kan köpa - den tiden kan man spara in på istället). Oftast är alternativ till egenägd bil bättre ur både plånbokssynpunkt och miljösynpunkt och bara lite bättre ur bekvämlighetssynpunkt.
 
Jag upplever att det är väldigt många som hyller henne utan att för den delen bry sig om budskapet. Tycker hennes budskap har blivit att politikerna ska lösa problemet.
Jag sa inget om vilka som skiter i budskapet, helt klart finns det många som lyssnar men inte förstår. Rent praktiskt är det jobbigt att tänka om.
 
Jag tycker att budskapet är mer av typen ”alla måste vi bidra, engagera oss och se till att de som har mest makt också tar sitt ansvar. ” Till och med om man är en 16-årig skolelev kan man bidra stort.

Det är mycket möjligt att det är hennes budskap men inte riktigt så det gått fram till mig iallafall. Det är absolut bra att uppmuntra folk till att engagera sig.

Tyvärr är de allra flesta människor bekvämlighetsjagare. Därför krävs det också att makthavare gör det enklare och mer bekvämt att välja rätt. Se till att bilen kostar mer än tåget till exempel. Det här gnällandet från högern i svensk politik om att drivmedelspriserna är för höga och att någon annan i världen ska ta ansvar har blivit jäkla tröttsamt. Uppenbarligen är priset alldeles för lågt, eftersom även de med tillgång till rimliga alternativ alltför ofta väljer bilen.

Jag vill alltså hävda precis som du att ALLA kan och bör göra något, men att det inte riktigt räcker att nöja sig med att man gjort något, vi måste som välfärdsland gå i bräschen och visa vad vi kan åstadkomma mer radikalt än "bara något". Som exempel: innan man köper en ny bil bör man djupt analysera behov och lösningar (inte sitta och googla och läsa på vilket bilmärke man kan köpa - den tiden kan man spara in på istället). Oftast är alternativ till egenägd bil bättre ur både plånbokssynpunkt och miljösynpunkt och bara lite bättre ur bekvämlighetssynpunkt.

Det är just det att människor är så mycket bekvämlighetsjagare som gör att jag tror att tekniken är lösningen. Om människor skulle ändra sitt levnadssätt till ett mer hållbart så vore det toppen, men eftersom att ha jobbat med dom hållbarhet och miljö har jag lite tappat hoppet om det faktiskt kommer ske.
 
Ingenjörerna som utvecklar tekniken driver allra oftast inte sin egen finansiering och prioritering.

Utan Greta och politiker som vågar satsa och styra åt rätt håll, bilda opinion och skapa tryck på de som beslutar om finansiering inom både det offentliga och det privata, står vi ”oss” slätt.

Ingenjörer är en del av lösningen, en pusselbit vi behöver, men kommer inte i närheten av att lägga hela pusslet. Det blir på nåt sätt naivt att tro att tillgängligheten till kunskapen automatiskt gör att den används på bästa sätt för klimatet. För att styra dit behövs opinion och modiga makthavare.
Dessutom är det faktiskt rätt få ingenjörer, just, som står upp för viktiga värden och frågor, såsom klimatfrågan. Det förekommer, men det är inte en yrkesgrupp som utmärker sig på det öppet opinionsbildande området.

Dessutom är ju ingenjörer bundna av en massa saker som sextonåriga Greta inte är bunden av, såsom lojalitet med arbetsgivaren och allt möjligt.
 
Alltså jag förstår inte alls kritiken mot henne där folk då säger att hon ska utbilda sig till typ ingenjör och rädda världen. Ska hon vänta tills dess? Kanske tio år längre? Ska bara de som har möjlighet att bli ingenjörer engagera sig?
Jag tycker att argumentet "tekniken kommer rädda oss" mest verkar vara ett argument till att vi ska slippa förändra oss och fortsätta överkonsumera.
Jag läser ändå till ingenjör inom miljö men att vi är tvungna att förändra oss tror jag inte vi kommer ifrån alls.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 328
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp