Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Fast det är ju inte medvetliggörandet om klimatförändringarna hos enskilda konsumenter som utgör Thunbergs genomslagskraft. Det är sättet hon gör det på och att hon når ut i världspressen, ledande politiker, FN:s generalsekreterare, företagsledare inom industrin, osv. Genomslagskraften ligger i att Thunberg är otroligt ung, vältalig som få vuxna, påläst som få vuxna och som har skapat sig en arena där hon talar rakt till de personer som har makt att förändra. Hon ställer dem till svars för deras oförmåga och ovilja att göra det som krävs för att nå klimatmålen.

Att var och en av oss konsumerar mindre är naturligtvis jättebra. Men det kommer inte att hjälpa. Det behövs andra åtgärder. Även om jag bara cyklar, äter veganskt egenodlat, aldrig reser med flyg eller tåg, köper allt second hand, osv. så skulle jag konsumera motsvarande 1,8 jordklot. För att det ska bli någon ändring på det så krävs helt andra typer av förändringar. Sådana förändringar förhindras och fördröjs av ekonomiska och politiska skäl. Thunberg ställer de med makten till svars och hon gör det på ett sätt som gör att hela världen häpnar.
Så länge vi har demokrati i världen kommer inget att hjälpa, egentligen.
 
Att var och en av oss konsumerar mindre är naturligtvis jättebra. Men det kommer inte att hjälpa. Det behövs andra åtgärder. Även om jag bara cyklar, äter veganskt egenodlat, aldrig reser med flyg eller tåg, köper allt second hand, osv. så skulle jag konsumera motsvarande 1,8 jordklot.

Det måste väl ändå vara oerhört mkt bättre att ligga på 1,8 jordklot än som nu 4,2 ?
 
Har du någon bättre retorik?

Typ "Det är bråttom nu, så gör allt du kan för att minska din klimatpåverkan". Tror inte vi tjänar på domedags-retoriken, det finns fortfarande tid att vända utvecklingen bara vi agerar nu. Och då är det vi som i alla, för alla kan göra något. Inte bara politikerna.
 
Fast det är ju inte medvetliggörandet om klimatförändringarna hos enskilda konsumenter som utgör Thunbergs genomslagskraft. Det är sättet hon gör det på och att hon når ut i världspressen, ledande politiker, FN:s generalsekreterare, företagsledare inom industrin, osv. Genomslagskraften ligger i att Thunberg är otroligt ung, vältalig som få vuxna, påläst som få vuxna och som har skapat sig en arena där hon talar rakt till de personer som har makt att förändra. Hon ställer dem till svars för deras oförmåga och ovilja att göra det som krävs för att nå klimatmålen.

Vi får se om det gör nytta-jag hoppas det, men visst är det konstigt att allt läggs på de som menas kunna förändra. Vad gör då de flesta? jo fortsätter i samma konsumtionsspår och väntar på förändring. Någon eller några med makt ska fatta beslut och helst med någon fiffig tekniklösning i bagaget så inget egentligen förändras.

Det kommer inte ske. Jag håller helt med @Sharpless där, det finns inte tillräckligt många i en demokrati som röstar för sådan kraftig begränsning av levnadsstandarden när det gäller konsumtion/lyx/nöjen som är kraftigt belastande för miljön, de som har ett sådant program kommer inte få röster.
 
Vi får se om det gör nytta-jag hoppas det, men visst är det konstigt att allt läggs på de som menas kunna förändra. Vad gör då de flesta? jo fortsätter i samma konsumtionsspår och väntar på förändring. Någon eller några med makt ska fatta beslut och helst med någon fiffig tekniklösning i bagaget så inget egentligen förändras.

Det kommer inte ske. Jag håller helt med @Sharpless där, det finns inte tillräckligt många i en demokrati som röstar för sådan kraftig begränsning av levnadsstandarden när det gäller konsumtion/lyx/nöjen som är kraftigt belastande för miljön, de som har ett sådant program kommer inte få röster.

Precis, ingen är beredd att begränsa sin levnadsstandard. Samtidigt kräver folk att politikerna ska ta ansvar men det politikerna måste göra isåfall är ju att genom lagar eller regler begränsa människors levnadsstandard. Och det är ju bara att kolla på Frankrike. Vad hände när politikerna försökte höja bensinskatten?
 
Du tycker inte att vi behöver någon hållbarhetspolitik?

Självklart behöver vi hållbarhetspolitik. Men politiken kan inte göra allt och människor måste inse sin egen miljöpåverkan och göra allt dom kan för att minska den istället för att bara kräva ansvar av politiken. Det finns massor man som enskild individ kan gör, idag, för att minska sin klimatpåverkan drastiskt.
 
Självklart behöver vi hållbarhetspolitik. Men politiken kan inte göra allt och människor måste inse sin egen miljöpåverkan och göra allt dom kan för att minska den istället för att bara kräva ansvar av politiken. Det finns massor man som enskild individ kan gör, idag, för att minska sin klimatpåverkan drastiskt.
Mig veterligt har ingen sagt emot det. Däremot verkar några av er lägga ansvaret enbart på individen.
 
Vi får se om det gör nytta-jag hoppas det, men visst är det konstigt att allt läggs på de som menas kunna förändra. Vad gör då de flesta? jo fortsätter i samma konsumtionsspår och väntar på förändring. Någon eller några med makt ska fatta beslut och helst med någon fiffig tekniklösning i bagaget så inget egentligen förändras.

Det kommer inte ske. Jag håller helt med @Sharpless där, det finns inte tillräckligt många i en demokrati som röstar för sådan kraftig begränsning av levnadsstandarden när det gäller konsumtion/lyx/nöjen som är kraftigt belastande för miljön, de som har ett sådant program kommer inte få röster.

Nu vet jag inte om demokrati har med vare sig hanteringen eller lösningen på klimatfrågan att göra. Det är en global fråga och det är en påverkan på den globala marknadsekonomin som måste till. För det krävs politisk styrning på supranationell nivå.
 
Precis, ingen är beredd att begränsa sin levnadsstandard. Samtidigt kräver folk att politikerna ska ta ansvar men det politikerna måste göra isåfall är ju att genom lagar eller regler begränsa människors levnadsstandard. Och det är ju bara att kolla på Frankrike. Vad hände när politikerna försökte höja bensinskatten?
Eh jo en massa människor gör det. Tex äter vegetariskt, väljer bort flyg (jag vet vet flera inklusive jag själv), handlar second hand/begagnat, sopsorterar, donerar pengar till miljöprojekt osv, osv, osv. Bara för att du i din bubbla inte märker av det så betyder det inte att det inte händer.
 
Mig veterligt har ingen sagt emot det. Däremot verkar några av er lägga ansvaret enbart på individen.

Ansvaret ligger på politiken, tekniken och individen. Men det verkar som att många tror att det räcker med att lägga ansvaret på politiken så kan men fortsätta leva som man alltid gjort. Inte bara i den här tråden utan allmänt.
 
Eh jo en massa människor gör det. Tex äter vegetariskt, väljer bort flyg (jag vet vet flera inklusive jag själv), handlar second hand/begagnat, sopsorterar, donerar pengar till miljöprojekt osv, osv, osv. Bara för att du i din bubbla inte märker av det så betyder det inte att det inte händer.

Absolut, en massa människor jobbar aktivt för att minska sin miljöpåverkan. Men många människor delar också ett inlägg med Greta på Facebook och flyger sen iväg på semester.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 325
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp