Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Eftersom du är en vuxen människa borde du se det positiva i att en 16-åring är så engagerad. Istället för att hacka på det borde du störa dig mer på dem som inte gör nåt alls!

Det är alltid jäkla lätt att sitta hemma och leta fel i det andra gör.

Jag har skrivit flera gånger att jag tycker det är positivt att hon engagerar sig men att jag tycker hon gör det på fel sätt. Så jag förstår inte riktigt varför du tycker jag hackar på henne.
Att säga att jag borde störa mig mer på dem som inte gör nåt alls är ett ultimat sätt att slippa ta ansvar för det man gör..
 
Så jag förstår inte riktigt varför du tycker jag hackar på henne.
För att du sitter och har åsikter om hur en annan person, ett barn, väljer att försöka göra världen bättre. Det är absurt.
Att säga att jag borde störa mig mer på dem som inte gör nåt alls är ett ultimat sätt att slippa ta ansvar för det man gör..
Vad menar du?
 
Att skolka från skolan är väl det kraftigaste uppror man kan göra i den åldern, och det har ju uppenbarligen fungerat.

Hur har det funkat? Jag kan inte se att politikerna har gjort nått annorlunda sen hon började sin skolstrejk. Visst har hon fått massa uppmärksamhet men det är ju främst av folk som redan är engagerade i miljöfrågor.
 
Jag kan inte låta bli att fundera på, hur fördomsfullt det än må vara, om hon hade fått samma uppmärksamhet om hon inte hade haft en så känd mamma? Jag tror absolut att hennes intresse för miljön är äkta, men tror ju absolut att det har underlättat uppmärksamheten i media att mamman är känd och själv engagerad i miljöfrågor.

Vad spelar det för roll?
Är det så himla viktigt att hänga upp sig på budbäraren att man inte kan se budskapet?
 
För att du sitter och har åsikter om hur en annan person, ett barn, väljer att försöka göra världen bättre. Det är absurt.

Vad menar du?

Så jag får inte ha åsikter om hur hon försöker göra världen bättre?

Det jag menar är att när man kritiserar aktivister(av alla slag) för att de använder fel metoder så får man ofta höra att man ska kritisera dom som inte göra något alls istället. Som att bara för att man gör något är det per automatik bra och får inte kritiseras.
 
Så jag får inte ha åsikter om hur hon försöker göra världen bättre?

Det jag menar är att när man kritiserar aktivister(av alla slag) för att de använder fel metoder så får man ofta höra att man ska kritisera dom som inte göra något alls istället. Som att bara för att man gör något är det per automatik bra och får inte kritiseras.
Men seriöst. HUR farligt är det hon gör? Vad skadar det? Vem skadar det?
 
Så jag får inte ha åsikter om hur hon försöker göra världen bättre?
Jo men du kan ju räkna med att det ses som jävligt onödigt och osympatiskt. För mig är det jättemärkligt att hacka på vad hon gör - särskilt som det är något så bra.
Som att bara för att man gör något är det per automatik bra och får inte kritiseras
Det ÄR bra att en 16-åring är engagerad! Om du inte kan se det: synd för dig.

Jag tycker att det är ett större problem att folk gör nada och lever på som vanligt än att en 16-åring kommit överens med skolan så att hon kan kombinera klimatprat med sitt plugg.
 
Jo men du kan ju räkna med att det ses som jävligt onödigt och osympatiskt. För mig är det jättemärkligt att hacka på vad hon gör - särskilt som det är något så bra.

Det ÄR bra att en 16-åring är engagerad! Om du inte kan se det: synd för dig.

Jag tycker att det är ett större problem att folk gör nada och lever på som vanligt än att en 16-åring kommit överens med skolan så att hon kan kombinera klimatprat med sitt plugg.

Men va? Jag har ju sagt flera gånger att jag tycker det är bra att hon engagerar sig men att hon borde göra det på ett bättre sätt. Och jag har aldrig hackat på henne, utan bara sagt att det är olämpligt att uppmuntra till skolk. För att vi behöver mer utbildning inte mindre för att rädda världen. Men jag antar att du inte tycker skolka är någon speciellt stor grej och tycker det är helt lugnt om alla sveriges ungdomar sitter utan för riksdagen varje fredag istället för att vara i skolan och lära sig saker för att sen faktiskt kunna bidra till att förbättra miljön. Jag tycker det senare alternativet är bättre och då får du väl tycka att jag är osympatisk för det, men jag hackar inte på en 16-åring för att hon är engagerad.
 
Men va? Jag har ju sagt flera gånger att jag tycker det är bra att hon engagerar sig men att hon borde göra det på ett bättre sätt. Och jag har aldrig hackat på henne, utan bara sagt att det är olämpligt att uppmuntra till skolk. För att vi behöver mer utbildning inte mindre för att rädda världen. Men jag antar att du inte tycker skolka är någon speciellt stor grej och tycker det är helt lugnt om alla sveriges ungdomar sitter utan för riksdagen varje fredag istället för att vara i skolan och lära sig saker för att sen faktiskt kunna bidra till att förbättra miljön. Jag tycker det senare alternativet är bättre och då får du väl tycka att jag är osympatisk för det, men jag hackar inte på en 16-åring för att hon är engagerad.

Hur skulle hon kunnat göra det på ett bättre sätt?
Hur tror du att hon skulle kunnat få sån impact på något annat bättre sätt?

Hur kan du inte se nyttan? Den är på så många plan.
 
Hur har det funkat? Jag kan inte se att politikerna har gjort nått annorlunda sen hon började sin skolstrejk. Visst har hon fått massa uppmärksamhet men det är ju främst av folk som redan är engagerade i miljöfrågor.
Hur har det funkat? Jag kan inte se att politikerna har gjort nått annorlunda sen hon började sin skolstrejk. Visst har hon fått massa uppmärksamhet men det är ju främst av folk som redan är engagerade i miljöfrågor.

Hur det har funkat?

Hon talar på World Economic Forum och FN:s klimatmöte. Hon citeras av politiker som Bernie Sanders, etc. etc.

Funkar rätt bra, skulle jag säga.
 
Så bara för att jag inte tycker hennes sätt att få uppmärksamhet är bra så är det där jag?
Jag förstår varför hon skolstrejkar och vad hon vill uppnå men tycker hon gör det fel. Men det får jag alltså inte tycka eftersom jag är vuxen och hon är 16.
Som blivande lärare och som vuxen har jag varit ute i skolorna under hösten och jag har använt Greta som ett exempel på hur man på ett strukturerat sätt kan göra sin åsikt hörd och ändå sköta sitt jobb, vilket hon faktiskt gör även om det verkar vara svårt att tro. Hon är dessutom ett utmärkt exempel på hur unga utan rösträtt ändå kan göra sin röst hörd, hur man argumenterar på ett övertygande sätt och framförallt att alla har ett ansvar för vad som händer. Anser man att något är fel så finns det fredliga sätt att framför det på.
Att använda argument som "varför ska vi sitta i skolan när de vuxna förstör vår framtid" är suverän retorik och det finns mycket att lära sig av hennes tal om man ska bortse från klimatfrågan, det är guld att kunna plocka fram ett sånt tal och visa att man inte alls behöver vara man i medelåldern för att hålla ett tal i en viktig fråga.
 
Men va? Jag har ju sagt flera gånger att jag tycker det är bra att hon engagerar sig men att hon borde göra det på ett bättre sätt. Och jag har aldrig hackat på henne, utan bara sagt att det är olämpligt att uppmuntra till skolk. För att vi behöver mer utbildning inte mindre för att rädda världen. Men jag antar att du inte tycker skolka är någon speciellt stor grej och tycker det är helt lugnt om alla sveriges ungdomar sitter utan för riksdagen varje fredag istället för att vara i skolan och lära sig saker för att sen faktiskt kunna bidra till att förbättra miljön. Jag tycker det senare alternativet är bättre och då får du väl tycka att jag är osympatisk för det, men jag hackar inte på en 16-åring för att hon är engagerad.
Ja för innan Greta så gick det ju så jäkla bra när alla ungdomar var i skolan och lärde sig så otroligt mycket. Världen var ju SÅ mycket bättre då.

giphy.gif
 
Som blivande lärare och som vuxen har jag varit ute i skolorna under hösten och jag har använt Greta som ett exempel på hur man på ett strukturerat sätt kan göra sin åsikt hörd och ändå sköta sitt jobb, vilket hon faktiskt gör även om det verkar vara svårt att tro. Hon är dessutom ett utmärkt exempel på hur unga utan rösträtt ändå kan göra sin röst hörd, hur man argumenterar på ett övertygande sätt och framförallt att alla har ett ansvar för vad som händer. Anser man att något är fel så finns det fredliga sätt att framför det på.
Att använda argument som "varför ska vi sitta i skolan när de vuxna förstör vår framtid" är suverän retorik och det finns mycket att lära sig av hennes tal om man ska bortse från klimatfrågan, det är guld att kunna plocka fram ett sånt tal och visa att man inte alls behöver vara man i medelåldern för att hålla ett tal i en viktig fråga.
Amen!
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 654
Senast: Hedinn
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 328
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 593
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp