Jag skrev även en del i den förra tråden men i mina barns tidigare skolor har det varit så att klasserna har åkt på skolresa... Men där finns det aktiviteter som drar in pengar, åk 5 säljer alltid fika på föräldramöten, håller i ett motionslopp som går från skolan och har valfritt antal skoldiscon. På de tre aktivteterna drog dotterns klass in tillräckligt mycket pengar för att åka till Skara sommarland och sova över en natt. Men det kräver föräldrar som kan ställa upp, med dotterns klass var vi fem föräldrar som arbetade stenhårt, ett gäng som gjorde det vi sa åt dem och några som vi bjöd in men inte hade några förväntningar på av olika anledningar. Men vi gjorde ingen skillnad på barnen, alla var välkomna att följa med på resan, det var väldigt viktigt för oss alla, på samma sätt som vi valde att inte ta in pengar varje månad/vecka.
Sonen bytte vi skola till lagom när han började åk 5.
Men det var av helt andra anledningar, skolan de går i nu finns det inget sånt överhuvudtaget. Där står elevrådet och säljer fika på evenemang, klasserna bakar på skolan till evenemangen och pengarna går till att göra något för hela skolan. Skolan tar dessutom med sig åk 8 på en övernattnings hajk och åk 9 sover ute två nätter på hajk. De yngre elverna gör dagsutflykter till olika ställen.
När det gäller jultidningar så har mina sålt två gånger, de ville prova och absolut, det får de göra. Men själva grejen med jultidningar tycker jag är eländigt!
Däremot föreningslivet har varit en oändligt följd av "sälja saker" vissa saker har jag bara tvärvägrat, andra har jag köpt till mig själv men inte sålt till några andra. Plastpåsar är en sån sak som är helt suverän, speciellt att sälja ibörjan av oktober på landsbygden.
Där ringde folk, "var det du som hade platspåsar man kunde köpa?" De går som smör i solsken runt älgjakten.
Men i stan har jag svårt att se att det skulle gå att sälja på samma sätt.
Väl inarbetade saker som newbody fungerar hyfsat, men där har jag inte lagt ner så stort jobb, utan mest slängt ut på FB och fått lite sålt och varit nöjd med det. Ja jag, ungarna har fått sprungit över till närmsta grannen, sen har jag nog gjort det största arbetet.