Skolbussar

Sv: Skolbussar

Kapprum= rum där man hänger av sig ytterkläderna. Oftast beläget strax utanför klassrummet.

Själv anser jag att skolbussen givetvis inte borde lämna av barnen så pass långt innan skoldagen börjar.
Vi har själva skolbussbarn då jag jobbar på en lantortsskola och de kommer ca 20-10 minuter innan skolan börjar. Från första bussen kommer så har vi en vuxen på skolgården + att dörrarna till kapprummen låses upp.

Om någon väljer att skjutsa sina barn till skolan tidigare än så så är däremot dörrarna låsta och ingen vuxen ute. Då lämnar man av sina barn på skolgården på egen risk - eller så ser man till att de skrivs in på fritids och då får de förstås komma in och äta frukost eller vad man nu sysslar med där på morgonen. Vet dock att en del inte vill betala för fritids men ändå vill att fritids ska ta hand om deras barn som lämnas av jättetidigt... Skolbussen går däremot inte att påverka så från dess den kommer borde det finnas vakt på skolgården, tycker jag iallafall.

Senast ändrad:

För att förtydliga, fritis går ut när dotterns buss kommer, så skriva in på fritis och köra henne dit innan skolbussen vinner hon kanske 10 min på, en personal går ut och finns på skolgården från det att bussen kommer, den andra börjar då se till att de barnen som är på fritis får på sig kläder och går ut. Hon inskriven på fritis och går en timme på efm för att som jag skrev tidigare försöka knyta lite mer kontakter och våga ta för sig lite mer.

Det är en försiktigt lite fröken jag har, som vi och redan förskolepersonalen har försökt jobba med att få henne att ta plats, våga fråga om hon får vara med osv, men hon står helst på sidan av och tittar på och går och pratar med någon vuxen om hon känner denne.

Jag förstår poängen hur du tänker, men skolan ser det säkert tvärt om (vi har samma fenomen här).

Om det är flera barn i den andra turen blir det fler barn som står och fryser = fler missnöjda föräldrar.

Så då betyder det att: enbart kläder får plats, inga människor ?? Alltså, ts skrev från början att: det fanns bara kapprum att vistas i..då undrade jag om kapprum är så små att inga människor ryms där, för vi hade korridorer utanför klassrummena i våran skola. Kapprum = hall då eller...

Det låter ju som oss (samma kommun - annat bussbolag), vi bor 5-10 min bilväg bort från skolan, barnen börjar kl 8, bussen går 5 i 7 och är framme innan halv 8 vid skolan och barnen får inte gå in, vårt (och andra föräldrars problem) är ju att det blir så ohyggligt tidigt för barnen att äta frukost hemma - jag skulle inte säga så mycket om saken om de åtminstone kunde få frukost på fritids om de ska iväg så tidigt... vi har löst det med att samskjutsa till skolan... men du vet ju redan vad jag tycker om det hela:cool:

Så då betyder det att: enbart kläder får plats, inga människor ?? Alltså, ts skrev från början att: det fanns bara kapprum att vistas i..då undrade jag om kapprum är så små att inga människor ryms där, för vi hade korridorer utanför klassrummena i våran skola. Kapprum = hall då eller...
I en skola där jag praktiserade hade varje klassrum en egen ingång direkt utifrån, via just ett "kapprum". Det rummet var ungefär tillräckligt stort för att alla eleverna skulle kunna kränga av sig kläderna och hänga upp dem innan de gick in i klassrummet. Alltså ingen korridor där.

Jag förstår poängen hur du tänker, men skolan ser det säkert tvärt om (vi har samma fenomen här).

Om det är flera barn i den andra turen blir det fler barn som står och fryser = fler missnöjda föräldrar.

Jo fast den andra turen tar längre tid, anledningen till att "våran" tur behöver gå så tidigt, så skulle den andra turen köras först så skulle de komma till skolan kvart i 8... ;) Men vi får väl se om jag kan få någon respons från något håll, om två år (knappt) så kommer ialla fall två av grannarnas grabbar att börja åka så då är de lite flera från det här hållet. Sen året efter kommer lillebror oxå att börja så då kanske det blir vettigast att köpa en minibuss och köra egen skoltaxi. :D

Märkligt - det är exakt likadant här !
Jag håller med dig att det är vettigast med den långa turen med många barn först, jag begriper inte varför det är som det är..

Ja det är skumt, ibland känns det som om det skulle behövas en samordnare som tänkte till... :angel::D Men det är klart lägger de om turen är det ju flera föräldrar som gnäller... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 931
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar