skogsmulle

Sv: skogsmulle

Varför ska inget annat stämma? Min erfarenhet av skogsmulleryttare är att de ofta inte är så där jättekräsna när det gäller att hästen är perfekt i alla gångarter, annars hade de antagligen varit ute efter en häst de kan rida dressyr med. Lite överdrivet, men du förstår nog grundtanken.
De skogsmullar jag stöter på i skogen brukar ta det ganska lugnt. Oftast skritt som gäller, tror aldrig jag råkat ut för en skogsmulle i full galopp runt där jag bor. Oftast är det kvinnor (35+) som det handlar om. Kanske inte världens bästa ryttare, men de tycker det är kul med sin häst och har inga större ambitioner att utvecklas som ryttare.

Nu vet jag att det finns gott om skogsmulleryttare som är ambitiösare och djärvare i sin ridning, men de jag pratar om är nog ändå en ganska stor andel av skogsmulleryttarna.

När det gäller travhästar är det faktiskt inte helt ovanligt att travhästar ridtränas. Sen finns det ju en hel del travhästar som går monteelopp. Så att hitta väl inridna gamla travare är ingen omöjlighet.

En annan fördel är ju att de är billiga. Ofta kan man få dem gratis då de på grund av medicinering inte ens har ett slaktvärde.

Jag är medveten om att många travare inte passar som skogsmullar. Men det finns även många som gör det och det är ju synd att missa dem för att man är lite fördomsfull.

Nu frågade TS om varför de som söker en skogsmulle ratar travare inte varför de väljer travare.

Till stor del tror jag det kan handla om det arbete som krävs för att utbilda, inte minst allt det arbete som krävs för att få fram galopp. Men också för att många av dem är slitna efter en travkarriär. Det finns helt enklet hästar som är bättre lämpade. Många som vill lufsa i skogen har nog inte heller jättestor erfarenhet av att utbilda häst, bilket gör en travis olämplig och de som kan utbilda väljer en annan typ av häst.

KL*

Annars kan man ju låta de som är skogsmullar svara för sig ;)

Jag rider bara här hemma i skog och mark och när jag sökte sista hästen så ville jag inte ha en varmblodstravare, för att sambon har en. Han är supersnäll och cool i alla lägen, men det har tagit ett tag att få honom dit och jag ville inte lägga ner det arbetet då jag har en kallblodstravare redan och inte har tiden eller lust att skola om en häst.
Jag ville hellre ha ett kallblod för att jag är van vid kallblod och för att det tilltalar mej.
Har fått en massa svar från folk som säljer varmblod och som nästan försökt övertala mej med flera mail om hur bra deras hästar är. Visst, men om nån sätter in en annons om att de söker en viss häst så är det ju oftast pga en anledning, och man ska väl inte behöva förklara sig till en massa människor som ändå svarar på annonsen :confused:

I alla fall till slut hittade jag min häst och det blev ett.... varmblod :p
Men denna hittade jag själv, och hon är ung, ej inkörd och verkar hittills lugn och nyfiken och väldigt snäll.

Så visst finns det folk som vill ha varmblod, men äldre, direkt från banan kräver ju en hel del jobb.

Sen behöver en skogsmulleryttare inte vara helt handikappad när det kommer till ridning heller :) Bara för att man rider i skogen behöver man inte vara nån nybörjare.
Finns ju en hel del sk "duktiga" ryttare som inte ens vågar rida ut i skogen.

Nu frågade TS om varför de som söker en skogsmulle ratar travare inte varför de väljer travare.

?????

Det där var ett svar till ditt inlägg och inte riktat till TS. Tycker du på något sätt att det är olämpligt rekommenderar jag att du kontaktar moderator.

Med tanke på hur nära ämnet det ändå var så tycker jag inte det var särskilt mycket OT. Många trådar brukar hamna mycket längre bort.

Men snälla nån, om du inte gillar mitt svar kan du väl följa ditt eget råd och kontakta en moderator, jag påtalade bara att det verkade som du missuppfattat frågeställningen och vänt på den, en förklaring till varför jag väljer att inte svara på ditt långa inlägg. Men visst diskutera du travares förträfflighet som skogsmullar om du vill.

För jag tror att många som har en travare inte har en susning om vad en "skogsmulle " vill ha, travtränare som är vana vid 14-15 åriga tjejjer med fantastisk balans och som gillar fart och fläkt som fräser runt i skogen och gör snabbjobb i galopp över stock och sten tycker ju att sina hästar är perfekta skogsmullar... Tjejjerna har kul, hästarna har kul men de blir inte fostrade till skogsmullar. Hästarna är snälla och hållbara men vana att få röra på sig ordentligt. Ofta har de bra stam och är dyra fina hästar med vilja- det är likasom att många Briar avkommor inte heller är lämpliga skogsmulle hästar...

Har själv fått svaret på frågan om hästen var fin att rida
"Jajamensan - går som en kula efter vägen! " :rofl:

En skogsmulle som sitter upp på den hästen blir förmodligen inte nöjd.

Nu skrev du iogfs KL men jag har varit ute efter en skogsmulle, jag har haft en varmblod. Numera är det annorlunda, men ja, jag anser att jag nog kan svara rätt bra,

Men har ni inte tänkt på att man efter många år vill bli en skogsmulle? Man kan ha en stor erfarenhet bakom sig och får för sig att börja om igen. Man kan mycket väl utbilda sin travare så han blir en superskogsmulle, pigg, intresserad, älskar att komma ut i skogen eller efter vägar med både trafik och annat att titta på i små samhällen. Jag började rida när jag var 7 år, idag är jag 55+, har omskolat min travare, har haft honom i 6 år så han har anpassat sig efter mig! Han har mycket mjuka gångarter, rids med längre tyglar och lyssnar på rösten. Billig att köpa, visst. Men han kostar lika mycket att ha som andra. Jag valde travare för att de är så trevliga, inte krävande, sen kunde jag forma honom efter hur jag ville ha honom:D

Måste tillägga att jag menar att varmblodens personlighetstyp inte är krävande. Lätta att handskas med, oftast, finns alltid undantag. Sen har det varit krävande och en lång utbildningstid, jag har lagt ner mycket jobb på att få den häst jag har idag. Men oj så roligt!

Jag hade inte velat börja om på det sättet igen. Jag har gjort det en gång, det var kul, jag älskade den hästen, hon var underbar. Börjar hellre om med en unghäst isf.

Alla är vi olika! Vi väljer häst efter våra behov, kritierier osv. :)
Jag själv skulle ALDRIG ha ett varmblod, de är så hisspiga, rädd för sin egen skugga osv. Sönderstressad häst är inget för mig. Detta ändrades för 9 år sedan då jag träffade Calle Cupido. En mager, omusklad enligt mig, sönderstressad bloding på 9 år. När jag provred honom stolpade han omkring som om han gick på styltor. Föll pladask trots allt. Många egenskaper som tillskrivs varmblod är myter!
Har inte ångrat mig en dag. Har aldrig ridit en mer arbetsvillig häst, de vill göra allt man ber dem om. Lyhörda, coola, väluppfostrade, jag listan kan bli mycket längre. Har haft 2 ridtravare, ridit flera andras travare så det har blivit några genom dessa år.
Skyll inte på hästen för det är ryttaren som sätter ribban.

Visst är det skillnad på halvblod, varmblod och kallblod. Helt klart, för de är ju avlade för helt olika ändamål.

Det är tråkigt att vi som gillar ridtravare ofta sätts i ett fack. Häst som häst och det är ju ryttarens behov, önskemål som bestämmer vad som passar och inte. Och tur är ju det! Hade varit tråkigt om alla ville ha exakt samma typ av häst, mångfald är ju toppen även inom detta område! :) Vi skogsmullar är ute efter olika egenskaper hos vår blivande skogsmullehästar!

Förespråkar ridtravare som skogsmulle. ;) Samtidigt som jag förstår varför andra väljer andra raser för sina skogsturer!

Senast ändrad av en moderator:

Det finns oändligt många skäl.

Det för mig kanske viktigaste är att jag älskar att köra travare men är inte intresserad av att rida dem. I körningen är deras glöd tilltalande men i ridningen skräms jag lite av den.

Sedan är de travare jag träffat i princip utan undantag ARBETSNARKOMANER - de vill verkligen tränas länge och ofta. Den som söker en mysig skogsmullehäst kanske inte vill rida sex eller sju dagar i veckan utan snarare två gånger i veckan? Och då kanske man inte vill ha en häst som står och hoppar jämfota av frustration över att få jobba så lite... och som blir het som ett skållat troll när man väl kommer ut.

Sedan kan man ju definiera skogsmulle rätt olika. Jag anser mig nog vara en skogsmulle eftersom jag rider mest i skogen. Men jag tränar för tränare en dag i veckan och rider något dressyrpass därutöver lite då och då också. Och jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig eller har tillräckligt mycket tålamod för att skola en travare för detta, en kallblodstravare skulle jag absolut kunna göra detta med men knappast ett varmblod.

Avslutningsvis är jag en tyngre ryttare - travare är oftast långa i kroppen och inte så viktbärande. Det gör också att jag inte vill rida dem.

Jag själv skulle ALDRIG ha ett varmblod, de är så hisspiga, rädd för sin egen skugga osv. Sönderstressad häst är inget för mig.

Många egenskaper som tillskrivs varmblod är myter!

Fast det där är väl ändå inget vedertaget? Travarna är enligt min erfarenhet generellt sett tuffare och klokare än många andra hästar - dessutom oftast väldigt väluppfostrade och vana vid nya miljöer och sysslor samt transporter etc.

Min personliga teori är att dels avlar travfolket på prestation, och en häst som är hispig och rädd för sin egen skugga lär aldrig ens komma ut på en travbana och dels tror jag att det faktum att travarna körs in i unga år gör oerhört mycket för deras mognad.

När vi sökte häst var det skogsmulle- familje - allroundhäst.
Det som gjorde att vi inte ville ha varmblod är följande:

- Ville ha viktbärande häst (vilket de flesta varmblod inte är)
- Ville inte behöva arbeta bort eventuella problem pga "fel"-ridning (därför valde
vi också att köpa unghäst)
- Om man någon gång i framtiden skulle behöva göra sig av med hästen så är
det nog lättare att hitta ett bra hem någon som är beredd att investera en lite
större summa på hästen.

Den sista punkten är den viktigaste då syrran redan haft varmblod och fick inga
vettiga svar när hon behövde paus från hästeriet. Lämnade ut till fodervärd som
verkade bra men fick tillbaka ett vrak sen.

Bulldoozer skriver:

Den sista punkten är den viktigaste då syrran redan haft varmblod och fick inga
vettiga svar när hon behövde paus från hästeriet. Lämnade ut till fodervärd som
verkade bra men fick tillbaka ett vrak sen.

:confused: Detta kan du väl ändå inte mena är hästens (travarens) fel???
Det var väl snarare så att fodervärden inte hade tillräckliga kunskaper när det gäller handhavande av en travare. :confused:

Inte är det hästens fel, men travare är mindre attraktiva både att köpa och ta på foder och då blir det knepigare att hitta alternativ om man inte kan ha hästen själv.

Som Lobelia säger. Har väl inte sagt någonstans att det hästens fel, tror dock
att det svårare att hitta någon "seriös" (dvs. duktig och kunnig) person till en
travare om det skulle behövas.

*KL*

en två åring travhäst är tränad i ett år, ev kanske tävlad, van med folk, bilar djur etc etc. en tvååring ridhäst är ofta inte mer van än att gå in o ut från hagen..

Tror travare ofta ses som sk "blåbärshästar" dvs dem hamnar hos dem som inte har råd eller kunskap att egentligen ha en häst ö.h.t. Man behöver inte söka speciellt länge här på forumet för att hitta åtskilliga trådar där nybörjare köpt en travare någonstans och sen gråter floder för att hästen är svår att rida och bara springer. "Hon bara springer med näsan i vädret och det går inte ens att svänga, vad ska jag göra!!?? :cry:"

När det gäller hästar jag sett med dåligt tillpassad utrustning, ryttare som fortfarande borde rida på ridskola och hästar som skulle ha det mycket bättre hos någon annan så är travarna överrepresenterade måste jag säga.

*kl*

Jag funderar på varför det spelar någon roll vad andra tycker och vad andra vill ha för häst?

Jag har haft en väldigt god vän som var varmblodstravare, men jag skulle aldrig i livet satt mig på honom. (han fick somna in förra året pga ålderskrämpor som 25+are)

För mig är inte travare ett alternativ för att jag helt enkelt inte är intresserad av den typen av häst. Inte storleken, inte gångarterna, ja, inte något egentligen. Jag håller mig nog till islandshästarna, även om jag 'bara' är en skogsmulle-ryttare. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 414
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar