Sv: skogsmulle
Nu frågade TS om varför de som söker en skogsmulle ratar travare inte varför de väljer travare.
Varför ska inget annat stämma? Min erfarenhet av skogsmulleryttare är att de ofta inte är så där jättekräsna när det gäller att hästen är perfekt i alla gångarter, annars hade de antagligen varit ute efter en häst de kan rida dressyr med. Lite överdrivet, men du förstår nog grundtanken.
De skogsmullar jag stöter på i skogen brukar ta det ganska lugnt. Oftast skritt som gäller, tror aldrig jag råkat ut för en skogsmulle i full galopp runt där jag bor. Oftast är det kvinnor (35+) som det handlar om. Kanske inte världens bästa ryttare, men de tycker det är kul med sin häst och har inga större ambitioner att utvecklas som ryttare.
Nu vet jag att det finns gott om skogsmulleryttare som är ambitiösare och djärvare i sin ridning, men de jag pratar om är nog ändå en ganska stor andel av skogsmulleryttarna.
När det gäller travhästar är det faktiskt inte helt ovanligt att travhästar ridtränas. Sen finns det ju en hel del travhästar som går monteelopp. Så att hitta väl inridna gamla travare är ingen omöjlighet.
En annan fördel är ju att de är billiga. Ofta kan man få dem gratis då de på grund av medicinering inte ens har ett slaktvärde.
Jag är medveten om att många travare inte passar som skogsmullar. Men det finns även många som gör det och det är ju synd att missa dem för att man är lite fördomsfull.
Nu frågade TS om varför de som söker en skogsmulle ratar travare inte varför de väljer travare.