skogsmulle

Sv: skogsmulle

Själv så tycker jag att nästan alla hästraser kan vara skogsmulle hästar, det beror på ryttaren. :) och med nästan så menar jag att det kan vara svårt för en fallabella att vara det men det kan ju också gå antar jag ^^

Skogsmulle behöver ju inte absolut innebära att man rider. En fallabella går ju utmärkt att köra, och en häst som körs i skog och mark kan ju vara lika mycket skogsmulle som en häst som rids på samma ställen.

Men hur var han att rida ut på? Fd travare kan oftast beskrivas som "obekväma ånglok" innan någon lagt ner en massa jobb på omskolning. Den som är på jakt efter en skogsmulle vill förmodligen ha en häst som är lugn och bekväm från dag 1.

Av de hästar jag har haft så är nog faktiskt mina travare de som har varit absolut vettigast och lugnast när det gäller uteridningen, pigga ja men absolut fullt kontrollerbara både ensamma och i grupp. Jämfört med araberna här hemma så skulle framförallt den ena numera änglahästen ses som en pansarvagn som du antagligen skulle kunna bomba bredvid. Stog utan problem på boxvila och i boxhage 2 veckor efter en spark för att sedan skritta ut på långa tyglar med ett galet sällskap...

distansritt-fjllnora-113_168640326.jpg

Nya stjärnan:love: På bilden är det 4 månader sen senaste travstarten, gjort 31 starter och är 7 år. Tävlar på bilden distans 5 mil som startade med en masstart av 30 hästar... Rids på vanligt tredelat bett och slaka tyglar större delen av sträckan. Skulle antagligen vara trevlig skogsmulle.

Förstår att alla kanske inte vill ha en travare men bilden av den där helgalna stressade travaren är inte riktigt helt sann...:D Det är en individfråga som allting annat, det finns nog ingen ras där alla hästar skulle vara lämpliga skogsmullar.

Skulle jag bara rida ut skulle jag iaf inte vilja ha en vb-travare. Jag tycker de är fantastiskt rar hästar som oftast är väldigt välhanterade. Men jag gillar inte ridkänslan. De har oftast för trista gångarter och har sina vinklar som gör att det blir en annan balans i hästen.
Även om jag bara rider ut så vill jag ha en viss känsla då jag rider. Det får jag inte i en vb-travare. Sitter man tex på en PRE blir känslan helt annorlunda. Man kan sätta hästen mer. På ett halvblod mer elastisk och med annat häng. På en Islänning riktigt bekväm och flytande tom i den sämsta terräng.

Jag förstår om andra väljer rasen. Bara de gillar känslan av att sitta på dem.

Skogsmulle behöver ju inte absolut innebära att man rider. En fallabella går ju utmärkt att köra, och en häst som körs i skog och mark kan ju vara lika mycket skogsmulle som en häst som rids på samma ställen.

Jo precis men jag menade att det kan vara svårt att rida på dem :rofl:

Jag rider travare som skogsmulle hästar och jag tycker det är jätte trevligt! Dom blir lite heta när man kommer till en åker, men det kan ju bero på tävlingsnerverna. men vi rider helt normalt, galoperar och hoppar i skogen, och en utav de som jag rider har tävlat flera gånger och är 8år. och en anna är 4a och ska kvala nu i vinter. Jag rider med några andra och man märker inte en så stor skillnad mellan hästarna ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 414
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar