skogsmulle

Sv: skogsmulle

*KL*

en två åring travhäst är tränad i ett år, ev kanske tävlad, van med folk, bilar djur etc etc. en tvååring ridhäst är ofta inte mer van än att gå in o ut från hagen..

Tvååringar oavsett ras är inte direkt lämpliga som skogsmullar, vill man köpa en skogsmulle är man troligen ute efter en inriden häst.

det vet jag väl, vart jag vill komma är att travarna är oräknliga hästlängder före ridhästarna i ut veckling och socialträning, vilket gör att det är en perfekt hobbyhäst.

Självklart är de hästlängder före i tvåårsåldern med tanke på att man startar tidigare med travare, men vad spelar det för roll när de är 10-år eller 20 för den delen. Många hästar blir skogsmullar på äldre dar. Vad som spelar roll är hur hästen är den dagen man är spekulant på den inte hur den var som bebis.

det jag menar är att en travare är van med massa liv o röresle och en massa saker, medans vissa halvblod som bara gått i skogen som hobbyhästar knappt är van att åka transport, därför tycker jag att travaren är perfekt hobbyhäst, just för att de är van med så mycker olika situationer.

För mig är inte travare ett alternativ för att jag helt enkelt inte är intresserad av den typen av häst. Inte storleken, inte gångarterna, ja, inte något egentligen. Jag håller mig nog till islandshästarna, även om jag 'bara' är en skogsmulle-ryttare. :D

Kunde inte skrivit det bättre själv! :bow:

Och till TS: På dig låter det lite som "varför kan ni som inte är satsande ryttare inte bara nöja er med f.d. travare?" :crazy: Har man inte rätt att vara kräsen trots att man inte tävlar?

det vet jag väl, vart jag vill komma är att travarna är oräknliga hästlängder före ridhästarna i ut veckling och socialträning, vilket gör att det är en perfekt hobbyhäst.

Men dom är långt efter i utbildning när det gäller ridning, och jag kan tänka mig att den som söker en mulle häst inte har någon ambition eller kanske kunskap att utbilda.

det jag menar är att en travare är van med massa liv o röresle och en massa saker, medans vissa halvblod som bara gått i skogen som hobbyhästar knappt är van att åka transport, därför tycker jag att travaren är perfekt hobbyhäst, just för att de är van med så mycker olika situationer.

Har man endast kravet att hästen ska vara van och åka transport och vara van vid en massa liv och rörelse så är säkert en travare ett bra val.

Nu har de flesta som söker en skogsmulle kravet att hästen ska vara snäll och lugn att rida samt vara bekväm och sitta på och där fallerar flertalet av travarna brutalt. Travare brukar köpas av de som vill ha en billig häst samt de som är frälsta. Har man pengar och krav på ridbarhet så undviker man travarna även om det säkerligen finns en riktig pärla här och där, de är avlade på trav och ridbarheten finns inte ens med i avelsmålen.

kl;
om jag nån gång skulle leta efter en skogsmulle häst så ska den vara ungefär som en kompis gamla häst ^_^ modig, gå fram var som helst, härligt temperament, och tillräckligt utbildad för att kunna gå i rätt form. dock så är kompis häst inte så lättriden, hon går fram var som helst och är modig men det är i ånglok stil och hon brakar fram genom snår och över stenar hej vilt när man behöver ta en omväg om stigen är för lerig.
men det är en häst jag kan lita på, och hon hittar alltid rätt. sen så är hon totalt stum i munnen, skit svårt att rida en häst som inte riktigt kan sits hjälper och slutat lyssna på tygeltagen. men otroligt rolig att rida när det stämmer mellan oss lite då och då. detta är en 19 år gammal skogsmulle, går på lösdrift i skog och varit med i flera hubertsjakter, ägaren tycker inte om henne då hon är för svår men om denna hästen hade varit 10-15 år yngre så hade jag köpt henne då jag älskar hennes mod och trygghet. (har endast ridit henne en 8 gånger, men när man sett henne löslongeras så är man fast :love:)
jag hade inte velat ha en travare då jag inte tycker om gångarterna, de är ganska små(de jag sett i alla fall), och jag vill mycket hellre satsa på en häst som är avlad till att rida på. jag hade inte tvekat på ett engelskt fullblod från banan, de är ändå avlade för att ridas på och har mer ridhäst muskler när de kommer från banan än en travare har (antar jag). så där blir det inte total inridning utan mer bygga om muskler jobb.

modig, gå fram var som helst, härligt temperament, och tillräckligt utbildad för att kunna gå i rätt form. dock så är kompis häst inte så lättriden, hon går fram var som helst och är modig men det är i ånglok stil och hon brakar fram genom snår och över stenar hej vilt när man behöver ta en omväg om stigen är för lerig.men det är en häst jag kan lita på, och hon hittar alltid rätt.

Dem egenskaperna känner jag igen hos min travarkille :D Tog stigen slut? Inga problem, det är fyrhjulsdrift på denna! Han bangar inte för att ta sig fram precis var som helst, och gör det också om jag inte stoppar honom. Med honom gäller det att man är med, det går inte att sitta och sova för rätt vad det är har han vikit av från stigen och man är mitt ute i snårskogen. Men det finns inget ställe där han inte kan ta sig fram (med vissa undantag). Visar man honom åt vilket håll han ska gå så går han dit, oavsett vad som är i vägen, det gäller bara för matte att hålla i sig :p Det enda som stoppar oss från att ta oss fram var som helst är mitt omdöme.

Det menar jag inte men skriver folk att dom letarefter en trygg,snäll häst. behöver inte ha fina gångarter ska vara snäll i all hantering o ska helst gå att köra. o den ska helst inte vara äldre än 8år. sen skriver dom ej varmblod. hade en till salu som ingen ville ha så jag fick slakta honom.

Har en kallblodstravare som skogsmulle och körhäst av div åkdon .Perfekt häst att köra hembygdsgårdens körturer på midsommar kalas skogsmulle i vissa sälskap och på vissa platser där det inte gått fort tidigare .-Totalt olidlig med vissa hästar ,minns med fasa en skogstur på 2,4 mil där han bara låg på det som gick allt under full galopp var för sakta ,en längre gammal vagnsväg med okända hinder och grenar som hängde in i vägen i full galopp utan kontroll med5 hästar var ej rolig.

Det är trist att du får ta bort din häst, men det är väl bättre det än att försöka tvinga honom på någon som inte vill ha hästen, det finns goda skäl både att välja varmblod och välja bort dem beroende på vad man söker. Det finns många varmblod att få till en billig peng och få potentiella bra hem. Se det positiva i det, han kan aldrig hamna i orätta händer och fara illa.

Det e sant men han var underbar. han stod på en travbana men gick ändå lös in o ut från hagen. äälska att träna men inte att springa fort...

Det menar jag inte men skriver folk att dom letarefter en trygg,snäll häst. behöver inte ha fina gångarter ska vara snäll i all hantering o ska helst gå att köra. o den ska helst inte vara äldre än 8år. sen skriver dom ej varmblod. hade en till salu som ingen ville ha så jag fick slakta honom.
Jag tror att många inte riktigt vet vad de egentligen vill ha eller hur utbudet ser ut. En 8-årig, väluppfostrad häst med medioker gång inom SWB t ex. kostar en hel del pengar, detsamma med Islandshästar. Så är man ute efter en billig häst (i inköp alltså) så begränsas ju utbudet ganska drastiskt. Om man vill ha en skogsmulle och kan nöja sig med en äldre häst som har ett antal år kvar så får man ändå lägga ut en del pengar för en väluppfostrad säker häst utan skador. Sedan finns det de som ser travaren som en utmaning när det gäller utbildning, men som slipper alla spöken i buskarna på vägen. Sån är jag :)

Det e sant men han var underbar. han stod på en travbana men gick ändå lös in o ut från hagen. äälska att träna men inte att springa fort...

Men hur var han att rida ut på? Fd travare kan oftast beskrivas som "obekväma ånglok" innan någon lagt ner en massa jobb på omskolning. Den som är på jakt efter en skogsmulle vill förmodligen ha en häst som är lugn och bekväm från dag 1.

Red han i skogen lugnt o still 2ggr i veckan från det att han var 3 till hösten som 5åring

Hej!

Fast just dom egenskaperna har jag haft på både arab och connemara. Jag känner även massor av andra raser som har exakt de egenskaperna. Det finns ju inte bara hos travare.. Min gamla travare var inte direkt en sån skogshäst, han snubblade på sina egna fötter på planmark och ramlade mest runt när vi red "offroad".

Jag tror inte skogsmullandet sitter i rasen, det sitter i individen. Att vissa inte vill ha en travare kan jag förstå (mest pga travartraven, svårigheten med galopp och faktumet att en skogsmulle vill väl ofta ha en okomplicerad häst som gör vad den ska, helst utan träning). Jag kan även förstå de som vill ha en en travare som skogsmulle.

/Lavinia, ägare till en superskogsmulle, om man älskar fart!

Dem egenskaperna känner jag igen hos min travarkille :D Tog stigen slut? Inga problem, det är fyrhjulsdrift på denna! Han bangar inte för att ta sig fram precis var som helst, och gör det också om jag inte stoppar honom. Med honom gäller det att man är med, det går inte att sitta och sova för rätt vad det är har han vikit av från stigen och man är mitt ute i snårskogen. Men det finns inget ställe där han inte kan ta sig fram (med vissa undantag). Visar man honom åt vilket håll han ska gå så går han dit, oavsett vad som är i vägen, det gäller bara för matte att hålla i sig :p Det enda som stoppar oss från att ta oss fram var som helst är mitt omdöme.

Men hur var han att rida ut på? Fd travare kan oftast beskrivas som "obekväma ånglok" innan någon lagt ner en massa jobb på omskolning. Den som är på jakt efter en skogsmulle vill förmodligen ha en häst som är lugn och bekväm från dag 1.
Känner inte alls igen det där med obekväma ånglok trots att mina två kommit i stort sett direkt från banan (inridna, men inte mer än så egentligen), men jag kan väl ha haft tur kanske??? Connemarorna jag haft har varit betydligt mer "ånglokiga" i så fall..

Du får gärna citera exakt var i texten jag skriver att detta är egenskaper som bara finns hos travare :grin:

Jag skrev att jag känner igen dem hos min travare, har inte påstått verken bu eller bä ang egenskapernas vara eller icke vara hos andra raser. Men jag antar att jag skulle låtit bli att skriva att min häst är travare...

Känner inte alls igen det där med obekväma ånglok trots att mina två kommit i stort sett direkt från banan (inridna, men inte mer än så egentligen), men jag kan väl ha haft tur kanske??? Connemarorna jag haft har varit betydligt mer "ånglokiga" i så fall..

Der jag träffat på har varit väldigt trevliga att hantera och väldigt obekväma att rida...huvudet i vädret och älgkliv. Inridna, men inte skolade. Jag har träffat omskolade travare också, en helt annan sak. Men de senare hittar du sällan på en "önskas köpa"-annons. Du kan göra det, men oftast är de av den första typen, i synnerhet om de är billiga.

När jag hör "skogsmulle" tänker jag på fjordhäst eftersom jag träffat jättetrevliga sådana av den lättare typen: godmodiga, väluppfostrade, trevliga att rida och köra. Jag har träffat den andra typen också, den som avskräckt många från fjordingar: framtunga, sega, med järnkäftar. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 414
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar