skogsmulle

Worlds

Trådstartare
Ni som skriver annonser att ni vill han en skogsmulle, varför duger det inte med en fd travare? :confused:

Sv: skogsmulle

Kan ju inte svara för hur andra tänker men när jag pratar om en skogsmullehäst så tänker jag mig en häst som är rätt cool i temperamentet och inte blir stressad av trafik, lösspringande hundar eller av att det dyker upp vilda djur. Skogen är ju sällan ett händelselöst ställe att rida på. Den ska även klara av terräng, stock och sten utan att snubbla och kunna gå över bäckar utan att krångla.

Till det så vill jag att den är bekväm att sitta på, dvs helst inte trav alls utan skritt eller kort galopp, om inte traven är väldigt sviktande och gungig.

Jag har träffat ett fåtal fd travhästar som stämmer in på mina krav och dessa är oftast inte till salu;)

Finns säkert massor med anledningar.

Om jag skulle vilja ha en skogsmulle så skulle inte valet hamna direkt på en fd travhäst pga gångarterna. Jag vill ha en häst som kan både trava å galoppera utan problem. Jag vill absolut inte ha en häst som föredrar att ta till värsta travar traven å ånga fram som ett lok istället för en lugn trevlig galopp.
De är inte jättebekväma att rida på helt enkelt.
Många kan anses vara för hetsiga i skallen.
Sen finns det väl säkert 1 miljon skäl till varför en del inte vill ha en fd travare.

Å ja det finns jättetrevliga fd travhästar också.
Senast i söndags red jag en varmblodstravare på en dressyrlektion helt underbar och jättetrevlig häst :love:
Men galoppen är inte klockren..

Men sen finns det ju andra kvaliteér som travhästar ofta har.
Om de inte blivit totalt sönderstressade av travet är de ofta väldigt coola och trygga individer som är vana vid det mesta och för en del är det viktigare.
För mig är bekväma gångarter viktigare än en ko-lugn häst.

Alla har kanske inte kunskapen att skola en fd travare, sedan är det väl överlag så att de flesta som söker en sk skogsmulle gärna vill ha en mer lugn och stabil häst vilket kanske inte alla varmblod från banan är.

Nu har jag aldrig haft intresser för just en skogsmulle själv, men det är väl upp till var och en vad de vill ha, och inte ha, för häst?!

Den enda anledningen att jag inte köpte en varmblodig travare när jag köpte häst var att skulle det hända något som gör att jag inte kan behålla hästen så måste jag slakta den. En varmblodig travare hade säkert uppfyllt mina "krav", men tyvärr är marknaden så dålig för travare att jag inte hade kunnat sälja den sen. Jag hade inte haft hjärta att avliva en frisk häst och jag vill inte sälja en häst för slaktpriset heller, eftersom det är så svårt att veta vad den hamnar.

Det är nog inte alla som säger nej till travare? Det kan jag inte tänka mig. Men en hel rad viktiga faktorer har påpekats. Jag tenderar att hålla med.

I mitt fall skulle det också finnas en viktig faktor: jag har helt enkelt inte tillräcklig erfarenhet för att kunna hjälpa en fd travare. Tänker främst på att det sliter på lederna att trava fort under ryttare, risken för att hästen hamnar på bogarna och kanske trillar omkull etc..

I övrigt skulle jag gladeligen ha en extravare som kompis i skogen :) De jag har haft att göra med har oftast varit coola i psyket och framåt i attityden, lite arbetsnarkomaner liksom vilket bäddar för långa och lugna turer i skogen.

Absolut inget fel på travare, men de kan kräva sin ryttare :)

Ni som skriver annonser att ni vill han en skogsmulle, varför duger det inte med en fd travare? :confused:
jag ville ha en snäll väluppfostrad skogsmulle, som samtidigt skulle vara en häst som jag kunde utveckla och träna på hemmaplan med. Det viktigaste kriteriet för mig var att den skulle vara säker och inte rädd för sin egen skugga eller hitta på "elaka" bus (såsom försöka bocka av en och sånt)! Därför köpte jag en travare, och det ska jag säga, det är det bästa valet jag gjort! Jag hade ingen erfarenhet av att rida travare sedan innan ska tilläggas (dock 30 års riderfarenhet/hästägarerfarenhet av andra raser) Men, som sagt, don efter person, och har man ingen lust att träna galoppfattningar så kan det kanske vara bra med en annan ras. Det där med travartrav i en rasande fart tränar man kvickt bort. Det har jag inte haft problem med på någon av mina, numera, två travare:laugh:

En travare är avlad och tränad för att ha tävlingshuvud med vilja och kapacitet att trava fort och inte galoppera. Den som vill ha en skogsmulle är oftast inte så kunnig söker därför en kompis som är åt det lugnare hållet, som inte har viljan att tävla och som har bekväma gångarter och som är välriden så till vida att de är okomplicerade att rida och klarar alla gångarter, dvs snarast raka motsatsen till merparten av travarna.

Klart det finns undantag, men det är långt färre som har önskemål som passar in på en travare än det finns travare på marknaden. Bara för man inte har höga krav på sin tilltänkta häst betyder det ju inte att man tar de som blir över och där det saknas egentlig målgrupp att sälja till (förutom de som väljer travare för att plånboken inte räcker så långt).

Senast ändrad:

Jag har en skogsmulle, han är fd travare (gjort 17 starter, slutade tävla 2007). Han älskar att komma ut i skogen, stressar inte runt, klarar bilar, lösa skällande hundar, har inga tendenser att göra en 180 och skena hem om det är något han blir rädd för, drar inte på som ett ånglok så fort vi kommer ut på en raksträcka, kan ridas på vanligt tränsbett och långa tyglar utan att sätta iväg osv.

Innan jag köpte honom hade han varit promenad/skogsmulle häst i 4 år. Han är inte vidare utbildad men vansinnigt ambitiös. Visst rör han sig som en travare, men han har förvånansvärt lätt för att galoppera tycker jag. Har aldrig galopperat honom uppsuttet då vi inte kommit dit i träningen än, men i hagen tar han galoppen utan problem och han tom föredrar att galoppera framför att trava som en tok när de busar och springer i hagen. Det är väl inte någon skolgalopp direkt och den är inte så jättevacker och taktmässig, men galopp är det :p

Dock köpte jag inte honom för hans "fantastiska" gångarter utan för att ha en häst att kunna rida ute i naturen med som inte skiter på sig när en fågel flyger upp ur en buske eller som skyggar för postlådor med fel färg, vilket min inte gör. Klart han kan bli rädd, här om veckan fick han en mindre hjärtattack när en svampplockare dök upp mellan träden vid sidan av stigen, men stack gjorde han inte, han bara hoppade till och sen stod han där och blåstirrade en stund innan vi red vidare.

Däremot tror jag att det är som de andra säger, söker man en skogsmulle är en häst som kommer rakt av banan sällan en perfekt kandidat. Däremot är många travare riktigt trevliga om de gått som vanliga ridhästar i några år. Dock ska man vara medveten om att vissa travare har väldiga arbetshuvuden. De är ju avlade för att vilja jobba mycket vilket gör att ett sävligt skogsmulle/promenad-häst liv inte är optimalt för alla och precis som med alla andra hästar passar inte alla travare som skogsmullar.

Nu har jag aldrig haft intresser för just en skogsmulle själv, men det är väl upp till var och en vad de vill ha, och inte ha, för häst?!

Håller helt med, varför ska man behöva argumentera för att man inte vill ha en viss typ av häst? Jag vill inte ha en häst bara för att den duger om jag är mer intresserad av en annan ras?

Sen har inte alla kunskapen att utbilda en travare som kommer direkt från travbanan men nerverna utan på, utan dom vill ha en lugn stabil skogsmulle oftast äldre ridhäst eller stabilt kallblod. Det är skogsmulle för mig.

Tyvärr är inte en f.d travare skogsmulle häst för mig, dom är inte riktigt vana att gå i skog och mark som t.ex ett stabilare kallblod, det är den erfarenheten jag har av dom travare jag haft som sällskaps hästar(lättare ridning) genom åren.

Nu säger jag inte att det är något fel på f.d travare, det är bra hästar men de har oftast vinnarskalle, och inte så stabila att gå runt i med i skogen, jag älskar att rida i skog och mark och rider då helst kallblod dom har det jag söker.

Men travare är oerhört bra hästar för den som har kunskapen och tiden att lägga ner på dem...dom är oftast värda besväret...

Jag tror att det handlar mycket om fördomar. Jag har mest ridit kallblod och har fått höra både det ena och det andra, som t.ex. att det bara går att lufsa runt i skogen med dem och det är ju inte sant. På samma sätt tror jag att det finns fördomar om f.d. travare, som t.ex. att ALLA bara slängtravar, inte kan galoppera och att de är hetsiga och lättskrämda. Visst finns det f.d. travare som är just så, men det finns också travare som är världens lugnaste och ardennerhästar som ser spöken överallt.

Själv är jag en skogsmulleryttare och jag skulle gärna rida en f.d. travare :) För mig är det hästens personlighet och temperament som är det viktiga, inte rasen. Som sagt så är ju inte alla hästar av en viss ras/en viss bakgrund likadana :)

Min spontanta tanke är att en häst som avlats och tränats för tävling inte passar min definition av skogsmulle.
Jag tänker mig en lugn häst som gillar att lufsa runt lite lagom, som är sansad både ensam och i sällskap.
Min erfarenhet av fd travare stämmer inte med den bilden.

Min köpte en välstammad kallblodstravare för just skogsmullande, men det stod inte hästen ut med, den behövde MYCKET mer stimulans än så.

Dessutom så skulle jag dra mig för en fd travare pga risken för förslitningsskador, även om jag bara skogsmullar så vill jag ju ha min häst kvar länge, och inte riskera att ta bort den i förtid.

Det är möjligen fördomar att det gäller alla f.d travare om någon till äventyrs tror det, det är snarare så att visst finns det travare som passar för den som vill ha en okomplicerad skogsmulle men flertalet har problem med galoppen, har tävlingsinstinkt klart över medel, är skumiga i traven mm. Finns det då andra raser att tillgå så varför åka och titta på 25 travare varav 3 är möjliga kandidater,om man har tur, och 2 av dess går inte igenom besiktningen och den tredje visar sig vara en foderhäst någon tagit på livstids foder och ägaren är oanträffbar. Visst finns det guldkorn även för orutinerade skogsluffare, men man får leta länge efter dem om man inte har kontakter.

Alla travare jag har ridit med ett undantag hade jag inte tyckt passade som skogsmullar (eller ridhästar överhuvudtaget). Anledningen är framför allt de obekväma gångarterna och den taskiga galoppen, en skogsmulle skall man kunna njuta av att rida på i alla lägen enligt mig. En del av dem har dessutom varit olämpliga i tempramentet (sällan lättskrämda men på tok för heta och svårstoppade) och rent farliga då de gått omkull på plan mark helt utan förvarning. Jag antar dock att dessa hästar har andra sidor som är bra eller att deras ägare har andra kriterier för de har varit högt älskade hästar.

Den ende som jag hade kunnat tänka mig var min gamla foderhäst, trygg och helt orädd, helt fantastiska gångarter med tanke på rasen (har jag förstått i efterhand efter att ha sett andra travare), pigg och frammåt utan att ånga på med bromsen urkopplad. Men denna hästen var ett undantag har jag insett senare.

Senast ändrad:

*KL*

Jag håller med många om att det finns en del nackdelar med travaren som skogsmulle.

Men när det gäller det viktigaste för en skogsmulle så tycker jag faktiskt att travaren ofta har en stor fördel. De är ofta inte särskilt lättskrämda.

Skogsmulleridning är ofta ensamridning och att då ha en häst som inte ställer till det så fort något oväntat händer är guld värt. Fåglar som prasslar i buskar när man rider förbi, folk eller hjortar som plötsligt dyker upp, skott som smäller. Jag byter gärna bort perfekta gångarter mot att hästen inte blir skrämd i onödan med allt vad det innebär med avkastningar och annat.

Men vad spelar det för roll att hästen är modig om inget annat stämmer? Det finns många raser som är lika modiga och massor av individer som tillhör lite "spattigare" raser som är helcooola. Det är mycket vanligare med ett modigt fullblod/halvblod/arab/welshcob/conemara/fjording/tinker/nordsvensk/irish cob .... som är modig än en travare (modig eller inte) som man med gott samvete släpper ut en skogsmulleryttare på.

Men vad spelar det för roll att hästen är modig om inget annat stämmer?

Varför ska inget annat stämma? Min erfarenhet av skogsmulleryttare är att de ofta inte är så där jättekräsna när det gäller att hästen är perfekt i alla gångarter, annars hade de antagligen varit ute efter en häst de kan rida dressyr med. Lite överdrivet, men du förstår nog grundtanken.
De skogsmullar jag stöter på i skogen brukar ta det ganska lugnt. Oftast skritt som gäller, tror aldrig jag råkat ut för en skogsmulle i full galopp runt där jag bor. Oftast är det kvinnor (35+) som det handlar om. Kanske inte världens bästa ryttare, men de tycker det är kul med sin häst och har inga större ambitioner att utvecklas som ryttare.

Nu vet jag att det finns gott om skogsmulleryttare som är ambitiösare och djärvare i sin ridning, men de jag pratar om är nog ändå en ganska stor andel av skogsmulleryttarna.

När det gäller travhästar är det faktiskt inte helt ovanligt att travhästar ridtränas. Sen finns det ju en hel del travhästar som går monteelopp. Så att hitta väl inridna gamla travare är ingen omöjlighet.

En annan fördel är ju att de är billiga. Ofta kan man få dem gratis då de på grund av medicinering inte ens har ett slaktvärde.

Jag är medveten om att många travare inte passar som skogsmullar. Men det finns även många som gör det och det är ju synd att missa dem för att man är lite fördomsfull.

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 414
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar