Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

sv: Hehe ja han är min sötis :D

Vädret har inte varit tilltalande alls att bege sig ut på promenad med Pelle.
Isbana på grusvägen ena dagen och spöregn nästa.
Hoppas på bättre väder! Fast med vinterskor lär vi ju ta oss fram ändå ;)

Välkommen! Pelle ser trevlig ut!

Kicki: Jag tror det gick bra! isfritt vatten i morse i alla fall,nu har det ju inte varit särskilt många minusgrader i natt men den oisolerade tunnan som stod bredvid hade ett rejält islager.
Spökkossorna verkar för övrigt ha gått bärsärkagång i natt! E som hade utsläppet i morse möttes av en dm vatten i stallgången. Ariels boxgranne hade lyckats riva ner sin vattenkopp..:eek: Även krubban hans hade fått sig en omgång, och vattenhinken som hängde på väggen låg i bitar i spånet. Den stackars frieserfjanten mittemot vågade knappt kliva ur boxen i morse så det måste ha gått vilt till. Tur att det var i rätt ände av stallet, vi slängde på två kärror spån och skickade ut eländet genom gödseldörren. Konstigt nog hade hästen som levt rövare klarat sig utan skador.

Ojsan händer grejer hos er på nätterna. Får montera upp övervakningskamera så ni se vad som händer på nätterna ;)

Det hade ju varit intressant att se vad sjuttom Mummelman hade för sig! Jag sov över i stallet en gång förra vintern när Häxan hade haft kolik på kvällen, men då var det väldigt lugnt.
Idag hade jag utsläpp, inga överraskningar utom att frieserfjanten även idag var rädd för att kliva ut ur boxen... han som annars har det stabilaste psyket norr om dalälven! Fick ut honom till sist med hjälp av en foderhink när alla andra redan var ute.

Stackarn hoppas han glömmer bort det snart :)

Kommer i håg förra eller förra förra vintern. Tant hade haft roligt. På något sätt hade hon fått loss översta boxplankan(tjocka grova pankor) och fått in den i boxen vattenhinken satt ju självklart på den så den var mos. Kaninburen stod bara en liten bit utanför hennes box så den hade massa bitmärken och lite skrämd kanin men Juanita såg då ut precis som vanligt. Hon hade ju inte gjort nå tokigt :crazy:

De kan allt ha lite hyss för sig dom rackarna. Tur att pållarna inte skadade sig iaf. Saker går ju att laga men det är värre med djuren.

Här var det ett sånt skitväder i helgen så jag lade ner allt vad ridning hette. Stannade inne och gjorde lite nytta i stället. Resultatet blev lussekatter, bullar, lunsar, Janssons och en rengjord ugn. Gott att ha det gjort iaf.

I natt kom det lite snö och nu på förmiddagen tittade solen fram. Stor ridabstinens så jag gjorde en compact-riding och snodde hästen direkt i hagen med Jollan på släp. Satt direkt på täcket och tog en härlig skrittrunda i skogen. Hoppas att de uppskattade det lika mycket som jag gjorde.

Lucas är en riktig fjant och skyggade för alla blöta vattenpölar med smält snö. Dom såg visst jättekonstiga ut, enligt honom! Går absolut inte att sätta hovarna i dom! Säkert bråddjupa!.......

Märktes att vi inte har ridit sen i onsdags för han blir alltid mer spänd och tittig när han slöat i hagen några dagar. Nästan så man kan tro att han aldrig gått på våra gamla skogsvägar någon gång tidigare.....
Han måste ha guldfiskminne :p

I kvälll ska jag iväg och kolla hockey. Hoppas HV spöar Färjestad rejält! :D

Jäkla gangstrar! Vattentunnan funkade fint i en dag, sedan hade haflingern och nordsvensken spelat fotboll med den! Den verkar ha tålt det, isoleringen var inte trasig, men innertunnan och yttertunnan låg en bra bit ifrån varandra, och dom hade lyckats välta den trots att den var full av vatten... Så nu är frågan om vi ska vänta med att använda den tills det finns snö att packa runt, eller hur vi ska göra. Eller om vi ska packa hästskit runt den så dom inte får lös den. Jag är väldigt glad att vi inte använde gullfiber som det stod i tidningen där jag läste hur man skulle göra, utan betongmatta som är mer som liggunderlag, inte lika frestande att tugga på, och skulle dom trots allt få för sig att käka det är det mer hälsosamt än gullfiber. Men för att komma åt isoleringen behöver dom komma igenom presenningen. Knäpphästar. Trots det ska vi bygga en tunna åt andra hagen också, underbart att ha isfritt vatten!

Jag har ju en thermobar och den står på en liten pall med lister runt tunnan, sen har jag ett, typ spännband draget runt tunnan och runt en kraftig stolpe så att den ska sitta fast. Hoppas det stoppar dom från att leka med den. Förra året var det ju så mycket snö så tunnan stod ju mer eller mindre i en rejäl snödriva.

Varit ute en sväng med Lucas i snön. Skulle ta det lugnt men fjanten var så fjant så det blev lite jobba i stället. Han skyggar för nästan allt. Stenar som är mörka mot snön, vattenpölarna under snön, stubbar, jordiga snövallar..... Pållen var genomsvett när vi kom hem igen, tror nästan jag får klippa lite mer på honom så att han torkar fortare men jag tvekar lite. Kunde ju vara skönt att slippa täcke dom dagarna det är fint väder iaf.

Nu är han klippt halva halsen och sen snett ner mot ljumsken. Funderar på om jag ska klippa hela halsen och ta lite mer på bogarna och sen gå snett ner mot ljumskarna. Tål att tänkas på. Han fick filt på sig inne och stå och käka lite hö medans jag gjorde iordning alla grejerna, stoppade hö i påsar osv. Sen bytte jag till ett tjockare svettäcke och på med ett fodrat regntäcke över det. Tror han klara sig bra i hagen med det utan att han börjar frysa. Fick mer hö att tugga på också.

Hur mycket klipper ni på era pållar?

Idag såg jag att haflingern bet tag i kanten på innertunnan och ryckte ut den, så jag är inte säker på att det hjälper att sätta fast hela alltihop, men vi ska pröva det för som det är nu blir alla hästarna utan vatten bara för att dom där två ska larva sig.

Häxan får behålla sin vinterpäls i och med att jag aldrig rider särskilt hårt, men om jag skulle klippa henne skulle jag ta framsidan av halsen och bogen ungefär som islänningarna brukar ha. Nordsvensken är täckesklippt dvs hela halsen och under magen och bakbenen. De av halvbloden som är klippta är helklippta.

Välkommen! :)

En annan har varit utan internet och hemtelefon ett tag. Nu i lördags så red jag ut tots att det ösregnade, detta medförde även att min mobiltelefon blev jätteblöt och slutade därför fungera :crazy:

Känns lite naket att vara utan mobil får jag erkänna, dock har jag fått låna en gammal hederlig mobil av mamma.

För övrigt så red vi i paddocken i lördags, lånade lite hindermaterial och hoppade lite, något min lilla dam verkade uppskatta :) Har även tagit en tur ut nu när det är snö, och det är så ljust och härligt med det vita tycker jag :)

Nu har Reuben flyttat tillbaka igen. De andra hästarna på lösdriften skulle flytta och Reuben kan ju inte gärna stå ute själv.

Måste säga att det är SKÖNT att ha honom närmre igen, promenerade dit idag och kikade på honom och han verkar trivas. Han har mest softat senaste veckorna så vi ska väl börja sätta igång lite smått igen beroende på hur underlaget blir..

Syster hjälper till att rida en av hästarna i stallet så vi ska se om det går att ha honom som handhäst också så han får lite flås. Det är ju inte jättebråttom men nu när han är uppstallad igen så är det ju bra om han blir lite aktiverad. Planen är att börja lite mer nästa år blir han ju fyra och vi ska väl börja träna lite mer.

Skillnad på honom igår och idag (en shamponering senare):

006.jpg

0041.jpg

Nu kanske han kan vara lite ren och torr om fötterna som omväxling. :crazy:

*kl*

Här har det snöat lite i dag....hoppas det kommer lite mera för är bra sugen på att åka släde nu....

Annars händer det inte så mycket här...jobbar så mycket så jag hinner knappt med Pojken :cry:

Ooouupps! Skillnad!

Det är när jag ser sådana före och efterbilder som jag kommer på varför jag har två bruna hästar :p

Varit ute på en compact-ridning-runda i skogen idag. Har kommit en hel del klabbig snö så idag kunde jag rida på en av skogsvägarna som normalt sett är alldeles för stenig annars. Fast nu när det ligger snö på den så kan man t om galoppera. Håller mig fortfarande till fårskinnssadeln. Så himla varmt och gött för rumpan.

Pållarna skötte sig utmärkt.

Klippte dom innan på morgonen. Lucas fick bli lite mer avskalad än förra gången så nu är hela halsen klippt och sen har jag tvärat ner snett ner mot ljumsken. Hoppas han ska svettas mindre nu när man rider och framförallt torka fortare.

Tänkte att jag och min ponny Ya-Ya kanske med kunde vara med i den här tråden :)

Vi tränar både på banan och i skogen, men tycker nog att vi för det mesta är skogsmullar. Vi rider ibland, men oftast så blir det tömkörning eller promenad. Jag har varit sjuk i ett år, så Ya-Ya har tyvärr mest vilat, men nu är jag bättre igen och Ya-Ya är under igångsättning. Jättekul tycker hon :)

Välkommen! Vad är det för söting du har då? Trevlig uppsyn den har.

Här är det sånt skitväder ikväll. Blåst och blötsnö och då menar jag verkligen blöt!!!!!! Tur att hästarna hade goa täcken på sig i hagen.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
29
· Visningar
2 627
Senast: pepp
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar