Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

*kl*

Nu har Juanita flyttat. Allt gick bra hon pinnade på bra. Eitar och hon verkar komma bra överens trots skrik och sparkar i början.
Hoppas hon sköter sej nu då tanten så Julia vill ha henne kvar ;)

Vad skönt att det gick bra.

Idag fick kameran äntligen följa med ut till hagen. Tog några kort innan ridturen.

Jolly
DSC_4920.jpg

Lucas
DSC_4921.jpg

DSC_4937.jpg

Hahaha!
DSC_4928.jpg

Idag har jag ridit ponny! M och jag var ute och red med en gemensam vän som inte är så van att rida, följaktligen satte vi henne på Häxan och lånade Wille åt mig. Mycket trevlig liten häst! Han är precis på gränsen till storhäst och rund som en tunna med små fina ponnysteg och mycket framåtbjudning. Inte för att vi såg så mycket i mörkret men vi hade en trevlig tur i mestadels skritt och så travade vi lite på grusvägen.

Häxan har haft en svettig helg! I fredags fick jag hjälp med dressyren av M, först gick inget som jag ville och allt var bara jättejobbigt men sen måste jag ha gjort nånting rätt för plötsligt blev det hur enkelt som helst!

I lördags kom den utlovade tömkörningsläraren, och hon visade sig i vanlig ordning ha träffat på Häxan förr. Hon kom ihåg en mycket vaskig och bakrädd femårig Häxa som hon haft den stora äran att få ordning på efter incidenten med skaklarna. Hon blev glad att se att bakräddheten numera lyser med sin frånvaro. Jag fick lära mig att göra öppna och skänkelvikning på ett enklare sätt och att jobba på min placering som jag tycker är bland det svåraste med körningen. Henne ska vi ha hit igen! Planen är ett pass varannan vecka.

På lördag blir det ett litet dressyr/markarbetspass uppe i ridhuset. J har lovat att trimma alla som vill vara med från vårt stall, hon har fördelen att både vara duktig själv och att kunna förklara bra. Det blir kul! Markarbete är lagom mycket hoppning för min del. Fast jag tog ett skutt med Häxan i fredags efter att ha hotats med att få hoppa Q annars:P Det spar vi tills han har fått en fungerande broms.

Välkommen alla nya :)

Andorra Hopppas han blir bra i foten. Fina bilder

Kicki Hoppas tanta får stanna där och hon sköter sig :)
Fin bild på pojken :love:

På min front har jag en skadat Honey som man fått spruta penicillin nu i 5 dagar. Idag är sista dagen. Jag har aldrig för sprutat och det var läskigt att spruta, men som tur är hon snäll. Tycker bara jag är lite mesig när jag ska trycka in sprutan. Men sen står hon som ett ljus. Hon har ett sår på kronranden, där skin och hov möts. Men hon är inte halt och har stått inne nu i två veckor och vill UT. Jag hade ingen aninig att Strömsholm kom ut till än, med det gjorde dom, han raka på foten och tvätta och hon var snäll, vad mycke Honey får stå ut med. Men några dagar till får hon vara inne. Det ser fint ut så länge det är skyddat och hon inte skiter ner sitt bandage.
På Lillis front så har hennes hål i foten på höger nästan försvunnit och den på vänster fot är värre. Men då kommer den ju oxå växa ner som den andra och bli bra. Men hon har ju ingen markeringar för det.
Nu är dom skodda runt om med sulor och det är bara broddar som saknas.

Åh vad tråkigt att det krånglar för dig!
Tur att hon sköter sig när du ska spruta henne.

Idag har jag skruvat i...tre broddar. Ska erkänna att det var första gången jag broddade en häst som inte var helt nyskodd, dvs första gången jag använde en gängtapp. Tidigare har jag haft 1) hovslagarens frus häst, 2) barfotahäst med färdigbroddade boots. Och eftersom det gick vansinnigt sakta för mig ryckte M in och tog resten så att vi hann rida..:o Blev en tur runt ängarna, men det är svårt att se var man rider nu när det är mörkt men ingen snö.

KL
Hon var nog ganska glad av att slippa sprutorna nu. Igår var ju sista gången och hon såg sprutan och ställde sig längst in i hörnet och visa mig rumpan. Hon visa att nu får det räcka. Visst kunde jag spruta en dag till, men känns inte som det behövs(vill inte). Släppte ut henne i hagen imorse och hon studsa runt och vifta med fötterna i luften, skönt att få rulla av sig 2 veckors damm i frostgräset. Lillis var supernöjd att få ha sin kompis ute igen, tror hon saknat det :)

Har ringt om mera halm som kommer hem i slutet av veckan, gått åt mer just denna veckorna ju.

Alla hästar viftade på fötterna imorse, synd att man inte hade mobilen med sig då.

kl

Varit så dimmigt och mulet idag att det började mörkna redan vid halv tre... For ut en sväng med Buster ändå och när vi kom hem igen var det kol svart. Var knappt så vi hittade hem genom skogen...

Fick dessutom erfara Busters enorma tolerans för kombinationen sticksåg + plåtskiva. Lilla killen som tycker gräsklipparen är superläskig vände knappt på örat när farsan satte igång å såga i en stor plåtskiva mindre än 10 meter ifrån oss. Skramlade, tjöt och allmänt förde oväsen men han stod där som ett ljus och undrade varför matte såg så orolig ut :p

Oj har ni haft dimma...här har det varit sol och nån plusgrad och stenhårt i marken typ...

Hehe är han rädd för gräsklipparen hemma också?? annars kanske det var för att pappa din kände han igen och litade på men gräsklippare på andras gräsmattor är läskiga.

Oj skruva i brodd var det länge sedan man gjorde.
Har haft sånt tur att förra årets vinterskor kan användas i år igen. Så hoppas verkligen att dom sitter kvar. Fram är det guldskor så där sitter väl dom där dom sitter. Hoppas bak gör lika dom med...

Här är det dimmigt ja, imorgon ska det börja regna och sen komma regnskurar av och till hela helgen, kul... not...

Det är vår egen det handlar om. Vi har rätt stor gräsmatta och har en sån åk-gräsklippare. Första gången jag hade hästen på stallplanen och pappa startade gräsklipparen inne i garaget höll stackaren på att skita ned sig, och det blev inte mindre läskigt när han fick syn på den. Han far ingenstans, men han står och blåser hårt i näsan, spänner sig och stirrar misstänksamt när den åker runt på gräsmattan :p Att gå förbi den när den är igång men står stilla går bra, men han gillar det inte :D

Japp. Blir så full i skratt när man tänker på hur hästarna rangordnar nivån av läskighet hos olika saker :p

Vart var du då? Såg på en kompis facebook att hon varit på DM i Sandviken. Är det samma?

Det är ett annat distrikt :) Jag bor utanför sthlm. Tävlingen gick för övrigt bläää, har ont i ryggen och hade nog för bråttom att lassa på vikter efter fot-skadan. Att jag jobbat 6 av 8 nätter och inte sovit så bra på dagarna bidrar säkert också. Därför jag heller inte orkat skriva nåt.

Idag ska jag till naprapat så jag hoppas det hjälper.

Reuben fick löshoppa lite igår men han är inte så noga med att lyfta fötterna och rev en hel del pga. slarv. Upp till 70cm hoppade han iallafall, när jag la under en läskig vattenmatta så blev det lite marginal över hindret också :D.

Ozzy fick sitta på och skritta av medans jag plockade undan. Han börjar se rätt bekväm ut på hästryggen eller vad säger ni?

Sötisar!! :banana:

Men vaaaaaaaaaar är vintern???

Det är en plusgrad och ALLT är täckt av ett tunt islager, inte roligt alls.

I lördags var vi uppe på ridklubben och hade träning. Nästan alla från oss var med och red.
Det blev två grupper, först vi som har fluffiga hästar med korta ben. Vi red några olika bomserier där man skulle göra halvhalter på rätt ställen, mycket nyttigt men inte alldeles enkelt. Roligt var det!
Andra gruppen gjorde samma övningar fast med fler och högre bommar.

Men vaaaaaaaaaar är vintern???

Ja du här är det 3,5grader plus...enda bra med detta är att man kan rida mer för det är inte så hård men det är verkligen lerigt.

Men tycker det låter som snön är på väg....läääängar efter slädturer :D

*kl*

I dag har Pojken och jag gjort något stort....för oss iaf. Vi har tagit oss över ett hinder på hela 65 centimeters höjd :)
Han är så duktig mig grabb :laugh:

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 088
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
29
· Visningar
2 627
Senast: pepp
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar