Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Rapport från Småland

Här är det skitväder, skitväder, skitväder!!!!!!!!!!!!!!!

Slut på rapport

Samma rapport från Västra götaland, skitväder!

Valde att arbeta hemifrån i går för att kunna rida ut när det var ljust, dock hade jag inte kollat vädret och det öste verkligen ner... suck.. blev ingen ridtur.. Så trött på detta nu, lerigt, lerigt och regn och ytterligare regn... :mad:

Häxan har fått julledigt. Hårt, isigt och knappt någon snö. Dessutom är hon brunstig till tusen. I hagen bor en täckesmarodör, båda mina "mellan"täcken har blivit strimlade, kvar finns ofodrade regntäcken och jättetjocka halstäcket som hon har när det blir kallare än -20. Tittar på nya i 100-200 grams tjocklek, men då har de inte någon ripstop att komma med. Ett täcke med 600 D lever inte länge när två glada kallblod är på lekhumör och tuggar på hagkamraterna. Buu!

Kan konstatera att Vigge gillar inte täcken. Visste jag egentligen innan men jag tog på honom ett i morse av någon anledning, tänkte att det kan ju vara bra nu när det är kallt, snöar så mycket osv... Det första han gör när jag tar in honom i hagen är att slänga sig, rulla och skaka på sig osv... Jag tar då av täcket och han går lugnt och äter... :p

Aja, vi struntar väl i täcket då, han har i och för sig björnpäls så egentligen var jag ju dum som tänkte tanken. :angel:

I övrigt så är det halt hemma också, hästarna får därför lite vila nu i dagarna.

*kl*

383611_10150434406792199_620162198_8823942_2058545388_n.jpg

Pojken och jag ville önska alla skogsmullar god jul och gott nytt år :)

Skönt när dom kan vara utan! Häxan näckar de flesta dagar, utom när det kommer blötsnö eller är väldigt kallt, men hon verkar inte bry sig så mycket om ifall hon har täcke eller inte.

Kicki! Detsamma och vilken härlig julbild!

Morr! Tredje trasiga täcket på tre dagar:@ Nu har hon INGET tjockare täcke kvar som är helt. Ska nödlaga ett av dem ikväll, men det håller sällan mer än någon dag eftersom mina fula sömmar går att få tag i för två glada kallblod med bävertänder. Har bestället ett 175 grams med rejält ripstop, jag tror hon klarar sig bra med det. Jag börjar så i alla fall, och ser om det håller. Nödlösning för idag fick bli ett gammalt täcke som en tidigare hyresgäst lämnat kvar! Vågade inte låta henne gå med halva ändan utanför täcket ifall någon är där och far med frambenen och fastnar.

Urch va tråkigt med trasiga täcken...

Hoppas det nya håller i hop. Du får leta begagnade täcken så blir det kanske lite billigare om du måste köpta nya...

Skönt att vår går utan täcke :).

Idag red jag ut en sväng igen på Reuben, syster lånade fullblodet och det blev ca 30 minuter på hästryggen. Sen promenerade jag väl 20 minuter på hemvägen. Testade lite galopp idag och gud vilken bra galopp han verkar ha (uppfödaren sa att de kan ha svårt för galopp). Fullblodet var lite nipprig men Reuben är som en klippa ute.

Inga foton idag, glömde kameran och dessutom var det mörkt. Invigde min nya pannlampa som kändes som ett bra köp!

Härligt :)

Pannlampan är min vän nu i dessa mörka tider, så jag tror dig när du skriver att det var ett bra köp :D

*kl*

Har julen varit bra skogsmullar??
Julen har varit bra här åkte släde på julafton :) Men sen kom stormen Gudrun på juldags natten och snodde nästan all snö :( Nu har vi bara isiga vägar och små leriga hagar :( Men men hoppas på mer snö snart :)

Här har julen varit lerig, blåsig och regnig. Hade hoppats på fint väder så man skulle kunna ägna sig åt hästen under jullovet men det har hittills inte sett så lovande ut med det. Idag var det dock fint väder vilket inbjöd till en liten promenad, men nå mer än så är det svårt att få till, blåser fortfarande hårt.

Häxan har varit ute och tomtat utan mig dagen före dagen, för jag drog till tjocka släkten. M och några till skulle tomta och då behövdes sansade hästar, följaktligen valde hon Häxan framför Q:) Här är det fortfarande glansis överallt så inget kul att rida, nästan allihop har vintervila.

Vi har överlevt julen men det är ju sånt tråkväder. Vill ha lite kyla och snöööööö!!! För 17, det är ju faktiskt vinter!

I går var det visserligen härligt väder...om det varit vår. Sol och säkert 8-10 plusgrader. Tog en längre lugn tur med pållarna. Jolly har sådana jobbiga regnskållor precis vid sadelgjordsstaden så hon blir inte riden alls utan får vara handhäst istället. Hon är inte rolig att sitta barbacka på nämligen. Efter 5 minuter så skär ryggraden in i rumpan och sittbenen maler sönder stackars Jollans rygg.

Har klippt henne lite till runt det här området så hon ser helmysko ut :D. Tur att hon inte har en spegel för då skulle hon skämmas ihjäl.

I kväll ska vi ha gymkhana i stallet med efterföljande käk. Ridläraren var på semester 1 vecka i höstas och istället för att skaffa vikarie till vår och gruppen efter oss så sköt vi fram lektionen till i kväll. Ska bli kul att umgås lite mer med dom i gruppen efter oss. Oftast hinner man bara heja lite på dom när man överlämnar hästen till dom. Tror att vi kommer att ha skitskoj men risken är att jag blir för taggad i gymkhanan......är en urusel förlorare :o

Jag drog på mig en förkylning nu till jul så man har inte orkat göra så mycket. Nu känns det iallafall bättre.

Igår var vi en sväng förbi ridhuset, syster red och det var massa folk där så vi gick ut i padocken sen för att kunna träna lite. Tränade på höger och vänster galopp. Gick till så som så att jag stod längst bort i ena hörnet och syster bad Reuben om galopp strax innan hörnet och galopperade långsidan fram till mig då han fick morot.
Började med höger då det hans lätta sida och det gick bra, sen i vänstern såg man att han fick kämpa mer men han ville ju komma fram till mig och få morot. Fattade "rätt" galopp vilket var mer än jag hoppats på. Sista gången använde syster inte röstkommando och han fattade ändå. Duttig häst!

Idag var jag ute över en timme i skogen och tömkörde. Följde en ny stig som bara försvann så vi hamnade "off-road" ettt tag. Sen jobbade jag lite på eftergift när vi kom till travbanan och Reuben surnade till och sparkade bakut efter ett tag, tror han tyckte det var jobbigt :D. Han fick lov att jobba lite till och sen gick vi hemmåt när han varit duktig en stund.

005.jpg

Hejsan! Tänkte vara med lite här :)
Jag har två skogsmulle fjordingar, den ena är dock 3 år, så inridning pågår och så lite träning med ;)
Mina två damer hetsar inte upp sig över paddockar, men i skogen blir de glada över allt, så skogen blir det :)
io3q4m.jpg

Yngsta hästen :))

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
29
· Visningar
2 627
Senast: pepp
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar