SKK & regler - avel

Fiffi1

Trådstartare
Är det någon som vet vad som händer om man inte tar hänsyn till de regler som finns för tik med valpar och dräktig tik vid prov. Är det olika för olika raser?

Ex. om jag parar min tik och gör mh efter, vad händer med valpar/tiken?
Vad gör SKK åt det?
Någon som varit med om det?

Sv: SKK & regler - avel

Det brukar vara avelsnämnden alternativt disciplinnämnden som tar ställning. Har uppfödaren inga tidigare anmärkningar så brukar det bara utdelas en uppmaning om att i framtiden följa gällande regler.

Det finns ett sådant fall som utreds just nu av SKK. Tiken både HD/AD röntgades och MHades (krav för registrering i rasen) under dräktigheten. SKK går på linjen "hellre fria än fälla" och reggar valparna med hänvisning att det är bättre för dem att registreras. Däremot är ärendet uppe i disciplinnämnden, och därifrån har utfallet inte kommit än.

Hur ser man svaret därifrån då?
Det är nog det fallet jag har kännedom om.

Är det olika på raser hur disiplinnämnden gör eller är det lika för alla raser (som behöver röntgen och mh för att kunna registrera valparna).

Jag vet faktiskt inte hur man får reda på svaret? Kan hända att det rapporteras i hundsport?

Ogiltigförklaras inte mh't också? Eller har jag fått för mej fel där?

Nä, det gör inte det.
Dessutom visste ägaren om reglerna när anmälan gjordes till mh:t.
Tyckte då att SKK hade konstiga regler och förkastade dem.

Ursäkta trådkapet! Du verkar ha bra koll:) får man lov att avla på en rottis med c höfter? Får en kennel (registrerad) sälja rottisar vid sidan av utan stamtavla?

De kan ju skylla på "tjuvparning" om de t ex fått en blandiskull alt en som inte uppnår kraven för att reggas. Fast det lär ju bara funka på EN kull, sedan skulle väl även SKK dra öronen åt sig... Att göra det konstant lär leda till uteslutning från SKK eller iaf registreringsförbud.

Lite ot men:

En bekant har en rottis blandning som är född i sverige men vaccinerad och chippad i norge innan försäljning.
Uppfödaren gick sen under jorden men tror de letade fram så mycket som att hen har en kennel

Liknande trådar

Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: lilstar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 577
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka