Skjuta eller spruta

Sv: Skjuta eller spruta

Problemet är ju hur man ska kunna vara säker på att det är en "duktig jägare". Skjutvapen känns lite våldsamt på ett så litet djur för mig, men om man gör det rätt har jag inget emot metoden ur djurets synvinkel.

Ja, jag låter givetvis inte vem som helst avliva utan det handlar om en god vän till min mamma (varken min mamma eller styvfar klarar av att avliva sina egna). Jag känner denna man och vet att han är duktig. Jag litar på honom till 100% när det gäller detta.

Åkte akut en lördag med vår lidande katt till Strömsholm, troligen akut livmodersinflammation enl. distr. veterinärer på telefon, ohjälplig. Alla vet. runtikring var upptagna.

Katten fick en spruta direkt, inget sömnmedel eller undersökning. Det sista katten kände var otrolig smärta, den kved i min famn, det var fruktansvärt och jag åker aldrig mer dit. Detta fick jag äran att betala nästan 1800,- för. Vi hade otur och var tvungna att ta bort vår andra katt strax efter men kunde beställa tid hos en lokal veterinär. Det gjordes lugnt och fint med sövning, tack för det!

Aldrig mer Strömsholm för avlivning! Då hade jag hellre bett någon skjuta katten så den slapp både resa och smärta. Dessvärre kände vi ingen jägare i närheten då eftersom vi var nyinflyttade.

Livmoderinflammation går att operera. Nu säger jag inte att det var så i detta fall då katten kanske var i för dåligt skick. Hade ni bokat tid för undersökning eller avlivning. Veterinären undersöker inte om ni har bokat bara avlivning. Sprutade man i buken eller i ett kärl?
Naturligtvis kostar det mer på jourtid då personalen kostar mer.

Livmoderinflammation går att operera. Nu säger jag inte att det var så i detta fall då katten kanske var i för dåligt skick. Hade ni bokat tid för undersökning eller avlivning. Veterinären undersöker inte om ni har bokat bara avlivning. Sprutade man i buken eller i ett kärl?
Naturligtvis kostar det mer på jourtid då personalen kostar mer.

Det var inga nyheter. Sprutade i buken. Den här gick inte att operera.

Sprutade i buken.
Har inte alls med tråden att göra egentligen, men jag ryser när jag läser det där. Vi var tvugna att avliva en stackars liten hittekatt och av någon anledning valde veterinären att göra exakt så. Tack och lov var det inte jag som var med, men min mamma lär aldrig glömma det.
Jag skulle gärna vilja träffa den veterinären och fråga vad fan h*n trodde att h*n höll på med! :mad: :cry:
Tusen gånger hellre hade Kisse fått dö snabbt hemma med hjälp av jägaren. Men det var ju så dags att tänka om efteråt...
Jag beklagar det du fick vara med om med din lilla katt. :(
Lite mera ot, orkade du ifrågasätta tillvägagångssättet?

Lite mera ot, orkade du ifrågasätta tillvägagångssättet?

Ja, det gick tydligen fortast. Vet. kom in i rummet, stoppade sprutan i buken sa att jag kunde gå när jag var klar och gick ut. Det tog väl sammanlagt en minut.

Ja. Behöver jag av något skäl igen ta bort en katt akut och min veterinär inte finns tillgänglig, så åker jag inte dit igen iallafall. Jag känner mig så elak som gjorde det mot min älskade vän.

Numera känner jag ett flertal jägare vilket känns skönt.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 471
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama