Skjut- och bärkraft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skjut- och bärkraft

Du skriver inspirerande, intressant och så att till och med pappskallar som jag förstår. Synd att pappa har kameran, nu vill jag ju fota och titta och jämföra och jag vet inte allt!

Att man rider i en lägre form innebär inte alls nödvändigtvis att man rider den på bogarna iom att man engagerar bakbenen oxå..
Det går tom att rida i samling med lägre huvud-halsform.

Det är ett brett spann mellan P: M´s nuvarande form o hyperflexion.
Att man inte lägger ner sig själv är viktigt, men ridning är så mkt mer än bara bäckenet.

Man vinklar inte om hästens bäcken o sen får bättre ryggverksamhet med hjälp av att bara ha sitt eget bäcken i rätt position.
Det är lite mer komplext än så.

Ja du - det jag har ändrat på mina bilder är just min inverkan med bäckenet. :o
:crazy: och skillnaden i överlinjen är nog rätt uppenbar för alla.

Okey

Alla andra kanske har förstått att för att motverka ryttarens tyngd måste hästen välva sin rygg uppåt.

Det här kopplar ihop fram och bak -nu kan rörelser passera genom hästens rygg.
och först nu kan halvhalter gå igenom på ett vettigt sätt.
och först nu kan vi börj förflytta vikten bakåt och träna upp bär och skjutkraft.

Jag svarar på detta först.
Hur ser man att hästen går på bogarna.

På en bild i trav kan man ju enkelt se vilken kota som hästen trampar igenom mest i.

På en rörlig häst kan man se att den sätter i det diagonala frambenet före det digonala bakbenet i trav och galopp.

Man kan också se det på hur hästen sätter i frambenet

En häst i framvikt tar emot sig.
En häst i balans blir mer elegant i sin hovnedsättning.

Du kan alltså höra det också. En hsät i balsn rör sig mjukt osm en katt, medan en i framvikt gärna dundrar farm

Jag letar alltid efter ett jämnviktsläge, om hästen är i jämnvikt framåt - bakåt och inte skjuter ut nån bog eller sladdar med rumpan, så upplevs hästen mycket friare i sina rörelser
Det synns och känns - och brukar uttryckas så av eleverna, när jag frågar hur de tycker att det känns - Hästen blir också lätt i handen.

Sedan kan man ibland se nedförsbacken, men då måste man ha en referensbild så man vet hur hästen ser ut i sitt normaltilsltånd.

Photobucket funkar inte nu - de har underhåll - så jag använder mig av bilder på den här sida för att förklara.

Att Flytta tyngdpunkten bakåt.

Häst i framvikt
1zlcdwx.jpg

Slappna av i överlinjen - stabilisera rygen med bäckenet

KopiaavKopiaavTofflan.jpg

Samling brukar beskrivas som att vinkla bakbenets leder mera - men det är lite luddigt och intetsägande tycker jag. Hästen måste fortfarande sitta ihop

Bäckenet är den hävstång som förskjuter vikten bakåt i samarbete med att framdelen hissas upp mellan frambenen
1zlcdwx.jpg

Om man tänker sig bäckenet då som en hävstång som genom sin omvinkling börjar lyfta hästen kota för kota så kommer till slut frambenen börja hänga i luften om inte fjädringen hissas fram. Ovanstående jättebild är en bra illustrering på detta.

Likaså är det ju så att om du skall skifta vikten från höger till vänster fot så sjunker du ju inte bara ned på ena benet utan du trycker ju ifrån med det andra också :)

För att hästen skall samla sig korrekt så måset den altså sitta ihop.
Gör den det inte så går rörelsen inte igenom ryggen framåt, och vikten kan heller inte förkjutas bakåt.

Sedan så skall man ju komma ihåg att ridning är något som sker under ständig rörelse, jag måste ju se till att hästen håller ihop och bär i varje steg

Senast ändrad:

Sådana här trådar är bra tycker jag.

Man måste fundera mycket.

Vad är skjutkraft egentligen:crazy:

jag skrev att föra kroppen framåt
- Ändras hållningen så kan denna kraft bli framåt uppåt = det som kallas impulsion/schwung och är en
förutsättning för samling.

Jag klurar vidare om förutsättningen för att kunna öva bärkraften.

Jmnvikt.jpg

Är alla överens om att denna symemtriska figur är i jämnvikt?

jmnvikt2.jpg

Här har vi mera massa framför vipppunkten än bakom
Tyngdlagen kommer då att ställa till detta med vår vippbräda

jmnvikt3.jpg

Vippbrädans större volym kan ju kompenseras av vikt - det vet ju alla som gungat gungbräda.
Dem är tyngst sitter längre in på sin sida., medan den som är för lätt får en längre del
av gungbrädan.
PÅ denhär bilden har den kortare brädan kompenserats med mera vikt, men den kan också
kompenseras med en kraft som håller nere brädan:idea: :idea: :idea:

Här har vi biomekaniken till häst.
jmnvikt4.jpg

Bild 1 refersnbild.
Bild 2 Omvinklat bäcken med en spänd pilbåge tillåter ryggen att lyfta framdelen som också stöttas
av hissad fjädring

Det finns ett ömsesidigt förhållande i bakbenen vilket gör att att en kraftig omvinkling av bäckenet
öppnar höftleden men böjer knä och hasled.

Först när hästen börjar svikta i knäna, går det att träna upp någon bärkraft, ju mer hästen förmår
överföra vikten bakåt ju mer måste ju bakbenen bära.

Mina hästar på fotografierna har inte varit samlade, ens på de "bra" bilderna. De har bara varit i ett sånt
läge i sin hållning att det överhuvudtaget går att rent tekniskt föra över vikten bakåt.

Är ni med?

Senast ändrad:

Susan skrev:
Ja du - det jag har ändrat på mina bilder är just min inverkan med bäckenet. :o
:crazy: och skillnaden i överlinjen är nog rätt uppenbar för alla.
O det skedde över en natt?

tycker bara att du förenklar detta.
Å visst förklarar du bra, men hur...?

=Susan

Alla andra kanske har förstått att för att motverka ryttarens tyngd måste hästen välva sin rygg uppåt.
Du behöver inte vara så nedlåtande.
Vem är det som upprepar att den rätta ridningen finns hemma hos mig? Dubbelmoral.

Jag håller med om mkt som du skriver om o du är ju pedagogisk.
Men det finns vissa saker som jag inte håller med om o uttrycker då det.
Är detta S. privata dressyrskola? Som ej tål att ifrågasättas?

Det finns fler sätt än ditt ,eller?

Du har aldrig svarat på HUR man vinklar om korset o det är i ditt sätt det enda sättet att få upp ryggen.

Vad jag tycker är intressant är att ni båda har m,ycket att säga, ni har vettiga förklaringar, ni kan illustrera/förklara så att jag kan se framför mig vart ni vill komma och jag älskar denna typen av diskussion. Att se saken med andra ögon, ur andras viklar och jämföra teorier och åsikter.
Vidare så tror jag att man kan nå samma mål på mer än ett sätt och att det finns mer än ett sätt som är "rätt" och vad gör det ena sättet mer "rätt" än något annat?
Helt ärligt så är det bara ett och ett halvt år sedan jag insåg att min häst med bensprattel och inböjd näsa inte alls gick så bra som jag trodde (som många tränare dessutom sagt). Sanningen blev så att säga kastad i ansiktet på mig och jag fick börja om från början. Nu tycker jag att vi börjar komma till någon typ av bärighet och pja, jag lägger ut en gammal bild för att jämföra med hur det såg ut för några år sedan... (ni får säga till om det blir för mycket bilder).

kursen011_edited.jpg
Jag är inte stolt över den bilden jag jag ju säga...

*kl*

Jag har inget att tillföra diskussionen, men jag vill påminna om att det finns många vägar att vandra till samma mål. Om vilken väg som är bäst tvista de lärde, men jag tror att man tjänar på att vara ödmjuk i diskussioner och inte självklart hävda att ens egen väg är den enda rätta.

/B_A_L, moderator

Han ser jättefin ut över sin rygg o bakdel:d

Jag vet inte om bilderna luras, men tycker att ryggen´ser bättre ut på de äldre bilderna.
Var det så att du red med mer tryck förr?

Man måste oxå klara av att "bruka" den energin som man skapar(drivning).
Tänker så här:-fick du dra mkt i honom för att han inte skulle springa för fort?
Tror du att det kanske hade räckt med att driva betydligt mindre/ vid behov o då inte behövt dra så mkt i honom?

Snabba förhållningar o lätta ur o sen erbjuda honom ett lätt stöd-längre fram.

Också Knapplån men tyckte nedanstående var bra så det förtjänar att upprepas.

break_a_leg skrev:
*kl*

.... men jag vill påminna om att det finns många vägar att vandra till samma mål. Om vilken väg som är bäst tvista de lärde, men jag tror att man tjänar på att vara ödmjuk i diskussioner och inte självklart hävda att ens egen väg är den enda rätta.

/B_A_L, moderator

Jag håller med om att det finns många olika sätt att rida.
Därför försökar jag undvika de rena riddiskussionerna och håller mig hellre på en rent biomekanisk nivå.

Jag försöker också var noga med språket så att det framgår, men jag missar säkert, det är också en viss omsättning
på användare, så jag får väl upprepa.

Jag tror inte vi här på detta forum kan diskutera oss fram till HUR man rider.
En sådan diskussion är jag heller inte intresserad av.

Jag har en viss insikt i biomekanik därför kan jag svara på en del sådan frågor och
det är det jag gör av den anledningen att jag själv lär mig mera på det.

Jag har själv när det stormades som värst uppmanat till att vi kan ha detta forum
till att Lyssna och lära av varandra istället för att bråka med varandra.:)

Senast ändrad:

axel skrev:
Är detta S. privata dressyrskola? Som ej tål att ifrågasättas?

Nej detta är ingen Dressyrskola överhuvudtaget:D

axel skrev:
Du har aldrig svarat på HUR man vinklar om korset o det är i ditt sätt det enda sättet att få upp ryggen.

Ställ en rak fråga och jag svarar.
I perioder så ledsnar jag på ditt - ständiga - Du har fel...
särskilt eftersom du inte tar dig tid att sätta dig in i hur jag menar.

Jag pratar inte om ridteknik - Jag pratar om biomekanik - Hur man som rytattare kan använda sig av sin kropp
för att underlätta för hästen.
Jag pratar inte om HUR man skall rida, jag pratar om hur kroppen fungerar.

I bäckentråden pratade jag om hur man som ryttare kan utnyttja kroppens naturiga fjädring - enligt dig så fanns
det ingen sådan :smirk:

Okey då förklarar vi hur vi kan använda oss av kroppens naturliga fjädring för att _SLÄPPA UPP_ ryggen på hästen.

Kopiaavvertebrae.jpg

Krafter påverkar ryggraden ifrån underlaget via benen = GUL PIL
Krafter påverkar ryggraden uppifrån i form av kroppens tyngd =RÖD PIL
Ser du att det är en förskjutning. Lodlinjen = grön

Altså kraften uppifrån och kraften nedifrån möts inet imitten uttan en viss förskutning gör att kraft kan gå upp i
bäckent och komam ned i bäckenet utan att kollidera - det är ryggradens fjädring som vi kan utnyttja till häst.

Om vi kan få hästen att lyfta våra sittben (i nivå med höftleden) utan att kollidera med kraften i vår ryggrad så
kan vi sitta följsamt och hästen KAN komma upp med ryggen

vertebrae.jpg

Här har jag ritat en ny ryggrad i svartvitt hur konturen komemr att se ut om vi låter hästen fjädra vår ryggrad.
Ser du hur svanskotan förskjuts framåt och bäckent tippar bakåt!

För den ryttare som sitter i svank så kommer krafterna uppifrån och nedifrån att mötas i en kollision, och hästen
får mycket svårare att komma upp med ryggen.
Om ryttaren då tippar tillbaka bäckenet så att det hamanar som enligt det turkosa strecket så funkar fjädringen igen.

Det är svårt att rida bra.
Min filosofi är att jag som ryttare i första hand skall möjliggöra för hästen att göra det jag ber om.
Sen kommer halvhalter samling osv.

Vi är inga motpoler - jag är bara grundligare

Senast ändrad:

Även jag blev förvirrad av den bidlen.
jag sparade den och roterade den rätt, men tycker inte att jag kan säga ngt vettigt om den.
Vissa saker ser rätt ut och andra inte.
har du fler från samma träning?

Mycket intresant läsning i denna tråd, har tjusläst sen den startades. :angel: För mycket biomekanik kan man aldrig få för mycket av.

Har suttit och funderat en del kring denna bild på mig och Kakan. Den togs under ett läge när jag korrigeringsred henne framåt, och då ser man tydligt vad som händer när man rider iväg en kraftigt överbyggd sak. :o Bakdelen skyfflar på och framdelen stupar framåt. Hon ser ut att hålla på att snubbla på sin egna framben. Förmodligen underlättar inte heller min position. Några andra tankar? Allihopa är välkomna. :D

vinter.jpg

Här finns även en uppställd bild på henne:
http://i15.photobucket.com/albums/a372/Rumpnissen/hviderup.jpg

axel skrev:
O det skedde över en natt?
tycker bara att du förenklar detta.
Å visst förklarar du bra, men hur...?

Eftersom du frågade då...

Angående att få upp ryggen i en grundpossition.

Jag vill att ryttaren skall hitta en sådan hållning så att fjädringen i ryggen fungerar och att ryttarens ryggrad är i balans.

Sedan vil jag att de skall klara av att placerar sig själva rakt ovanför hästens tyngdpunkt.

Sedan ska de kunna kontrollera bogarnas posstion med sina axlar, så att de kan styra hästen med sina axlar och sin tyngdpunkt
istället för med tyglarna.
Tygalrnas possition blir mer som att hålla i en tebricka. De som drar för mycket i inner tygeln får hålla i en pinne så de slutar :o
Händerna och tyglarna blir altså endast en förlängning av sitsen.

Därifrån är regeln; Kommer huvudet upp på hästen så trycker man *snoppen mot dess öron*
Blir den inaktiv bak och kryper ihop fram så driver man den med skänkeln.

Den kända värlstränaren Charles de kunffy har uttryckt det som att man rider bäckenet fram till hsätens mun istället för att ryttarens hand går
mot bäckenet Det beskriver skillnaden mycket bra tycker jag.
Det jaggjorde med min nordis var altås att trycka 'snoppen' mot hans öron.

Får man bara ryttaren att sluta dra så går det faktiskt fortare än över en natt.
Pinnen brukar stoppa dragandet.

Jag gillar ridning som går ut på att reglera hästen genom att kunna reglera den egena kroppen.

ALLA BEHÖVER INTE GÖRA SOM JAG - INGEN BEHÖVER GÖRA SOM JAG :D

Senast ändrad:

Hm. det jag tänker på är att din häst - trampar långt in under tyngdpunkten :angel: med ett rakt ben och ingen fjädring i bakkärran.

Pollu Mulles ser ju ut att fjädra i knäna. :confused:

Om jag bara drullar runt så tar min häst också alldeles för långa kliv med bakbenen :crazy: och skyfflar istället för bär...

Det blir ju ofta så att när man rider mer framåt än vad hästen orkar - att man då hamnar i det läge du har gjort.

men ändå är detta ingen dålig bild.

Den visar bara hur subtilt och skört detta med balans är.

Ibland kan man ju dock ha ett speciellt syfte med det man gör.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar