Sv: Skjut- och bärkraft
axel skrev:
Är detta S. privata dressyrskola? Som ej tål att ifrågasättas?
Nej detta är ingen Dressyrskola överhuvudtaget
axel skrev:
Du har aldrig svarat på HUR man vinklar om korset o det är i ditt sätt det enda sättet att få upp ryggen.
Ställ en rak fråga och jag svarar.
I perioder så ledsnar jag på ditt - ständiga - Du har fel...
särskilt eftersom du inte tar dig tid att sätta dig in i hur jag menar.
Jag pratar inte om ridteknik - Jag pratar om biomekanik - Hur man som rytattare kan använda sig av sin kropp
för att underlätta för hästen.
Jag pratar inte om HUR man skall rida, jag pratar om hur kroppen fungerar.
I bäckentråden pratade jag om hur man som ryttare kan utnyttja kroppens naturiga fjädring - enligt dig så fanns
det ingen sådan :smirk:
Okey då förklarar vi hur vi kan använda oss av kroppens naturliga fjädring för att _SLÄPPA UPP_ ryggen på hästen.
Krafter påverkar ryggraden ifrån underlaget via benen = GUL PIL
Krafter påverkar ryggraden uppifrån i form av kroppens tyngd =RÖD PIL
Ser du att det är en förskjutning. Lodlinjen = grön
Altså kraften uppifrån och kraften nedifrån möts inet imitten uttan en viss förskutning gör att kraft kan gå upp i
bäckent och komam ned i bäckenet utan att kollidera - det är ryggradens fjädring som vi kan utnyttja till häst.
Om vi kan få hästen att lyfta våra sittben (i nivå med höftleden) utan att kollidera med kraften i vår ryggrad så
kan vi sitta följsamt och hästen KAN komma upp med ryggen
Här har jag ritat en ny ryggrad i svartvitt hur konturen komemr att se ut om vi låter hästen fjädra vår ryggrad.
Ser du hur svanskotan förskjuts framåt och bäckent tippar bakåt!
För den ryttare som sitter i svank så kommer krafterna uppifrån och nedifrån att mötas i en kollision, och hästen
får mycket svårare att komma upp med ryggen.
Om ryttaren då tippar tillbaka bäckenet så att det hamanar som enligt det turkosa strecket så funkar fjädringen igen.
Det är svårt att rida bra.
Min filosofi är att jag som ryttare i första hand skall möjliggöra för hästen att göra det jag ber om.
Sen kommer halvhalter samling osv.
Vi är inga motpoler - jag är bara grundligare