Skjut- och bärkraft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skjut- och bärkraft

Tigertofflan skrev:
Gäller detta alla hästar, eller hästar som rids samlade? Dvs ska en fyraåring också röra sig så som du beskriver om den går i en bra arbetstrav, tex?
I arbetstrav ä r det mest påskjut, då kan den inte bara trampa framför sin kropp.
För att den ska klara av det krävs en samlad häst som rör sig elektriskt- bara nuddar marken med hovarna- de hästarna är få.

Att höger bak är långt in under hästen har egentligen ingenting med skjutkraft/bärkraft att göra? Skulle skjutkraften/bärkraften vara... hur ska jag formulera mig? Skulle det spela någon roll om höger bak inte flyttades fram lika mycket?
Du menar nog galoppen:confused:
Där har hästen rakt inre bakben, men långt inunder.
Du har då den vinklingen av korset o ryggverksamhet- en bra grund till att sen kunna samla även galoppen.

Hästen kortar o kortar inte sitt steg, utan det den förlorar i längd vinns i höjd.
Energin är densamma men iom att den bär så blir framdelen lättare o tyngden på hästens framdel blir då mindre o hästen kan bli bogfri

jag måste nog svara lika luddigt, vet inte om jag förstår första frågan korrekt heller

Att bedömma form görs ju utifrån en mängd kriterier.
Ett av dessa är ju var bakenet bär; under hästen i huvdsak eller bakom i huvdsak: det här är ju också olka från individ till individ och kopplas också till resten av mekaniken som ju hänger samman med exteriören, en del hästar står ju mer under sig och en del mer bakom sig av naturen.

Det som är mest utmärkande med din första bild är att den hästen inte har någon balans.
Om du ser på det sättet som den sätter i framhovarna = tar emot sig så ser du att den är framtung, det är det största problemet.

Tittar jag på bakbenet som lyfts så är det ju länge sedan som det bar ngn vikt så denna hästs problem är inte att bakdelen är kvar i stallet som Kottas säger, utan här är hästen i framvikt - det 'rättar man till först'

galoppbilden är ju i en mellangalopp/ökad galopp och då blir ju steglängden längre och givetvis belastar då hästen bakbenen även bakom kroppen, och sträcker sig även in under mer kroppen.

Den här hästen har ju en mycket bättre grundbalans.

Det diagonala benparet kommer landa samtidigt = gångarten är ren - balans.

Skulle hästen samlas upp mera så kommer själva steget bli kortare.
Men om hästen rids korrekt så kommer den enrgin i stället att bli bärkraft uppåt i stället för bara framåt.

Angående balans och form. Tänk dessa hästars bål som ett rör med en kula i.
Åt vilket håll rullar kulan???

Den här balansen framåt- bakåt, är också ett sätt att se om hästen jobbar korrekt.

MVH SUS

Senast ändrad:

Hej!

Då blev jag lite nyfiken.. Hur rättar man till framvikten först?

Tycker ofta man ser hästar med skjutkraft o på framdelen, men hur gör man då för att bli av med framvikten?

nyfiken/lavinia

Om du tömkör och har en häst som har bra exteriör är utbildad så att den går framme på tömemn men har råkat tappa balansen så räcker en halvhalt.

Andra hästar måste du först lära tekniken att vinkla om bäckenet så att detta drar vikten bakåt igen.

Med ryttare på så beror det ju lite på vad som orsakar framvikten.

Det kan ju vara rytterns teknik
Ryttarens bristande balans
sadeln faktiskt
Ryttaren sits tex

Det är lättare att svara mer konkret om man ser hästen framför sig.

En häst som är överbyggd bak har väl lättare att hamna i framvikt eller är jag helt ute och cyklar?

Jag skulle behöva lite tips i den här frågan.

Jag rider just nu en 6-årig kallblodstravare. Hon köptes in som 3-åring, då hade hon travtränats, och hon kommer fortfarande ihåg det där med skjutkraft...
Hon har haft 2 föl och är riden drygt 1½-2 år.
Hon har ett kroniskt fel i bogarna (en bog är mindre än den andra).
Jag skulle vilja påstå att hon är överbyggd, och hennes kroppsdelar stämmer väl inte alltid riktigt ihop.

Hon är framtung, vissa dagar lyckas jag få upp henne, och hon gör framsteg, men jag skulle ändå vilja ha lite tips om hur jag ska göra för att få henne att flytta ännu mer vikt bakåt.

Jag har inte hittat någon bild då hon arbetar under ryttare (än) eller under tömkörning, men en uppställningsbild, så ni ser ungefär hur hon ser ut.

http://s75.photobucket.com/albums/i306/Tovig/?action=view&current=a7b06eac.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch3

1693gy9.jpg

tog mig friheten o ritade lite.. är jag helt ute o cyklar med mina streck? Vinkeln ska väl vara densamma på de diagonala benparen för att traven ska vara taktren? Samt viknlingen av bakkärran.

Du cyklar lite :D

Det som skall vara parallelt är skenen bak ochunderamren fram = turkos.

Här har jag ritat liet på vad som jag vill förändra i formen.
Allting hänger ihop - det är viktigt att veta.
Omman bara försöker jaga på bakbenen så funkar det därför inte.
Utan först
tyngdpunkten bakåt ( dinhsät sprang ju också i nerförsbacke...)

Upp mer ryggen = blått
Detta görs ju av raka magumskeln som också vinklarom bäckenet = Orange.
Detta får ju in bakDELEN på hästen så att bakbenet = Gult är med.

KopiaavKopiaavTofflan.jpg

Jaggjorde den liten för mitt bredband fortfarande paj :devil:

Det där var ngt nytt:confused:
Har aldrig hört att bakskenan ska vara parallell med överarmen.

Den blev för liten
Nytt försök så attd u ser vad som sklal hända med överlinjen för att det överhuvudtaget skall kunna tränas någon bärkraft :)

Tofflor.jpg

Nej det är det ingen som har sagt heller :D
UNDERarmen och nej det är inget nytt.

Om dessa inte är parallella, framför allt i hovisättningen så kan takten inte bli ren :idea:
Grundgångarter
Grundutbildning.

.......balans..... ;)

Senast ändrad:

Känner att jag är dåligt påläst om både muskler o anatomin, rent generellt.

Överarmen sitter då i det som jag inräknar i bogen.

du menar alltså inte- parallella skenor.

Överarmen sitter i "bogen", helt riktigt. Underarmen är det som har streck på sig på susans teckningar. "Knäet" motsvarar vår handled. Skenan är ju benet mellan våran handled och där fingrarna börjar.

Tack, nu fick jag lära mig något om anatomi!!! ;)
Den där bilden som Susan ritade, den med dom många linjerna var ju jättebra! Väldigt berättande, så att säga.

Hur är det i galopp och skritt då? Finns det några speciella linjer man ska hålla utkik efter då?

1z6w94p.jpg

Bärande bakbenet är "under" hästen
Det parallella benparet har lika vinklar
Hästen i "uppförsbacke"
Ryttaren i lod
Näsan i lod

Rätt?

Hur ser man hur bäckenet är vinklat?

Måste börja med BREEEEDBAAAAND :banana: :banana: :banana:

Fantastisk bild :)

Ryttaren i avlastningsits
(känsliga läsare bludna NU!)
Näsan ngt bakom lodlinjen genom ögat - but who gives the fuck.:o :D

Bäckenet är ju alltid i någon vinkel. När raka magmuskeln spänns så ökas vinkeln mot horisontalplanet.

När bäckenet vinklas om tillräckligt så blir hästen parallell och takten blir ren.

Nu kommer skojjigabilder

BREEEEEEEEEEEEDDBAAAAAANNNNNNDDDDDD JJJJJJJAAAAAAAAAAA!!!!

Får jag presenteraaaaa

MAMMAS (gulle)GRIS

KopiaavP6230109.jpg

Denna häst är ju inte i nedförsbacke som Tovigs häst på förra sidan. Men den har ju en annan nackedel
Kolla överlinjen :o
BruksNordisar brukar gärna sagga så här.
Min är 22 och har haft både dålig sadel och dålig ridning :o :angel: (undrar vem det kan ha varit:D )

Studera noga överlinjen som sagt....

Senast ändrad:

Kolla snubben när han jobbar.
KopiaavKopiaavBild022.jpg

Vart försvann den stora kaggen ?

Ni kan ju dra strecken på skenen bak och underarmen på det ben som är på väg mot marken själva.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar