Skjut- och bärkraft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skjut- och bärkraft

Polly mulle.
Dina ridbilder ser mycket trevliga ut:) Det är bara det lilla sista snäppet som fattas.
Det är många saker att checka av,
Bäcken och skenben är bara två av dessa.
Sedan har du även överlinjen och takten.

Det första jag brukar titta efter är rytmen och energin, saknas detta så börjar felsökningen. (live är det mycket lättare)

Bild ett. Saggar i överlinjen, man ser det att bakbenent är lojt. Här är det viktigt att inte bara föröska sätta fart på bakbenet, men att också så till at släppa in det :o

2 Överlinjen ser bättre ut, men han har ingen enerigi igenom ryggen, här är han istället framtung.

3. Här är han i bättre balans, och bättre med med bakkärran. Det är det där allra sista som fattas. Bakbenet är före vilket tyder på en liten spänning i ryggen som hindrar bakbenet. Jag röstar på att dra tillbaks sadeln så att du har bogfrihet och desan prova med det. Det kan också ha med din bäckenteknik att göra.

MVH SUS

axel skrev:
En häst som "sitter" o bär mer vikt på bakbenen, kan av naturliga orsaker inte lyfta sina bakben så mkt iom att de BÄR.

Håller fullständigt med.

Och ju mer man bär desto kortare steg tar man.
Trampa in under tyngdpunkten står faktiskt i podhajskys bok, men jag tror han menad något annat. Det är viktgigt att inte dra för stora växlar på en dogm. Utan att hela tiden se tillhelheten - hela hästen och framförallt - är dne fortfarande losgelassen - dvs ser den fortfarande ut att vara bekväm med situationen.
"Does it shine content" som herr B uttryckte det.

Detta med att en samlad häst lyfter benen högre kan man också dra för stora växlar på. Jag tror att det är mer energin som går uppåt i ökat franskjut från marken.

Framdelen blir lättare ja och luftigare, men är det mer sprattel fram än bak så tyder det på en spänning i ryggen. Ett för stadigt tag i tygeln hindrar bogen och det blir bara underarmar.

axel skrev:
=Migo]En häst som "sitter" o bär mer vikt på bakbenen, kan av naturliga orsaker inte lyfta sina bakben så mkt iom att de BÄR.

Då måste den hoppa från bakben till bakben.

Varför uttalar du dig ens, när du inte vet vad du pratar om?

Ni har missat det där med showiga framben- när framdelen är lätt- rörelsefrihet.
Man måste titta på hela hästen.

Ja, just det. Man måste titta på HELA hästen, och dett är INTE ett fint ekipage, hur mycket de än flirtat med dressyrsverige, så är det INET fin ridning och hästen går INTE som den ska!

NEJ!

Jo, han är bakom lod och avknäppt i nacken.

hästar har sitt unika rörelseschema, därav blir inte en rörelse identisk hos alla hästar.
Sen har hästarna talang för olika rörelser- t o m rasvis.
De spanska / portugiska hästarna har lättare för samlade travrörelser, men som regel svårare för ökad trav eller vägvinnande luftiga slutor.

De flesta spanska hästar men ser är just avknäppta och utan samling- fint bensprattel fram men ingen bärighet. Och även om hästar har individuella rörelsemönster, så ska traven vara tvåtaktig, annar sär det inte trav!:idea:

/Migo
Klarar inte av att titta på tävlingsdressyr. Vill jag se trav i otakt och passaktig galopp kan jag titta på min avdankade varmblodstravare.

KNAPPLÅN ANGÅNDE ÖVERLINJEN

Jag som hade bestämt mig att inte lägga in ridbilder.:o
Okey dessa är inte meningen som några idealbilder på en häst som jobbar rätt, utan avser bara att visa överlinjen,och eftersom det syns så tydligt på min Nordis vad som händer i _hela överlinjen_ så....

Kolla denna överlinje - Jag brukar likna den vid en böljande Drake:crazy:
p1.jpg

Och sedan har vi pilbågen då:) Inte samma berg och dalbanana.
p2.jpg

(Detta är i början av ridpasset och jaaa hästen är jättesned = inte rakrktad. Den ena bilden är dessutom spegelvänd. Och ja - min underskänkel. och ja allting annat :D)

Den här illustrerar så himla bra detta med tygellängd i förhållande till hur mycket man får upp ryggen ( hela ryggen)
Jag har stoppar på tyglarna så jag rider alltd med exakt samma tygel längd. Men jämför lodplanet på dessa båda bilder :idea: :idea: :idea:

Tygelns längd är ett mothåll på pilbågen. Men utan ett annat mothåll i form av en sitsteknik som spänner från andra hållet så blir det bara FULKROK på halsen ( die falscher knick )

Eftrsom denna 'pilbåge' man pratar om inte är horisontal utan mer tippad bakåt måste framdelen höjas lyftas bakifrån OCH så måste frambenen ändå nå ned till marken ( tack Lickety)
Sadeln lyfts och dras en aning bakåt och halsen rätas ut

Alltså en höjd rygg handlar inte bara om bäckenet och länden utan om helheten. DET SYNS ÄVEN PÅ HALSEN.

Jämför halsarna A= Fulkrok avknäppt i nacken. B= JÄMNT välvd hals söker sig fram på bettet. Ridning och tygellängd matchar....:angel: :D

Senast ändrad:

Jättetack!

Först om sadeln, den ligger tre fingrar bakom bogbladet, den stannar inte längre bak. Bomlös är den också! :D Han rör ryggen betydligt mer sedan han fick denna sadeln, oftast är det jag som inte orkar sitta rätt utan far runt på ryggen som en tumvante, detta är ett av de första passen jag verkligen orkar sitta ner i traven så jag hindrar och kommer i otakt titt som tätt, men visst har det väl blivit bättre? Det är ju något halvår sedan jag la ut bilder sist och det känns som om min sits har blivit bättre och han har blivit rundare upptill, så jag hoppas att vi är på rätt väg!

axel skrev:
=Migo]En häst som "sitter" o bär mer vikt på bakbenen, kan av naturliga orsaker inte lyfta sina bakben så mkt iom att de BÄR.

Då måste den hoppa från bakben till bakben.

Ni har missat det där med showiga framben- när framdelen är lätt- rörelsefrihet.
Man måste titta på hela hästen.

NEJ!
hästar har sitt unika rörelseschema, därav blir inte en rörelse identisk hos alla hästar.
Sen har hästarna talang för olika rörelser- t o m rasvis.
De spanska / portugiska hästarna har lättare för samlade travrörelser, men som regel svårare för ökad trav eller vägvinnande luftiga slutor.

Håller med, vill jag bara säga.
Sen finns det pressade, flashiga framben och lätta luftiga flashiga framben, tycker jag, beroende på hur mycket hästen faktiskt bär och hur mycket ryttaren energiskt försöker pressa fram flashiga framben innan hästen bär.

Till Migo:

Det är svårt att se ur fel vinkel och dessutom är det alltid svårt med en enda ögonblicksbild, ingen är perfekt igenom en hel rörelse som ex piaff.

Hästen är inte bakom lod:confused: Hur menar du:confused:

Ibland är bakbenen lite väl marknära på vissa hästar dvs att de inte helt lyfter hoven utan är kvar i kontakt med marken genom hela röeelsen men det tycker jag inte alls han är. OCh alltför mycket går inte som axel säger då skulle det bli en oharmonisk hoppande rörelse.

Rumpnissen skrev:
Jag tänker inte ge mig in och kommentera, det överlåter jag till de bättre vetande och mer pedagogiska. Men måste ändå beröma lite, det ser väldigt mycket trevligare ut nu. :D Ser ut som någon har sitstränat. ;)

Tycker jag också, jag tror jag också har sett bilder tidigare. Sen har ju Susan kommenterat så utförligt att jag inte ens vågar försöka.:o Utom en liten sak. Handlederna ska inte vara böjda inåt, utan raka. Blir lätt effekten av att armbågarna är lite långt ut:D

Senast ändrad av en moderator:

Det är bättre absolut!
jag är dålig på att ge beröm över URL Bättre i IRL
( :o vet inte ens vad URL står för - men det lär ju bra :D )

och ja ridning är svårt, och ju bättre man rider och ju mer gång man får i dem desto svårare är det :D

Jo, jag insåg också att handlederna bråkar med mig och benen fladdrar lite under knät o ner med för den delen. Brukar inte rida honom på stång/kapson utan på tredelat så den där extra tygeln ihop med att han jobbar med mer rygg samtidigt som jag håller på att lära mig få ryggen att jobba åt rätt håll, dvs välva ist6ället för att svanmka så blev det lite mkt :D

Citat=Migo]

Varför uttalar du dig ens, när du inte vet vad du pratar om?
Det var ett synnerligen korkat svar.

Ja, just det. Man måste titta på HELA hästen, och dett är INTE ett fint ekipage, hur mycket de än flirtat med dressyrsverige, så är det INET fin ridning och hästen går INTE som den ska!
Han har då inte bara flirtat med S., utan hela världen.
Det har blivit en klar missuppfattning ang de "flashiga frambenen.
Om bakbenen är engagerade så har de fullt upp med att bära hästen.

Vad händer om en mindre duktig ryttare försöker att pressa hästen?- den rör sig då knappt alls.

Jo, han är bakom lod och avknäppt i nacken.
Då kanske du inte ser att hästen har en bläs:confused:
Avknäppt?
Nää. Det kallas för eftergiven i nacken

De flesta spanska hästar men ser är just avknäppta och utan samling- fint bensprattel fram men ingen bärighet. Och även om hästar har individuella rörelsemönster, så ska traven vara tvåtaktig, annar sär det inte trav!
De hästarna bär, men saknar oftast gummi /elasticitet.

Klarar inte av att titta på tävlingsdressyr. Vill jag se trav i otakt och passaktig galopp kan jag titta på min avdankade varmblodstravare
Vad menar du med passartad galopp?
Själv har jag då aldrig sett 2- takts galopp.
Du behöver nog titta runt i världen med nya glasögon.

Axel som inte bara sett EN fin Piaff eller för den delen andra svåra rörelser o har t o m med ridit skaplig piaff på flera hästar.

tycker att din häst är fin, men visst är det dett varmblod?
Du har det lite svårare då:crazy:

Men till din fördel har du motor o framåtbjudning.
Jag skulle vilja ha en lägre huvud-halsform, så att den kan trampa på bättre o då få upp ryggen ( nedre bilden bättre).

Sen så sakteliga få den att flytta vikten bakåt, då kommer hals-huvud att komma upp MED framdelen.

Detta görs med att bakbenen driver på o halvhalterna( där energin ökas) hjälper hästen att förstå vad han ska göra.

Kämpa på bara:d
MVH / Axel

Jag satt och tänkte på det där du visade på nordisen. Tittade igenom lite gamla bilder och hittade en (väldigt suddig :crazy: ) hagbild på pålle.

Visst är det skillnad i hållning även här? Uppstälningsbilden är tagen dagen efter hagbilden.

Edit: Kom på en fråga till. Hur ser man egentligen att en häst är på bogarna? Går alla hästar som går i låg form på bogarna?
Sitter nämligen och tittar på denna bilden.

Alla bilderna är klickbara!

Senast ändrad:

Måste bara skriva ett minimalt inlägg om den fantastiska diskussionen som pågår här!!! :D
Har varit borta några dagar, och blir helt lyrisk då jag kommer in här igen!!! Helt fantastiskt vad mkt smart som finns att läsa!!! :D
Blir riktigt inspirerad och ska genast börja spana efter linjerna hos hästarna... ;)

Tack för att folk delar med sig av sin kunskap!

Visst är han varmblod, 50 % fransk om det har betydelse... Aldrig körd utan bara riden så jag har i alla fall sluppit den delen.
Ner med näsa och hals ytterligare?
Vi kämpar på med halvhalterna, men mycket av våra problem ligger förmodligen i att jag inte är stark/ skciklig nog för att stabilisera mitt bäcken, vilket stör honom.
Tackar för fin kritik!

Ja vad roligt att du hittade det i ditt eget arkiv :D

Du gav mig också en jättebra illustration till något som jag har tänkt förklara.

Knapplån - Men till alla intresserade. :)

jag hugger din knapp så får du svar på vd somhänder om hästen går med huvudet längre ned.

Obs detta har bara med tungdpunkt att göra utifrån form-exteriör-hållning.

A Alla är med på att dett är en symetrisk figur med en tygdpunkt i mitten?

B. Om man hänger på en hals och ett huvud på ena sidan så kommer tyngdpunkten att förskjutas framåt ?

C Hållningen på denna hals påverkar hur mycket av tyndpunkten som förskjuts framåt = Mindre

D. Här har hållningen påverkats mycket = Mer

E. En häst som är överbyggd bak får ytterligare en förkjutning framåt

F. Medan en modern sporthäst har sin tyngdpunkt närmare mitten.

namnls.jpg

Att bara sänka huvudet på din häst är du altså inte hjälpt av. (det kommer mera bilder)

(Vet inte varför den blev så liten, men alla kan ju alfabetet - hoppas jag :D)

Senast ändrad:

Vad alla :o teorier glömmer bort tycker jag är att hästens överlinje är ledad. Mellan lederna går starka ligament, och dessa göra att påverkan på en kota påverkar närsta - och nästa osv.

A = Häst :D

B = om man höjer huvudet så sänks bröstryggen

c = Om man sänker huvudet höjs bröstryggen.

ledadryggrad.jpg

Är alla med?

( går och krubbar lite - återkommer)

Mekaniken hänger jag med på och håller med om. Men min tanke med att sänka huvud och hals är att göra det lättare att välva ryggen uppåt. (överdriva pilbågen?) och sedan plocka allt bakåt. Det var som sagt bara en tanke...

Det var Axel som skrev att hon ville ha en lägre hals och huvud form. Du själv är inne på rätt linje att det sitter i ditt bäcken.

En lägre hals och huvudställning höjer ryggen lite grann, men den tippar också fram hästen i framvikt, och tom- ned bålen mellan frambenen om man börjar närma sig 'hyperflexion'

Det kommer mera...

Okey från vänster till höger

A vanlig häst med bäcken denna gång:D

B En häst som spänner rygmusklerna vinklar bäckenet fel och påverkan på överlinjen

C En häst som har vinklat om sitt bäcken med hjälp av raka magmuskeln - och dess effekt på överlinjen

( jämför dessa med mina bilder )

D Blotta tyngdlagens påverkan på överlinjen.

Ryggen.jpg

Hästen måste altså motverka tyngdlagen och börja bära ryttaren.

Mer kommer i em.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar