Skjut- och bärkraft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skjut- och bärkraft

Precis detta jag också ser. Ibland är det pinsamt vad dåligt man rider. Men tanken var ju god. ;) I detta läge har jag inte heller någon förmåga att komma vidare, utan måste backa och börja om. Men vad jag vill minnas så blev slutet gott i alla fall.

Lyckades i alla fall få in en bild, som precis som du säger, visar hur galet det kan bli när man vill för mycket. ;)

Susan skrev:
Det är för dina stickiga kommentarer mot mig som jag reagerar.
Om jag inte håller med dig så blir du tvär.

Och sen tycker jag o säkert många fler att det är trevligt att diskutera Hur man kan utföra vissa saker.
Tyvärr är det inte många som VÅGAR stoppa in huvudet här, vilket jag tycker är synd.

Den kända värlstränaren Charles de kunffy har uttryckt det som att man rider bäckenet fram till hsätens mun istället för att ryttarens hand går
mot bäckenet Det beskriver skillnaden mycket bra tycker jag.
Det jaggjorde med min nordis var altås att trycka 'snoppen' mot hans öron.
Detta är för mig= rida fram till handen, istället för tvärtom.

Jag blrr inte tvär för att du inte håller med.
jag blir tvär när du säger att det du inte känner till, inte finns, inte går etc.

På barock har vi spider som intn håller med om fysikens lagar, det blir ibland lite samma sak om du tex säger att det inte finns någon fjädring i vår ryggrad Att man inte skall vinkla om bäckenet etc etc.

Jag önskar bara ett större intresse att du sätter dig in i det jag menar innan du förkastar det.

Många gånger upplever ryttare att de är i en slags dragkamp med hästen - särskilt inom dressyr tycker mång att de har för mycket i handen.
Rättar man då till en liten detalj i rytatrens hållning så att det underlättar för hästen så kan det göra stor skillnad både för hästen och ryttaren

Axel skrev:
Detta är för mig= rida fram till handen, istället för tvärtom

Du ser det är inte så olika i alla fall.:)

Senast ändrad:

Fin ponny trots färgen;)
Det krävs betydligt mer av ryttaren om den är konstruerad som din.
Du hamnar automatiskt lite i framvikt.
Ändrade du på sadeln ngt o red du samtidigt normalbyggda hästar?

Tycker att du sitter jättefint, vinkeln i armbågen tja - hela paketet.

Hur lång tid tog det för att "få ordning" på den?
den hade ganska bra gångarter eller?
Många frågor blev det:crazy:

På den tiden (två år sedan) hade jag nyss slutat med westernridning och av reiningträningen hade han fått en bakdel som hette duga, massor med galopparbete osv och han käkade då e-vitaminer varje dag. Jag tycker också att bakdelen har blivit mindre sedan dess tyvärr, men han har breddat ytterligare ca 2 bomvidder på två år så ryggen har blivit mer musklad.
Då gick han helt utan kontakt, tog jag i tygeln vek han in näsan. Jag tror att jag rider långsammare nu, är mera petig och pja, han känns finare att rida nu helt enkelt. Här kommer fler bilder från samma helg. Jag blir lite ledsen för jag ser hur jag hela tiden drar honom i munnen och han ser inte alls nöjd ut på de här bilderna...
th_kursen007_edited.jpg

eftersom den vägrar bli större så kommer länken här...
http://s3.photobucket.com/albums/y6...ursen007_edited.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch2

kursen009.jpg

Dock så tror jag att det är dags att klättra mer i skogen, kanske öka på tempot lite ibland och börja med e-vitaminer igen så att vi får hämta tillbaka lite mera bakdel...

Senast ändrad:

Susan skrev:
sak om du tex säger att det inte finns någon fjädring i vår ryggrad

Har frågat ortopeder om detta, som säger att den är ytterst marginell.
Har aldrig blivit klok på ett "swingande bäcken"
Måste nog se det live för att förstå.
Fast du kanske kan förklara det.
Förr skjöt man på framåt med det.
Att man inte skall vinkla om bäckenet etc etc
.
Har aldrig sagt, men det görs med hela hästens kropp, inte bara bäckenet.
Jag önskar bara ett större intresse att du sätter dig in i det jag menar innan du förkastar det.
Dito

Först trodde jag att jag såg fel, men hur ser hans framhovar ut?
De ser konvexa ut.
Har han haft Fång?

Nix, ingen fång, aldrig ens känningar eller något i närheten, bara jättedåliga hovar... Fast konvexa var de faktiskt inte, men jag ser vad du ser på bilen :eek:
Vad ser du ridmässigt/arbets/bär-mässigt för hästen?

Susan skrev:
Hm. det jag tänker på är att din häst - trampar långt in under tyngdpunkten :angel: med ett rakt ben och ingen fjädring i bakkärran.

Pollu Mulles ser ju ut att fjädra i knäna. :confused:

Om jag bara drullar runt så tar min häst också alldeles för långa kliv med bakbenen :crazy: och skyfflar istället för bär...

Det blir ju ofta så att när man rider mer framåt än vad hästen orkar - att man då hamnar i det läge du har gjort.

men ändå är detta ingen dålig bild.

Den visar bara hur subtilt och skört detta med balans är.

Ibland kan man ju dock ha ett speciellt syfte med det man gör.

Får se nu om jag lyckas lägga in bild. Har just lyckats skaffa album bara för detta:angel:

Här är en annan överbyggd ung häst. Kommentarer. Jag fattar inte hur ni får strecken raka, jag ritade i alla fall eftersom benen knappt syns:crazy:
Taget med mobilkamera vilket är det enda jag har för närvarande.

Kommentera om det går att se, men en av dina bilder var lika suddig:p

medstreck.jpg

efter din beskrivning av hästen är a o att den har förtroende för handen.
Jag skulle inte "fixa" så mkt utan bara rida fram till en stilla mjuk hand.
När han vågar trampa på mot bettet-lilla stödet så kommer balansen o därmed rörelsen att bli bättre.
försök att bara använda din bål o andning i avsaktningarna.
Öka gärna men låt sätet o möjligen fingertopparna sköta upptagningarna.
Som alla andra så tittar du ner o blir då gärna i framvikt.

Styrketräna gärna med klättring o cantergalopper.

är han kollad i mun?

Han är ghalvdant kollad i munnen, inte av häst-tandläkare, har inga synliga problem. Inga problem med att tillgodogöra sig maten som synes, öppnas glatt mot bettet, oavsett om det är stång, tredelat eller fullt kandar och inga problem med nosgrimma (som dock bara hänger löst).
Han är otroligt känslig. Tar halvhalter och upptag genom att jag spänner magen, böjer sig inåt för en sänkt innerhäl och gör öppnor/slutor på axlar/höfter.
Mer galopp är just antecknat, klätttrar gör vi redan en del.

Sjävklart får vem som vill kommentera även om jag råkade svara till Susan apropå överbyggda hästar. Ville bara förtydliga det.

Jag har ett konkret ex. där en av landets duktigaste ryttare red min häst för 8 år sen.
På en enda ritt, lyckades hon få stor skjutkraft o energi som sedan omvandlades till ganska stor bärkraft.

Hästen var ganska lång i början, men med ett friskt tempo o lösgörande övningar så förändrades hästen till en för mig ,helt otrolig uppenbarelse.
Hon kunde trycka på mkt. då hästen är väldigt taktmässig.
Hon omvandlade kraften med i princip bara sitt säte- ingen broms i tygeln.
Energin gick då istället uppåt- framåt.

Visst ändrades hästens bäcken, men som ett resultat av hur engagerade hästens bakben var- motorn igång.
Och hästen fick optimalt stöd o vägledning från ryttaren.

Fick sitta upp efteråt o min känsla var att hästen sprang, men jag kunde då inte använda mig av sätet till att bruka energin o vad gör jag - bromsar i tygeln- stryper rörelsen.

Kan dock idag.

Susan skrev:
fjädring i vår ryggrad
Det är väl bara att överbevisa mig- med ett vetenskaplig dokumentation om detta. :confused:

Var ganska duktig på dessa- fysikens lagar
Och logiskt tänkande.
Varför är sadlarna stoppade- även i sätet.
Varför inte bara en planka?

Varför finns det stötdämpare i sadeln på cykeln, MC eller bilen?
Förutom komforten.

Nu ser jag bättre vad du menar att det är bättre nu.
Visserligen kan man ju få tag i ryggen om man krullar ihop, men då hamnar den i framvikt.

Och när huvudet kommer upp igen så tappar den ryggen.

Däremot har du en bra hållning i bålen på den första bilden (jag bryr mig inte om armbågar och blick - man kan inte få allt.:)

Har du nån filmsnutt?

Om överlinjen ser ut som jag har dragit så tycker jag att det ser jättefint ut.:)

medstreck.jpg

Den här raka magmuskeln som jag pratar om som spänner pilbågen är den som stabiliserar ryggen och tillåter den rörelse ( axial rotation och ett visst swing) som gör att bakbenet hinner dit det skall och takten blir ren.

Din bild är ju jättesuddig och det är svåt när man inte hr ngn referensbild, men jag tycker mig se en rytm som jag gillar.

Jag tycker att det är bra att den här diskussionen kommer igång för jag tycker att det visar på att det är många saker att titta på om hästen arbetar rätt och helt lätt är det inte.

Var bakbenet är när det lyfts beror ju också på hur mycket framåt man rider - hur långa steg hästen tar.

Utifrån bilder kan man ju bara göra mer eller mindre :o kvalificerade gissningar.

Jag tycker att det är viktigt att komma till det där klicket då hästen är självbärig efetrsom det först då går att stärka hästen för att flytta vikten bakåt.

Ju mer hästen flyttar vikten bakåt desto mer komemr den att lyfta framdelen och för att det skall gå att lyfta framdelen så måste den stabiliseras. Annars saggar den bara

Senast ändrad:

Jag förkastar ingenting av det du säger, det är sällan några konstigheter.
Det är också helt omöjligt att ha en åsikt eftersom man inte vet hur din målbild ser ut.

Just därför att du inte verkar se nån skillnad på bra ridning och mindre bra ridning.
Du säger många väldigt bra saker, och jag lyssnar och lär.
Men är väldigt konfunderad över att du inte såg kvaliteterna i fios bilder.
Och en och annan gång har du inte sett när det inte blir nån samling alls.
Ena gången får man intrycket att du är en av eliten i Sverige,
och andra gången undrar man :confused:

Ovanpå detta så blir vår kommunikation alltid ngt av ett; Goddag yxskaft! så jag lägger ned.

Lev i frid.

Senast ändrad:

Nej jag har full förståelse för det. Bakbenet är där jag ritat sträcket förstås, det är också vitt så man ser det om man tittar noga. Synd men mobilkamera är inte det bästa tyvärr enda som fanns att tillgå.

fjädring i vår ryggrad

När vi rider på hästen så fortplantas hästen rörelser till vår kropp, men stötupptagandet sker i hästens leder -gentemot underlaget.
Även sadeln hjälper till att dämpa stöten.

Om vi tar alla utförsåkare så sker stötupptagningen genom att flexa i lederna. Om man hamnar i gupp eller backhopparens landning, så räcker det inte till o ryggraden trycks ihop. :bump:
Man försöker då få backens lutning/linje på ev, landningspunkt till att följa hopparens flygning.
Vad händer om man står med raka ben o tar upp stötarna med ryggen?

Ryggskador är i dessa sporter vanligt.

Om vi tar sprintern så behöver den stora o starka muskler, både för acceleration men även för att hålla lederna stabila i fotnedsättningarna.
En långdistansare behöver inte detta då farten är lägre.

En gångare har vridning o en samtidigt en rörelse uppåt/ nedåt med sitt bäcken och har bara stötdämpning i sin hälkudde o moderna stötupptagande skor.
Undrar hur en pensionerad sådans kropp ser ut invändigt?:confused:

Jag hade "hälsporre" för ett antal år sedan.
det är ett tillstånd där hälkudden inte fungerar .
Känns som om man går på benpipan.:cry:
Sekundärt blev det då ett ben som blev lite kortare= snett bäcken o av det ryggsmärtor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj