Skjut- och bärkraft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skjut- och bärkraft

Min första tanke var bara "Oj, är det verkligen samma häst?"

Men jag kom o tänka på det där med att det diagonala benparet ska vara paralellt. Om hästen tar olika långa steg bak och fram så borde väl takten kunna vara ren även om benen inte är parallella, så att säga.

... var det någon som förstod det? :p

Och det här med vinklingen av bäckenet... De du skrev i inlägg 35 förstod jag, det där med att vinkeln ökar. Men hur ser man att den faktiskt gör det? Vad tittar man på?

Rent teoretiskt så kan säkert din tanke din tanke att om hästen tar olika långa steg att den ändå kan vara ren i takten, men det blir för teoretiskt för mig.

Detta med den rena takten.
Den första kvaliteten i den tyska utbidlingskalan :idea:

Jag tror helt enkelt att det är ett sätt att beskriva balans.
Det torde ju rimligen vara lättare att balansera på två ben än på ett?

Axel uppfattar nog denna tanke med parallella skenor bak och udnerarmar fram för att denna bit i grudnutbidlningen glöms bort :angel:
Det finns så många olika "tecken" att gå efter för att se om hsäten arbetar rätt så att en och annan grudnsten trillar bort....

Det är denna del som Balkenhol vill återuppväcka i Dressyren. ( inte just takten i sig men den korrekta grundutbildningen av hästen)

Jag tycker att den tyska träningskalan i sin enkelhet är genialisk eftersom den grudnar sig på träningsfysiologi istälelt för abstrakta dogmer.

GRUDNRIDING HANDLAR OM ATT HÄSTEN SKALL KOMMa TILL AVSLAPPNING OCH BALANS.
men för att inte det skall bli en abstarkt dogm, så plockar jag ned det till biomekaniska termer.

1. Släpp dubbelsidig spänning i ryggen
2 . vinkla om bäckenet
3. Förskjut vikten bakåt
4. Lyft framdelen.

Del 1.2 , och en påbörjan på 3 skall du få se bildeserie på.

Senast ändrad:

Här kommer en favorit i repris...:o
ursäkta dålig kvalitet...

Hästen dubbelsidigt spänd i överlinjen
Pingo.jpg

På väg.. Avspänd i överlinjen men måste ta i mer med bäckenet
Pingos.jpg

Nu så i balans - självbärig
Pingosta.jpg

Jämförande exteriörbild....
Ping.jpg

Senast ändrad:

Tigertofflan skrev:
Min första tanke var bara "Oj, är det verkligen samma häst?"

Även om detta inte är en "dressyrhäst" så tycker jag att detta är bra illustrativa bilder på vad FORM faktiskt är

:smirk: HÅLLNING :idea:

ANGÅENDE DEN URSPRUNGLIGA RÅGAN - SKJUTKRAFT - BÄRKRAFT.

Det är först när hästen blr självbärig - i balans - ren i takten - som det går att börja träna upp bärkraften!!

Detta med att se om benen - skenan bak och underarmen fram är parallella; är ju ett sätt att se om hästen arbetar korrekt = Dvs. är lika aktiv bak som fram.
(Detta är ett mer avslöjande sätt än att se om hästen böjer fint på hasen. Vilket kan vara vilseledande. själva hasvinklingen har mer med exteriör och msukelinfästning att göra. Det är mer intressant att se att hela bakdelen verkligen är MED i rörelsen framåt)

Det är dock själva den gemensamma (i diagonalen) hovisättningen som gör att takten blir ren, men detta hänger ju ihop.

(så att jag inte rör till det för någon)

Senast ändrad:

Hej!

Vill bara säja att du förklarar så tom jag begriper! Underbart!!!

Sen at få sin egen häst till detta... inte lika lätt som det låter när du beskriver hurdet ska vara...

/ Lavinia, som misstänker att pållan e bra på skjutkraft o inte vet vad bärkraft är.. undrar on hon fattar om jag tar med datorn till stallet o låter henne läsa??

Vad snäll du är :)

Själv skäms jag för alla snubblingar på tangeneterna hela tiden. jag skriver så slarvigt :o

Bärkraft är svårt. Måste också tränas systematiskt i många år.
"Mammas gris" har tränats systematiskt i många år för att göra sådär. Och nu bjöd han ju bara på det för att visa hur himla snygg han var på det nya stället.
Fuxen däremot är ju avlad för att göra detta :D

Dra ett streck framför badelen på hästarna och jämför hur mycket de måset lyfta i relation till sin bakdel.

Det finns en orsak till att Tyskarna vill att bakdelen skall utgöra en tredjedel av hästen......

J3O skrev:
Bra exempel.. Här ser man (Brink och Briar) hur hästen "sätter under sig" och riktigt trampar under sig i en väldigt hög grad av samling.
Briar8.jpg

Briarbild med streck på

Nej, detta är inte enl. någon regelbok en bra piaff.

Hästen skall i piaffen bära mer vikt på sina bakben. Alltså, vinkla in haserna UNDER sig, och bära sig med sina bakben. Detta gör att korset sjunker(uttrycket att "jobba i uppförsbacke").
(notera den horisontella blå linjen, dragen från manke till kors, och att den är just horisontell, och inte "i uppfösrbacke".
Den lodräta blå linjen är dragen i hästens tyngdpunkt. Vilket ben är närmast? eller, Vilket ben bär mest vikt?)

Det näst viktigaste i piaffen är takten. Som Susan så bra skrev ovan så är ett jättebra sätt att avgöra just taktmässighet på tex bilder att titta på det förhoppningvis parallella underarmsbenet fram och skenan bak. Som det syns tydligt på denna bild, är det mest showiga frambensviftningar, och inte alls lika fina, oengagerade bakben...

Dessutom så är hästen bakom lod.

/Migo
som aldrig ridit en piaff, men sett en väldigt fin utföras!

Det finns många teorier om biomekanik. och det kan bli lite fel om checklistan blir för kort.

Jag tycker att du har rätt till en viss del i din kritik, men skulle vilja modifiera den lite.

Framförallt skulle jag vilja be dig titta på hur mycket hästen trampar igenom i kotorna. Ju mer häten belastar sin kotled desto mer trampar den igenom ( liteberoende på benets placering också, men helt obelstade är ju inte bakbenen) på eran bild.

Själv vågar jag iten göra sådär utan har en annan stiliserad bild som jag ritat på.

Briar8.jpg

Jag tycker inte överlinjen är helt horisontal. I uppförsbacke handlar om två saker sänkning av bakdel och höjning av framdel.
Skall föröka hinan rita lite streck i eftermiddag

Vidare hästens tyngdpunkt är föränderlig. Formen dvs. hållningen påverkar tyngdpunkten. Där du har placerat den skulel jag placera den på en stillastående häst, men itne på er bild.
Jag tror att det är liten dogm ; "att hästen skall trampa in under tyngdpunkten" som spökar här.
Jag skall förklara detta mer utförligt senare.

Bakbensaktiviteten kunde vara en aning mer, men jag tycker inte detta är så dåligt.

Det som hindrar den här hästen är den för korta tygeln.
Man kan inte jobba hästen med en kortare tygel - än vad man som ryttare har förmågan att få upp ryggen:
Fick ryttaren upp ryggen bättre skulle hästen lättare kunna förskjuta vikten mer bakåt.
För att bäckenet är omvinklat är det inte säkert att det håller hela vägen äver ryggen.

Om ngn fortfarande är intresserad så har jag bilder på det också

Senast ändrad:

Va fin - jag blev nästan knottrig :)
Den behöver inga streck :D :)
Den är ju där den skall vara

Angående avvikelse. Skenan bak avslöjar ju hur mycket bakelen är efter. och det är ju bra om den är ifatt....

Jag ser det som att när bakdelen hamnar efter så måste man hämta in den igen.
Jag tycker inte att det går särskilt bra att rida om den är efter. Hästen är inte i balans och inte särksilt styrbar/vändbar. Och faktiskt omöjlig att samla öht. förrän man hitta tillbaka.

Innebär det att jag alltid kommer till perfekt arbete - NEJ
Ibland tappar jag rumpan :angel: senast för nån timme sedan i galoppen. Dert säger lätt swip och så hinenr hästen fortare fram än min rumpa, och då tappar jag mitt bäcken och min balans och tjolahopp trillar hästen fram på bogarna.

'Mammas gris' rör sig en hel del i ryggen och vid glappkontakt så hänger man liksom inte med i röresen....:o och swip då hamnar jag i ett sånt läge att jag blockerar rygga och bakben :smirk:

HeJ!

Läste senast i morse i bo tibblins ridlära att skenbenen ska vara parallella i (var det ökad?) trav.

Jag har också bara hört skenbenen..

/ Lavinia

Susan skrev:
Va fin - jag blev nästan knottrig :)
Den behöver inga streck :D :)
Den är ju där den skall vara
QUOTE]

Vad roligt att du tycker det! Hon inte är lika fin när jag sitter på... Tömkörning avslöjar mycket om mig som ryttare, tyvärr.

Tack för klargörandet ang skenan och bakdelen, hade jag tänkt lite längre så... :o
Men det är ju alltid skönt att bli serverad färdiga svar i värmen.

Jag vet att det står så.
i Belasik ritar han också angående den ökade traven, men alla travtempon skall ju vara i samma takt, och bakdelen behöver ju hänga med lika mycket oavsett tempo.

Som sagt detta med parallell skena och underarm, säger ju något om bakdels aktiviteten.
Utan denna aktivitet så blri det inte heller så mycket ryggverkasamhet eftersom ryggens rörelser skapas av bakbenens rörelser så det är ju en logisk slutsats.

Om man skall ha en backmover istället för en legmover så måste bakdelen hänga med :D

Det blir missvisande när bilden är tagen från högre höjd.

Visst kunde han sitta mer men han får heller inte 10 p.

Sen håller jag inte med om att den är kort i halsen.
En hingst har en annan muskulatur där o han har heller ingen lång hals.

Hm, där sa du nåt som fick mig att fundera. Jag som alltid har tyckt att just Briar har en vacker lång hals - fast det kanske är musklerna på halsens ovansida ("hingstnacken") som har lurat mig?

Det här är en otroligt intressant tråd, den ger faktiskt en hel del AHA-känslor så nu hoppas jag att du kanske hade lite lust att kika på mina bilder med. Lägger ut tre bilder från samma pass, det känns som om vi börjar hitta rätt här, han rör sig mer och mer, inte lätt att sitta på. Men han är bakom lod fortfarande även om det är betydligt bättre än tidigare... På vissa bilder tycker jag det ser ut som om benen inte är paralella, och han viklar korset och höjer ryggen, men är det katastrof eller är vi på rätt väg?
Rita jättegärna och förklara, kanske är fler än jag som har nytta av mina bilder då?

trning024_edited.jpg

jag tycker att det ser ut som om han vinklar in koset rätt, men benen verkar inte stämma alls. Han är dessutom en sådan typisk häst som många tränare alltid har berömt: högt bensprattel fram och inböjd näsa... :o Nu håller vi på att skola om helt!

trning022_edited.jpg

samma sak här, korset vinklat, men ben-paralellerna stämmer inte.

trning021_edited.jpg

här tycker jag att ben-paralellerna stämmer bättre, rygger ser högre ut, (hänger inte magen lite mindre?) men det bortre bakbenet ser ut att vara i marken långt bakom honom?

Snälla söta rara, stilla min nyfikenhet :o :)

Jag tänker inte ge mig in och kommentera, det överlåter jag till de bättre vetande och mer pedagogiska. Men måste ändå beröma lite, det ser väldigt mycket trevligare ut nu. :D Ser ut som någon har sitstränat. ;)

Jooo, jag körde en period till utan stigbyglar, syns det sååå tydligt :o . Jag tackar för berömmet, har faktiskt jobbat på, både med att få fram hans näsa - inte dra i innertyglen och sitta mer korrekt, och visst går det år rätt håll? (även om det är långt kvar...)

Inser att jag kanske ska tillägga innan jag får kommentarer om det... Hans underläpp fladdrar alltid, det beror inte på stången, han gör så på rakt och tredelat också, oavsett nosgrimma eller om tyglarna hänger :D

=Migo]
titta på det förhoppningvis parallella underarmsbenet fram och skenan bak. Som det syns tydligt på denna bild, är det mest showiga frambensviftningar, och inte alls lika fina, oengagerade bakben...
En häst som "sitter" o bär mer vikt på bakbenen, kan av naturliga orsaker inte lyfta sina bakben så mkt iom att de BÄR.

Då måste den hoppa från bakben till bakben.

Ni har missat det där med showiga framben- när framdelen är lätt- rörelsefrihet.
Man måste titta på hela hästen.

Dessutom så är hästen bakom lod
NEJ!
/Migo
som aldrig ridit en piaff, men sett en väldigt fin utförasAlla
hästar har sitt unika rörelseschema, därav blir inte en rörelse identisk hos alla hästar.
Sen har hästarna talang för olika rörelser- t o m rasvis.
De spanska / portugiska hästarna har lättare för samlade travrörelser, men som regel svårare för ökad trav eller vägvinnande luftiga slutor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar