Skitsnack som orsakar problem

Jaacquline

Trådstartare
Jag har letat stallplats i min ort i ca 1 års tid, men det finns endast två stall (15 stallplatser totalt) här och därför är det inte så lätt att få en stallplats. Jag har nu min foderhäst på lösdrift 1,5 mil ifrån mig och jag har inget körkort så det känns lite jobbigt att jag inte kan åka upp till stallet varje dag. Jag får inte en sådan "kontakt" med min häst som jag vill ha.

I alla fall så hörde jag att det hade blivit två platser lediga i ett av stallen i min ort. Så jag ringde genast upp personen som äger stallet och vi bestämde ett datum som jag kunde komma och kolla på stallet. Jag älskade stallet! Men när jag kom dit så kände jag mig inte välkommen och de verkade försöka få allt att låta jättejobbigt (de överdrev saker och ting) för att få mig att inte ta stallplatsen. Och det är ju inte roligt att ha häst i ett stall där folk inte pratar med en och det blir dålig stämning!
Har nu hört i efterhand att de har hört att jag har misskött mig eller något? Jag blir riktigt ledsen när jag hör detta! Jag har väl alltid varit jättenoggrann med mina hästar och aldrig misskött varken hästar eller stallsysslor. Så de vill inte ha in mig pga det, men de vågar inte fråga om det utan säger att jag ska ringa till våren för de kan inte ta in någon nu pga det och det och det.. Men stallplatsen kommer ju definitivt vara tagen när jag ringer igen till våren och jag vill verkligen ha denna stallplats!

Hur skulle ni göra? Jag funderar på att ringa upp och fråga om de har något emot mig eller har hört något om mig som gör att de känner sig osäkra på mig, fast jag vill ju säga det på ett snällt sätt. De berättade nämligen att en av personerna som flyttade sin häst ifrån stallet inte hade skött sig och gjort massa konstiga saker så det är ju klart att de är försiktiga och särskilt när de har hört att jag missköter mig. Tyvärr är det väl så i dagens samhälle att många personer lyssnar på skitsnack och skaffar fördomar om folk som de inte ens känner. Det är så ledsamt! Det enda jag kan tänka mig att de har hört är att "jag har satt in en häst i en paddock och låtit den svälta".. Men så var ju inte fallet och jag orkar inte berätta hur det ligger till just i detta inlägg, men om ni vill veta så berättar jag!
Åh, blir bara så ledsen och arg när personer snackar skit och särskilt när det handlar om en sån sak som misskötsel. Skulle aldrig kunna göra något sådant mot hästar eller djur överhuvudtaget! Men tillbaka till problemet med stallplatsen, hur gör jag? Vad hade ni gjort?

Lyssna aldrig på skitsnack om folk! Eller lyssna kan man ju för det gör jag själv, men sen tänker jag bort det och skaffar min egna uppfattning. Ibland är skitsnacket sant och ibland inte.

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Som ridinstruktör, stallägare och så då? Är ju alltid värt ett försök! Jag har bara haft häst på 3 ställen under hela mitt liv och jag kan nog få tag i referenser från två av dem plus min ridinstruktör. Hade ett eget stall ett tag med, men det fungerade inte då de inhyrda vägrade att betala trots att vi skrev kontrakt så ifrån dem kan jag nog inte få något bra omdöme..

Jag hade gett dem bra referenser som visar motsatsen!

Japp, jag också. Köra med öppna kort. Det är alltid det bästa. Jag skulle säga till demvad jag hört och visa dem att det bara är illvilliga rykten. (tragiskt att folk tror på sådant direkt utan att ens kolla om det finns sanning i det) Hoppas det ordnar sig för TS!

Som föredetta hyresvärd till ett inackorderingsstall så kan jag förstå tveksamheten hos de du varit och tittat på stallplats hos.
Det är tyvärr så att personer som missköter sig skapar enorma problem för hyresvärden, hästarna och andra hyresgäster som i värsta fall flyttar. Dvs man riskerar att bli av med de bra hyresgästerna också.

Du nämner själv att du tidigare varit hyresvärd men fick sluta då dina hyresgäster inte betalade hyran, då vet du ju hur jobbigt det är med personer som inte sköter sig. De kan kullkasta ett företag som någon byggt upp inom loppet av några timmar.

Jag tycker att du ska ha förståelse för hyresvärden i detta fallet, rykten om personer som agerar konstigt mot sin häst, inte betalar hyran etc. genererar tyvärr en ovilja hos hyresvärdar att "testa och se om det fungerar". Det gör man inte då man är rädd om sitt stall, sina hyresgäster och sitt företag. Sedan kanske inte allt alltid är sant men ett korn av sanning finns oftast och som du nämner så vet du ju vilken händelse som kan ha orsakat ditt rykte.

Om jag vore du hade jag försökt hitta ett annat stall i första hand, som du skriver är det inte kul när stallkompisarna beter sig misstänksamt mot en när man kommer ny till stallet. Tror inte du kommer trivas med det heller.
Om du trots detta ändå vill försöka få platsen så visa upp referenser från tidigare stall, tränare etc., som många redan tipsat om, samt en kopia på anställningsavtal där din lön framgår exempelvis och gärna ett utdrag ur kreditupplysningsregistret. På så sätt har du visat att du är "ren". Om de fortfarande ställer sig tveksamma så fråga rakt ut om det är några problem med dig som person.
Om de då nämner händelsen som skapat ryktena så är det bättre att inte försöka förklara varför utan säga rakt upp och ned att man inte visste bättre då men att man tagit hjälp av kunniga människor och lärt sig hur man bör göra. Även om det inte är på det viset så låter det bättre om man kan "erkänna" sina misstag men visat att man gjort något åt det. Bara ett tips. Så får man svälja stoltheten... :)

Lycka till! :)

Tyvärr så är min erfarenhet ingen rök utan eld.

+TS
MEN skitsnacket kan ju bero på olika åsikter också så jag hade nog gett stallägaren referenser som någon sa.

Jo, herregud visst förstår jag att de är tveksamma! Det är INTE kul när folk inte betalar för sig och inte hjälper till i stallet. Jag trodde det skulle vara skönt att ha eget stall när jag äntligen fick tag i ett, men det blev bara en plåga..
Men personen som äger stallet tycker att det är okej att jag tar en stallplats då h*n inte är hästintresserad/har häst utan bara har hand om det ekonomiska. Så det är just de som hyr av honom som är tveksamma och stallägaren låter dem bestämma då de har hand om allt annat i stallet. Ska i alla fall ringa och prata med en i stallet idag så får vi se om vi löser det för jag vill väldigt gärna ha hästen i just detta stall då de har mer rutiner än i det andra stallet i min ort, vilket blir mindre stressigt för min lite nervösa häst :)
Jag hör av mig om hur det går!

Jag skulle lämna referenser och även fråga om det inte skulle fungera med att ha prövotid på tex 1 mån så de får se om det fungerar bra med dig och din häst.
Om det inte fungerar måste du flytta när månaden är slut och fungerar det är du välkommen att stanna.
Visst du riskerar att stå med dubbla stallhyror en månad eller två men det kan det ju vara värt om du får byta till det stall du vill stå i.

Har totalt glömt bort att skriva för h*n som bestämmer i stallet (alltså inte den som äger stallet) höll på i flera veckor om att det var tjäle fortfarande och att det nu hade varit andra och kollat på stallet, men när jag ringde ägaren och frågade så visste h*n ingenting om det.. Sen ringde personen som bestämmer i stallet till mig när jag inte var hemma så pojkvännen svarade och då pratade h*n om att min häst biter i täcken och de inte vill att han ska gå med deras hästar samt att de inte har tillräckligt med sommarbeten för att ha honom själv i en hage. Men jag sa redan när jag var där och kollade på stallet att han kan gå med bitskydd eller haklapp på sig, men det ignorerade de bara.

Jag väntade i alla fall någon vecka med att ringa och när jag ringde i förrgår så sa h*n att h*n nu bestämt sig för att ta föl på sin häst för att h*n inte hinner rida den och har därför hyrt den ena boxen då h*n inte vågade chansa på att den finns kvar när fölet kommer. Då frågade jag om den andra boxen, men den var det visst B-ponny-mått på.. Efter jag hade avslutat samtalet så kom jag på att de hästarna som flyttade från stallet höll D-ponny-mått. Så jag ringde upp stallägaren istället och frågade hur stor boxen va, men h*n visste inte. Så jag frågade om det var okej att jag åkte upp och mätte boxen och för hen var det okej, men h*n sa att jag skulle prata med h*n som bestämmer i stallet först. Så jag ringde upp hen igår. Jag frågade då vilken häst som stod i den lilla boxen innan och då sa h*n att det var en D-ponny som hade stått i den. Så då frågade jag om den fick stå i den boxen och fick då ett jäkligt tjurigt svar att "alltså den var ju i minsta laget för honom, men han fick ju stå i den". Så nu är alltså boxen D-ponny-mått på.. Den gick från 5 kvadratmeter till 7 kvadratmeter över en natt. Jag frågade då om måtten och fick ännu ett tjurigt svar tillbaka: "Ja, det spelar väl ingen roll! Det är ponnymått på boxen och din häst var ju en häst. Det finns alltså ingen stallplats ledig!". Och jag var ju inte alls tjurig eller otrevlig så tyckte att h*n betedde sig väldigt illa. Sen frågade jag om min häst inte kunde få stå i den boxen som h*n ska hyra tills hens häst har fått fölet och den ska börja stå i en egen box. Men det gick inte för "det var väl onödigt" och så vidare. Skulle sen försöka förklara att jag måste ha en stallplats rätt så akut då min nuvarande är osäker då h*n som jag har hästarna hos kanske ska flytta sina hästar/inte ha kvar dem. Men h*n bara la på luren! :mad: Denna människa sitter ändå i en styrelse för en hästsportklubb och allt, förstår inte att de inte vill ha in mer folk till sin klubb som är med på träningar, tävlingar med mera :confused: Så jag hann inte ens fråga allt jag ville fråga om och inte heller om det var okej för hen att jag åkte upp och mätte boxen. Så jag sa till min pojkvän att jag struntar i det här nu, men han tyckte det var förjävligt att de ljög om massa saker och bara slängde på luren. Så han sa att han skulle åka upp och mäta den för stallägaren tyckte ju att det var okej, men han ville ju att vi skulle prata med någon i stallet först så jag sa till min pojkvän att inte åka upp. Då sa han att han i alla fall skulle prata med en annan som har häst i det stallet då han känner hen. Och då kommer det fram fler saker som att h*n som bestämmer i stallet nu ska ha en till häst som hon kan rida på medan hens häst går med föl för man kan ju inte rida en dräktig häst. Alltså h*n skulle ju ta föl på hästen för att h*n inte hann rida den nyss.. Det är ju uppenbart att de ljuger om fölet, den nya hästen, måtten på boxen med mera för att de inte vill ha in folk i stallet. Jag slår vad om att hästen aldrig kommer att betäckas och att det aldrig kommer att komma någon ny häst.

Nä usch, va arg och besviken jag blir. Tyvärr var min idiotiska pojkvän så dum så han åkte upp till stallet när jag hade somnat på kvällen och mätte boxen och självklart kom ju en som har häst i stallet ut. Så de var ju lagom glada på honom och de tror ju att jag är inblandad i det med.. Visst stallägaren sa att det var okej OM vi sa det till någon i stallet, men hon slängde ju bara på luren. Och min pojkvän har erkänt att det var ett misstag för både mig och dem, men han blev bara så arg för att de ljög för mig och var så otrevliga. Aja, boxen var i alla fall 3,2 meter lång och 2,5 meter bred = 8 kvadratmeter = min häst får stå där då han är 1,55 cm i manken. Och klaga inte på mig för min pojkväns misstag, han skadade/sårade ju ingen i alla fall. Jag tänkte att jag ändå skulle kunna ordna det här och få en stallplats där, men nu är det nog förstört då han gjorde som han gjorde. Men de i stallet har ju i för sig också gjort fel som har ljugit om massa saker.

Vill nog ändå inte ha häst där så som de håller på. Vet inte om de spelar dumma för att ingen ska vilja ha häst i stallet eller om de helt enkelt inte kan så mycket om hästar, stall med mera. Enligt h*n som min pojkvän pratade med när han var uppe och mätte boxen så ska en hästbox vara minst 4 meter djup och man kan absolut inte rida en dräktig häst.

Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig för att få ut min ilska lite grann. Ska f*n bygga ett eget stall för i det ena stallet ljuger de om att de ska ta föl på sina hästar med mera och i det andra har de inga stallplatser när det finns 3 lediga. Kommunen har ändå byggt ett ridhus, paddock med mera, men sen är det näst intill omöjligt att ha häst här då de inte vill ha in nytt folk. Får väl be dem bygga ett stall med.. :grin:

Senast ändrad:

Alltså det låter som en trist situation men saken är den att det är ju ändå alltid upp till de som hyr ut stallplatser om de vill hyra ut till dig eller inte.
Det är ju ingen mänsklig rättighet att få hyra stallplats.

Själv så skulle jag vara jättenoga & petig då jag blivit bränd rejält när det gäller att hyra ut stallplats till människor som sedan visat sig vara riktiga psykfall.

Så du får nog leta vidare.

Jag förstår inte riktigt att du fortsätter tjata när den stallansvariga så tydligt visar att du inte är välkommen?

Sen förstår jag att det känns jävligt att de tycker illa om dig utan att ens ge dig en chans att förklara dig.

Men herregud!!! Vilka idioter rent ut sagt! Och det ska vara vuxna människor som beter sig på det här viset?:eek::eek::mad: Vist att man inte vill hyra ut stallplats till en viss person, men då säger man väl det rakt ut isåfall? typ "Ja vi har en stallplats men tyvärr vill jag inte hyra ut den till dig på grund av..." Himla omoget beteende..

Jag håller med om att det var dumt gjort av din pojkvän, men på samma gång så var det endå väldigt sött gjort, det visar ju att han verkligen bryr sig om dig! Men han kanske inte tänkte så långt just den gången ;)

Ska jag vara ärlig så skulle jag skippat det stallet. Även om du nu skulle få en plats så låter det som om den människan skulle göra allt annat än att få dig att trivas där, jag personligen skulle aldrig klara av att stå i samma stall med en sån person som denna verkar vara :crazy:

Hoppas det löser sig för dig på ett eller annat vis iallafall, jag håller tummarna! :laugh:

Senast ändrad:

Åh, råkade stänga ner sidan så allt jag hade skrivit försvann..

Jag har i alla fall inte sagt att jag ska fortsätta försöka få en stallplats där eftersom de ändå verkar vara riktigt otrevliga och omogna människor. Jag har inte tjatat på personerna för de har ju aldrig sagt att jag inte är välkommen utan bara skjutit upp på datumet som jag skulle kunna få en stallplats på genom att ljuga om det ena och det andra. För stallägaren har det ju hela tiden varit okej och h*n vet ju inte att de ljuger om saker och ting, utan tror att jag kommer kunna ta dit min häst men att det inte går just nu. Så de gör ju inte fel bara mot mig utan även mot personen som äger stallet de har sina hästar i. Självklart kan de ju inte säga till mig eller stallägaren att de vill vara ensamma i stallet för då skulle de väl åka på att betala alla boxarna. Så jag har ju absolut inte tjatat, utan jag har ringt på bestämda tider (när tjälen försvann till exempel). Sen ville jag bara skriva av mig lite ilska och berätta hur det gick med stallplatsen. Jag ska försöka leta stall på annat håll, men det är inte lätt då det endast finns två stall i samhället så det var ju därför jag försökte få en stallplats fastän jag anade att de inte ville ha in någon i stallet. Sen hade de visst inte hört något om mig och tyckte inte illa om mig, utan de vill helt enkelt bara vara själva. Men då tycker jag att de kan berätta det för stallägaren och hyra stallet själva, men det ska inte jag lägga mig i.

Jag tycker att vuxna människor inte behöver bete sig som små barn. Jag är ändå "bara" 19 år och vet bättre än att ljuga, slänga på luren och vara otrevlig mot människor jag inte känner. Jag tycker precis som du Merwen, att de kunde säga rätt ut att de inte ville ha in mig i stallet. För jag gick ju och hoppades på att få en stallplats och tänkte att jag kanske har fel när jag kände mig ovälkommen med mera. Och visst var det dumt gjort av min pojkvän, men gjort är gjort. Och det var väl ändå tur att han åkte upp för en hästbox stod öppen och det hade väl inte tagit lång tid innan den hästen hade kommit på det.. Så snäll som han var stängde han den.
Jag får försöka leta vidare, ska åka och prata med hon som har det andra stallet där de har tre boxplatser lediga men säger att de inte har några.. Vad är det för folk i detta samhälle egentligen? Men hon ska visst vara snäll i alla fall och brukar säga som det är när man träffar henne. Tråkigt när personer med samma intresse inte vill dela det med varandra tycker jag. Särskilt när de har en hästsportklubb och har fått pengar av kommunen, EU med mera till ridhus och så vidare. Riktigt tråkigt!

Tessiem: Det lät som om du tyckte att jag var ett psykfall :confused: Men jag kanske bara missförstod dig :angel:
Pulkaskurk: Jag har aldrig tjatat och de har aldrig sagt att jag inte är välkommen och ibland kan man ju faktiskt missförstå varandra. Så när de inte sa att jag inte var välkommen så kunde jag ju inte bara strunta i stallplatsen för vissa personer verkar ju otrevliga och så fastän de inte är det egentligen. Men nu vet jag ju!
Merwen: Tack så mycket! Jag hoppas också att det löser sig :)

Senast ändrad:

Fast du? Skulle du verkligen vilja inackordera din häst där nu i efterhand om de har behandlat dig så?

Och att dra till lögner och allt sånt gör de ju för att de uppenbarligen inte kan/vill säga rätt ut att - Vi vill inte ha dig som hyresgäst.

Tyvärr är det så att stallägaren bestämmer ju själv vad den vill ha in för folk i sitt stall. Sen om denne stallägare inte kan säga rätt ut vad den tänker/tycker och vill, utan i stället kommer med lögner så säger det väl en del om standaren på stället`??

Det känns lite som att du är lite besatt av att ha din häst på det där stället?

Sen tänkte jag på en sak, det där att din pojkvän åkte dit och mätte och var där utan att frågat, kan man inte bli anmäld för sådant? Oavsett om de har sagt okey innan så måste man ju ha ett okey när dagen d närmar sig??

Lycka till i alla fall och hoppas allt löser sig.

Nej, jag vill inte ha min häst där och det har jag ju skrivit? :confused: Jag skulle bara berätta hur det hade gått med stallplatsen, punkt slut! Besatt är jag då inte. Det är bara det att det bara finns två stall att välja mellan i samhället och jag har letat stallplats länge så det börjar bli akut. Så jag försökte självklart få en stallplats där, men jag ringde ju inte och tjatade direkt. I'm over it, helt enkelt. Jag får försöka hitta en annan stallplats och hoppas på att det löser sig.
Jo det räknas väl som olaga intrång eller något så han sa att de fick anmäla honom om de vill. Jag kan tyvärr inte göra något åt det för det var ju hans val, men det lät inte som om de skulle anmäla det.
Tack så mycket!

Jag undrar över ägandeförhållandena på anläggningen.

Vad jag förstår så äger klubben ridhuset, paddocken etc. men äger klubben även stallet? I så fall så får ju klubben bidrag från kommunnen för underhållet av anläggningen vilket innebär att klubben måste uppfylla vissa krav från kommunens sida, bl.a. att klubbens anläggning ska vara öppen för alla som vill bli medlemmar.
Det verkar ju inte riktigt så om de utestänger vissa personer.

Kolla detta, om det visar sig att det är klubben som äger även stallet skulle jag inte tveka att skriva en insändare i lokaltidningen om att klubben som får pengar av kommunen utestänger personer efter eget godtycke.
Men kolla så att det stämmer och att du har på fötterna om du ska skriva insändare. Annars kan ju ett "dagens ris" i lokaltidningen vara ett tips. ;)

I övrigt tycker jag det är ganska dålig stil mot kommunen och alla bidragsgivare att först få miljonbelopp i bidrag för att en klick hästägare ska kunna ha tillgång till ridhus etc. och sedan utestänga vissa personer från verksamheten. Jag skulle iallafall bli väldigt irriterad över detta om jag vore kommuninvånare hos er och betala kommunalskatt som är ganska hög i allmänhet.

Men du får leta vidare efter en stallplats. Hör med de små stallen en bit utanför ditt samhälle, kanske någon bor nära dig och har bil så att ni kan samåka. :idea:
Lycka till!

Klubben äger inte någon utav stallen vad jag har förstått. Men man kan ju alltid skriva ett "dagens ris" i lokaltidningen, har faktiskt tänkt på det. För då vet ju folk hur det går till!

Det var ett jättebra tips! Tack så mycket, ska kolla upp det! :)

Att inte ta in alla som frågar som inackorderingar är en helt annan sak än att utestänga från verksamhet. Bara för att man är medlem är det inte självklart att man ska få uppstallning.

Däremot ska man få tillgång till anläggningen så som stadgarna säger, men det är som sagt en helt annan sak.

Nej jag menade inte att du var ett psykfall men jag menade att ibland har folk tråkiga erfarenheter sedan tidigare som gör att de blir hårdare i sitt urval.

TS ta inte det här på fel sätt men jag tycker du låter lite jobbig :o och jag förstår att människan i fråga blir trött på dig.

Det kan vara så att dom helt enkelt inte riktigt vet hur dom ska ha det med stallplatser o hästar, saker o ting är lite osäkra och i flux, och dom vill inte ha in någon ny just nu.

Varva ner lite, och skriv för attans inte någon "dagens ris" eller någonting eftersom du kommer då bara att ställa dig själv i ett dåligt dager.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka