Skilsmässa bonusbarn?

PopcornPlayer

Trådstartare
Hjälp mig nu kloka Bukefalister.

Jag har en nära vän som sitter i en sjujäkla sits.
Hon är gift med en man som hon inte längre ser en framtid med. Han ljuger konstant för henne, om minsta smågrej, blir fly förbannad när han blir påkommen och har vid ett par tillfällen blivit våldsam.

"Lämna! Lämna" kraxar nu säkert bukeskaran, och så har även jag kraxat.

Nu till min väns största problem. Hennes man har en son som är ett par år gammal. Min vän kom in i deras liv när sonen var ca 6 månader. Då hade mannen varit ensamstående med sonen ett tag, då modern lämnat dom o börjar använda droger igen. Pappan har aldrig använt droger, kan dock tilläggas.

Situationen idag ser ut som så att pappan jobbar, han jobbar konstant i princip. Min vän tar hand om sonen till 99% av tiden. Ibland har jag försökt dra med henne på helger eller kvällar för att göra saker utan sonen, men vi får alltid ta med honom/ställa in. Sonen ser min vän som sin mamma, och är en oerhört mammig liten pojke.
Fadern och den riktiga modern ligger i vårdnadstvist. Modern har fått träffa sin son tillsammans med kontaktperson vid ett par tillfällen under utredningen. Hälften av gångerna har hon varit "sjuk". Vid ett tillfälle då hon hade sonen en eftermiddag tog hon med honom på krogen.

Hur som helst, min vän har alltså ingen som helst laglig rätt till att få träffa barnet. Det som står ivägen för henne att bryta upp med en våldsam man är att hon är rädd för att aldrig få träffa barnet igen.

Jag har flera gånger sagt att hon inte kan vara tillsammans med mannen pga barnet, det går inte, och det fattar hon själv. Men samtidigt vill hon inte riskera att förlora barnet, som i så fall säkerligen kommer hamna i kläm, i brist på engagerade vuxna runt omkring honom.

Kom med input!

Sv: Skilsmässa bonusbarn?

en våldsam pappa som alltid jobbar och en drogande mamma, det låter ju som en lysande framtid för ett barn... :grin:

jag hade nog faktiskt flyttat därifrån och anmält det hela till socialen.
pappans chans för vårdnad lär vara att hon finns där och tar hand om barnet. Och mamman bör ju inte ha vårdnad alls, som det låter.

Hon bör börja med att gå till socialen.
Där så skall de se till barnets bästa och det finns faktiskt barn som fosterhemsplaceras när inte föräldrarna kan ta hand om dem.

Jag tror att det bästa är om hon snarast går till socialen och pratar med dem om det hela. Bäst (för barnet) är troligen om hon gör detta innan hon tar upp med mannen att hon vill separera (förutsatt att det inte är akut farligt för henne att stanna kvar).

Om det hade varit jag som var i din väns kläder, tror jag att jag hade sagt till soc att jag kan tänka mig att bli barnets fosterhem efter separation. Jag har dock ingen aning om hur soc skulle se på det. Ska hon säga något sådant, måste hon ju tänka igenom konsekvenserna väldigt noga. Barnet är ju litet, så det kan bli långsiktigt.

Svarar er alla

Soc är ju redan rätt involverade i detta barn pga mammans drogande och den pågående vårdnadstvisten.

Det är soc som bestämt att mamman ska få umgänge med barnet, en dag i veckan, tillsammans med kontaktperson. Det var med första kontaktpersonen (utsedd av soc) som mamman gick ut på korgen tillsammans med barnet med. Min vän vill soc inte alls ha att göra med. När de gjorde hembesök iom vårdnadsutredningen, fick hon gå ut (!). Jag har läst papprena rån utredningen och allt handlar om mammans rätt till sitt barn. Hade inte min vän varit så påstridig på sin man, så hade han aldrig gått på soc som velat att mamman ska ha oövervakade möten med sin son, få ta med sig sonen till mormor (som är aktiv missbrukare, vilket soc har papper på) 50 mil bort över en helg etc.

Det finns ju ingenting att gå till soc med idag. Barnet far inte illa idag. Min vän är däremot rädd att detta kan hända ifall hon försvinner ut ur barnets liv. Pappan har varken tid eller ork, och den enda tid som egentligen spenderas med barnet är på vardagsmornarna när han kör till dagis. Helgerna tillbringar han med jobb, fritidsintressen eller i soffan framför datorn.

Svarar er alla

Soc är ju redan rätt involverade i detta barn pga mammans drogande och den pågående vårdnadstvisten.

Det är soc som bestämt att mamman ska få umgänge med barnet, en dag i veckan, tillsammans med kontaktperson. Det var med första kontaktpersonen (utsedd av soc) som mamman gick ut på korgen tillsammans med barnet med. Min vän vill soc inte alls ha att göra med. När de gjorde hembesök iom vårdnadsutredningen, fick hon gå ut (!). Jag har läst papprena rån utredningen och allt handlar om mammans rätt till sitt barn. Hade inte min vän varit så påstridig på sin man, så hade han aldrig gått på soc som velat att mamman ska ha oövervakade möten med sin son, få ta med sig sonen till mormor (som är aktiv missbrukare, vilket soc har papper på) 50 mil bort över en helg etc.

Det finns ju ingenting att gå till soc med idag. Barnet far inte illa idag. Min vän är däremot rädd att detta kan hända ifall hon försvinner ut ur barnets liv. Pappan har varken tid eller ork, och den enda tid som egentligen spenderas med barnet är på vardagsmornarna när han kör till dagis. Helgerna tillbringar han med jobb, fritidsintressen eller i soffan framför datorn.

Usch vilken hemskt sits... Kan de inte gå i familjeterapi till en början, se om det går att få pappan att ändra sitt beteende gentemot henne?

Förstår verkligen att det är svårt som tusan att bara lämna när det finns barn inblandade på det sättet. Speciellt ett barn där risken är att han kommer få en odräglig tillvaro vid en separation.

Det där är ju rätt intressant hur det tolkas. Jag tänker på att tex farföräldrar kan få viss rätt att umgås med sitt barnbarn när de har en etablerad relation som är värdefull för barnet. Undrar om regelverket resonerar liknande när det gäller icke biologiska "släktingar"? I det fallet du beskriver så borde det gå ganska lätt att fastställa att barnet har en nära relation till din kompis och att barnet skulle lida av att behöva bryta den relationen.

Ibland är det obegripligt att så mycket krut läggs på omöjliga bioföräldrar. Undrar om man verkligen gör barn en tjänst med det.

det som finns att gå till soc med är ju just det som riskerar att hända när/om hon lämnar barnets pappa.
jag tycker det är viktigt att soc får kännedom om detta, för det skulle ju kunna förändra hela läget i vårdnadstvisten och i stället kunna sluta med omhändertagande och omplacering om pappan inte (heller) tar hand om barnet ordentligt.

kl
Extramamman verkar ju vara den som i verkligheten är den "riktiga" föräldern, hon bör (måste) kontakta soc och berätta om sina farhågor och sin oro för barnets väl och ve vid en separation.
I den bästa av världar så borde barnet få följa med henne och bioföräldrarna ev. få umgänge.
Jag mår så dåligt när jag hör hur ett barn som egentligen har en vettig vuxen ska berövas den tryggheten pga idiotiska regler.

Det finns en paragraf i föräldrabalken, har för mig att det är 6:15, som säger att barn har rätt till umgänge med andra för det viktiga personer. Det är den som används för far- och morföräldrar och borde kunna vara lämplig även här.

fy på din vän om hon inte kontaktar soc om detta!!! Det finns inget försvar att inte gå och berätta vad hon kommer tro kommer hända när hon lämnar honom!

Görel har alldeles rätt i att det är FB 6:15 som reglerar saken. Här följer lagkommentar:
Tredje stycket. Bestämmelsen innebär att en vårdnadshavare skall se till att barnet får sitt behov av umgänge med olika personer tillfredsställt. Härmed torde åsyftas inte bara att barnet bör få träffa personer som det längtar efter utan att barnet skall få träffa anhöriga m.fl. som det är berikande för barnet att vara tillsammans med.

I vårdnadshavarens ansvar ligger att på olika sätt uppmuntra barnet att träffa andra personer som står barnet särskilt nära, t.ex. tidigare fosterföräldrar eller far- eller morföräldrar. I den mån ett bristande umgänge beror på att vårdnadshavaren inte tar sitt ansvar är det en viktig uppgift för socialtjänsten att försöka få vårdnadshavaren att beakta barnets behov.

Svarar er alla igen.

Terapi är nog det som står som nr1 på agendan just nu. Pappan är ju inte den som går loss med knytnävarna på henne direkt, utan våldsamheten handlar om att han kastar iväg henne när de storgrälar. (Vill bara poängtera att detta självklart heller ej är accepterat beteende dock).

Pratade med min vän idag om det Görel skrev, och hon blev rätt så ordentligt lugnad. Självklart vill hon få det att fungera med pappan ändå, men nu har hon inte alls lika mkt att förlora ifall hon beslutar sig för att separera.

Tack alla kloka bukefalister :bow:.

fy på din vän om hon inte kontaktar soc om detta!!! Det finns inget försvar att inte gå och berätta vad hon kommer tro kommer hända när hon lämnar honom!

Om hon lämnar honom. Finns ingen anledning till att brusa upp så. Hennes farhågor är att det ska bli så. Men å andra sidan vet man aldrig.

Om det blir en skilsmässa så kan hon väl iaf vänta o se. Det är faktiskt möjligt att pappan börjar jobba mindre, min vän fortfarande får hjälpa till o vara en stor del av hans liv eller annat.

han slänger in henne i väggen när dom bråkar.. ser barnet detta? det är bra med terapi, men det känns som hon inte kommer anmäla om dom går skilda vägar. Hur ska hon sen ta reda på om han far illa? inte säkert att barnet berättar något... :cry: Jag brusar upp för det är många vuxna som ser att barn far illa, eller tror att dom kommer bli utsatta för saker, men som inte gör något. Vet många nu vuxna som hade blivit överlyckliga om någon hade sagt ifrån!

Förstår att din väns hjärta gråter för barnets skull.
Och är hon uppriktigt orolig för barnets hälsa, mående och framtid vid en ev skillsmässa så ska hon anmäla.
Men kan det vara så att mannen jobbar och gör allt vad han nu gör just för att han KAN. Hon är ju där och sköter all marktjänst med barnet ändå.
Detta är inget ovanligt bland föräldrar. Den ena "smiter undan" sina "plikter", "ansvar" och "skyldigheter" för att den andra partnern tillåter det.

Hur var det innan de gifte sig. Tog han ansvaret för barnet då. Det måste han väl ändå ha gjort om han var ensam med en sån liten. De överlever ju inte på egen hand.
Vid en ev skillsmässa där han återigen blir ensam med barnet kommer han att bli tvungen att ta ett större ansvar. Han måste hämta på dagis, laga maten, natta, vara hemma och VAB:a mm just för att ingen annan gör det åt honom.

Sen har vi grejen med att han blir våldsam. Spelar ingen roll om han inte svingar en knytnäve. Han har passerat en gräns som inte ska passerat. Och är den väl passerad en gång så....
Cyniskt kanske, men ganska realistiskt oxå...tyvärr.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 302
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 954
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
5 090
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar