Skillnad på linjeavel och inavel?

Boop

Trådstartare
En fråga som jag har grunnat på.. Vad är det egentligen för skillnad på linjeavel och inavel? Finns det någon som är insatt, som kan ge ett bra svar?

Sv: Skillnad på linjeavel och inavel?

Kort sagt kan man säga att linjeavel är en mildare form av inavel.

Kan du utveckla svaret lite och kanske ge exempel?

Det finns olika teorier om vart man drar gränsen mellan inavel och linjeavel. En del hävdar att det är inavel om samma individ förekommer i de tre första leden i stammen, andra hävdar att inavel är då man parar förälder med avkomma eller helsyskon, allt annat är linjeavel.

Inavel leder till ökad homozygoti bland djuren, dvs att varje generation blir mer och mer lika varandra. Arvsanlagen bir koncentrerade på både gott och ont. Inavel leder förr eller senare alltid till en inavelsdeppression vilken kan visa sig på olika sätt, dålig mjölkproduktion, dålig fertilitet.
Exempel på var man använder detta är t.ex inom forskning, för att kunna säkerställa resultat i forskningen vid användandet av djur så krävs det att djuren har så lika genetisk uppsättning som möjligt, alltså bedriver man inavel av råttor och möss som skall användas i forskning.

Den mildare formen av inavel som man kan kalla linjeavel används framförallt inom häst och hundavel. Där vill man öka inflytandet av en specifik anfader och korsar då djur som är släkt med varandra för att kunna få mer koncentration av de goda anlagen.

Det engelska fullblodet har t.ex kommit till genom in och linjeavel.
Alla engelska fullblod kan spåras tillbaka till de tre ursprungshingstarna och längre bak i leden på ett fullblod kan samma hingst eller sto förkommea hundratusentals gånger!

Ett annat exempel på hästar som kommit till genom dessa metoder är Zangerheidehästarna. Leon Melchior har korsat både helsyskon och föräldrar med deras avkommor i sin jakt på att få fram den ultimata hopphästen.
Ratina Z som Ludger Beerbaum tävlade flitigt med betäcktes med sin helbror Rebell Z I och resultatet finns i hingsten Rex Z godkänd avelshingst och i sin tur upphov till godkända hingstar.

Släktskapsgrad;
Far eller mor 50%
farfar,mormor osv 25%
farfars far 12,5
helsyskon 50%
halvsyskon 25%
kusiner 12,5%

detta innebär att helsyskon förväntas ha 50% gemensamma arvsanlag med varandra. Korsas en far och dotter med varandra så får avkomman 25% i inavelsgrad vilket är högt. Kusinkorsning ger 6.25% vilket är tillåtet för människor angående giftermål i Sverige.

Senast ändrad av en moderator:

var spekulant en kort stund på en tysk cob med stammen Menai Sparkling Magic - Menai Sparkling Magic.
kan troligen kallasför inavel av högsta grad!! :D
fast han var j-vligt snygg! :love:

sen har vi en uppfödare av mountains som lade sin champion hingst på sin mamma med hopp om en kanonfölunge, men den fick tyvärr baa allde negativa vinklarna och lite till. så hans stamtavla fick inte stå på boxdörren. :o

Och jag kände en shettis som var Diebitsch - Diebitsch - Diebitsch :o

Glömde!

Sixten Pohl lät betäcka sitt fantastiska sto Nejlika 4664 med hennes egen son Rote Boldt 425! Det blev ett sto fött 1966, men jag vet inte vad det blev av henne!

Det är äckligt! Vet ett annat shettissto som har samma pappa och morfar som har varit väldigt framgångsrik i utställningsringarna så det behöver ju inte vara "fel" men inget att sträva efter tycker jag...

Jag tycker också att det är äckligt!

Själv hade jag lite betänkligheter när jag lät betäcka min Ceylon-dotter med Artist eftersom Ceylons pappa Jovial är farfarsmorfar till Artist. Det var kanske tur att hon gick gall :crazy:

ok! du vann!

fast Ceylon inblandningen hade inte jag varit orolig för, andra gången han återkom var ju faktiskt i fjärde led. på ponnysidan kallar man ju det linjeavel när samma pålle återkommer i 2 resp 3 led eller 3+3. i ditt fall var det ju 2+4. modern linjeavel hade jag kallat det.

Skulle inte heller vara orolig för att korsa Artist med ditt sto. Både mitt årsföl och förra årets är linjeavlade.

Åringen jag har har samma farfar som morfarsfar, dvs andra och tredje led.

Jag tror iofs att alla mina hästar utom avelshingsten är linjeavlade om man kollar 4-5 generationer bak vid närmare eftertanke :idea: :)

Oron låg kring att det var just Jovial som skulle förekomma flera gånger. Mitt sto har redan en del av hans humör, och jag vill inte ha mera av det :crazy: Men då Artist inte verkar ha fått något alls av det tog jag risken. Artist är släkt med mitt sto via deras morfäder också, men det oroade mig inte.

Görel skrev:
Och jag kände en shettis som var Diebitsch - Diebitsch - Diebitsch :o
Patrons *nånting* antar jag?
Det var ju DE som ägde Diebitsch när han levde... Och det fanns väl inte sådär värst många andra shetlandshingstar i landet då, så till viss del kanske man kan förstå det. Enligt frun i huset (jag har haft deras sista gdk hingst på station ett år, därför vet jag) så var han den första avelshingsten i landet av shetlandsras...

eh.....jag trodde att linjeavel heter det om resultatet blir bra
och om det inte lyckas är det inavel

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 966
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?