Skillnad på hantering???

H

hovis

Hanterar du din häst på samma sätt som du hanterar dina barn utifrån ditt ledarskap???

Jag ser ingen skillnad på hur man skaffar ledarskap över sin häst gentemot hur man får ledarskap över sina barn, främst kvinnliga tonåringar.

Min filosofi är mkt enkel och "ren". Man behandlar sina hästar så som man behandlar sina barn, då får man förtroendet och ledarskapet i båda fallen. I grund och botten så är vi ju alla djur och skall respekters utifrån samma villkor.
 
Sv: Skillnad på hantering???

I mångt och mycket tycker jag många djur (hästar, katter, hundar) kan man få ledarskap över på ett liknande sätt. Likaså med barn. Däremot tycker jag att filosofin stämmer oavsett kön... jag förstår inte riktigt varför en tonårig flicka skulle kräva något annat än en tonårig pojke.

Däremot är människor smartare än djur och går att resonera med eftersom vi har talet som en extra dimension, vilket förändrar strategierna något. En stor skillnad är ju att jag aldrig skulle få för mig att använda ett spö för att korrigera mitt barn, men det kan jag använda gentemot min häst.
 
Sv: Skillnad på hantering???

Jag instämmer i att det finns många likheter. Skillnad är väl framför allt att hästen kommunicerar genom kroppsspråket vilket vi inte medvetet gör med barnen. Vi kanske skulle gå över till kroppsspråk även med barnen:idea: ...särskilt när vi är osams! Tänk så många dumheter vi skulle slippa ha säga och höra.
 
Sv: Skillnad på hantering???

brukar tänka att jag har mer pli på hästarna å hunden än va jag har på ungarna, :rofl: måste göra nåt fel där :confused:
 
Sv: Skillnad på hantering???

Hanterar du din häst på samma sätt som du hanterar dina barn utifrån ditt ledarskap???

Jag ser ingen skillnad på hur man skaffar ledarskap över sin häst gentemot hur man får ledarskap över sina barn, främst kvinnliga tonåringar.

Min filosofi är mkt enkel och "ren". Man behandlar sina hästar så som man behandlar sina barn, då får man förtroendet och ledarskapet i båda fallen. I grund och botten så är vi ju alla djur och skall respekters utifrån samma villkor.

Behandla djur och människor som du själv vill bli behandlad. Då når du det bästa resultatet...
 
Sv: Skillnad på hantering???

*KL
Många osäkra människor vill att deras hästar ska bli rejält underdåniga- kuvade:crazy:
 
Sv: Skillnad på hantering???

I mångt och mycket tycker jag många djur (hästar, katter, hundar) kan man få ledarskap över på ett liknande sätt. Likaså med barn. Däremot tycker jag att filosofin stämmer oavsett kön... jag förstår inte riktigt varför en tonårig flicka skulle kräva något annat än en tonårig pojke.

Däremot är människor smartare än djur och går att resonera med eftersom vi har talet som en extra dimension, vilket förändrar strategierna något. En stor skillnad är ju att jag aldrig skulle få för mig att använda ett spö för att korrigera mitt barn, men det kan jag använda gentemot min häst.

Instämmer. Det finns många likheter i hur man är "ledare" även för barnen, fast fysiskt våld har jag inte tagit till mot barnen, självklart.

Undantagsvis mot hästar också, det behöver man sällan, eller andra djur för den delen. Det räcker med rösten i 99% av fallen.

Intressant. jag träffade en psykolog som arbetade med ledarskap för människor (chefer) som skaffat hund för för första gången och hon slogs av hur lika det är egentligen, mellan hundar och människor. Hon var helt tagen av det:cool:
 
Sv: Skillnad på hantering???

Jag har också jämfört ledaskapet gentemot barn, hundar och hästar. För mig finns det massor av likheter och det känns naturligt. Men när jag pratar om det med andra blir de oftast bestörta och tycker jag inte är riktigt klok som "behandlar mina barn som djur". Jag lärde mig att inte prata om detta med vem som helst. Jag jobbar dessutom med tonåringar.
Skönt att höra att det finns flera som tänker som jag i det här ämnet.:bow:
 
Sv: Skillnad på hantering???

Jsg tycker att grunden är lika, men vill inte kalla föräldrarollen som "ledarskap".

Inför en häst eller en hund så måste man var ledaren, via god kommunikation. Man måste vara superkonsekvent, jämt.
Och man måste berömma de goda egenskaperna.

I barnuppfostran handlar det om ömsesidig respekt och en viss auktoritet. Men med männsikor/barn så måste man förhandla och resonera. Barn ska ju bli självständiga, och ta egna initiativ.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 200
Senast: Rosett
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp