Skidor och hund?

simba_112

Trådstartare
Ja nu när vintern är i antågande har jag börjat fundera på att åka skidor med hunden. Alltså ha hunden i sele och lina framför mig, kopplad i ett bälte så hon får ta i och dra lite grann. Går det att ha "miniskidor"? Såna där i plast som man spänner fast på vanliga skor? Eller är det dömt att misslyckas?:D
Nu pratar jag alltså inte om att åka några jättelånga vändor.
Någon med erfarenheter??

Sv: Skidor och hund?

Går går det väl men det är ju inte så bra glid i miniskidor så det kanske blir tungt för hunden.. Beror väl lite på hur mycke du tänkt hjälpa till själv.

Så lustigt, jag har funderat på samma sak! :D Inspirerad av snöfallet och bilder på Gabbis Råda i dragsele.

Längdskidor hade ju varit bra, men man blir nog inte populär om man har hund framför som trampar sönder spåren. Så miniskor på bra underlag som en kul grej, och stavar givetvis!

Har givetvis tänkt hjälpa till en hel del själv då hon aldrig dragit förut, men lite är det väl tänkt att hon ska jobba:D
Hmm, kanske värt ett försök åtminstonde. Sen gäller det ju att få henne att förstå vad jag vill att hon ska göra också:p
Har ingen lust att köpa dyr skidutrustning ifall att det kanske inte alls är något för oss. Men ska nog ut och prova, behöver bara lite mera snö! Här uppe har det inte kommit så mycket än. Visserligen kan det ju vara en idé att lära henne vad hon ska göra innan skidorna kommer på...hmmm

Sam ska köras in, men jag satsar nog på riktiga längdskidor. Det blir enklare att åka. Kolla upp om det finns något draghundspår där du bor.

Ett tips är att ha ett vant ekipage före som draghjälp.

Jag rekommenderar ett par längdskidor! Och en riktig och rejäl dragsele till hunden, sen kan du ha ett brett bälte runt din midja som du fäster linan i, så dina händer är helt fria! Stavar är frivilligt med springer din hund fort rekommenderas det. Sällskap är alltid roligt, men hundarna kan börja tävla;)

// frittepower som saknar skidturerna efter hunden

Dragsele, lina och bälte ska införskaffas.
Håller med Skogstrollet, var kan man kolla upp om det finns draghundspår?

Kolla om det finns där de vanliga motionsspåren ligger. Själv åkte jag på en ogrusad skogsväg härom året:

Picture012liten.jpg

Ring och fråga på kommunen där du bor, eller kolla deras hemsida. Jag vet att Umeå kommun har en lista över de skidspår som finns och då är det angivet var man får åka.

Satsa på riktiga skidor i stället, har en känsla av att det är svårare att hålla balansen på ett par miniskidor.

/Åsa -fd. längdåkare som numera är för lat för att åka utan hund :D

Jag har kört in min Sam, labrador. Han hade oturen att få vara med mig när jag tränade inför tjejvasan på längdskidor, så han är van. Antingen så åker jag i skidspåren och han springer bredvid, eller så kör vi båda på skejtlängan.

Vi åker både i snitslade spår och på tur på fjället. Jättemysigt är det! :love:

Sam har en sele från Sundpro, ett företag som ligger utanför Åre. Vi var där och fick en sele måttsydd. Jag har även lina och bälte därifrån. :)

Miniskidor har alldeles för dålig styrförmåga och eftersom de är korta får du dålig balans.
Längdskidor brukar gå få tag på begagnat till bra pris, Björkis har prisvärda selar, bälten och draglinor.

Jag har kört in min Sam, labrador. Han hade oturen att få vara med mig när jag tränade inför tjejvasan på längdskidor, så han är van. Antingen så åker jag i skidspåren och han springer bredvid, eller så kör vi båda på skejtlängan.

Hur har du lärt din hund att gå bredvid? Öva på egna spår innan?
Jag vill också gärna ha med min hund ut i skidspåret men vill kunna åka preparerade spår också och tänkte isf försöka lära henne att spåren är dödssynd :eek:

Skidor och hund funkar utmärkt men personligen tycker jag att det är svårt att hålla balansen med miniskidor så jag föredrar vanliga längskidor. Har inga motionsslingor men skoterspåret funkar utmärkt när det har blivit skare :)

Tack för alla svar!
Hur lär jag hunden att den ska springa framför mig, och att den ska dra? (Visserligen ska den inte dra så förfärligt mycket men ändå lite grann..)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 856
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 222
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 370
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn