skenande kallblod blir ridhäst....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
T

Tokmaja

Vet inte om det ska ligga här, men det känns som att ni vet mest om hur travhästar fungerar!!
Går i köpastankar på ett kallblod.
Han verkar jättetrevlig på jättemånga sätt, men idag när jag började fråga runt bland travfolk jag känner skrek de rakt ut när jag sa hans namn.
Hästen i fråga var en jäkel på att springa, när han själv ville, tyvärr blev det sken de gånger han inte ville :crazy: .
Han var de gånger en fara, inte bara för sig själv utan för andra.
Det var därför de fick ta han av banan.

Nu vet inte jag om de här människorna överdriver och att det är "sticka" de menar som skena....

Har sett några som ridit på honom då och då (står i grannstallet), och han verkar pigg men inte knäpp de gånger jag sett honom.

Till min fråga, någon som haft hästar som varit allmänt koko i bollen, och tex "skenat", som sedan blivit ridhästar och fungerat BRA?

Min rädsla är att han ska, i pressade situationer, ta till skenet för ett sätt att komma undan, och då vill jag INTE sitta på!!!

Ligger inte tråden rätt får väl en moderator flytta på den!
Vore dock tacksam för svar från travfolket som ändå har störst inblick i sina hästar!! :bow:

Sv: skenande kallblod blir ridhäst....

Min första fråga då skulle faktiskt vara vad det är för stam på honom.
Beter han sig så och det är Pål Best i honom skulle jag undvika. Har sett alltför många olyckor ske tyvärr....
De kan verka sååås snälla, underbara och sociala, men väldigt opålitliga och inte rädda för att ta till sken i pressade situationer.
Detta är min erfarenhet och det finns självklart även snälla sådana hästar, men hade den haft den stammen och jag vetat om betendet hade jag aldrig chansat. Det finns alldeles för många andra hästar för att man ska behöva utsätta sig för nåt sånt.....

Många nordisar är heta och pigga, och sen finns det dom som är över gränsen - och tar till sken. Sådana hästar som har det i sig, brukar ju inte direkt bara sluta med det heller, utan kommer man till en pressad situation så kan ju vad som helst hända.

tja.. jag hade en travare hemma i nåt år som var ganska "galen" att köra. när jag var på kliniken frågade personalen där om han var lika galen att rida som att köra :D så lite välkänd på banan var han.. han funkade utmärkt för mig att rida på, dock så skenade han med mina kompisar. och visst hade han sina saker för sig, han kunde attackera bilar och hade svårt att hålla det tempo jag ville. men med arbete och väl igenomtänka pass så blev det bättre.. men jag vågade dock aldrig mer sätta på någon annan på honom i alla fall.

Ingen aning om hans stam.. ska kolla det på fredag!

Jag har den erfarenheten att har man väl fått en nordis att bli "galen" så går det inte att förvandla dom.....det är lite "russ/shettis" över dom, ett varmblod kan man forma om , men inte ett kbl.....jag skulle inte köpa den om du är rädd för att han ska ta till sken...

Har ett kallblod som är halv galen att rida (skenar), som oftast är snäll att köra men är het och kan ha sina ideér ibland. Har även gått/går bra på travet.

Så ridningen sker oftast i ridhus då han vet att han inte kommer någonstans och sköter sig.

Han var köpt som rid-/precisionkörhäst men tyckte inte om att bli riden och dressyrkörning gick för sakta (enligt honom), så då blev han travhäst och det är han nöjd med.

Men det är olika från häst till häst. En del kan vara galna att köra men jätte fina att rida.

Fick en sådan häst som 16åring med ett antal års ridvana.

När det blev känt att vi hade henne blev vi kontaktade av flera personer som ville varna oss att vi skulle bli olyckliga med henne.
Det visade sig att hon under två års tid haft flera ägare som nästan alla försökt få till henne körmässigt.
Hon hade skenat och gjort kaffeved av allt. Hon var misshandlad och mycket rädd,söndersliten i munnen bla. Dock fick vi mycket fin kontakt och hon blev kvar hos mig resten av sitt liv.

Hon är fortfarande den hetaste häst jag suttit på. Svårriden pga detta. Jag har åkt fort många gånger ! Dock ej i sken, utan full fart en bit.Hon stack så fort hon fick tillfälle, älskade att springa fort.
Hon blev bara något lugnare med åren. Red henne bara litegrann sista året men fick hoppa av och leda henne sista ridturen då hon bara studsade fram före ridkompisen. Då var hon 28 år.

Pm:a, vet man vad det är för en pålle är det lättare att säga nåt, såna som skenar brukar man ju känna igen!

Svarar i allmänhet här nu...
Har ju testat honom.
Han är fruktansvärt stressad. Sönderkörd misstänks starkt då han var MYCKET lovande som unghäst.
I stallet är han underbar.
I hagen rör han sig avspänt och fint men så fort vi kom runt hörnet på stallet blev han som en fiolsträng. Småtravade HELA tiden, stå still var inte att tänka på, då bara dansade han.
Han har varit "ridhäst" i två år, första tiden efter själva "inridningen" har de testat att bara skritta med honom, i flera månader, då blev han bättre, men inte bra.
Innan det har han varit i ett liten travstall i 3 år, de har försökt att bara få honom att lugna ner sig, inte heller de fixade det.
Tjejen som rider hästen nu, en yngre tjej, har full fart hela tiden... inte så lämpligt för en sådan här häst kanske...

Så med mycket mycket jobb KAN det nog gå att få honom till en trevlig skogsmulle häst, men jag tror att så fort han får lite "press" på sig, kommer han att stressa upp sig och börja springa... eftersom det är det han anser att han kan misstänker jag...

Synd på en annars mycket trevlig häst!!!
MEN ingen häst jag kommer att lägga ner arbete på.
Han är dessutom okörbar då eftersom han börjar sprutbajsa så fort han ser en vagn.... så det känns inte som ett bra projekt... :(

Det låter som du bör välja en häst som har bättre hälsa än den du beskriver. Det är tråkigt när hästarna inte längre hittar något harmoni inom sig och heller inte ges möjlighet av människan att finna detta.

Mitt sto skenade till/från dom första 3 åren. Nu efter 7 år har jag börjar förstå henne, utan och innan. Hon är riktigt trevlig, men gillar att röra på sig... :D
Det är ofta en kombination av arv, miljö och inre balans. ;) Man lär sig hela tiden. Kallblod kan som Martha säger vara lite knepigare just för att många är känsligare och samtidigt mer explosiva (och många gånger missförstådda).

Jag vet ett trevligt sto som är harmoniskt och helt oförstört.
Är du intresserad så kan du höra av dig. :)

Han här är inte bara "pigg" utan han stressar enbart, en pigg häst är en helt annan sak än en som håller på och skiter ner sig varannat steg.. :crazy:
Pigga hästar är roliga :) ! Stressade är det inte, kändes som att det skulle kunna hända något precis när som hellst!!! :crazy:

Är alltid intresserad.
Vad är det, ålder, vart, pris :) !

har du lust att PM:a mig om namnet oxå.. tänkte om jag visste vad det var för häst eftersom du oxå är från värmland :D

Jag förstår dig. En pigg häst är fortfarande harmonisk!
Det är skillnad. En het och stressad häst har inte någon harmoni.
MEN det är valfritt, vilken häst vi vill ha och vilka krav vi sedan ställer. :)
Ibland kan jag tro att folk själva glömt vad harmoni är. Då är det inte lätt att finna det i sin häst. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 760
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård