Skenande hästar

M

Moneypenny

Läste den tråden om olyckor och det var en som skrev att hon hade suttit kvar på en skenande häst tills dom gick omkull och hon skadade sig allvarligt.
Det är inte den första jag hör om som sitter kvar på hästen när den sticker eller skenar och man inte kan få kontroll över hästen.

Varför hoppar man(/du?) inte av i det läget?

Jag gör det, och har gjort det mer än en gång. Slänger mig av i farten alltså.
Jag resonerar så att mitt liv och min hälsa är värt mer än hästen i det läget, dessutom brukar hästarna lugna sig fortare utan ryttare och de brukar om man är ute springa hem till stallet.
Det är faktiskt säkrare att hoppa av själv än att gå omkull eller bli avslängd, även om man kanske slår sig ändå.

jag är osäker på om tråden hör hemma här eller på hästmänniska, moderatorn får gärna flytta den isåfall.

Sv: Skenande hästar

Jag har bara varit med om att en häst skenat med mej en gång, och jag hade faktiskt aldrig en tanke på att hoppa av. Jag vet inte varför men det blev som en reflex att försöka sitta kvar. Nu var det tack och lov på ett stort fält och jag hann få kontroll på hästen innan något gick galet.

Jag är annars ganska duktig på att hoppa av då det inte känns som om jag har full kontroll på hästen, men just då fanns det som sagt inte ens en tanke på det. Kanske var det farten som gjorde det?

Ja men om det är ett platt fält kan man ju sitta kvar och försöka få kontroll igen, men säg att när fältet tar slut är det en stor bilväg. Du får inte kontroll över hästen och det går inte att styra undan, för hästen är panikslagen och springer hemåt.

Då borde man ju hoppa av innan bilvägen. För det är bättre att bara hästen blir påkörd än ryttaren och hästen.

Ja, logiskt sett är det bättre att hoppa av då, men frågan är om man alltid tänker logiskt? Jag vet att jag har en tendens att klamra mej fast vid saker när det går fort, till exempel om bilen sladdar. Eller det kanske beror på hur man är som människa också, hur rationellt man tänker. Jag vet att jag inte funkar alls i krissituationer ;)

Men nu måste man ju tänka efter varför hästen skenar.
Sticker den för att den är rädd? vill den slippa undan dig som ryttare?
Dvs ska man lära hästen att man hoppar av om den skenar iväg?
iofs har man ju andra problem om den vill ha av en så att säga, kan ju bero på smärta eller att den inte litar på en osv.

Dessutom är risken att man skadar sig rätt så stor om man hoppar av i farten.
Har suttit på många gånger då hästar skenat (spec vår första "läromästare")
och aldrig varit med om att de då har gått omkull.
Hellre försöker jag nog stoppa hästen än att hoppa av, antingen skadar jag mig/skadar mig inte då jag hoppar av, eller samma sak om hästen kastar av mig, men då har jag försökt stoppa den iaf.

vad bygger din teori på, att det är säkrare att hoppa av?

Senast ändrad:

När fjordingen skenade eller han stack väl egentligen (men sak samma han gick inte att stanna) så hade jag inte EN enda tanke på att hoppa av. Tänkte bara på att 1) hålla fast mej 2) försöka stanna hästen. Dessutom var jag så arg å upprörd att jag inte tänkte rationellt :crazy:

Det beror ju lite på terrängen, men det är säkrare att hoppa av, än att sitta på en häst i full galopp på en större bilväg. Jämför risken med att slå dig när man hoppar av vs bli påkörd av en bil.
Det är säkrare att hoppa av än att sitta på en häst utan huvudlag?
Det finns dåliga underlag där risken är stor att hästen går omkull, är det inte bättre att jag själv väljer var jag hoppar?

Jag har många gånger större chans att klara mig oskadd om jag hoppar av än om jag går omkull med hästen.

En häst som är panikslagen på riktigt går inte att stoppa, dom kan av misstag springa in i träd och dö.

Jag säger inte att man inte ska försöka stoppa hästen, men om man inte lyckas? sitter du då kvar tills ni kraschar?
Alltså om du ser att detta går åt fanders hoppar du inte av då?

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill väcka lite funderingar med denna tråden, det kan ju vara bra att ha tänkt på vad man ska göra om man hamnar i en situation då man kanske inte tänker riktigt klart. Det är oftast de som har funderat innan som klarar sig.

Det finns studier på vilka som överlever katastrofer/flygplanskrasher/bränder de människorna har ofta tänkt åtminstone en gång på hur de skulle agera och ökar då chanserna för att agera på ett sätt som gör att de överlever.

Det är tex större chans att man tar sig ut ur en brinnande byggnad om man har kollat var nödutgångarna finns innan branden uppstår. Det är också därför man har brandövningar etc.

Sticker den för att den är rädd? vill den slippa undan dig som ryttare?
Dvs ska man lära hästen att man hoppar av om den skenar iväg?[...]
Har suttit på många gånger då hästar skenat (spec vår första "läromästare")
och aldrig varit med om att de då har gått omkull.
Frågan är vad du har för definition på skena? Det jag klippt ur ditt inlägg gör att jag misstänker att det du kallar skena kallar jag och många med mig att hästen sticker.
En häst som skenar lär sig defenitivt inte att man kan skena så hoppar matte av. En häst som skenar är överhuvudtaget inte medveten om att den har matte på ryggen eller möjligen är den medveten om att den har ett farligt rovdjur där. En häst som skenar är i princip inte medveten om någonting och skulle kunna springa rakt in i en 2 meter hög stenmur eftersom den inte ser den. En häst som skenar är totalt okontaktbar och har bara en sak i huvudet och det är flykt.
Tack och lov har jag aldrig suttit på en skenande häst utan bra råkat ut för att de sticker och då anser jag definitivt att man ska sitta kvar in i det längsta men skenar hästen bör man nog ta sig av snarast möjligt.

Jag har tack och lov bara suttit på en skenande häst en gång.En riktig skräckuppelvelse. Jag hade faktiskt inte en tanke på att hoppa av konstigt nog. Sista biten var på landsväg och stallet låg på andra sidan vägen med en skarp kurva. Jag vet att jag tänkte att vi kommer gå omkull där. Det gjorde vi dock inte, och hästen stannade utanför stallet.
Med facit i hand var det ju bra att jag satt kvar,men det kunde ju gått illa.

ja men nu menar jag inte vad du själv tycker att är säkrare, jag undrar om du har något underlag för det du skriver.

Shaggy: Du har alldeles rätt, jag tänker mest på då hästar sticker, men även då de skenat, dvs panikartat.
det är nog en stor skillnad där, tänkte inte efter ordentligt.

många gånger blandas det ihop, sticka o skena.
Men även här kan man fundera lite (som man säkert gör då de skenar :p )
om man antar att hästen skenar hem till stallet, om man inte är långt därifrån, är det kanske säkrare att sitta på?
men man vet ju itne om den stannar där..

jag tror detta kunde diskuteras i evighet, vad som är bäst och vad som är logiskt, hur man kunde förebygga :)

Det finns studier på vilka som överlever katastrofer/flygplanskrasher/bränder de människorna har ofta tänkt åtminstone en gång på hur de skulle agera och ökar då chanserna för att agera på ett sätt som gör att de överlever.
.
tyvärr tänker inte de flesta under panikartade situationer :(
visst skall man tänka ut hur man kan förebygga, men som sagt, de flesta tänker allt annat än klart, speciellt då det går undan ex. bilolyckor o sånt. man reagerar men agerar inte rätt.

Jag har vart med om att hästen skenat en gång & då hoppade jag inte av. Alltså, på något sätt ville jag, men jag var som fastklistrad i sadeln, jag klarade verkligen inte att flyga av frivilligt i farten... När det är andra grejer, som att hästen "bara" sticker etc, då hoppar jag alltid av på nåt eller annat vis, av den anledning att jag hellre flyger av själv så jag har "kontroll" (eller vad man ska kalla det) över mitt fall än att hästen gör det :D Men som sagt, vid sken... nej, den gången gick det bara inte. Min hjärna kopplade inte.
Men jag förstår absolut ditt argument & din diskussionsfråga & jag måste säga att jag faktiskt håller med dig.

Du ökar sannolikheten för att agera rätt om du går igenom skräckscenarion i tanken innan det händer.
Sen gör väldigt många fel ändå.

ja men nu menar jag inte vad du själv tycker att är säkrare, jag undrar om du har något underlag för det du skriver.

Och jag förstår inte vad jag ska bevisa? vad för underlag frågar du efter?

Jag tror stenhårt på att om jag hoppar av själv innan en bilväg, klarar mig bättre än om jag blir påkörd till häst på en bilväg.
Det tror jag för att jag har vid två tillfällen hoppat av hästar som jag tappat kontrollen över, utan att slå mig överhuvudtaget. Jag känner en tjej som blev påkörd av en bil till häst, hon låg över ett år på sjukhus och fick men för livet av den olyckan.
att gå omkull i hög fart medför också risker att slå sig ordentligt för då styr man inte var man landar.

Sen hur stor sannolikheten är för att man blir påkörd eller gå omkull, beror på en mängd olika faktorer.

Att hästen faller i sken i sig är en olyckshändelse och förhoppningsvis är det inte så vanligt att det händer.

Dotterns foderhäst skenade med henne rakt in i stallet, hon slår huvudet kraftigt i övre dörrposten och en gång till i boxens överkant, hjälmen sprack!
Hon hade inte sådan sinnesnärvaro att hon ens hade tanken att hoppa av.
I dag lider hon av ständig nackvärk. Vill ni höra det makabra: L***försäkringar godtar inte detta som en ersättningsbar olycka med motivation att hon har migrän och hade hjälm på sig vid olyckstillfället och dessutom inte föll av!!
Fattar ni hur fula detta försäkringsbolag är!
(Detta var en parentes om det inträffade med efterförlopp)
Så nu ser vi ALLTID till att stänga stalldörren när vi rider ut.

Jag tillhör dom som inte skulle hoppa av eftersom man inte överger sin häst ,no matter what..Att hästar blind skenar tror jag är extremt ovanligt utan det snarare är brist på tillit mellan häst och ryttare,att dom kan dra iväg är en sak men dom bör stanna när du tar tag i tygeln.

Det är faktiskt säkrare att hoppa av själv än att gå omkull eller bli avslängd, även om man kanske slår sig ändå.

jag undrar om du har underlag för detta.

här undrar jag om du har tänkt på att kommer man faktist bli avslängd, kommer hästen att gå omkull? Du kan lika gott bryta nacken om du själv hoppar av !?

"Jag tror stenhårt på att om jag hoppar av själv innan en bilväg, klarar mig bättre än om jag blir påkörd till häst på en bilväg."

då kunde jag skriva:

"Jag tror stenhårt på att om jag sitter på hästen istället för att hoppa av och träffa en högaffel klarar jag mig bättre"

Jaa, en självklarhet då du skriver det så, men hur säker är du på att du blir påkörd?

"Du ökar sannolikheten för att agera rätt om du går igenom skräckscenarion i tanken innan det händer.
Sen gör väldigt många fel ändå."

Ja, det var precis det jag menade med, inget annat

jag undrar om du har underlag för detta.

här undrar jag om du har tänkt på att kommer man faktist bli avslängd, kommer hästen att gå omkull? Du kan lika gott bryta nacken om du själv hoppar av !?

"Jag tror stenhårt på att om jag hoppar av själv innan en bilväg, klarar mig bättre än om jag blir påkörd till häst på en bilväg."

då kunde jag skriva:

"Jag tror stenhårt på att om jag sitter på hästen istället för att hoppa av och träffa en högaffel klarar jag mig bättre"

Jaa, en självklarhet då du skriver det så, men hur säker är du på att du blir påkörd?

"Du ökar sannolikheten för att agera rätt om du går igenom skräckscenarion i tanken innan det händer.
Sen gör väldigt många fel ändå."

Ja, det var precis det jag menade med, inget annat

Jag har redan skrivit att olyckrisken beror på många faktorer som inte går att förutsäga.

För min del ser jag det som säkrare att jag hoppar av landar på fötterna och styr så att jag inte faller på en sten, i ett träd osv. Det kan jag KONTROLLERA SJÄLV om jag hoppar, det kan jag inte kontrollera om jag faller. Och ja jag kan styra hur jag landar när jag hoppar av själv, går jag omkull med hästen kan jag inte styra.

Har du läst mina inlägg??

Sen hur stor sannolikheten är för att man blir påkörd eller gå omkull, beror på en mängd olika faktorer.

Hela tråden är ett tankeexperiment, OM värstingscenariot utspelar sig. Kan du du inte förstå det?

Tror du allvarligt talat att människor är lika hårda som bilar? En stor häst som galopperar för fullt går definitivt fortare än 50km/h.
De snabbaste B-ponnysarna går i ca 45 km/h och fullbloden i 75km/h.

Jag har redan skrivit att olyckrisken beror på många faktorer som inte går att förutsäga.

Har du läst mina inlägg??

Hela tråden är ett tankeexperiment, OM värstingscenariot utspelar sig. Kan du du inte förstå det?

Tror du allvarligt talat att människor är lika hårda som bilar? En stor häst som galopperar för fullt går definitivt fortare än 50km/h.
De snabbaste B-ponnysarna går i ca 45 km/h och fullbloden i 75km/h.

Kan du hänvisa till var jag har skrivit att människor är lika hårda som bilar?

Sen skriver du att det är säkrare att hoppa av än att bli påkörd av en bil.
Ja, det är väldigt enkelt att förstå.
Det är väl inget man behöver skriva en tråd om.

Lika som jag skrev att det är bättre att sitta på än att hoppa av och träffa en högaffel. Klart att det är bättre att sitta på om man vet vad man har att vänta på marken.

Om man vet att man skadar sig om man sitter på en skenande häst är det väl bra att hoppa av, men vet man alltid det?

Som du lägger fram det så finns det inget att diskutera, eftersom du lägger fram ett "värstingscenario", var det då bara finns en utväg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama