Skenande hästar

Sv: Skenande hästar

En häst som skenar lär sig defenitivt inte att man kan skena så hoppar matte av. En häst som skenar är överhuvudtaget inte medveten om att den har matte på ryggen eller möjligen är den medveten om att den har ett farligt rovdjur där. En häst som skenar är i princip inte medveten om någonting och skulle kunna springa rakt in i en 2 meter hög stenmur eftersom den inte ser den. En häst som skenar är totalt okontaktbar och har bara en sak i huvudet och det är flykt.
Tack och lov har jag aldrig suttit på en skenande häst utan bra råkat ut för att de sticker och då anser jag definitivt att man ska sitta kvar in i det längsta men skenar hästen bör man nog ta sig av snarast möjligt.

Jag har som väl är bara suttit på skenande hästar ett par gånger. Ena gången tog skenturen slut när hästen hade hoppat över en stor stenmur. Då först sansade han sig. Märkligt nog satt jag kvar hela skenturen genom tät skog. Jag funderade på att kasta mig av, men eftersom jag red i westernsadel då kändes det inte så enkelt. Dessutom var det gott om stubbar och stenar i skogen. Jag har ingen aning om varför han skenade. Det var min lugna och trygga 17-åriga promenadhäst som jag hade haft i 9 år och som innan denna incident aldrig hade stuckit eller blivit så rädd så att han blev okontaktbar. En mycket otäck upplevelse och jag hoppas innerligt att jag inte råkar ut för det med någon annan häst. Då ska jag försöka ha sinnesnärvaro nog att kliva av när det går.

Jag har suttit på en skenande häst en gång, och det gick då fort genom en granplantering med mycket stora stenar, men vi höll oss på benen som tur var. Då borde jag kanske egentligen hoppat av, men jag tycker inte om tanken på lös häst, så jag är glad att jag satt kvar för jag återfick kontrollen efter ett tag.

Och är det bara häst som sticker så ser jag det som självklarhet att man ser till att sitta kvar och återfå kontrollen, i alla fall för mig brukar det inte ta så lång bit, för lös häst vill jag inte ha, varken för min skull eller trafikanterna runt som jag annars är beredd att riskera för att rädda mitt eget skinn...

Som tur är så är det väldigt få gånger en häst faktiskt skenar, utan de flesta fall handlar det bara om att dom sticker och då är det inte så svårt att se till att återfå kontrollen :-)

/Camilla

Att hästar blind skenar tror jag är extremt ovanligt utan det snarare är brist på tillit mellan häst och ryttare,att dom kan dra iväg är en sak men dom bör stanna när du tar tag i tygeln.

Ja att en häst blint skenar är ovanligt. Ditt inlägg visar, precis som något tidigare, mot att du talar om en stickande häst och inte en skenande. En skenande häst kan du inte stoppa genom att ta i tygeln.
När en häst sticker har ryttaren tappat kontrollen
När en häst skenar har både ryttare och häst tappat kontrollen.

I övrigt måste man givetvis utgå från var man är och hur stora riskerna är med att hoppa av. Att hoppa av så att risken för stora skador är garanterad är ju inte så smart (tex ner i ett stenröse i hög hastighet). Då kanske det är bättre att hänga kvar ett tag till och be till högre makter att allt går bra. Det är riskfyllt men då finns det en liten chans att man klarar sig helskinnad.

Jag har hoppat av en häst som stack en gång. Han hade överskottsenergi och drog med mig. När vi närmade oss en 90 graderskurva med en bottfrusen vattensamling i så insåg jag att det här går åt :devil:. Hästen var oskodd och därmed obroddad. Jag hoppade av och hästen gick (mycket riktigt) omkull. Jag fick lite ont i en höft samt fick gå 5 km för att hitta hästen (som var oskadd). Hade jag klamrat mig fast så hade det slutat mycket sämre.

Den förra hästen jag hade stack iväg med mig och ja fick inte stopp på honom, allt jag tänkte på var att hålla mig kvar i sadeln. Man är ju rädd för att ramla av, iaf jag. Men efter tag fick jag honom att svänga in på ett gärde där han sedan gjorde en tvär sväng o jag flög av och hästen sprang då över mig!
Ena hoven på ett lår och en annan på ridhjälmen!!

Men även efter detta skulle jag inte våga hoppa av i farten..

Ja tillhör de som skulle hoppa av hästen om den inte skulle vara kontaktbar. Nu har de *peppar peppar* inte hänt att ja suttit på en skenande häst, endast hästar som stuckit. Ska jag vara ärlig värderar ja mitt liv högre än min hästs, även om han är den finaste underbaraste hästen på denna jord.

Moneypenny; Hur hoppar du av i farten? Har funderat på hur man ska göra det på bästa sätt.. Slänga sig av genom att kasta över benet fast med fart så man kastar av sig själv eller sätta sig i damsadel och hoppa av jämfota?

shaggy - du fattar precis vad jag menar känns det som.
Man överväger för och nackdelar och gör det man tror att man klarar sig bäst på.

Fannih - är det värt den risken att man skadar sig for life? om man inte hoppar av?
Man vet aldrig vad som händer i framtiden, framförallt inte om det rör sig om olyckor. Men risken är väl ganska stor ändå att något händer när man sitter på ett 500kg muskelpaket som får panik?

Anna-karinO - Jag släpper båda stigbyglarna och slänger benen bakåt uppåt (du vet typ klappa fötterna över korset på hästen) och samtidigt åt sidan, landar då på fötterna. Jag har praktiserat detta i praktiken - och sedan fått kommentaren om att jag borde börja med gymkana ;)
Flytta benen över halsen på hästen skulle jag aldrig våga, då jag skadade mig ordentligt på det sättet när jag gjorde balansövningar som barn på min ponny. Jag fastnade med ena foten i tygeln och föll baklänges med huvudet först i marken - sen ryggen, foten satt fortfarande fast i tygeln, min snälla ponny stog tack och lov still. Tillbringade tre veckor på sjukhus. Jag slänger aldrig benen över halsen på någon häst efter den olyckan.

Har inte varit med om en häst som skenar men har hoppat av en häst som bockar, viste att jag för eller senare kommer åka av och det enda jag kunde se var det låga dressyr staketet som jag inte hade någon lust alls med att bli av kastad på så jag släppte stigbyglarna och kastade mej av.

Kram

Visst är det bra att lägga upp ett "worst case scenario" ibland men då måste man tänka lite längre än vad som hittills gjorts här i tråden.

Låt oss säga att hästen skenar okontrollerat och det mot en kraftigt trafikerad väg...jag slänger mig av och klarar mig men ser att hästen far upp på vägen och det slutar med att flera bilar krockar och då inte omöjligt med flera dödsfall, kanske barn o.s.v. Går jag till mig själv skulle jag, med all säkerhet, ständigt fundera på om det var rätt av mig, kunde jag ha hindrat hästen att kuta över just i det ögonblicket? Kunde jag ha fått hästen att vika av lite och följa vägen istället för att damma rätt upp på den? Kunde jag ha påverkat utgången på något sätt om jag suttit kvar och försökt?

Det är mitt val och mitt ansvar när jag rider ut. Det tar jag på fullaste allvar och kommer att göra allt för att förhindra att något sånt här händer...så jag sitter kvar och försöker.

Tack och lov har det aldrig hänt mig under de 45 år jag hållit på med hästar, att någon skenat okontrollerat eller att jag på nåt annat sätt tappat kontrollen...

Det beror helt och hållet på situationen och hästen. Jag tycker man märker snabbt om situationen går att få styr på, eller om den blir farlig. Ex plats, omgivning, rädsla hos hästen, underlag, hur väl man känner hästen, osv osv osv.

Om situationen verkligen kräver det slänger jag mig av, det vill säga om hästen verkligen inte får att få styr på, försöker få av mig och om omgivningen bedöms som säker att eventuellt släppa hästen på. Ex om man är nära stallet eller andra hästar. Brukar slänga mig av åt sidan och hålla kvar i tyglarna, hästen får ett rejält ryck i munnen MEN stannar och man får kontroll över situationen, istället för att skadas på annat sätt. Landar man "rätt", på sidan, brukar man inte få mer än något skrapsår.

Men i 99% av fallen sitter jag kvar. Har i regel alltid bättre kontroll på ryggen än vad jag har på marken med en häst som skenar ifrån mig...Sitter man lugnt och låter bli att dra och slita stannar hästen alltid så småningom, om inte annat så saktar de alltid ner vid något tillfälle så man kan göra ett one rein stop. Sitter man kvar slipper man dessutom skärra hästen ännu mer genom att kasta sig av och låta den springa hejdlöst runt och eventuellt skada sig, utrustning eller omgivning.

Jag skulle personligen aldrig kasta mig av. Har varit med om två ordentliga olyckor då bekanta till mig slängt sig av häst som skenat/stuckit. Båda skadade sig. En i nacken och den andran fick hjärnskakning och knäskada. (på mina hästar dessutom :confused:)

Frakturer och hjärnskakning... Nä det har jag redan fått av att bli avkastad... Jag skulle klamra mig fast i det längsta. Har ju noll koll på var och hur man landar i den farten.

Min förra häst stack ofta (i galopp) men honom kände jag väl och visste att han blev kontaktbar efter ett par hundra meter. Då var det bara att hänga med. Men visst är det läskigt när man tappar kontrollen.

Jag tror att det beror på mycket hur man hanterar en häst som skenar/sticker eller något.

Jag menar, första gångerna man ramlade av så var iallafall min instinkt att hålla kvar i tyglarna för att man inte ville att hästen skulle rymma. Vilket man fick lära sig att ramlar man av ska man släppa hästen, för att hålla kvar i tyglarna och låta hästen släpa runt en är ingen bra grej.

Jag har aldrig suttit på en skenande häst/en som sticker nångång då det gått så illa att jag inte fått stopp, men skulle jag göra det så tror jag att tanken på att hoppa av själv skulle dyka upp.
För jag har däremot suttit på hästar som bockat eller hittat på andra dumheter där jag känt att det är bättre att jag flyger av när jag är beredd på det än när jag inte är beredd. Så jag har då hoppat av och börjat om..

Man lär sig nya knep hela tiden, jag har tex börjat rida galopp nu och ska förhoppningsvis ta amatörjockeylicens till våren, och i galoppen ramlar man av lite titt som tätt och där får man då lära sig att slappna av men att rulla ihop till en boll(eftersom det ofta kommer andra hästar efter).

Det är klart att man inte alltid kan vara beredd och alltid tänka klart, man hinner inte alltid tänka överhuvudtaget.

Men jag tycker att det är en bra tanke det där med att hoppa av frivilligt istället för att man ska krascha tillsammans med hästen, hästen klarar sig ju som sagt va oftast bättre utan ryttaren som hänger och slänger på ryggen.

Jag tror nog risken att man skadar sig om man hoppar av är större än risken att man blir påkörd/går omkull.

Jag har hoppat av en häst som stack en gång. Hon hade gjort det flera ggr och allt jag tänkte var "inte igen" och så kastade jag mig av.
Jag fick en kraftig hjärnskakning och spricka i axeln för det. Detta var på ett mjukt plant fält...

Har bara varit med om att en häst skenat en gång och där hade jag verkligen ingen tanke på att hoppa av. Det går FORT när hästen skenar, skadar man sig inte i den hastigheten så har man en jäkla tur.

Jag håller inte med dig, det är säkrare att ramla av än hoppa av. I ett hopp är du spänd, ramlar du av hinner du inte spänna dig vilket ger färre skador. Iaf enligt mina erfarenheter.

Jag menar, första gångerna man ramlade av så var iallafall min instinkt att hålla kvar i tyglarna för att man inte ville att hästen skulle rymma. Vilket man fick lära sig att ramlar man av ska man släppa hästen, för att hålla kvar i tyglarna och låta hästen släpa runt en är ingen bra grej.

Det var iofsg något jag inte tänkt på...Jag håller alltid kvar i tyglarna, just för att få stopp på hästen. Men så rider jag ju också små islandshästar (som självklart är starka de med). Men inte direkt som ett stort halvblod eller liknande. Så skall nog tänka över det där med att hålla kvar om jag börjar rida storhästar.

Det var iofsg något jag inte tänkt på...Jag håller alltid kvar i tyglarna, just för att få stopp på hästen. Men så rider jag ju också små islandshästar (som självklart är starka de med). Men inte direkt som ett stort halvblod eller liknande. Så skall nog tänka över det där med att hålla kvar om jag börjar rida storhästar.

Man gör ju det, jag tror att det är den vanliga instinkten, men jag har lärt av mig med det där iallafall. Så ja, börjar du rida större hästar tycker jag att du ska tänka på det. :)

Jag har en gång släpats efter en häst då jag inte kunde släppa själv, eftersom jag satt fast med höger fot i stigbygeln men hängde på vänster sida av hästen och inge säkerhetsanordningar funkade. Det som räddade mig var att mitt chaps och min sko åkte av som en stövel.. Ingen kul upplevelse, efter det så släpper jag ALLTID.

Knapp
Jag har suttit på en "skenande" häst en gång. Egentligen började det med att hon stack, för att göra en lång histortia kort, men det gick av olika anledningar inte att få stopp på hästen. Dock tror jag inte att hon inte hade kontroll på sig själv, men fy vad fort det gick!
Iallafall så hade jag inte en tanke på att hoppa av. Inte ens när vägen, som var liten men väl trafikerad, närmade sig. Nej, istället for vi i samma fart rätt in i skogen på andra sidan, och det hela slutade med att hästen väjade för ett träd och jag for rätt in i det.

Efter det är jag inte jätteförtjust i jättesnabba galopper, branta backar (nedför) samt när jag inte känner att jag har full koll på hästen jag rider.

Men som sagt, jag hade inte en endaste tanke på att hoppa av. Jag förstår inte hur tanken skulle slå mig, att släppa stigbyglarna (en säkerhet) och kasta mig av, i den farten, frivilligt!
Och ni som hoppat av era bockande hästar, hur hinner tanken ens komma upp i huvudet? Eller ja, ni kanske har bättre balans än mig? :angel:

Knapp
Jag har suttit på en "skenande" häst en gång. Egentligen började det med att hon stack, för att göra en lång histortia kort, men det gick av olika anledningar inte att få stopp på hästen. Dock tror jag inte att hon inte hade kontroll på sig själv, men fy vad fort det gick!
Iallafall så hade jag inte en tanke på att hoppa av. Inte ens när vägen, som var liten men väl trafikerad, närmade sig. Nej, istället for vi i samma fart rätt in i skogen på andra sidan, och det hela slutade med att hästen väjade för ett träd och jag for rätt in i det.

Efter det är jag inte jätteförtjust i jättesnabba galopper, branta backar (nedför) samt när jag inte känner att jag har full koll på hästen jag rider.

Men som sagt, jag hade inte en endaste tanke på att hoppa av. Jag förstår inte hur tanken skulle slå mig, att släppa stigbyglarna (en säkerhet) och kasta mig av, i den farten, frivilligt!
Och ni som hoppat av era bockande hästar, hur hinner tanken ens komma upp i huvudet? Eller ja, ni kanske har bättre balans än mig? :angel:

Det är inte alltid lätt att tänka på det, men det är någonting som jag lärt mig efter att i många år ridit alla bråkstakar som ingen annan vill rida..
Man lär sig att vara mer snabbtänkt och klar i huvudet.. för det är lätt att få panik och självklart är då enda tanken att hålla sig kvar.. precis som dom flesta håller kvar i tyglarna när dom flyger av, det är en instinkt, som är väldigt svår att bli av med.. :P

Jag vet inte om min instinkt var just att hålla mig kvar på hästen. Vad jag minns så var det mer att få stopp på den. Men det blir väl undermedvetet att man ska hålla sig kvar, antar jag.
Men i den farten och på en så stor häst.... Nej, jag hopppas att jag inte kommer behöva tänka tanken på att hoppa av frivilligt då. Med min klumpighet skulle jag väl bryta hela kroppen ><

jag hade aldrig hoppat.

för det första kan jag erkänna att jag aldrig suttit på en skenande häst, jag har varit med om många gånger att det har gått sanslöst fort men jag har alltid fått stopp, och tanken har aldrig fallit mig in att jag skulle hoppa - då förlorar jag ju den lilla möjligheten jag har att kontrollera hästen, och därigenom undvika skador på häst, mig själv och andra. sen tror jag som några andra har nämnt, risken att jag ska skada mig när jag hoppar av i 75 km/h (jämför med att kasta dig ur en bil i den farten. det hade du väl aldrig gjort?) är troligen större än att hästen springer ut på en väg utan att jag kan påverka riktningen det minsta.
även när jag sitter på en bockande häst gör jag mitt yttersta för att sitta kvar. jag vill verkligen inte ha en häst som upptäcker att den blir av med mig om den studsar lite, dessutom förstår jag inte varför jag frivilligt ska släppa, låta hästen stanna och sen klättra upp igen när jag likaväl kan sitta kvar. jag lär ju garanterat få göra om samma tur massvis med gånger, förutsatt att bockningarna inte beror på smärta givetvis, det är ju ett annat scenario.

Jag har bara suttit på en häst som skenat och när den satsade på en tät "vägg" av träd (allé) borde jag rent logist tänkt på att hopp av för att inte bli av med knäna, det var knappt så att hästen skulle fått plats själv mellan träden men jag bara höll i mig o drog in knäna :grin:

Som tur var "valde" hästen ett ställe där både den och jag fick plats med ett par millimeter till godo om den hoppade så jag undkom med lite grenar i ansiktet, sen stannade den när vi svängde in på gårdsplan..

Jag kan inte komma ihåg att jag ens tänkte tanken att hoppa av..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama