Skenande hästar

Sv: Skenande hästar

KL

Det ar en bedomningsfraga egentligen, hoppa av eller ej.

Hur ser omgivningen ut, vad ar det for miljo, vad finns det for risker?

Brakar det kappratt at helvete sa nu for tiden tycker jag det ar okey att hoppa av.

Jag har "bailed off" nagra ganger i mitt liv, aldrig i skogen dock, utan de gangerna har det varit pa unghastar som antingen varit pa vag om kull eller dar situationen varit som sadan att risken for att hasten skulle ga omkull och darmed riskera att bli klamd varit stor. Alla gangerna i westernsadel - man raknar "ett Tva Tre!" tar sats och hoppar av. Landat bra alla gangerna.

Tanker jag "h-lvetes j-vla skit det har gar inte bra" sa bailar jag. Jag ar till mer nytta pa backen med nagot blamarke an under en hast/dragen efter hasten. Men, som sagt, det ar upp till var och en att bedomma situationen och agera ut efter det. Kan man bedomma det - skit bra - grips man av panik och deadmans grip sa har man inte sa dar varst mycket val, da sitter man dar man sitter antingen tills hasten stannar eller man ofrivilligt aker av.

/.../ grips man av panik och deadmans grip sa har man inte sa dar varst mycket val, da sitter man dar man sitter antingen tills hasten stannar eller man ofrivilligt aker av.

Deadmans grip... :rofl: Det uttrycket har jag aldrig hört förut, men det stämmer ganska bra - man sitter där paniskt fastklamrad i någon blandning av skräck, ilska och frustration. :devil:

Till TS:

Jag kastar mig inte av i första taget. För det första är det väldigt sällan en häst faktiskt skenar okontrollerbart. Vanligen sticker de pga olydnad eller överskottsenergi, eller "tar chansen" och sticker efter att de först blivit rädda för något och sprätt iväg - med resultatet att ryttaren blev rädd och drog tag i tygeln = hästen får bekräftat att det var farligt och drar kosan så snabbt den kan. Den ÄR då oftast rädd de första femtio metrarna, sedan går det att kommunicera igen, men den drar när den ändå är igång så att säga. Detta är ryttarfel, ryttaren har inte koll helt enkelt och släpper iväg hästen, alternativt ryttaren hinner inte stoppa den INNAN den drar. Då ska ryttaren inte heller överge hästen.

Har suttit på ett halvblod som stack mitt på motorvägen, mitt i vintern. Blankis längs väggrenen, tutande bilar runt om, hysterisk 700 kilos häst som dundrar på med lika hysterisk liten ryttare på ryggen. Usch säger jag bara! Där vågade jag inte hoppa av eftersom det var bilar runt om oss, jag vill inte bli överkörd, jag vill heller inte vara orsaken till att hästen blir överkörd, eller att barnfamiljen i volvon avlider i krocken...

Jag är inpiskad med att aldrig släppa hästen. Aldrig hoppa av, och vid avramling alltid omedelbart ta reda på hästen. Det sitter i ryggmärgen. Men visst kan det finnas tillfällen då det är rätt att kasta sig av... En häst som faktiskt skenar på riktigt är inte kontaktbar, den rusar över stup, rusar rakt in i saker etc - då sätter jag min egen överlevnad främst.

Deadmans grip heter just deadmans grip for att handerna laser sig (t.ex. nar man blahaller i tyglarna och slapas efter.. eller blir sa stel i sadeln att man inte Kan ta sig av) som likstelhet typ.

Det finns situationer da deadmans grip har raddat livet pa folk, men manga ganger da det kostat dom livet. Har sager vi at ungarna att slappa, men det ar ett generations skifte, makens foraldrar tutade i honom att ALDRIG slappa (och en av mina egna storsta radslor ar en los hast med tyglarna hangandes o slangandes i sken over nejden.. huuu...) men vi har varit noga med att forklara for barnen har att det ar battre att de slapper och/eller hoppar av (beroende pa situationen och vad som utloser det, ar det "Bara" brak ser vi garna att de sitter kvar.. men borjar en hast braka nar de leder ar det battre att de slapper an riskerar hamna under/slapas efter hasten)

Men.. Inte red du väl på motorvägen? :eek::confused:

En av våra vanliga rundor (då) gick ett tjugotal meter längs en cykelväg på sidan av motorvägen. Både jag och hästen hade ridit denna runda "hur många gånger som helst" och jag var antagligen lite nonchalant som inte reagerade förrän han skrämt sig själv och redan hunnit studsa åt sidan över det lilla miniräcket som skilde bilväg från cykelväg - för att sedan dra iväg. Riktigt otäckt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama