Skära bort skygglappar

F

Fjunet

Är det någon här som skurit bort skygglappar på ett huvudlag, antingen själv eller hos sadelmakare? Hur blev resultatet?

Funderar på att göra det på mitt huvudlag med skygglappar. Använder aldrig det pga skygglapparna, och det känns ju lite onödigt att ha ett så fint huvudlag hängandes.

Sv: Skära bort skygglappar

Tycker inte du ska göra det. Ett, tu,tre så har du användning för skygglappar och kommer då att ångra dig. Byt ut stolparna bara till ett par utan och vips så har du ett anvädbart huvudlag.:banana:

Problemet är att man ska hitta rätt färg också... Vore lättare om huvudlaget hade varit svart.

Kanske inte så dyrt att låta en sadelmakare göra ett par stolpar bara?

Att skära bort låter inte som om det skulle bli så snyggt.

Jag lät en sadel makare plocka bort skygglapparna på Åkes körträns. Hon delade sidstyckena, plockade bort dem och sydde ihop sidstyckena igen. Kostade 80:- och skygglapparna går att sätta dit igen om man vill det (fast jag slängde mina då de var så knepigt sydda)

Jag gjorde det, skar med kniv längs kanten.
Blev inte särskilt snyggt men det skit samma när man bar kör på skogsvägarna :D Märks inte så mkt ändå.

Ja, det blir säkert snyggare om man plockar bort hela "lappen" än att låta en bit sitta kvar inne i sidostycket!

Åh, vad bra! Ska ringa sadelmakaren på måndag.

Hade inte hon Mittnyajag skurit bort skygglapparna? hade för mig att hon hade bilder pådet med, om att hon hade dränkt in i olja så att det blev lite mörkare där hon skurit och vänt på dem så det kom bakåt istället..

Senast ändrad:

Jo, det hade hon den där Mittnya jag. ;)

Från sidan

Det här var när det var "färskt".
Nu har jag som sagt oljat in det ordentligt samt att jag vänt "skärsåret" bakåt. (mao bytt sida på sidostyckena...)
Ingenting man tänker på alls!

Jag gjorde ungefär som MittNyaJag fast lite annorlunda med "skärsåret". Jag delade lapparna, tog ut metalldelen och skar bort den inre lappen längs med sidstycket. Sedan skar jag bort den yttre men lämnade kvar en eller en och en halv centimeter. Den vek jag in och limmade fast på sidstycket med kontaktlim. Det är ingen som lagt märke till att det är något annorlunda med sidstyckena, så jag är nöjd! Tycker inte att det syns.
(I och för sig skulle jag nu vilja ha ett huvudlag MED skygglappar, men jag gillade ändå inte det här för det var svårt att reglera höjden, så jag är nöjd med mitt beslut!)

Imorgon så ska jag ringa och fråga lite om pris osv för borttagning av skygglappar. Sedan är tanken att jag jag lämnar in huvudlaget för en extreme makeover på fredag.

Kommer garanterat inte att sakna skygglapparna, är ganska säker på att jag inte kommer att ha användning för dem. Min minishettis är numera pensionär och körs bara runt två dagar i veckan.

Ni som inte använder skygglapparna, har ni dem ligger och skräpar? Skulle behöva ett par skygglappar till jobbet... ;)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 152
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar