Skänkelvikning

Liten

Trådstartare
Okej, nu är jag väl kanske korkad, men jag får inte in i huvudet - Vilken är Öppna och vilken är Sluta? Den där hästen går med framdelen innanför spåret, den där hästens bakdel går innanför spåret..? Hjälp, måste få detta klart för mig :bow:

Sv: Skänkelvikning

En enkel ordlek för att hålla ordning på "grejorna":

När du rider öppna så öppnar du vinkeln mellan hästens front och spåret.
När du rider sluta så sluter du vinkeln mellan hästens front och spåret.

Såg att du skrivit skänkelvikning i rubriken, skolor (öppna och sluta) är inte detsamma som skänkelvikning.

Jag hade också tänkt att svara men jag kan inte göra det bättre än fredag. Jättebra förklaring!:)

Jag brukar tänka att en öppna är början på en volt - du öppnar volten.

Sluta är slutet på en volt - du sluter volten.

och detta har rubriken "skänkelvikning" :confused: :crazy:

du har fått bra svar, men jobbig som jag är vill jag påpeka att man även kan rida sluta (förvänd sådan) med framdelen innanför spåret - ga vanlig övning.
och givetvis skulle man kunna rida en öppna med framdelen på spåret och baken innanför, men det är inte så vanligt förekommande...

och givetvis skulle man kunna rida en öppna med framdelen på spåret och baken innanför, men det är inte så vanligt förekommande...

Nej för väggen blir motverkande för framåtbjudningen, förr fick man oftare rida så vad jag minns :idea:

Nej för väggen blir motverkande för framåtbjudningen, förr fick man oftare rida så vad jag minns :idea:

Det beror väl lite på vad man vill uppnå med övningen... på en häst jag rider är det det absolut bästa sättet att samla henne och få henne mer på bakdelen - men då anser jag ju i och för sig att man kanske gått ifrån grundtanken med öppnan :angel: Så jag antar att jag har rört till det igen, som vanligt :crazy:

tack alla. (medveten om att dn ärrans överskriften blev fel :crazy: ber om ursäkt om ni blivit irriterade över det.)

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 073
Senast: Bison
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix