Licenskostnader, ideellt arbete och vad man får från sin klubb (utbruten ur Dressyrsnack 17

Hur gör era klubbar med ideella insatser och liknande krav?

Jag är såååå kluven för jag tycker egentligen att ideell insats är viktigt för en klubb… men jag har ett uruselt jobb för att kunna göra de ideella insatser flera klubbar runt mig har (typiska exemplet är cafeteria tjänst vardagskvällar, som startar innan mina två arbetsplatser har stängt och jag har ju ”konstant jour”, dvs även om jag inte stänger så är jag ju den som vid sjukdom eller nåt nåt händer måste kunna hoppa in).

Denna gång valde jag en mindre klubb en bit ifrån mig, utan egen ridskoleverksamhet, där planen är att jag ska kunna fixa med att ragga hederspriser och kanske delta i försäljningar. Men såklart borde jag ha varit där och klippt gräs eller hjälpt till att bygga banan på tävlingar osv men livet går helt enkelt inte ihop. Så dåligt samvete men samtidigt himla svårt se en lösning på hur jag ska få till ideella insatser….

Har era klubbar nåt upplägg för sådana som mig? 😇
T ex straffavgifter/betala sig fri? Arbetsuppgifter som kan göras på distans?
Just nu är jag med i en klubb som ”bara” är tävlingsklubb, har ingen egen anläggning eller ridskoleverksamhet. Och det är bla av anledningarna som du nämner. Klubben är arrangerar tävlingar och aktiviteter, och man ska göra minst 10h funktionärsuppdrag/år. Jag har svårt att göra saker på vardagar (eller typ stå på fredag kväll och bygga bana) pga jobb osv men jag försöker planera in att vara funktionär på någon av dressyrtävlingarna -och gjorde ett pass igår.
I vintras skulle det säljas ljus, New Body osv och det var lite sura miner för ljusen presenterades som ett måste (”nu ska alla medlemmar sälja minst X antal paket) och inget alternativ presenterades 🤷‍♀️

Jag köper helt att man behöver göra funktionärsinsatser, för annars blir det inga tävlingar för någon. Men jag gillar inte att sälja grejer.
 
Hur gör era klubbar med ideella insatser och liknande krav?

Jag är såååå kluven för jag tycker egentligen att ideell insats är viktigt för en klubb… men jag har ett uruselt jobb för att kunna göra de ideella insatser flera klubbar runt mig har (typiska exemplet är cafeteria tjänst vardagskvällar, som startar innan mina två arbetsplatser har stängt och jag har ju ”konstant jour”, dvs även om jag inte stänger så är jag ju den som vid sjukdom eller nåt nåt händer måste kunna hoppa in).

Denna gång valde jag en mindre klubb en bit ifrån mig, utan egen ridskoleverksamhet, där planen är att jag ska kunna fixa med att ragga hederspriser och kanske delta i försäljningar. Men såklart borde jag ha varit där och klippt gräs eller hjälpt till att bygga banan på tävlingar osv men livet går helt enkelt inte ihop. Så dåligt samvete men samtidigt himla svårt se en lösning på hur jag ska få till ideella insatser….

Har era klubbar nåt upplägg för sådana som mig? 😇
T ex straffavgifter/betala sig fri? Arbetsuppgifter som kan göras på distans?

Vi är oxå ren tävlingsklubb och har ingen egen anläggning. Vi har 1 stor tävling om året på åby travbana där alla medlemmar förväntas hjälpa till. Finns ju inte så mkt förarbete egentligen för det sköter ju tävlingssektionen.
 
Hur gör era klubbar med ideella insatser och liknande krav?

Jag är såååå kluven för jag tycker egentligen att ideell insats är viktigt för en klubb… men jag har ett uruselt jobb för att kunna göra de ideella insatser flera klubbar runt mig har (typiska exemplet är cafeteria tjänst vardagskvällar, som startar innan mina två arbetsplatser har stängt och jag har ju ”konstant jour”, dvs även om jag inte stänger så är jag ju den som vid sjukdom eller nåt nåt händer måste kunna hoppa in).

Denna gång valde jag en mindre klubb en bit ifrån mig, utan egen ridskoleverksamhet, där planen är att jag ska kunna fixa med att ragga hederspriser och kanske delta i försäljningar. Men såklart borde jag ha varit där och klippt gräs eller hjälpt till att bygga banan på tävlingar osv men livet går helt enkelt inte ihop. Så dåligt samvete men samtidigt himla svårt se en lösning på hur jag ska få till ideella insatser….

Har era klubbar nåt upplägg för sådana som mig? 😇
T ex straffavgifter/betala sig fri? Arbetsuppgifter som kan göras på distans?

På vår klubb får man om man hjälper till 16h per år gratis anläggningshyra och en gratis start per tävlingsdag vi arrangerar tävling. Finns inget krav på att hjälpa till men då får man ingenting heller.

Vi bedriver ridskola och inackorderingsstall på klubben.

Jag driver dressyrtävlingarna på klubben och sen är jag engagerad i det mesta från ponnyridning, pay and jump, ridborgarmärket, försäljningar osv

Jag förstår att alla inte vill lägga den tiden på ideellt arbete men anser att alla kan göra något för sin klubb. Det handlar om att prioritera. Tävlingar planeras i god tid i förväg och det finns många uppdrag att hjälpa till med som underlättar och man kan planera även om man har ett hektiskt liv. Handlar bara om viljan.

Jag lägger sjukt många timmar på min klubb varje år och jag förstår att andra inte kan eller vill. Men en sådan sak som att ordna med sponsorer till tävling är guld värd eller hjälpa till med försäljning är också super. Det bidrar ju med mycket även om det inte ”aktivt syns” på anläggningen
 
På vår klubb får man om man hjälper till 16h per år gratis anläggningshyra och en gratis start per tävlingsdag vi arrangerar tävling. Finns inget krav på att hjälpa till men då får man ingenting heller.

Vi bedriver ridskola och inackorderingsstall på klubben.

Jag driver dressyrtävlingarna på klubben och sen är jag engagerad i det mesta från ponnyridning, pay and jump, ridborgarmärket, försäljningar osv

Jag förstår att alla inte vill lägga den tiden på ideellt arbete men anser att alla kan göra något för sin klubb. Det handlar om att prioritera. Tävlingar planeras i god tid i förväg och det finns många uppdrag att hjälpa till med som underlättar och man kan planera även om man har ett hektiskt liv. Handlar bara om viljan.

Jag lägger sjukt många timmar på min klubb varje år och jag förstår att andra inte kan eller vill. Men en sådan sak som att ordna med sponsorer till tävling är guld värd eller hjälpa till med försäljning är också super. Det bidrar ju med mycket även om det inte ”aktivt syns” på anläggningen

Hur tänker ni angående de som har funktionsnedsättningar eller sjukdomar som ger begränsat med ork, svårigheter att ta hand om försäljning osv?
 
Hur gör era klubbar med ideella insatser och liknande krav?

Jag är såååå kluven för jag tycker egentligen att ideell insats är viktigt för en klubb… men jag har ett uruselt jobb för att kunna göra de ideella insatser flera klubbar runt mig har (typiska exemplet är cafeteria tjänst vardagskvällar, som startar innan mina två arbetsplatser har stängt och jag har ju ”konstant jour”, dvs även om jag inte stänger så är jag ju den som vid sjukdom eller nåt nåt händer måste kunna hoppa in).

Denna gång valde jag en mindre klubb en bit ifrån mig, utan egen ridskoleverksamhet, där planen är att jag ska kunna fixa med att ragga hederspriser och kanske delta i försäljningar. Men såklart borde jag ha varit där och klippt gräs eller hjälpt till att bygga banan på tävlingar osv men livet går helt enkelt inte ihop. Så dåligt samvete men samtidigt himla svårt se en lösning på hur jag ska få till ideella insatser….

Har era klubbar nåt upplägg för sådana som mig? 😇
T ex straffavgifter/betala sig fri? Arbetsuppgifter som kan göras på distans?
men får man det? För några år sedan pratade vi i den klubben jag var ideell om detta och om jag minns rätt fick man inte jobba av något om inte klubben betalade arbetsgivaravgifter etc. Men kan ha förstått fel.
 
men får man det? För några år sedan pratade vi i den klubben jag var ideell om detta och om jag minns rätt fick man inte jobba av något om inte klubben betalade arbetsgivaravgifter etc. Men kan ha förstått fel.
Nej det stämmer, köpa fri får man inte för då finns det ett värde (lön) för det ideella arbetet.
EGENTLIGEN tror jag inte heller att ideellt arbete kan vara ett krav för medlemsskap men för att få vara licensierad t ex lär ju SvRF inte ha regler mot det? Och i verkligheten är det många föreningar som har krav på ideellt arbete för sina medlemmar.
 
Hur tänker ni angående de som har funktionsnedsättningar eller sjukdomar som ger begränsat med ork, svårigheter att ta hand om försäljning osv?

Som jag skrev har vi inga krav på ideella insatser i vår förening. Du kan betala in ett medlemskap lösa licens och tävla på. Du behöver inte göra något men du får heller inget av våra förmåner. Som ridande i föreningen behöver du heller inte ta några åtaganden. Som uppstallad har du åtaganden i kontraktet på stallplatser, anser du inte att du kan genomföra det får du väl hitta en annan stallplats antar jag? Så är det väl på alla ställen oavsett förening. En uppstallad har tex förhandlat sig till att istället för att hjälpa till på tävling håller hon kafét öppet en kväll i veckan så det finns möjlighet att hitta egna lösningar till att bidra på ett bra sätt.

Min PERSONLIGA åsikt är att ALLA KAN göra något bara man vill. Den står jag för. Och min åsikt är att det är upp till DIG att avgöra vad just du klarar av att bidra med. Det kan inte jag ha koll på. Men som sagt, vi har inte något krav på ideell insats så vad du vill bidra med hos oss är upp till dig. Jag är tacksam över alla som vill hjälpa till hos oss stor som liten hjälp
 
Min PERSONLIGA åsikt är att ALLA KAN göra något bara man vill. Den står jag för. Och min åsikt är att det är upp till DIG att avgöra vad just du klarar av att bidra med. Det kan inte jag ha koll på. Men som sagt, vi har inte något krav på ideell insats så vad du vill bidra med hos oss är upp till dig. Jag är tacksam över alla som vill hjälpa till hos oss stor som liten hjälp

Jag håller med. Jag har ju arbetat ideellt i hela mitt hästliv, mest som funktionär. Man måste ändå någonstans inse att inga funktionärer = inga tävlingar! Om vi inte bara ska ha privata alternativ med bara avlönade funktionärer som driver upp anmälningsavgiften.

Jag behöver inte säga vilken klubb jag tävlade för innan men den klubben brände verkligen ut alla sina funktionärer och man fick väldigt lite tillbaka. Så var det i 100 år och faktiskt en av anledningarna till att min nya klubb startades. Så nästan alla mina gamla klubbmedlemmar är ju medlemmar där nu.

Förra klubben hade ju oxå en stor ridskola som gick mer eller mindre bra och en riktig pengaslukare, dyr stor anläggning så det var ju självklart att dom var tvungna att få in pengar. Men det blev väl tufft för alla välvilliga funktionärer med tävlingar varannan vecka och måånga helger och pay and jump på sommaren.

Nu lämnade jag den klubben 2018 och det har skett många förändringar till det bättre. Men oavsett så är det stor skillnad om klubben har en ridskola eller inte.
 
Jag har inte kollat kraven för min klubb på flera år så nu har jag ingen koll alls.
Kraven för att tävla tänker jag på nu alltså.
Jag brukar ställa upp som funktionär så ofta jag har möjlighet trots att jag inte tävlar själv.
Tycker det är slappt att inte göra det, speciellt om man vill kunna tävla själv. Bara roffa åt sig utan att bjuda till själv 💩
Brukar köra en halvdag, så hinner jag med resten av livet också.
 
Jag håller med. Jag har ju arbetat ideellt i hela mitt hästliv, mest som funktionär. Man måste ändå någonstans inse att inga funktionärer = inga tävlingar! Om vi inte bara ska ha privata alternativ med bara avlönade funktionärer som driver upp anmälningsavgiften.

Jag behöver inte säga vilken klubb jag tävlade för innan men den klubben brände verkligen ut alla sina funktionärer och man fick väldigt lite tillbaka. Så var det i 100 år och faktiskt en av anledningarna till att min nya klubb startades. Så nästan alla mina gamla klubbmedlemmar är ju medlemmar där nu.

Förra klubben hade ju oxå en stor ridskola som gick mer eller mindre bra och en riktig pengaslukare, dyr stor anläggning så det var ju självklart att dom var tvungna att få in pengar. Men det blev väl tufft för alla välvilliga funktionärer med tävlingar varannan vecka och måånga helger och pay and jump på sommaren.

Nu lämnade jag den klubben 2018 och det har skett många förändringar till det bättre. Men oavsett så är det stor skillnad om klubben har en ridskola eller inte.

Min klubb är också en ridskola. Det påverkar dock inte oss privatryttare alls mer än att vi har tillgång till en väldigt fin anläggning.
Hur upplägget ser ut för de som rider på ridskolan vet jag dock inte.
 
Jag brukar kunna peta in nåt pass som framridningsvakt/sekreterare när vår klubb har tävlingar jag inte själv startar på, och så bakar jag ofta nånting till cafeterian, det brukar gå hem.
 
Nu tävlar jag ju inte längre men den klubb som jag tävlade för kräver 18 timmar ideellt arbete samt baka tre långpannor eller motsvarande per år för tävlingsryttare.
Det enda man får tillbaka är en liten rabatt på uppstallningsavgiften på hemmatävlingarna.
Detta är en liten klubb med ridskoleverksamhet och allt förutom själva ridskoleverksamheten sköts ideellt.
Du måste ha bokat in dig på 6 st 3 timmars pass innan de godkänner licensen.
 
Jag håller med. Jag har ju arbetat ideellt i hela mitt hästliv, mest som funktionär. Man måste ändå någonstans inse att inga funktionärer = inga tävlingar! Om vi inte bara ska ha privata alternativ med bara avlönade funktionärer som driver upp anmälningsavgiften.

Jag behöver inte säga vilken klubb jag tävlade för innan men den klubben brände verkligen ut alla sina funktionärer och man fick väldigt lite tillbaka. Så var det i 100 år och faktiskt en av anledningarna till att min nya klubb startades. Så nästan alla mina gamla klubbmedlemmar är ju medlemmar där nu.

Förra klubben hade ju oxå en stor ridskola som gick mer eller mindre bra och en riktig pengaslukare, dyr stor anläggning så det var ju självklart att dom var tvungna att få in pengar. Men det blev väl tufft för alla välvilliga funktionärer med tävlingar varannan vecka och måånga helger och pay and jump på sommaren.

Nu lämnade jag den klubben 2018 och det har skett många förändringar till det bättre. Men oavsett så är det stor skillnad om klubben har en ridskola eller inte.
Ja det är stor skillnad på om klubben har ridskola eller inte det håller jag med om.

Jag började på min 86 och har sen dess älskat både ridskolan och tävlingarna. Därför tror jag att jag har enklare att acceptera att inte få så mycket tillbaks. För ridskolan är en stor del av mitt hjärta och jag tycker den är viktig.

Men såklart att det kostar pengar och många gånger får ju pengarna täcka upp hål där som man hade kunnat använda till att ge tillbaka till ryttarna eller utvecklat anläggningen mer.

Men det blir ju såklart svårare att få engagerade medlemmar till föreningar med ridskolor. Eleverna tycker att de betalar så mycket för att rida att de inte ska behöva göra insatser och tävlingsryttare anser att lektionselever får billigare avgifter och kan jobba.

Vi försöker hålla nere kostnaderna för våra medlemmar på arrangemang, på våra pay and jumps tar vi tex 100kr av medlemmar och på öppen bana om du är aktiv 50kr.

Svår balansgång och man får ju försöka jobba med de medel man har men man önskar ju att man var fler.
 
Jag brukar kunna peta in nåt pass som framridningsvakt/sekreterare när vår klubb har tävlingar jag inte själv startar på, och så bakar jag ofta nånting till cafeterian, det brukar gå hem.
Det där med att baka eller bidra med något till kafét är ju sååå guld värt! Många gånger kan man ju lägga in i frysen i förväg oxå.
 
Min klubb har anläggning med ett ridhus (modell äldre) och en utebana. När jag red ponny hade vi en stor gräsbana med bank och gravar där vi tränade men den har inte blivit fixad med klippning och mullvads/kaninhål på många år så rids inte på nu. Inget stall eller ridskola i anslutning till anläggningen.

Vi håller en hopptävling på inhyrd anläggning och klubbtävlingar och ibland inbjudningstävlingar på vår anläggning.

Inga krav på att hjälpa till men klubben sponsrar med tävlingslicens för de som tävlar för klubben och hjälper till (tror det ska vara motsvarande en heldag i alla fall, kanske två). Då kan det alltså vara antingen på de 2-3 dagarna vi har tävling (ponny en dag och häst en-två dagar så de flesta tävlar ju inte alla) eller vid förberedelser typ måla hinder, flytta hinder, bygga bana inför tävling, flytta bort hindren efter tävling. Eller fixardagar på vår anläggning med målning, fixa underlag, rensa ogräs runtom, mm. Jag antar att de som är med i tävlingssektion och styrelse borde få räkna det också.
 
Vi har att de licensierade ryttarna ska jobba på ett antal dagar som funktionär under tävling. Ingen försäljning eller arbetsinsats mot ridskolan.
 
Jag är ordförande i vår klubb.
Vi har ingen egen anläggning men klubben är på den privata anläggningen. Vi är lite som i symbios.
Vi har inga som helst krav förutom att startar man på hemmatävling så ska man bygga upp/bort banan/staket. De som är funktionärer 2 heldagar och startat minst 5 tävlingar under året får tillbaks licensavgiften.
Men vi har ju i princip inga kostnader. Lite nya hinder då och då och annat krafs.
För de pengar vi får in på tävlingar, Bingolotto (uppesittarkväll) och annat anordnar vi clinics och föreläsningar som är helt gratis för alla medlemmar.
 
I min klubb är jag fortfarande ganska aktiv på dressyrsidan, skriver proppar mm och så dömer jag såklart. Tar inte betalt när jag gör det hemma utan tar ut det som medlemsavift och ridhusabbonemang istället. Jag håller på att lämna över dressyrbiten och den träningsorganisationen på andra för att ha mer fokus på WE nu. Då fixar jag tävlingarna, bokar extern tränare och har egna träningar. Och fixar hinder! Byggde bron förra året och i år byggde vi en tjur! Fixar sponsorer så vi kan ha mycket (och större) rosetter på tävlingarna, fått sponsring på material och blommor. Jag gör bara det jag tycker är roligt och som tjänar mig själv🙈😁. Nästa vecka ska jag vara domarsekreterare på våra hopptävlingar, världens chillaste funktionärssyssla😂. Bara sitta och äta fika och notera hur och om ekipagen tar sig över hinderna 😁.
20240608_133041.jpg
 
Min klubb är också en ridskola. Det påverkar dock inte oss privatryttare alls mer än att vi har tillgång till en väldigt fin anläggning.
Hur upplägget ser ut för de som rider på ridskolan vet jag dock inte.

Men vem är funktionärer då? Ridskoleeleverna?
Sen är det ju viss skillnad om man har 2 tävlingar om året eller typ 35 st som vi hade på 1 år plus pay and jump 2dgr i veckan hela sommaren.
 
Men vem är funktionärer då? Ridskoleeleverna?
Sen är det ju viss skillnad om man har 2 tävlingar om året eller typ 35 st som vi hade på 1 år plus pay and jump 2dgr i veckan hela sommaren.

Det är massa tävlingar. Det är tävlingsryttare, inackorderade, föräldrar, elever osv som är funktionärer.
De har en fb-grupp för funktionärer, där lägger de upp då anmäler man intresse.
Det jag menar är att vi som är privatryttare inte har något med ridskoleverksamheten att göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp