Just nu är jag med i en klubb som ”bara” är tävlingsklubb, har ingen egen anläggning eller ridskoleverksamhet. Och det är bla av anledningarna som du nämner. Klubben är arrangerar tävlingar och aktiviteter, och man ska göra minst 10h funktionärsuppdrag/år. Jag har svårt att göra saker på vardagar (eller typ stå på fredag kväll och bygga bana) pga jobb osv men jag försöker planera in att vara funktionär på någon av dressyrtävlingarna -och gjorde ett pass igår.Hur gör era klubbar med ideella insatser och liknande krav?
Jag är såååå kluven för jag tycker egentligen att ideell insats är viktigt för en klubb… men jag har ett uruselt jobb för att kunna göra de ideella insatser flera klubbar runt mig har (typiska exemplet är cafeteria tjänst vardagskvällar, som startar innan mina två arbetsplatser har stängt och jag har ju ”konstant jour”, dvs även om jag inte stänger så är jag ju den som vid sjukdom eller nåt nåt händer måste kunna hoppa in).
Denna gång valde jag en mindre klubb en bit ifrån mig, utan egen ridskoleverksamhet, där planen är att jag ska kunna fixa med att ragga hederspriser och kanske delta i försäljningar. Men såklart borde jag ha varit där och klippt gräs eller hjälpt till att bygga banan på tävlingar osv men livet går helt enkelt inte ihop. Så dåligt samvete men samtidigt himla svårt se en lösning på hur jag ska få till ideella insatser….
Har era klubbar nåt upplägg för sådana som mig?
T ex straffavgifter/betala sig fri? Arbetsuppgifter som kan göras på distans?
I vintras skulle det säljas ljus, New Body osv och det var lite sura miner för ljusen presenterades som ett måste (”nu ska alla medlemmar sälja minst X antal paket) och inget alternativ presenterades
Jag köper helt att man behöver göra funktionärsinsatser, för annars blir det inga tävlingar för någon. Men jag gillar inte att sälja grejer.