Skänkeldöv häst?

R

Ryttare42

Hur ska man tänka när en häst inte reagerar på mycket lätta skänkelhjälper, heller inte på lätta men tydliga, mkt tydliga och inte superstarka struntar han också fullfomligt i.....Jag förstår ingentig. Jag tycker jag har testat allt men det hjälper väldigt lite. Vissa dagar fungerar bättre. Är det att herren inte vill, inte förstår eller är det jag som gör något tokigt?
Svårt att säga när ni inte vet hur jag rider, men jag blir så förbryllad, har aldrig förut träffat en häst som är så...

Sv: Skänkeldöv häst?

testa med sporrar bara för att se om han äns reagerar?

Vad bra att den här frågan kom upp! Min häst i precis likadan, en del dagara går det hyfsat bra och en del dagar åt skogen. Jag har testat sporrar och det har väl fungerat lite bättre men det är fortfarande inte bra. En tips är att börja om från marken genom lära hästen att flytta från tryck.. Jag håller på med detta just nu, tyvärr har det inte gett något ännu..Men att ha tålamod är något man måste ha! Mitt börjar dock ta slut :(

Nu vet jag inte exakt vad det är du vill få ut utav dina skänklar men annars är ju vikthjälper A och O, sen som precious skriver så kan de ju vara bra att börja "from scratch" och få dem att lyssna på trycket...

Jag hade gjort så att lätt tryck med skänkel och om inte hästen reagerar på det så hade jag lagt till pisken. På så sätt lär de sig fort att lyssna på skänkeln. Slår aldrig hästen utan oftast räcker det bara med att man lägger emot pisken.

jag använder i sådana situationer ett spö. Petar till om den inte svarar genast på framåtdrivande signal.
Sporrar tycker jag är till för att 'finlira' med, inte lära hästen att gå fram för skänkel. Det ska den kunna innan.

Jag hade gjort så att lätt tryck med skänkel och om inte hästen reagerar på det så hade jag lagt till pisken. På så sätt lär de sig fort att lyssna på skänkeln. Slår aldrig hästen utan oftast räcker det bara med att man lägger emot pisken.

*KL*

När jag lägger till pisken så "rusar" han bara iväg, han fattar liksom inte vad jag vill. Men som sagt så har jag börjat om från marken, och vikten i sadeln "lyder" han jättefint. Räcker att jag "visar" med mitt sittben och börjar länga tyngd så fattar han direkt.

En häst som är skänkeldöv börjar man om med från början.
Dvs. man börjar från marken och flyttar med lätta "duttar" när det fungerar så gör man likadant när man sitter på.
Hästar blir skänkeldöva av ständigt tryck= de vet inte vad du menar när du bara trycker, de struntar i signalen till slut.
Eller av sparkande, de tröttnar på att aldrig få tydliga signaler och resignerar.
Eller av att ha blivit ridna felaktigt med sporrar, de springer bara och när det inte hjälper så resignerar de.

Håll din hand mot din arm och prova, sitt och tryck, efter ett tag känner du inte trycket, slå, efter ett tag är armen bedövad, ta något liknande en sporre, det går ändå fortare att bedöva armen.
Prova sedan att dutta lätt på armen, gör det lika länge som med tidigare övningar med oregelbundna mellan rum, armen blir aldrig bedövad utan blir istället känsligare.

Det går faktiskt bättre med skänkeln från ryggen än från marken.. Har testat massa övningar från marken, men när jag "petar" i skänkelläget står han bara helt stilla, han reagerar inte ens:crazy:

Men sparkar och ger ständigt tryck gör jag aldrig, vet att detta inte hjälper. Min häst skulle bara blir frustrerad och stressad av det, jag får fortsätta från marken helt enkelt och låta det ta den tid det tar. Det konstiga är att han flyttar för tryck hur bra som helst i stallet, boxen, hagen mm. Men inte när vi är i arbete!

TS Ursäkta trådkapning!

Det går faktiskt bättre med skänkeln från ryggen än från marken.. Har testat massa övningar från marken, men när jag "petar" i skänkelläget står han bara helt stilla, han reagerar inte ens:crazy:

Men sparkar och ger ständigt tryck gör jag aldrig, vet att detta inte hjälper. Min häst skulle bara blir frustrerad och stressad av det, jag får fortsätta från marken helt enkelt och låta det ta den tid det tar. Det konstiga är att han flyttar för tryck hur bra som helst i stallet, boxen, hagen mm. Men inte när vi är i arbete!

TS Ursäkta trådkapning!

Be någon kolla var du har skänkeln, ibland kan det vara så att man tror sig ha skänkeln på rätt ställe men att man har den fel.
Nu säger jag absolut inte att du gör så men det kan vara värt att kolla.
Sedan kan du prova att flytta bak skänkeln någon cm, han kan reagera på annat sätt då.

Om du går brevid honom fast i samma läge som om du hade ridit och duttar med handen, vad händer då? Att du liksom tömkör fast vid sidan om hästen.

Att han flyttar sig i stallet utan problem har ju med inlärning att göra, hur länge har du haft hästen och hur länge har han varit skänkeldöv?
Kanske behöver han få lära om från början? Han kanske aldrig har lärt sig skänkelns mening?
Eller så visar han att träningen varit för hård/tråkig eller vad som helst genom detta beteende.

Det är ju samma sak som när hästar blir hårda i munnen, ju mer man trappar upp "våldet" desto okänsligare blir de och i många fall kan en häst som uppfattas som hård i munnen bli mjuk och fin igen om den får vila sin mun, kanske behöver din häst vila från arbetet helt ett tag och sedan börja lära om från början?

Det finns ju inte något ställe på hästens sida där den inte har känsel. Nej, antingenm förstår han inte, eller så bryr han sig inte.

Att han inte flyttar sig för tryck när du duttar från marken tyder ju på att han inte förstår. Att han är känslig för vikt tyder ju på att han är samarbetsvillig ändå. Ta det från början, öva förflyttning från mark tills han förstår det. Begär inte att han ska fatta med en gång, låt honom fundera lite och ge beröm och eftergift när han gör rätt.

Sporrar kommer inte att hjälpa honom, i värsta fall blir han bara mer förvirrad. Att vara ute med dig ska ju vara roligt.

Be någon kolla var du har skänkeln, ibland kan det vara så att man tror sig ha skänkeln på rätt ställe men att man har den fel.
Nu säger jag absolut inte att du gör så men det kan vara värt att kolla.
Sedan kan du prova att flytta bak skänkeln någon cm, han kan reagera på annat sätt då.

Om du går brevid honom fast i samma läge som om du hade ridit och duttar med handen, vad händer då? Att du liksom tömkör fast vid sidan om hästen.

Att han flyttar sig i stallet utan problem har ju med inlärning att göra, hur länge har du haft hästen och hur länge har han varit skänkeldöv?
Kanske behöver han få lära om från början? Han kanske aldrig har lärt sig skänkelns mening?
Eller så visar han att träningen varit för hård/tråkig eller vad som helst genom detta beteende.

Det är ju samma sak som när hästar blir hårda i munnen, ju mer man trappar upp "våldet" desto okänsligare blir de och i många fall kan en häst som uppfattas som hård i munnen bli mjuk och fin igen om den får vila sin mun, kanske behöver din häst vila från arbetet helt ett tag och sedan börja lära om från början?

Jag har provat att flytta skänkeln både fram och bak, men som sagt i ridningen när han går i form lyssnar han mkt bra, men jag vill ju att han ska lyssna hela tiden. Jag har haft hästen i ca 5 år, men det är först nu jag har börjat ställa krav på han i ridningen, haft mkt vila och så genom åren pga sjukdom osv. Så jag kan inte riktigt säga att hur länge han har varit skänkeldöv. Jag tänkte ta hjälp av en tränare till våren.

Jag provade att tömköra honom igår, och just öva på detta men när jag går bredvid och ger små lätta tryck reagerar han inte alls eller så stannar han och vänder in huvudet mot mig. Jag har tränat att ge efter på tryck på baken och bogen och nu räcker det att jag tar ett steg mot honom så backar han eller om jag knäcker med fingrarna, så han är ju inte dum, det är just i skänkelläget som det är problem.

Jag har provat att flytta skänkeln både fram och bak, men som sagt i ridningen när han går i form lyssnar han mkt bra, men jag vill ju att han ska lyssna hela tiden. Jag har haft hästen i ca 5 år, men det är först nu jag har börjat ställa krav på han i ridningen, haft mkt vila och så genom åren pga sjukdom osv. Så jag kan inte riktigt säga att hur länge han har varit skänkeldöv. Jag tänkte ta hjälp av en tränare till våren.

Jag provade att tömköra honom igår, och just öva på detta men när jag går bredvid och ger små lätta tryck reagerar han inte alls eller så stannar han och vänder in huvudet mot mig. Jag har tränat att ge efter på tryck på baken och bogen och nu räcker det att jag tar ett steg mot honom så backar han eller om jag knäcker med fingrarna, så han är ju inte dum, det är just i skänkelläget som det är problem.

Nu är jag nog inte med riktigt:o när är det han inte lyssnar?

Ett par varianter:

Lägg på spö vi skänkelgivning och beröm all reaktion framåt. Ta absolut inte tag för att hästen rusar utan belöna och sakta ner några 100 m senare. Älta om och om igen.

Vänta ut hästen - skritta på lång tygel tills dess att du känner att hästen undrar varför inget händer, då lägger du på skänkeln lätt (om du trots inte får reaktion anv dutt med spö) för reaktion som inte behöver vara synbar bara märkbar för dig. Sedan helt stilla igen och sen älta detta. Jag tycker det är en stålande övning när man rider fram för att känna att det sitter som det ska.

AO du får inte bromsa i tygel, sits eller kropp samtidigt som du använder skänkeln.

Gud vad jobbigt. Men är din häst ny så kan det ju vara att han testar dej och jag har åkt runt lite och hjälpt folk med precis såna hästar . Jag hoppade upp och skänklade han ville inte och jag drev på mer och mer jag hade sporrar inget hjälpte . Jag visade ingen irretation . Dom sa att han blev sån när dom inte hålt igång han så dom har alltid fått sadla av och ingen ridnig blev gjord . Där gjorde dom fel . Jag är inte rädd för att hästen ska sparka mm..
Så jag bad dom ge mej ett spö och gav han en redig smäll på baken då vlev han sur ock kickade . då gick han fram sen stannade han och började backe när jag drev jag smällde till igen då sparkade han . Sen efetr det blev han som normal testade lite men det var det jag behövde göra . Jag tkr verkligen inte om och ge hästarna pisk så men vad ska man göra . För han vägrade vekrligen och gå . Men i allt som jag lär mej är det okey för hästar som tramsar så för att jäävlas gör fel ock jag sa till att det var fel . Men dom kan ju också ha ont .Så kolla ryggen .
Lycka till ! :D

Nu är jag nog inte med riktigt:o när är det han inte lyssnar?

Ursäkta blev nog lite luddigt nu ;) Jo, alltså han lyssnar hyffsat bra när man rider med tanke på att han lyssnar på vikter, han lyssnar bättre på skänkeln från ryggen än från marken..Och han lyssnar bäst när han går i form och böjer ordentligt.. Han är en fd travare så formen sitter inte hela tiden! Är nog så jag menar *rörigt* :) Hoppas du förstår.

Vill ju att han ska gå undan för tryck oavsett om jag är på marken eller på ryggen oavsett om formen är där eller ej.

Gud vad jobbigt. Men är din häst ny så kan det ju vara att han testar dej och jag har åkt runt lite och hjälpt folk med precis såna hästar . Jag hoppade upp och skänklade han ville inte och jag drev på mer och mer jag hade sporrar inget hjälpte . Jag visade ingen irretation . Dom sa att han blev sån när dom inte hålt igång han så dom har alltid fått sadla av och ingen ridnig blev gjord . Där gjorde dom fel . Jag är inte rädd för att hästen ska sparka mm..
Så jag bad dom ge mej ett spö och gav han en redig smäll på baken då vlev han sur ock kickade . då gick han fram sen stannade han och började backe när jag drev jag smällde till igen då sparkade han . Sen efetr det blev han som normal testade lite men det var det jag behövde göra . Jag tkr verkligen inte om och ge hästarna pisk så men vad ska man göra . För han vägrade vekrligen och gå . Men i allt som jag lär mej är det okey för hästar som tramsar så för att jäävlas gör fel ock jag sa till att det var fel . Men dom kan ju också ha ont .Så kolla ryggen .
Lycka till ! :D

Hästen är inte ny, och han testar mig inte! Har haft han i fem år snart men jag förstår vad du menar! Han är inte trög på framåtdrivning utan just i sidled. Frammåt går han i både trav skritt och galopp så trög frammåt är han inte. Om han tycker att det är tråkigt kan han bli lite trög även i frammåtbjudningen, men det är ingenting jag har ont av. :) Tack för tipsen!

Ursäkta blev nog lite luddigt nu ;) Jo, alltså han lyssnar hyffsat bra när man rider med tanke på att han lyssnar på vikter, han lyssnar bättre på skänkeln från ryggen än från marken..Och han lyssnar bäst när han går i form och böjer ordentligt.. Han är en fd travare så formen sitter inte hela tiden! Är nog så jag menar *rörigt* :) Hoppas du förstår.

Vill ju att han ska gå undan för tryck oavsett om jag är på marken eller på ryggen oavsett om formen är där eller ej.

Okej då tror jag att jag är med, jag tror att din häst egentligen behöver ett "hallå är du vaken?" alltså egentligen inte att han inte lyssnar på just skänkeln utan mer att när han inte jobbar så går han i sin egen värld?
Och när han börjar jobba så lyssnar han bra på vikten?

Då tror jag att du ska inrikta dej mer på vikthjälperna!
De är dem han lyssnar på, låt bara skänkeln ge honom en ram och ge honom hjälperna genom vikt och röst.
När han är med på noterna tar du nästa steg, att flytta för din skänkel, egentligen är det inte viktigt att han flyttar för skänkeln, det viktiga är att han gör det du ber om, oavsett om han bara lyssnar på vikten eller om han tar skänkeln.
Jag tror att din häst helt enkelt inte "tar" skänkeln, han ser ingen mening med att lyssna på dem när det är så mycket bekvämare att lyssna på dina vikthjälper.

Har han varit/är springig? Många travare springer ju och i ridvärlden har vi då lärt oss att en häst som springer försöker springa ifrån arbetet. Så är det inte för en travare, en travare ska ju springa, det är så han ska jobba.
En häst som gärna springer iväg glömmer många att hålla om och ge en ram, en travare som springer iväg blir lätt att det går väldigt fort rakt fram eller i volt, eller både och.
Utan ram blir det springit och vingligt och att då flytta undan för en skänkel som ligger och grejar någonstans blir för mycket för hästen, den vet inte vad den ska göra.

Våga bara hålla om och rama in vart du vill ha hästen, rid sedan med dina vikthjälper och utveckla dem, ta hjälp av rösten om det behövs.

Jag tror faktiskt att din häst egentligen är väldigt känslig och att det är därför han blivit skänkeldöv, han vill inte lyssna på hjälper han inte förstår och struntar i dem då.

Jag kan ha helt fel, men det här var mina tankegångar

Jag tror att du har helt rätt! Jag ska fortsätta med vikten och även träna lite mer från marken så kommer det nog till slut! tack så mkt för ditt svar!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar