Sv: Skänkeldöv häst?
Ursäkta blev nog lite luddigt nu
Jo, alltså han lyssnar hyffsat bra när man rider med tanke på att han lyssnar på vikter, han lyssnar bättre på skänkeln från ryggen än från marken..Och han lyssnar bäst när han går i form och böjer ordentligt.. Han är en fd travare så formen sitter inte hela tiden! Är nog så jag menar *rörigt*
Hoppas du förstår.
Vill ju att han ska gå undan för tryck oavsett om jag är på marken eller på ryggen oavsett om formen är där eller ej.
Okej då tror jag att jag är med, jag tror att din häst egentligen behöver ett "hallå är du vaken?" alltså egentligen inte att han inte lyssnar på just skänkeln utan mer att när han inte jobbar så går han i sin egen värld?
Och när han börjar jobba så lyssnar han bra på vikten?
Då tror jag att du ska inrikta dej mer på vikthjälperna!
De är dem han lyssnar på, låt bara skänkeln ge honom en ram och ge honom hjälperna genom vikt och röst.
När han är med på noterna tar du nästa steg, att flytta för din skänkel, egentligen är det inte viktigt att han flyttar för skänkeln, det viktiga är att han gör det du ber om, oavsett om han bara lyssnar på vikten eller om han tar skänkeln.
Jag tror att din häst helt enkelt inte "tar" skänkeln, han ser ingen mening med att lyssna på dem när det är så mycket bekvämare att lyssna på dina vikthjälper.
Har han varit/är springig? Många travare springer ju och i ridvärlden har vi då lärt oss att en häst som springer försöker springa ifrån arbetet. Så är det inte för en travare, en travare ska ju springa, det är så han ska jobba.
En häst som gärna springer iväg glömmer många att hålla om och ge en ram, en travare som springer iväg blir lätt att det går väldigt fort rakt fram eller i volt, eller både och.
Utan ram blir det springit och vingligt och att då flytta undan för en skänkel som ligger och grejar någonstans blir för mycket för hästen, den vet inte vad den ska göra.
Våga bara hålla om och rama in vart du vill ha hästen, rid sedan med dina vikthjälper och utveckla dem, ta hjälp av rösten om det behövs.
Jag tror faktiskt att din häst egentligen är väldigt känslig och att det är därför han blivit skänkeldöv, han vill inte lyssna på hjälper han inte förstår och struntar i dem då.
Jag kan ha helt fel, men det här var mina tankegångar