Skälliga grannhundar

hljomalind

Trådstartare
Vi är ganska nyinflyttade i ett hus på landet, och våra grannars hundar skäller mycket på oss när vi går förbi, eller när vi bara är ute i vår trädgård. Det är inget vi egentligen störs så mycket av, men grannarna själva verkar tycka det är besvärligt, då de gormar rätt mycket på hundarna när de börjar skälla.

Det jag undrar är hur vi ska bete oss för att hundarna ska vänja sig vid oss och skälla mindre. Jag brukar säga ett vänligt "hej hunden, det är bara grannen som är ute". Men är det kanske bättre att bara ignorera? Har också funderat på om vi skulle erbjuda oss gå ut med deras hundar (vi gillar hundar) så de lärde känna oss lite, tror ni det skulle hjälpa?

Sv: Skälliga grannhundar

Nu skulle du kunna vara min granne...
Mina hundar skäller på det som rör sig ute (vi bor längs E45, inte en plats där folk brukar promenera) och jag skriker ofta på dem att vara tysta. Får jag kontakt med "skällaren", hunden som tar initiativet, brukar det lugna sig men ibland blockerar han sig och hör mig bara inte.

Det som hjälpte hos oss med våra gamla grannar - innan de nya flyttade in- var att våra hundar fick hälsa x antal gånger på personen genom staketet. När de sen hörde hans röst och han sa att det skulle vara tysta tystnade de direkt. Nu när en ny familj med små barn flyttat in hänger det mer på mig att säga åt dem, familjen har nog inte samma intresse av att lära känna hundarna och det förstår jag absolut.

Men, det jag ville säga var att eftersom du faktiskt är intresserad av att lära känna grannarna och få tyst på hundarna så gå gärna dit och säg hej till dem (hundarna alltså), låt dem nosa på dig och visa att du inte är farlig.

I början kanske du behöver ta en extrasväng dit och visa att det är du, men snart kommer de att känna igen dig och lugna sig bara av din röst eller ännu hellre av din doft om de kan känna den.
Bara av att visa lite god vilja kan du lätt få tyst på grannens hundar förutsatt att de hör till de nyfikna och glada.
Är de enbart intresserade av att vakta kan jag inte råda dig, såna är inte mina hundar

Sv: Skälliga grannhundar

Jag hade ringt in till grannen och frågat:idea:
kanske bestämt en tid när ni kunde komma förbi
och hälsa på hundarna möjligen bjuda på en köttbulle eller två
allt efter hur ägarna vill ha det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 280
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 269
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka