Skäll, skäll och skäll

H

Holly1224

Har en tid nu försökt att få min 2 åriga chihuahua tik att sluta skälla på andra hundar. Hon är inte "olydig" eller nåt sånt annars, kommer alltid på inkallning, går fint i koppel brevid/lite bakom mig, kan alla "basic" kommandon som sitt,stanna,hit, ligg , etc. Men när det kommer till hundmöten så brister allt, hon blir tokstollig och skäller som bara den, tills vi gått förbi och denimen är utom synhåll. Hon började med det för ca 6 månader sen och sen dess har jag testar många olika metoder så som t.ex kommandon medans hunden går förbi, bara gått och bara "dragit med henne", sagt ett bestämt nej, och belönat när hon är tyst, m.m. Men ingenting verkar funka.
Men om jag åker hem till mamma och pappa som har flat och stövare hemma så säger hon inte ett knyst.
Hennes skällande är jobbig både för mig, folk omkring och även för henne.
Någon som har nåt tips på övningar man kan göra?

Sv: Skäll, skäll och skäll

Skvaller!
Det tränar vi med vår hund o det går riktigt bra! Han bryr sig inte om den undra hunden är lugn, men om den börjar skälla blir även vår hund osäker o kan börja gruffa. Men med skvaller fokuserar han helt på oss istället :)

Okej, skadar ju inte att testa :)
Hoppas det funkar, problemet ligger mest i att hon blir helt fixerad vid hunden och inte ens köttbullar , vilket hon skulle kunna döda för annars ;), bryr hon sig om.
Men får helt enkelt träna, träna och träna ännu mer :) ska läsa om skvaller träning, har än så länge bara hört talas om det. Tack för svar!

Lånar din tråd lite om det är ok?

jag har nämligen ett liknande problem, men vår lilla italienare/kines (18 månader) skäller och ylar hysteriskt när folk kommer. Räcker med att en bil kör in på gården...
Hon är osäker för nya människor, och skäller och gömmer sig samtidigt, men även om det är husse som kommer hem så skäller hon- dock utan att vara osäker då förstås.
Skvaller, är det det som gäller tror ni? Att bli arg är ju bara dumt, speciellt som hon är osäker och det inte kommer att göra det bättre precis.
Hur skall man börja skvallerträna inomhus? Har bara läst om hur man gör ute, när hunden ser annan hund/barnvagn/skateboard elelr vad sjutton som helst.

Tack!

Små hundar vet att de är små. Många säger "han tror han är ett bauta-hund" om sin lilla hund som morra, gafflar och står i. När det är precis tvärtom.

Din lilla hund försvar sig själv för allt vad den är värd. Dina föräldrars hundar är den helt enkelt trygg med och behöver därför inte försvara sig mot dem.

Här gäller det för dig att ta över, tala om för din hund att "matte fixar detta"
Skvaller tycker jag är ett bra utgångsläge, din hund får tala om för dig "Matte, stor hund på ingång" "Tack", säger du, "Jag tar över".

Ställ dig emellan den andra hunden och din hund, räta på dig, nyp fast din egen hund med blicken. Jag brukar gå mot min egen hund så att den tvingas flytta på sig, ser till att jag är mellan de båda hundarna och prejar långsamt min egen hund, tills den måste släppa den andra hunden med blicken och titta på mig. Då belönar jag med låg röst.
Tänk på ditt kroppspråk, det är förbjudet att snurra upp ditt koppel runt din hand, inga stressade rörelser. Utan bara "jag tar över här-känsla"
När sen din hund sitter, tittar på dig och är tyst. Då döper du det beteende den håller på med. "Tysssst", (låg röst) Duuuktig vavva.

Hur går man till väga när man möter en annan ägare som också
valt "sitt" som lösning? Vi har en i grannskapet och vi skulle ju aldrig lyckas passera varandra!

Hunden behöver inte sitta, men den ska ha kontakt med mig. Det avgör avståndet. Du har ju en gräns, i meter mätt. Längre ifrån=kontakt med matte, kortare avstånd=för stor störning, måste kolla den andra hunden.

Det gäller att hitta den gränsen. Om det innebär att du i början helt enkelt får gå från vägen ut till sidan, skogen you name it. Så får du göra det. Hitta var gränsen går och sedan jobba på att krympa den.

Så det är bara att lämna vägen och hoppa över diket om det behövs.
När jag fick min hund som omplacering spenderade jag första veckorna i skogen vid hundmöte, men det krympte snabbt.

Skvaller är jättebra, tycker absolut du ska prova det! :)

Har också en chihuahua som är ganska osäker på andra hundar och även människor ibland (speciellt när det är mörkt ute :p) och därför kan skälla/morra på dom men jag provade skvallerträning och det gick jättefort för honom att fatta att när det kommer en annan hund/människa ska man ta kontakt med matte istället för att skälla osv :)

Det antalet hundar som bor där vi bor gör att man inte skulle komma någon vart om man skulle "undvika" de tills man har utökat sin zon :D Det är liksom vovvar överallt!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Evve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31