Skall skaffa hund, men vilken ras?

bollen__

Trådstartare
Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp dessutom dykt upp!

Har läst och funderat massor om olika raser men vet inte om jag kommit fram till något vettigt. Vilken ras passar oss?

Vi vill inte ha en liten hund men inte heller en jätte. Och ingen med krävande pälsvård, att borsta lite nu och då är okej liksom men ingen som behöver det varje dag eller som behöver klippas/trimmas en massa.

Drömhunden är Dobberman eller Schäfer, men eftersom jag inte vill ha en hund som kräver mycket mental stimulans har jag förstått att dessa inte passar?

Jag är liksom inte intresserad av att träna flera timmar i veckan eller gå massvis av kurser för att vovve ska må bra, så en sån ras går bort.

Motionsmässigt så springer/cyklar jag en del, gillar att promenera och vara ute i skogen, pappa bor på landet med mycket mark att släppa vovve lös på, vi bor själva i lägenhet men har nära till skog.

Så det är ett stort plus om det inte är en skällig ras eftersom vi som sagt bor i lägenhet och som inte kräver så mycket mental stimulans, jag kommer självklart att gå valplydnadskursen där vi bor men jag har inte intresset att erbjuda vovve flera timmar i veckan av sådan eller liknande träning.

Vi är ute efter en sällskapshund helt enkelt, en bästa kompis att motionera och ha kul tillsammans med men även gosa hemma i soffan liksom.

Vad ska jag titta på för raser tror ni?
Jag har fallit för Saluki och Dansk/svensk gårdshund men vet inte om dessa raser stämmer in på det jag söker?

Bor förresten i Norrland.
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Ja, jag har kikat lite på Whippet, har träffat en faktiskt men de känns lite små? Eller är det bara jag som minns dåligt?
Gud jag blir ju helt snurrig av alla raser..också vore det ju bekvämt om det finns uppfödare i närheten också.
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Så liten är den inte tycker jag. Det är ju en vinthundsras så den är ju lätt i kroppen, men så hemskt låg tycker jag inte den är:)
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag skulle inte rekommendera en dansk/svensk gårdshund om ni inte vill ha en hund som kräver mental stimulans. Gårdshunden är en ras som vill jobba och göra saker, absolut ingen soffpotatis.

Sen vet jag många som tycker dom duger bra som bara sällskap också men det är inget liv jag anser passar en gårdis. Det här finns att läsa på Rasklubbens hemsida om gårdshunden.

"En dansk/svensk gårdshund är precis vad ordet säger - en gårdshund. För att fundera som en sådan måste den besitta vissa egenskaper. Viktiga sådana är stark flockkänsla, vaktinstinkt, ett livligt temperament, vara nyfiken och uppmärksam. Dessutom bör en gårdshund ha ett rejält mått av arbetsvilja. Den tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och den kräver ett inte ringa mått av aktivering."

"Trots att rasen är liten i formatet och ser "söt ut" är det alltså en ganska "krävande" hund. Den behöver någon form av regelbunden, daglig stimulans för att må bra. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras."
Taget från www.gardshund.com

Annars är det en underbar ras (ja jag är partisk, äger en själv ;)) men vill du inte aktivera dig tillsammans med din hund bör du nog kolla efter raser som är mer sällskapsavlade :)
 
Senast ändrad:
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Dansk/svensk tycker jag passar bra in.
Annars tänker jag spontant på Svensk lapphund
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag tänkte faktiskt, för ovanlighetens skull, att det kanske kan passa med en saluki för dig.

Jag har själv stor salukivana/vinthundsvana och två salukis själv. Brukar inte rekommendera dem till folk ofta öht, men de gillar just att få röra på sig ordentligt och kan uppskatta mental träning även om de inte direkt kräver det. Den fysiska motionen är den viktigaste. Får de sedan ligga och sova i en soffa efter en dags aktivitet så är de lyckliga ;)

En saluki skäller vanligtvis väldigt sällan, men vissa av dem är ganska "pratiga". De kan låta och knorra lite när man myser med dem och när man leker, men det är mest.. prat när man håller på med dem och uppmuntrar dem att låta.

Jag har flertalet vänner och bekanta som bor uppe i norr och har saluki. Om du skickar PM och berättar lite mer var du bor osv så kan jag "para ihop dig" med någon lämplig person så att du kan få träffa salukis live också :)
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Och nu såg jag att det nog är du TS som redan hittat min blogg :D Jag skulle preciiiis sätta mig och skriva mail ;)
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag tänkte också på saluki :love:


Grana som nån gång ska ha en sån :angel::D
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag skulle inte rekommendera en dansk/svensk gårdshund om ni inte vill ha en hund som kräver mental stimulans. Gårdshunden är en ras som vill jobba och göra saker, absolut ingen soffpotatis.

Sen vet jag många som tycker dom duger bra som bara sällskap också men det är inget liv jag anser passar en gårdis. Det här finns att läsa på Rasklubbens hemsida om gårdshunden.

"En dansk/svensk gårdshund är precis vad ordet säger - en gårdshund. För att fundera som en sådan måste den besitta vissa egenskaper. Viktiga sådana är stark flockkänsla, vaktinstinkt, ett livligt temperament, vara nyfiken och uppmärksam. Dessutom bör en gårdshund ha ett rejält mått av arbetsvilja. Den tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och den kräver ett inte ringa mått av aktivering."

"Trots att rasen är liten i formatet och ser "söt ut" är det alltså en ganska "krävande" hund. Den behöver någon form av regelbunden, daglig stimulans för att må bra. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras."
Taget från www.gardshund.com

Annars är det en underbar ras (ja jag är partisk, äger en själv ;)) men vill du inte aktivera dig tillsammans med din hund bör du nog kolla efter raser som är mer sällskapsavlade :)

Ja det var det jag också hittade till på rasklubben och då backade jag, det var från början en jobbarkompis som ledde in mig på den rasen eftersom hon har en sån, men jag blev osäker när jag läste om den på rasklubben. Tack för ditt svar!
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Haha, ja det var väldigt mycket jag, tack snälla för ditt mail och ditt svar här med!
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Återigen, om du är så osäker på rasen så skulle jag göra så här:

Ha familjemöte, eller med dig själv om du är ensam. Välj tre raser som kan passa. Sen låter du uppfödaren göra resten. Valet av uppfödare påverkar hela ditt hundliv, oavsett ras. En bra uppfödare, med genomtänkt avel kommer alltid kunna leverera bättre individer än "H*n som hade en sån trevlig tik som träffade en lika trevlig hane"
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Absolut, måste bara hitta tre raser som jag gillar som kan passa. Läser på för fullt!
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag är själv gårdshunds ägare! Och min drömhund innan jag hittade gårdshunden var en rottweiler.

jag håller med om vad som står på rasklubbens hemsida. men det behöver verkligen inte betyda att jag ska gå 100 kurser och behöva träna lydnad flera timmar om dagen.

Min gårdshund är som lyckligast när han får följa med mig på allt jag gör, vilket innebär att han har fått väldigt mycket miljöträning och är en väldigt trygg individ. Han är duktig på lydnad, agillity och allt sånt där också. Men mitt intresse är inte det största för just träning alla gånger och anser ändå att det är en hund som passar mig ypperligt. Har du inte möjligheten att ha med din hund på dina aktiviteter så är gårdshunden ingen hund för dig.

Men har man ett liv som passar en gårdshund så är det fruktansvärt charmiga små krabater. Om du är sugen på gårdshund så kan jag tipsa om uppfödare här i norr, bara att pma :)

lägger in en bild på min goding från en fjällvandrning i sommras

32626249.jpg


och hans kompis ställa
32626248.jpg
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag tänkte på "kusinen" finsk lapphund jag, lite mindre aktiv än den svenska. Dock har lapphundarna ofta lätt för skall, det går att ha dem i lägenhet men man får vara noga från början så att de inte skäller i tid och otid.

Tänkte även på eurasier?
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag är själv gårdshunds ägare! Och min drömhund innan jag hittade gårdshunden var en rottweiler.

jag håller med om vad som står på rasklubbens hemsida. men det behöver verkligen inte betyda att jag ska gå 100 kurser och behöva träna lydnad flera timmar om dagen.

Min gårdshund är som lyckligast när han får följa med mig på allt jag gör..osv

Håller verkligen med här, du behöver inte gå massa kurser men träna tricks hemma kan jag rekommendera om du köper en DSG. Lite hjärngympa behöver de för de orkar hur mycket som helst fysiskt!
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

+1 på att trix träna! Det roligaste som finns, enligt många dsg :D

(Och man kan inte låta bli att skratta när dom försöker slå knut på sig själv för att göra rätt)
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Åh vad fin din vovve var!
Trix tycker jag är roligt, det är som du skriver intresset för att träna lydnad/agility och 100 olika kurser som inte finns liksom. Men sånt man kan göra hemma som tricks och "lekar" liksom, sånt tycker jag är roligt!
Men är gårdshunden vaktig? Fungerar det att bo i lägenhet med dom? Drömmen är ju såklart att kunna köpa gård på landet men det ligger ju lite längre fram i tiden eftersom vi just köpt lägenhet. Vi kommer bo på bottenplan med cykelväg utanför, rätt nära. Man vill ju inte ha en hund som är supervaktig, även om jag antar att man får lära den som valp att den helst inte ska bry sig om alla som cyklar förbi osv.
 
Sv: Skall skaffa hund, men vilken ras?

Jag tänkte på "kusinen" finsk lapphund jag, lite mindre aktiv än den svenska. Dock har lapphundarna ofta lätt för skall, det går att ha dem i lägenhet men man får vara noga från början så att de inte skäller i tid och otid.

Tänkte även på eurasier?

Nu måste jag ju genast googla på Euraiser också, gud vad mycket raser det finns som man inte har en aning om!
Det känns ju som att det kan vara ett minus om lapphundarna har lätt för skall. Vi har ju bott avskilt på landet med familjens hundar så det har aldrig varit ett problem så jag har ingen aning om hur man gör för att lära dem att inte skälla i lägenhet liksom. Men det får jag väl lära mig isåfall! Funderar vidare..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 869
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 502
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 088
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 767
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp