Skaffa hund!

Fiorano

Trådstartare
På söndag får jag hem en väldigt liten blandras på 10 veckor. Vi har alltid haft hund under min uppväxt, men detta blir min första egna lilla bracka. När nu dagen närmar sig är jag lite ställd över hur jag ska förbereda hemmet inför hemkomsten. Vad ska jag tänka på? Hemma finns det också två katter, hur ska jag introducera dessa för varandra? Katterna är större än hunden så jag tror att det är mest lilla hund som blir rädd.

Hjälp mig och kom med tips! Gärna på bra litteratur också!

Sv: Skaffa hund!

Memea Mohlin skriver bra böcker, tycker jag.

Sladdsäkra hemmet, ifall valpen nu skulle tycka sladdar är roliga.

Plocka undan små föremål på golvet upp till "om jag sträcker på mig kan jag nog få tag i det där uppe"-höjd för valpen.

Städa, du kommer vara på golvet en tid framöver och dammet är inte kul att få i näsan.

Om du bor i lägenhet: gå över till de närmaste grannarna redan nu och berätta och kom överens om hur ni vill att det hela ska skötas. (Så slipper du åttaåringar som tröstar valpen genom dörren när du lämnar den ensam. INTE bra för ensamhetsträningen. Likaså kan den lille få för sig att skälla...och det kanske tar ett tag innan den lärt sig vad du menar när du säger "Tyst". Då vill man ha grannarna på sin sida från början så man slipper det bekymret.)

Kolla ut bra kisseplatser. Den första tiden är samma lilla gräsplätt bättre än stora parken, nya ställen varje gång osv.

Katterna. När vi har introducerat valp för katt som redan bodde i huset har vi bara låtit dem närma sig varandra på sitt eget sätt, med oss som observanta observatörer. Ofta har valpen flugit på, fått sig en hurril och därefter har det hela varit avklarat. Men hur man SKA göra...det får någon annan svara på!

Lycka till med din sötis!

/Syrsa

Sv: Skaffa hund!

När min hund kom hem, 9 veckor gammal så fick katterna klara sig bäst dom ville..MENAS: katter går undan,. eller drar en släng på nosen på valpen. Detta är inget man behöver ojja sig över. Jag har aldrig brytt mig över att det eller det finns hemma, utan bara kommit hem. I hemmet, där börjar valpfostran.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
589
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka