Sv: Skaffa hund!
Memea Mohlin skriver bra böcker, tycker jag.
Sladdsäkra hemmet, ifall valpen nu skulle tycka sladdar är roliga.
Plocka undan små föremål på golvet upp till "om jag sträcker på mig kan jag nog få tag i det där uppe"-höjd för valpen.
Städa, du kommer vara på golvet en tid framöver och dammet är inte kul att få i näsan.
Om du bor i lägenhet: gå över till de närmaste grannarna redan nu och berätta och kom överens om hur ni vill att det hela ska skötas. (Så slipper du åttaåringar som tröstar valpen genom dörren när du lämnar den ensam. INTE bra för ensamhetsträningen. Likaså kan den lille få för sig att skälla...och det kanske tar ett tag innan den lärt sig vad du menar när du säger "Tyst". Då vill man ha grannarna på sin sida från början så man slipper det bekymret.)
Kolla ut bra kisseplatser. Den första tiden är samma lilla gräsplätt bättre än stora parken, nya ställen varje gång osv.
Katterna. När vi har introducerat valp för katt som redan bodde i huset har vi bara låtit dem närma sig varandra på sitt eget sätt, med oss som observanta observatörer. Ofta har valpen flugit på, fått sig en hurril och därefter har det hela varit avklarat. Men hur man SKA göra...det får någon annan svara på!
Lycka till med din sötis!
/Syrsa