Skaffa hund eller inte?

Sv: Skaffa hund eller inte?

Lånat tråden lite.

Problemet är att vi bor i lägenhet, berättar man det för uppfödaren så får man oftast ett rakt nej. Blev paff över att det var så många här som tyckte att lägenhet var okej, har alltid trott att det är tabu. Men jag vet inte riktigt vad man ska säga för att uppfödaren ska förstå att hunden kommer att få det bra även om den får börja sitt liv i en lägenhet.

Någon som har liknande erfarenhet? Bor i lägenhet med hund? Vad sa nu till uppfödaren? Eller ni kanske hade tur att hitta en uppfödare som tyckte det var okej.

Jag bor i en lägenhet - därtill en 1:a på 48 kvm. Har två cocker spaniels. När jag skaffade hundarna bodde var jag förvisso sambo och vi hade en större lägenhet (77 kvm). Vi hade som mest fyra hundar i denna lägenhet. Förutom cockrarna två borzoier (=stora vinthundar).

Vi har alltid varit öppna med vårt boende och aldrig fått nej p.g.a. detta. Vi har iofs hittat samtliga hundar vi har nu genom kontakter och snarare blivit erbjudna att köpa dem än att vi har letat valp.

Min förra cocker köpte vi dock genom rasklubbens valpförmedling och av en för oss helt okänd person. Vi sade som det var - att vi bodde i lägenhet. Inga problem.

Till våren planerar jag valpar på en av mina tikar. Valparna kommer alltså att födas i min 1:a på 48 kvm och växa upp där. Jag skulle nog vara tveksam till detta om det inte var så att jag bodde i markplan och har en fin uteplats som kan utvidgas med hjälp av kompostgaller. Valparna kommer att ha möjlighet att gå ut när vädret är fint, precis som om de bodde i kennel eller villa.

Jag känner flera uppfödare som bor i lägenhet, vilket är bra eftersom jag då vet att det kan funka fint. Jag är också glad över att jag har möjligheten att låta valparna vara ute. Annars skulle jag känna mig tveksam.

Så - det finns alltså uppfödare som bor i lägenhet. Att då ha hund i lägenhet - är knappas ett problem!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 026
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 088
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V