Skaffa hund eller inte?

Sv: Skaffa hund eller inte?

Så där negativt reagerade min mamma också när jag köpte hund. Och när jag köpte häst.

Här är det jag som har hästarna iof.
Men hund i lägenhet, ensam, ska jobba mer eller mindre heltid?
Jag reagerar ju inte som jag gör för att vara grisig.
Jag tänker på hunden, inget annat. I mitt fall tycker jag faktiskt jag har rätt och säga nej till passning... vi får se vad som händer...
voffsen kanske kan bli användbar.... jaga grävling i gryt ex....

Här är det jag som har hästarna iof.
Men hund i lägenhet, ensam, ska jobba mer eller mindre heltid?
Jag reagerar ju inte som jag gör för att vara grisig.
Jag tänker på hunden, inget annat. I mitt fall tycker jag faktiskt jag har rätt och säga nej till passning... vi får se vad som händer...
voffsen kanske kan bli användbar.... jaga grävling i gryt ex....

Jag bor ensam, i lägenhet, jobbar heltid.

Har en dagmatte jag betalar för att passa hunden när jag jobbar. Hon hämtar/lämnar hunden hos mig och rör sig i mitt kvarter (bor där själv).
Min familj/släkt bor 12 mil bort och jag har aldrig kunnat be dem om hjälp. Men det går ändå. I somras hade jag till och med två stycken. Jaktgolden.

Det beror på om din dotter verkligen är beredd att ta fulla ansvaret eller inte. Det får visa sig..! :)

Jag fick precis själv reda på att min dotter, som flyttat hemmifrån och studerar har skaffat hund.Vansinnigt! Dålig uppfostran från min sida och/ eller inga hjärnceller i hennes huvud.
Jag vet vart den hunden kommer att hamna till slut och hjälp JAG vill INTE ha hund.
Hon kommer hit idag och visar muppen. Suck!Vad gör jag??????

EXAKT sådär reagerade min mamma när jag skaffade min hund.
Hon var tjurig i flera månader sedan det blev bestämt. Sen träffade hon hunden, och sedan den dagen var hon såld. Jag hade inte räknat med henne som hundvakt, eftersom jag visste att hon var emot beslutet. Nu KRÄVER hon att få vara hundvakt och ser sig själv som hundens mormor. :D

Varför skulle hunden hamna hos dig? Skulle din dotter lämna den där och springa? :D
Säg nej om du inte vill vara hundvakt, svårare än så är det inte. Bara för att man älskar sina barn så betyder inte det att man måste älska allt de gör. Din dotter är ju vuxen nu, och även om du anser att hon tänkte konstigt när hon skaffade hund, så behöver ju inte det påverka er relation. Och du behöver inte heller hela tiden gå och visa ditt missnöje över hunden. Beslutet verkar ju redan vara fattat, så det är bara att gilla läget. :)

Senast ändrad:

Jag fick precis själv reda på att min dotter, som flyttat hemmifrån och studerar har skaffat hund.Vansinnigt! Dålig uppfostran från min sida och/ eller inga hjärnceller i hennes huvud.
Jag vet vart den hunden kommer att hamna till slut och hjälp JAG vill INTE ha hund.
Hon kommer hit idag och visar muppen. Suck!Vad gör jag??????

Sådär lät min mamma också. Jag tycker hennes negativa inställning till saker (och framförallt åsikten att jag skulle lämpa över den på henne om nåt gått fel) är så irriterande att jag drar mig för att lyfta luren när hon ringer ibland, och säger så lite om mitt liv som möjligt.

Man kan säga nej om frågan om hundvakt kommer, om man absolut inte vill vara det, och sen kan man vara neutral iaf till resten. Annars tror jag att man med sin negativa inställning ökar risken för en självuppfyllande profetia, för när ens föräldrar inte tror man ska fixa nåt sår de ett frö i en själv att man inte kommer fixa det= större risk för misslyckandet du är rädd för. :crazy:

jag hade inte gjort det. Jag hade nog inte ens haft katter..

EXAKT sådär reagerade min mamma när jag skaffade min hund.

Hon var tjurig i flera månader sedan det blev bestämt.
Varför skulle hunden hamna hos dig? Skulle din dotter lämna den där och springa?

Nu är hunden här.
Ja, den var då minsann inte vacker!
Någon konstig korsning.
Den kliar sig ofta, loppor antar jag, kissar inne, herregud, finns det inte blöjor??
Hade en massa borst runt näsan där diverse fynd redan fastnat.
Flås,flås, gläfs ,gläfs.
Hade iallafall tur att mina katter är så bra, så min minste favvokatt förbarmade sig glatt över honom , så de har faktiskt lekt!!
När han var ute såg jag att han ville ta en höna, hmmm, det kan jag åtgärda tror jag. Han har redan provsmakat hästskit, inte mig emot, då kanske han luktar lite bättre sedan.
Nu sover kraken, trött antar jag, men han snarkar, gör de det också???
Vi får väl se om jag är tjurig i månader, jag har iallafall nackat en tupp och kokat till kraken, det måste väl vara nyttigt, och ja han åt glatt, inte konstigt, maten han ska äta såg inte vidare aptitlig ut, någon sorts blötlagda knortar.

Och förresten, om mitt barn är ute annars 4 ggr per vecka så lär hon nog inte komma mindre nu.
Kan han uppfostras till att ta råttor kanske? Suck.

Äsch då... Jag tror den var supersöt och du leker PMS-kärring för att slippa erkänna att du föll för den stenhårt... ;)

Jag uppskattar allas åsikter om detta!
Det här med nattvakt verkar ju vara smart!

Ja, det lutar åt Dvärgpincher..
Tycker dom passar mig psykiskt, då de är lite som en stor hund och man kan jobba hårt med dom och så..
Men ändå är dom såpass små fysiskt att jag känner att det skulle gå bra att ha i en mindre lgh..

Skulle nog inte skaffa nån större hund, trots allt..

Katterna skulle nog vänja sig. Dom är bara 6 månader och går nog fort att lära om! :)
Måste ju säga att jag alltid sätter mina djur i första hand.
Jag skulle aldrig skaffa ett djur om jag inte är helt säker på att jag skulle klara av det!

Jag får spana vidare och kolla in möjligheterna!

Äsch då... Jag tror den var supersöt och du leker PMS-kärring för att slippa erkänna att du föll för den stenhårt... ;)

Den var inte ens söt, korsning mellan shih tzu och Lhasa apso samt, aldrig hört något av det, Bichon havanais.
Pms- kärring har jag varit hela mitt liv, det har ju gått över på senare år.
Tyvärr föll hunden stenhårt för mig, ett gissel för mig ofta, då jag ofta får fjäskande hundar efter mig.

Jag ska ha råttjagandet i bakhuvudet, han får väl växa till sig lite först.
Mer trams, lille hunden hittade saker på golvet att äta, smulor, någon kattknort, lite kalkonlever, han verkade trivas bra.
För bra....

Jag ska ha råttjagandet i bakhuvudet, han får väl växa till sig lite först.
Mer trams, lille hunden hittade saker på golvet att äta, smulor, någon kattknort, lite kalkonlever, han verkade trivas bra.
För bra....

Ja det är väl knappast någon nyhet att hundar inte föds uppfostrade och klara. Hur behaglig var du själv som spädbarn? :D
Om du inte gillar hunden så låt bli att vara hundvakt åt den, men tycker du ska låta bli att tråka din dotter över det. Som någon sa tidigare så påverkas man mycket av vad ens föräldrar säger och det kan bli en självuppfyllande profetia.

Om du inte gillar hunden så låt bli att vara hundvakt åt den, men tycker du ska låta bli att tråka din dotter över det. Som någon sa tidigare så påverkas man mycket av vad ens föräldrar säger och det kan bli en självuppfyllande profetia.

Har inte tråkat henne särskilt, nöjer mig med att spy viss galla här i en tråd.
Synd bara att mitt barn inte påverkas av vad jag säger, nu när du för det på tal.
Eftersom hon kommer ut så ofta, vilket är roligt, kan jag ju inte neka lilla voffsen att komma med?
Otrevlig må jag vara men jag är inte helt obarmhärtig.
Barnet och vovven kommer i morgon igen, ingen ide att lägga ut de nytvättade mattorna, misstänker jag.
Fast ärligt talat och lite allvarligt, inte särskilt genomtänkt med hundköpet??

Ursäkta, men du låter verkligen som en 80årig tant just nu som sitter och väntar på döden och klagar på allt :(

Du behöver inte vara hundvakt- bara att säga nej.
Vill du inte att hunden ska komma dit- säg det?

Man kan säga nej om frågan om hundvakt kommer, om man absolut inte vill vara det, och sen kan man vara neutral iaf till resten. Annars tror jag att man med sin negativa inställning ökar risken för en självuppfyllande profetia, för när ens föräldrar inte tror man ska fixa nåt sår de ett frö i en själv att man inte kommer fixa det= större risk för misslyckandet du är rädd för. :crazy:

Så du menar om jag tänker att detta inte är bra för hunden så kommer det att misslyckas?

Ursäkta, men du låter verkligen som en 80årig tant just nu som sitter och väntar på döden och klagar på allt :(

Du behöver inte vara hundvakt- bara att säga nej.
Vill du inte att hunden ska komma dit- säg det?

Döden har jag väntat på några år, men 80 är jag inte ännu, och du, om man bortser från min klagan om hundvakt, vilket jag f.ö. inte kommer att säga nej till om hon frågar,tycker du verkligen att man skaffar en valp, i lägenhet, studerar( och arbetar, ska tilläggas), ska heltidsarbeta ?
Jag har hela mitt liv haft den policyn att hund skaffar man sig om man är beredd och har möjlighet att ge den tid och uppfostra den, och vara beredd att ta hand om den i 15 år. Är den policyn fel?
Är det fel att tänka mer på hunden än en enskild människas egenintressen?

Synd bara att mitt barn inte påverkas av vad jag säger, nu när du för det på tal.

Barn påverkas alltid av vad man säger. De må inte göra som man tycker, men påverkas gör de.

Jag kan bara gå till mig själv och mitt förhållande till min mor. Jag drar mig för att tala om när jag ska åka iväg på hundrelaterade aktiviteter eftersom jag då vet att det kommer en djup suck och någon negativ kommentar. Jag vet att min mamma tycker att hundar är onödiga, och det påverkar vår relation eftersom det så ofta kommer upp. Jag älskar min mor, respekterar hennes åsikter, men lever det liv jag valt och som passar mig.

Din dotter är vuxen. Kanske har du rätt i att hon gjort ett dåligt val, men när hon är vuxen är det hennes problem att reda ut. Jag tycker definitivt att du kan höra med henne hur hon har tänkt att lösa hundpassning och aktivering när hon är borta så mycket. Resonera med henne utifrån hundens välmående, men kritisera och anklaga inte. Har hon inte funderat igenom tillräckligt innan hundköpet är det dags att göra det snarast, det mesta brukar gå att lösa på ett eller annat sätt. Kanske överraskar hon dig med att faktiskt ha löst alla frågor.

The bottom line is; Även om din dotter inte utåt visar att påverkas av dina ord, så gör hon det. Hur ska hon kunna erkänna att du har rätt och att hon hoppat i galen tunna om du redan dumförklarat henne? Hur kul är det att umgås med någon som ständigt kritiserar de livsval man gör? Sådant tär; både på självkänsla och relationer. Aldrig någonsin kommer det positiv respons på negativ input.

Din dotter är vuxen. Kanske har du rätt i att hon gjort ett dåligt val, men när hon är vuxen är det hennes problem att reda ut.

Visst är det så, men huvudanledningen att jag skrev är faktiskt att det inte är bra för hunden.Att jag skulle bli kallad för både det ena och andra av yngre, det förstod jag innan.
Jag tycker inte heller det är bra för en valp att inte ha stationärt hem och vårdtagare/ uppfostrare i början.

Har faktiskt inte kommit i den sitsen än, kommer inte heller att komma, med fördömmande för att något av barnen väljer aktiviteter som inte går stick i stäv med mina intressen eller åsikter, tråkigt att du har det så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 026
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 088
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka