Skaffa hund eller inte?

Sv: Skaffa hund eller inte?

Storleken på lägenhet är inga problem överhuvudtaget. Du hade kunnat bo mindre oxå för den delen. Ett stort problem är däremot att du jobbar heltid och dessutom natt, då det lär vara svårare att få tag på hundvakt då än dagtid. HUndar ska inte lämnas mer än 6 h per dygn, de är flockdjur o behöver sällskap, o katterna räcker inte.

hoppas du ändå hittar en lösning :). Kanske kan Du vara dagmatte åt någon annans hund? du är ju ledig på dagarna.

Lånat tråden lite.

Jag och min sambo vill gärna skaffa hund. Jag jobbar deltid, han jobbar heltid, men varannan dag. De dagar vi jobbar båda samtidigt tänbkte vi att hunden skulle få vara hemma hos min mor som också har hund, så får hunden sällskap.
Problemet är att vi bor i lägenhet, berättar man det för uppfödaren så får man oftast ett rakt nej. Blev paff över att det var så många här som tyckte att lägenhet var okej, har alltid trott att det är tabu. Men jag vet inte riktigt vad man ska säga för att uppfödaren ska förstå att hunden kommer att få det bra även om den får börja sitt liv i en lägenhet.

Någon som har liknande erfarenhet? Bor i lägenhet med hund? Vad sa nu till uppfödaren? Eller ni kanske hade tur att hitta en uppfödare som tyckte det var okej.

Dom uppfödare som nekar valpköp bara för att man bor i lgh skulle då jag inte ens vilja köpa hund utav eftersom det lyser okunskap om ett sådant uttalande.

Man motionerar väl inte sin hund inomhus heller !

KL

Jag ser att tråden är igång igen-jag skrev ju en del här om min dotter som skaffade hund till lägenhet. Med facit i hand fungerade det inte alls, TYVÄRR-måste jag säga, och nu bor inte hunden i lägenhet längre.

Jag tycker det är vansinne.
Man ska ha tid för sin hund!
Det ska fungera i 15 år.

Jag fick precis själv reda på att min dotter, som flyttat hemmifrån och studerar har skaffat hund.Vansinnigt! Dålig uppfostran från min sida och/ eller inga hjärnceller i hennes huvud.
Jag vet vart den hunden kommer att hamna till slut och hjälp JAG vill INTE ha hund.
Hon kommer hit idag och visar muppen. Suck!Vad gör jag??????

raderat raderat

Senast ändrad:

Det har blivit dåligt, ginnies har skrivit en annan tråd om detta.

Dottern har givit bort sin hund i present till ginnies ...

Jag bor i lägenhet (en liten sådan dessutom) med hund och det har aldrig varit några som helst problem, vare sig för hunden eller de uppfödare jag haft kontakt med.

Beror väl kanske lite på vilken ras det är du tänkt skaffa? Är det en huskey eller annan stor och energisk ras t.ex skulle jag också vara tveksam till att sälja valp till någon som bor i lägenhet. Utesluta det helt skulle jag dock aldrig.

Jag bor i lägenhet och har två hundar. Min uppfödare tycker inte alls det är något problem. Nu är mina hundar väldigt små och lägenheten hyfsat stor. Men inne så busar man väl inte så mycket med en stor hund oavsett om man bor i villa eller lägenhet. Hunden bör ju motioneras ordentligt utomhus.
Mina kan jag dock leka med inne någon gång. Och det går lika bra här som när vi bodde i villa.

Vill vill vill gärna ha hund men som jag jobbar just nu har jag inga möjligheter men för framtiden:
För er som skaffat dagmatte, har ni annonserat efter en? Är lite orolig det skulle svara underliga typer, vill ju att hunden ska hamna hos någon bra person
Och vad kostar det? Om man inte anlitar något proffesionellt hunddagis, vad brukar man få betala då?

Dom uppfödare som nekar valpköp bara för att man bor i lgh skulle då jag inte ens vilja köpa hund utav eftersom det lyser okunskap om ett sådant uttalande.

Man motionerar väl inte sin hund inomhus heller !

Detta är värt en :bow:! Håller med fullt ut!

Nä precis. Synd när man fastnar för en hund och får höra sånt.

Skogstrollet - Har inte bestämt nån särskild ras än. Är inte intresserad av någon jätte. Eventuellt en schäfer.
Är ganska öppen för många raser annars.

Att hitta en bra uppfödare kan vara klurigt och slår det fel redan från början är det nog ganska bra om ett köp inte går igenom. Så bryr dig inte om valpen du inte fick köpa utan blicka framåt igen. :idea:

Nu ska du få höra:
Jag har TVÅ purunga, vilda, busiga och keliga rottweiler i lägenhet, en tik 2år och en hane 1år, stora krävande hundar, men ack så lite plats de tar.
En valp/hund hittar på sattyg och gnager på det mesta oavsett denna bor i villa eller lägenhet.
En hund vill gärna gosa sängen och soffan oavsett denna bor i villa eller lägenhet.
En hund kommer alltid bli kissnödig oavsett denna bor i villa eller lägenhet.

Ja, listan kan göras lång... jag kan inte förstå varför det skulle vara problem att ha hundar i en lägenhet.
Jo en förresten, så länge vovven inte är rumsren är det skönt att ha hus med tomt som man kan släppa ut hunden på. I lägenhet får man vara beredd med jacka och skor och springa lite mer i trappor.

Det som jag kan tänka mig som är relevent när det gäller boende är:

1. Att man inte bor på 2kvm :smirk:
2. Att om man bor inne i city - ska vara beredd att ta sig ut till skog och natur - varje dag, helst.

Att bo ihus betyder inte att man är bättre på att aktivera hunden, jag har snarare sätt det från ett annat håll, hundar som aldrig får promenader då de kan göra sitt på tomten eller i skogsgläntan.

Om du vill ha hund ska du köpa en, känner du att du kan, har tid och vill göra allt för att en hund ska få det bra hos er spelar det ingen som helst roll om var ni bor och hur ni bor.
(Såvida du inte skaffar 10 hundar och klämmer in dem på 2kvm då vill säga.)

Senast ändrad av en moderator:

Någon som har liknande erfarenhet? Bor i lägenhet med hund? Vad sa nu till uppfödaren?
Jag bor i lägenhet och var öppen med det. De enda som hade synpunkter var de med positiva synpunkter att lägenhetshundar kommer på fler promenader än de som bara släpper ut dem i villaträdgården.

Jag säger som någon annan här; man måste ha samma uppfattning om hundhållning som uppfödaren annars bäddar man för problem.

Vill du utveckla det här?

Jag är av den åsikten att en hund ska få använda sin fysik så mycket som möjligt och står man precis inför att hundköp tycker jag att det är viktigt att man även tänker på att det inte alltid räcker med promenader utan att hunden också måste aktiveras, visserligen både psykiskt och fysiskt, men i det inlägget nämnde jag bara det fysiska. Detta då för många som bor inne i city kan ställas inför problem med att hitta bra promendstråk där man kan släppa hunden fri. Jag tycker det är viktigt att en hund åtminstone en gång om dagen ska få röra sig fritt då en sådan aktivitet på 10minuter i många fall kan motsvara 0,5-1 timmar i koppel, där den dessutom inte jobbar fritt med musklerna på samma sätt och kan heller inte "sträcka ut" kroppen som den gör när den har möjlighet att på egen hand rusa omkring.
Med tanke på att hon resonerade om rasen schäfer tänkte jag bara att det är en bra sak att tänka på då det är svårt att ge en sådan stor hund den fysiska grundläggande aktiviteten i koppel.
Det har ju egentligen ingenting med lägenhetsboende att göra och lägenheter kan ju också ligga bra till vad gäller hundpromenader, därför skrev jag city då det just där kan vara svårt att släppa en hund "hur som helst".
En stadshund mår antagligen bra, men den mår ännu bättre om den även kan få större "ostörda" ytor att röra sig på.

Detta är min åsikt, vad gäller mina hundar, därmed menar jag inte att alla måste och ska tänka likadant, däremot med tanke på att jag tycker det är viktigt vill jag att alla som ska skaffa hund ska tänka tanken innan de skaffar brukshundar osv.

OK, det beror som sagt på vilken typ av hund man har också.

Jag bor mitt i stan. Men jag tror att min hund blir stimulerad av alla dofter som finns där. Hon gillar dessutom inte ris i skogen eftersom hon är så liten :)

OK, det beror som sagt på vilken typ av hund man har också.

Jag bor mitt i stan. Men jag tror att min hund blir stimulerad av alla dofter som finns där. Hon gillar dessutom inte ris i skogen eftersom hon är så liten :)

För en liten hund kan ju en gräsplätt se ut som en åker, så det beror absolut på hunden storlek.
Men har man en stor ras som jag (2 rottweilers), jag villlåta dem busa med varandra en del och då blir det svårt att hänga med i samma tempo. I skogen är man ju ofta själv och de har stort spelrum, medans man istan kanske skulle skrämma livet ur folk med så stora hundar. :banana:

Har man en liten hund kan man ju desutom gå i ett snabbt tempo och låta hunden leka i kopplet på ett annat sätt. Jag själv skulle nog fara som en vante om jag lät dem busa i koppel, :angel:.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 721
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 026
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 088
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V